E-learning: nowy obszar współpracy nauczycieli i uczniów

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Technologie informatyczne w doskonaleniu kwalifikacji zawodowych
Advertisements

KOMPETENCJE KLUCZOWE W PROJEKCIE EDUKCYJNYM
Projekt dobry na wszystko! oprac. Grażyna Czetwertyńska 2006.
Nowoczesne technologie w polskiej edukacji
Wyrównywanie szans edukacyjnych
Janusz Żak Korzyści wychowawcze i osobiste płynące z realizacji edukacji europejskiej.
Spośród 80 szkół, które przystąpiły do realizacji projektu, znalazła się również nasza szkoła – Zespół Szkół nr 3 w Kędzierzynie-Koźlu.
Technologie informacyjno-komunikacyjne w kształceniu ustawicznym
Gimnazjum nr 4 im. Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Tychach
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego INFORMACJE OGÓLNE O PROJEKCIE DiAMEnT Dostrzec i aktywizować
1 Akademia Orange dla bibliotek. 2 Akademia Orange dla bibliotek wprowadzenie Na mocy porozumienia w sprawie utworzenia programu internetyzacji polskich.
Iwona Budrewicz PZ i OZ PSSE Kamień Pomorski
ETwinning narzędziem realizacji nowej podstawy programowej Warszawa, 18 marca 2010 Iwona Moczydłowska, MSCDN Wydział w Siedlcach Konferencja z okazji 5-lecia.
Iwona Moczydłowska 4 listopada 2011r. Technologie Web 2.0.
Opracował J. Stryjkowski
ABC e-learningu.
SPOTKANIE Z RODZICAMI 10 WRZEŚNIA 2013 ROK ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH IM.ORLĄT LWOWSKICH W STOPNICY.
AKADEMIA WIEKU ŚREDNIEGO – akademicki model kształcenia ustawicznego osób 50+ Projekt współfinansowany ze środków UE w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Co to jest TIK?.
EDUKACJA NIEKONWENCJONALNA non scholae sed vitae discimus non scholae sed vitae discimus.
WYRÓWNYWANIE SZANS EDUKACYJNYCH. W ZSP w Czarnkowie szczególną troską otoczona jest młodzież o specjalnych potrzebach edukacyjnych. W pracy z uczniem.
Rola biblioteki szkolnej w organizacji czasu wolnego uczniów jako formy przeciwdziałania zagrożeniom Łańcut,
Sesja panelowa - Panel 1 i 2 Sesja panelowa - Panel 1 i 2 Korzyści wynikające z realizacji modułowych programów nauczania dla zawodu Konferencja System.
WYRÓWNYWANIE SZANS EDUKACYJNYCH. W ZSP w Czarnkowie szczególną troską otoczona jest młodzież o specjalnych potrzebach edukacyjnych. W pracy z uczniem.
PEDAGOGIZACJA RODZICÓW
O programie Szkoła z klasą 2.0 Szkoła z Klasą to ogólnopolska akcja edukacyjna prowadzona od 2002 roku przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i Gazetę Wyborczą.
Atrakcyjna szkoła drogą do sukcesu. Plan wystąpienia Cele programu zajęć doradczych i psychologiczno-pedagogicznych Sposoby realizacji celów Zadania programów.
Projekt jako element strategii doskonalenia nauczycieli Ewa Superczyńska Konferencja Doskonalenie nauczycieli powiatu wolsztyńskiego 14 listopada.
Dla Zasadniczej Szkoły Wielozawodowej w Obornikach Śląskich
- 1 - Projekt współfinansowany przez Unię Europejską z Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Priorytet III.
Nowa jakość doskonalenia – wsparcie rozwoju szkół w powiecie mieleckim POWIAT MIELECKI / CENTRUM KSZTAŁCENIA PRAKTYCZNEGO I DOSKONALENIA NAUCZYCIELI Wspomaganie.
Konkursy organizowane przez Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych im
Konkursy organizowane przez Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych im
Poprawa jakości i efektywności systemów edukacji.
Szkoła demokracji – szkoła samorządności Program rozwoju kompetencji społecznych i obywatelskich rad pedagogicznych Spotkanie V Podsumowanie i zakończenie.
Czym jest Fronter? Gdańsk, wrzesień 2014
PRZYSPOSOBIENIE BIBLIOTECZNE ON-LINE Z doświadczeń e-learningu na Uniwersytecie Warszawskim Maria Wilkin, Marcin Skład Centrum Otwartej i Multimedialnej.
Wielkopolska Konferencja dla Nauczycieli Akcja KŁADKA
Co może zrobić szkoła, a co powinni zrobić wcześniej rodzice ?
Małe dziecko w systemie edukacji
Wydział Rolnictwa i Biologii Wydział Zastosowań Informatyki i Matematyki Centrum Informatyczne Centrum Edukacji Multimedialnej Szkoły Głównej Gospodarstwa.
Maciej Drzewicki, „Gazeta Wyborcza” w Gdańsku Prezentacje wniosków z warsztatów „Przyszłość w edukacji: jak kształcić młodych ludzi, aby pomorski rynek.
SZKOLNY PROGRAM PROFILAKTYKI 2014 – 2017 SZKOŁA PODSTAWOWA NR 6 im
TIK? TAK! Spotkanie otwierające 22 listopada 2012 r. OrganizatorzyHonorowy patron.
SZKOŁA Z KLASĄ 2.0 Spotkanie otwierające. SZKOŁA Z KLASĄ 2.0 Serdecznie witam Was w kolejnej – trzeciej już – edycji programu Szkoła z klasą 2.0. W tym.
Adres siedziby: ul. Stanisława Wyspiańskiego Oświęcim tel: fax:
Biblioteka pedagogiczna – sieci współpracy jako forma wspomagania szkoły DBP we Wrocławiu Szkolenie WDN Wrocław, Beata Malentowicz.
prof. nadzw. dr hab. Anna Kožuh ania.kozuh.net
SYRIUSZ – KONFERENCJA PSZ 2011 Monika Zawadzka Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich Partner Konferencji.
Zespół środków, czyli urządzeń (np. komputer, sieci komputerowe czy media), narzędzi (oprogramowanie) oraz innych technologii, które służą wszechstronnemu.
Klasa pierwsza to start uczniów do samodzielnego i naukowego poznania świata. W trakcie aktywnego udziału w zajęciach.
IX Konferencja „Uniwersytet Wirtualny: model, narzędzia, praktyka” Maria ZAJĄC „E-learning 2.0 a style uczenia się” Maria ZAJĄC E-learning 2.0 a style.
NIŻAŃSKI PROGRAM WSPIERANIA SZKÓŁ Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty, Działanie 3.5 Kompleksowe wspomaganie rozwoju szkół Projekt współfinansowany.
  Przyjmując za Józefem Półturzyckim definicję UNESCO z 1979 roku,, za kształcenie korespondencyjne uważa się:  Edukację prowadzoną przez pośrednictwo.
Sieci współpracy i samokształcenia. SIEĆ to statek, na którym nie ma pasażerów, wszyscy jesteśmy załogą.
1 Metoda projektów Praktyka w edukacji 2 Metoda projektów – praktyka w edukacji Metoda projektów jest formą pracy uczniów łączącą wiedzę teoretyczną.
Międzysemestralne Otwarte Spotkanie TIK-owe r. PUBLICZNA SZKOŁA PODSTAWOWA IM. BŁOGOSŁAWIONEGO KS. JERZEGO POPIEŁUSZKI W NIECZAJNIE GÓRNEJ.
EDUKACJA MATEMATYCZNA skuteczna, przyjazna dziecku i nauczycielowi Arkadiusz Mroczyk.
na rzecz cyfryzacji szkół
Nauka przedsiębiorczości w polskim systemie edukacji
Wizja i misja szkoły Zespół Szkół Specjalnych nr 110 przy Szpitalu Klinicznym im. K. Jonschera Uniwersytetu Medycznego w Poznaniu.
Jak organizować społeczne środowisko uczenia się dzieci w klasie I?
Sopocka Akademia Tenisowa
EKONOMIA NA CO DZIEŃ czyli decyduj o sobie
Staże europejskie drogą do sukcesu
Realizacja podstawy programowej na II etapie edukacyjnym
Projekt: JAK SKUTECZNIE I EFEKTYWNIE UCZYĆ DOROSŁYCH WE WSPÓŁCZESNEJ EUROPIE Nr projektu: PL01-KA mgr Elżbieta Tomaszewska – koordynator.
„Szkoły Aktywne w Społeczności” SAS
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
Motywowanie osób dorosłych w procesie edukacyjnym
Zapis prezentacji:

E-learning: nowy obszar współpracy nauczycieli i uczniów Uniwersytet im. Adama Mickiewicza Instytut Psychologii UAM dr Joanna Matejczuk Zakład Psychologii Rozwoju Człowieka i Badań nad Rodziną IP UAM Poznań dr Katarzyna Kaliszewska-Czeremska Zakład Podstaw Badań Psychologicznych IP UAM Poznań E-learning: nowy obszar współpracy nauczycieli i uczniów Nie jest równoważna wobec tradycyjnych form edukacji: mniej wartościowa i efektywna (efektowna ale nie efektywna), nieskuteczna i odtwórcza, fikcja edukacyjna mniej wymagająca wobec ucznia  nie wymaga samodzielnej i systematycznej pracy, a także zaangażowania bardziej wymagająca wobec nauczyciela - opanowanie nowych umiejętności (nowa metodyka nauczania, przygotowanie materiałów), „złodziej czasu”, brak kontroli nad procesem edukacji i procesem grupowym, nie dla wszystkich  to oferta wyłącznie dla młodych osób, sprawnych w korzystaniu z nowych mediów ma ograniczone zastosowanie – dla wybranych obszarów edukacji Jednolita forma edukacji, uboga w narzędzia Chaotyczne środowisko pracy (chaos informacyjny) Wykluczenie informacyjne (bezkrytyczne przyjmowanie wiadomości z Internetu, bezrefleksyjne korzystanie z gotowych informacji Problem plagiatów, odtwórczej wiedzy i ograniczania twórczego rozwiązywania problemów Oderwanie od starych i sprawdzonych form (modeli) edukacji Uczenie podające (nawiązanie do behawioralnego modelu nauczania) Oderwanie od kontaktu z drugim człowiekiem (dehumanizacja, praca z „bezduszną maszyną”) - prowadzi do izolacji społecznej, nie rozwija kompetencji społecznych Brak bezpośredniego (twarzą w twarz) kontaktu z nauczycielem oraz z innymi uczniami (brak interakcji), w przypadku dzieci – brak kontaktu z opiekunami Brak możliwości wymiany poglądów i dyskusji Anonimowość, ukrycie własnej tożsamości Brak zasad moralnych, kultury, modelowania zachowań pożądanych społecznie (Internet nie dba o stronę wychowawczą) Brak zasad grupowych, procesu grupowego Jak myślimy?  E-learning przekonania, mity E.learning to wspomagany najnowszymi technologiami informacyjnymi proces uczenia się.  technologia jest transparentna wobec przedmiotu nauczania (narzędzie do realizacji celów edukacyjnych i programu nauczania)  stosowany model edukacji jest „zakorzeniony” w modelach tradycyjnych (dostosowanie formy i treści do specyfiki środowiska edukacji – ewolucja a nie rewolucja) E-learning to otwarta i elastyczna forma edukacji realizowana w Internecie na tzw. platformach., oparta o filozofię i logikę sieci Jak jest? Cechy i zalety dobrze przygotowanego kursu e-learningowego Środowisko – możliwości techniczne brak barier czasoprzestrzennych (całodobowa dostępność, brak barier geograficznych) łatwiejszy dostęp do materiałów dydaktycznych wysoka jakość materiałów dydaktycznych łatwość i szybkość w aktualizowaniu materiałów dydaktycznych bogata oferta narzędzi edukacji oszczędność czasu i kosztów Środowisko dostosowujące się do potrzeb i możliwości elastyczność środowiska edukacyjnego  proces uczenia się obejmujący uczniów i nauczycieli (interakcja)  możliwość dostosowania (wyboru) formy przekazu do indywidualnych stylów uczenia się uczestników (zróżnicowana i atrakcyjna forma przekazu odpowiadająca na potrzeby ucznia)  zindywidualizowana dynamika uczenia się i nauczania  monitoring procesu edukacji (śledzenie postępów przez nauczycieli i uczniów) E.learning to proces zorientowany na osobę uczącą się, a nie na program czy nauczyciela Środowisko – spotkanie uczących się osób zwiększenie autonomii i systematyczności w procesie uczenia się i zdobywania wiedzy oraz umiejętności (zmiana w myśleniu o procesie uczenia – od „bycia nauczanym” do – „uczenia się”), nauka planowania własnej pracy i realizacji założonych celów (bliskich i odległych) dbałość o relacje w grupie i proces grupowy interakcyjność w procesie uczenia się i nauczania (orientacja na współpracę)  rola nauczyciela: aktywizacja, motywowanie i strukturyzowanie E-learning ≠ E=teaching E-learning koncentruje się na uczącej się osobie, na jej edukacyjnych potrzebach, gotowości do uczenia się, motywacji, posiadanych zasobach, także na aspiracjach Wartość dodana do E-learningu Sprzyjanie adaptacji do nowej rzeczywistości w czasach transformacji  wykorzystanie szans rozwoju i niwelowanie zagrożeń Stwarzanie możliwość transferu wiedzy, kompetencji i umiejętności (e-learningu  funkcjonowanie w szerszej rzeczywistości wirtualnej oraz realnej) Rozwijanie wrażliwości i refleksyjności (mądre wykorzystanie i poruszanie się w rzeczywistości wirtualnej, łączenie rzeczywistości realnej i wirtualnej) Podstawa zmiany społecznej (zmiana sposobu myślenia i działania)  wypracowanie zasad i kultury korzystania z rzeczywistości wirtualnej (sprzyjanie, a nie blokowanie wielostronnego rozwoju osoby i grupy) Przygotowanie do pracy w dynamicznie zmieniającym się środowisku (zdobywanie wiedzy i kompetencji niezbędnych na współczesnym rynku pracy) Promowanie idei związanej z Long Life Learning Promowanie idei łączenia klasycznych i nowoczesnych form uczenia  nowa jakość korzystająca z tradycyjnego doświadczenia, mądrze otwarta na nowoczesne rozwiązania Promowanie idei przejścia od biernego uczenia (kogoś) do aktywnego UCZENIA SIĘ (e-larning ≠ e-teaching) włączanie osoby uczącej się (uczeń dziecko, uczeń dorosły, nauczyciel, rodzic) w proces edukacyjny – aktywność, uczenie się zmiana stereotypów i dynamiki relacji uczeń-nauczyciel oraz uczeń-uczeń (od, z pomocą, razem z Nauczycielem, od, z pomocą, razem z kolegą) E.learning wymaga współpracy uczącej się osoby z nauczycielem; Zadania Nauczyciela: organizacja społecznego i informacyjnego środowiska uczenia się,  wzmacnianie wewnętrznej motywacji do uczenia się, rozbudzanie potrzeby i kształtowanie gotowości do korzystania z technologii informacyjnych (IT) w procesie uczenia się,  kształtowanie umiejętności posługiwania się IT NAUCZYCIEL UCZEŃ (dziecko i dorosły) – osoba UCZĄCA SIĘ: modyfikacja i uelastycznienie sposobu myślenia o procesie dydaktycznym, zmiana stereotypów, przyzwyczajeń. Przejście od uczenia kogoś do  organizowania środowiska osoby uczącej się umiejętność dzielenia się odpowiedzialnością za proces dydaktyczny z uczniem, wypracowanie nowego sposobu planowania i przeprowadzania pracy (planowanie całego cyklu, długoterminowe, system jest elastyczny i samouczący) opanowanie nowych narzędzi technologicznych, świadomość nowych możliwości i ograniczeń. przekraczanie granicy pokoleniowej i przebywanie również w "świecie cywilizacyjnym" ucznia wypracowanie nowych narzędzi, strategii i materiałów modyfikacja i uelastycznienie sposobu myślenia o procesie dydaktycznym, zmiana stereotypów, przyzwyczajeń, przejście od „JA nauczany”  do „JA uczący się” większa odpowiedzialność za proces dydaktyczny oraz za własną edukację, samorozwój. wypracowanie nowego sposobu planowania i przeprowadzania procesu uczenia się  zwiększony nakład pracy własnej, większa samodyscyplina, pilnowanie terminów, opanowanie nowych narzędzi technologicznych, świadomość nowych możliwości i ograniczeń Kontakt: www.psychologia.amu.edu.pl