Założenia do projektu budżetu na 2012 rok oraz wieloletniej prognozy finansowej na lata 2012-2031 wg stanu na dzień 28.09.2011 r.
Przewidywane wykonanie budżetu za 2011 rok Punktem odniesienia jest plan budżetu na 2011 rok wg przedłożonego projektu uchwały zmieniającej budżet i WPF na sesję 20.09.2011 r.
Dochody budżetu Przewiduje się wykonanie dochodów ogółem na poziomie 96,2 % planu (-97 mln zł), w tym: sprzedaż majątku (-90,0 mln zł), środki UE (-8,0 mln zł), opłata za zajęcie pasa drogowego (-6,5 mln zł), bilety ZTM (-5,0 mln zł), podatek od środków transportowych (-4,0 mln zł), podatek od nieruchomości (+10 mln zł), dywidendy (+4,4 mln zł), gospodarowanie nieruchomościami SP (+5,5 mln zł), przekształcenia użytkowania wieczystego we własność (+3,0 mln zł).
Wydatki budżetu Przewiduje się wykonanie wydatków ogółem na poziomie 92,9 % planu (-232 mln zł), z tego: wydatki bieżące (-37,0 mln zł), w tym: - odsetki (-20 mln zł), - potencjalne wypłaty z tytułu udzielonych poręczeń (-6,8 mln zł), wydatki majątkowe (-195,0 mln zł).
Przychody, rozchody oraz wynik budżetu Przewiduje się wykonanie przychodów na poziomie 85,0 % planu (-135 mln zł), z tego: dług do zaciągnięcia (-125,6 mln zł), prywatyzacja MRS (-39,0 mln zł), wolne środki z lat ubiegłych (+29,6 mln zł). Przewiduje się wykonanie rozchodów na poziomie 100 % planu. Przewiduje się wykonanie deficytu na poziomie 80,6 % planu (-135 mln zł). Przewiduje się wysokość zadłużenia na koniec roku na poziomie 1.699 mln zł (planowano 1.824 mln zł). Wskaźnik zadłużenia po ustawowych wyłączeniach wyniesie 55,1 % dochodów.
Kalkulacja dochodów i wydatków bieżących na lata 2012-2016
Aktualne założenia WPF 2012-2031 Założenia makroekonomiczne Wyszczególnienie 2012 2013 2014 2015 2016 Aktualne założenia WPF 2012-2031 dynamika PKB 4,0% 3,7% 3,9% 3,5% inflacja średnioroczna 2,8% 2,5% inflacja I pół./I pół. 4,2% 3,2% 2,7% WIBOR 6M 5,5% Obowiązujący WPF 2011-2031 4,8% 4,1% 2,4% 5,0%
Założenia makroekonomiczne - zagrożenia W zakresie założeń makroekonomicznych główne zagrożenia to: osłabienie dynamiki PKB, wyższa inflacja, wzrost poziomu rynkowych stóp procentowych.
Kalkulacja głównych źródeł dochodów PIT (bez zmian) inflacja + ½ wzrostu PKB, ustawowa zmiana udziałów (pensjonariusze DPS). CIT (bez zmian) inflacja + wzrost PKB Podatek od nieruchomości (bez zmian) powierzchnia: maks. dopuszczalny wzrost stawek podatkowych, budowle: ½ inflacji, wzrost powierzchni i wartości budowli: ¼ wzrostu PKB.
Kalkulacja głównych źródeł dochodów (2) Podatek od czynności cywilnoprawnych (bez zmian) inflacja + wzrost PKB Podatek od środków transportowych 2012: na poziomie planu 2011 r. 2013-2016: inflacja + 2 x wzrost PKB (wolniejszy przyrost niż zakładano) Bilety ZTM (bez zmian) 2012: wzrost przychodów o 8,6 % w stosunku do przewid. wyk. 2011 r., 2013-2016: inflacja + wzrost PKB (od 4,2 do 4,5 % rocznie),
Kalkulacja wydatków bieżących 2012: utrzymano dotychczasowe założenie dotyczące poziomu wydatków bieżących bez odsetek, poręczeń i projektów UE (ograniczenie wydatków bieżących w stosunku do pierwotnego planu na 2011 rok o ok. 100 mln oraz ich przeszacowania o wskaźnik inflacji), 2013: zamrożenie wydatków bieżących (bez odsetek, poręczeń i projektów UE) na poziomie roku 2012, 2014-2016: założono przeszacowanie wydatków bieżących (bez odsetek, poręczeń i projektów UE) o wskaźnik inflacji.
Ograniczenia wydatków bieżących W stosunku do planu budżetu na 1.01.2011 główne ograniczenia wydatków bieżących na 2012 rok dotyczą: transport zbiorowy (24 mln zł), oświata (22,5 mln zł), kultura i sztuka (7 mln zł), sport (4,0 mln zł), specjalne dodatki mieszkaniowe oraz dodatek do zasiłku dla rodzin wielodzietnych (4,5 mln zł), pomoc społeczna i zdrowie (2,5 mln zł), funkcjonowanie Urzędu Miasta (3,0 mln zł).
Ograniczenia wydatków bieżących (2) Zapotrzebowanie na dodatkowe środki ponad przyjęte założenia dotyczy m.in.: transport zbiorowy (38 mln zł), drogi (60 mln zł), oświata (40 mln zł), sport – POSiR, EURO 2012 (30 mln zł), pomoc społeczna (5 mln zł).
Nadwyżka operacyjna (w mln zł) Wyszczególnienie 2012 2013 2014 2015 2016 Nadwyżka operacyjna (w mln zł) WPF 2011-2031 197,4 200,2 200,5 210,8 228,7 Założenia WPF 2012-2031 210,7 248,0 259,3 283,4 278,0 różnica +13,3 +47,8 +58,8 +72,6 +49,3 Konieczność zwiększenia nadwyżki operacyjnej, głównie w efekcie zamrożenia wydatków bieżących w 2013 roku (wcześniej planowano przeszacowanie inflacyjne) wynika z konieczności znalezienia alternatywnego źródła finansowania dla ograniczonej sprzedaży majątku w roku 2011 oraz w latach następnych.
Nadwyżka operacyjna (2) Wpływ na poziom nadwyżki operacyjnej mają m.in.: zaniechanie działań restrukturyzujących system oświaty, brak podwyżek cen biletów ZTM oraz decyzja o obniżeniu odpłatności za przedszkola.
Podstawowe założenia utrzymanie w ryzach wydatków bieżących, które w latach nie mogą przekroczyć kwoty: Wyszczególnienie 2012 2013 2014 2015 2016 Wydatki bieżące ogółem, z tego: 2.154 2.136 2.171 2.218 2.267 - odsetki 110 116 104 96 84 - wypłaty z tytułu poręczeń 8 11 19 - projekty UE 26 2 - - pozostałe wydatki bieżące 2.010 2.060 2.111 2.164 Możliwość zmian poszczególnych wydatków bieżących tylko w ramach łącznej kwoty lub w wyniku zwiększenia dochodów bieżących
Podstawowe założenia (2) Poziom wydatków majątkowych jest wynikiem wielkości wygenerowanej nadwyżki operacyjnej przy jednoczesnym utrzymaniu zadłużenia oraz jego obsługi na dopuszczalnym ustawowo poziomie. W związku z powyższym niezbędne jest dostosowanie planu wydatków majątkowych (w okresie najbliższych 5 lat) do istniejących możliwości przy uwzględnieniu zadań kontynuowanych (takich, na które rozstrzygnięto przetargi lub zawarto umowy na ich wykonanie).