10-lecie istnienia Instytutu Adama Mickiewicza Propozycja działań PR Stanowisko 11 Warszawa, 12 lutego 2010
Agenda Analiza strategiczna Propozycje działań Harmonogram Budżet Faza I Faza II Regularne działania komunikacyjne Harmonogram Budżet
Analiza strategiczna
Analiza sytuacji + IAM – kluczowa instytucja promocji polskiej kultury + Niekonwencjonalne formy działania + Rok 2010 – obchody 10-lecia IAM - Niska rozpoznawalność Instytutu - Brak funduszy na działania - Brak wsparcia elit rządzących
Analiza SWOT Silne strony Słabe strony Szanse Zagrożenia Monopol w promocji polskiej kultury Prowadzone działania, będące świetną rekomendacją instytucji Szeroka sieć powiązań z innymi instytucjami kultury i artystami Wsparcie polskich instytucji publicznych Słabe strony Słaba rozpoznawalność marki IAM Relatywnie krótki okres wzmożonej aktywności (1,5 roku) Ograniczone fundusze na własne aktywności promocyjne Szanse Rosnąca popularność i aktywność polskich twórców kultury – Kultura jest w modzie! Trend pokazywania kultury w przystępny, nowoczesny, niementorski sposób Zbliżająca się polska prezydencja w UE Zagrożenia Kryzys gospodarczy - niskie nakłady na kulturę Niechęć decydentów do zwiększania nakładów na rozwój kultury Niezrozumienie celów i form działania Instytutu przez elity władzy Rozpoczęta kampania Kultura się Liczy! Dominacja w mediach tematyki Roku Chopinowskiego
Zbudowanie świadomości istnienia IAM i wykreowanie wizerunku Instytutu jako czołowego promotora polskiej kultury
Grupy docelowe a cele komunikacyjne C - Polska opinia publiczna Budowa świadomości istnienia marki IAM Budowa wizerunku IAM jako czołowej instytucji zajmującej się promocją kultury polskiej B - Podmioty wpływające na kształt kultury Umocnienie wizerunku IAM Budowa świadomości znaczenia kultury dla atrakcyjności inwestycyjnej kraju Kultura jako doskonała inwestycja wizerunkowa dla biznesu A - Decydenci Budowa świadomości problemu zbyt niskich nakładów na promocję sztuki A B C
Mapa mediów Wybór mediów ściśle dostosowany do grupy docelowej C – polska opinia publiczna (np. Gazeta Wyborcza, Metro, Polska the Times, gazeta.pl, onet.pl, interia.pl, wp.pl, Radio Zet, Radio RMF FM, TVP1, TVP2, TVN, Polsat) B – Podmioty wpływające na kształt kultury (np. sekcji kulturalne w mediach ogólnotematycznych, TVP Kultura, informatory kulturalne, portale poświęcone kulturze, PR 3, Radio PiN) A – Decydenci (np. Rzeczpospolita, Gazeta Wyborcza, Dziennik Gazeta Prawna, Puls Biznesu, Polityka, Newsweek, TVN CNBC Biznes, TOK FM)
Key messages: IAM dzięki doświadczeniu i eksperckości jest najważniejszą instytucją promującą polską kulturę IAM promuje kulturę kreatywnie i efektywnie IAM to wizjonerzy, którzy wiedzą jak przekuć marzenia w rzeczywistość
Założenia strategiczne Kreowanie wizerunku IAM jako kluczowej instytucji promującej polską kulturę za granicą - baza do dalszych, długoterminowych działań kreujących wizerunek Instytutu Działania mające na celu mądre i bezpieczne „zawłaszczenie” sfery promocji polskiej kultury - IAM w pozycji eksperta-lidera, inicjującego koalicję podmiotów zainteresowanych tego typu działaniami Etap I Wykorzystanie obchodów 10-lecia IAM do zaznaczenia obecności IAM i zaprezentowania działalności instytutu szerokiej opinii publicznej Etap II Działania komunikacyjne mające na celu wywołanie dyskusji publicznej na temat promocji polskiej kultury Regularne działania komunikacyjne
Propozycje działań
Działania przygotowawcze Audyt percepcji IAM przeprowadzony wśród: Dziennikarzy Decydentów Przedstawicieli świata kultury Analiza mediów Stworzenie dokumentu Message House Stworzenie mapy ekspertów Doprecyzowanie strategii w oparciu o przeprowadzone analizy
Faza I Budowanie świadomości istnienia IAM
I AM Culture I AM Culture – letni festiwal kultury pod auspicjami instytutu formą obchodów 10-lecia IAM Kreatywne wykorzystanie skrótu nazwy instytutu do hasła promującego akcję Kampania teaserowa – napisy I AM Culture w centralnych miejscach największych miast Polski, jako zapowiedź letniego festiwalu kultury Tutaj wyjasnić jury dlaczego wybraliśmy wakacje
Podstawowe założenia festiwalu: Festiwal jako szeroki projekt kulturalny, zbierający wydarzenia kulturalne odbywające się w okresie wakacyjnym na terenie całej Polski Łączy różne formy działalności kulturalnej: muzyka, sztuki wizualne, film, teatr, literatura Akcja obejmuje zarówno wydarzenia kreowane przez IAM, jak i tworzone przez inne podmioty pod honorowym patronatem IAM
I AM Culture - realizacja Przykładowe działania inspirowane przez IAM Konkurs projektów na kreatywne instalacje w przestrzeni miejskiej Wykłady na temat kultury polskiej Warsztaty dla dzieci i młodzieży, promujące kreatywność w sztuce Wydarzenia specjalne (Skwer Hoovera, teren przy pomniku Mickiewicza w Krakowie) Coolturalne duety: kulturalne spotkania artystów tworzących różne rodzaje sztuki Gry miejskie inspirowane najważniejszymi projektami IAM (Rok Polski w Izraelu, Polska!Year) Dzień otwarty w IAM Konkurs na kreatywne aranżacje pomników warszawskich Przykładowe działania pod patronatem honorowym IAM Letnie spektakle Teatru Polonia na Placu Konstytucji Heineken Opene’er Festival Jazz na Starówce Obchody Bitwy pod Grunwaldem Lato Filmów Festiwal Dwa Brzegi w Kazimierzu Dolnym Koncerty chopinowskie w warszawskich Łazienkach koncerty muzyki współczesnej, niekonwencjonalne w formie – np. współpraca djów polskich i litewskich, którzy opracowaliby muzyczną aranżację recytacji „Pana Tadeusza
I AM Culture – działania wspierające I AM Culture – broszura – przewodnik po letnich wydarzeniach kulturalnych w Polsce Specjalna sekcja na stronie culture.pl z mapą i kalendarzem wydarzeń Profil festiwalu w portalu społecznościowym Facebook Media relations festiwalu: Konferencja prasowa otwierająca festiwal Cel: inauguracja festiwalu + komunikowanie obchodów 10-lecia IAM + przybliżenie dziennikarzom działalności IAM Relacje z wydarzeń w ramach patronatów medialnych: „Co jest grane” i radia RMF (RMF Classic i RMF Maxxx) oraz lokalnych stacji telewizyjnych (np. TVN Warszawa) Regularne media relations z wszystkimi zainteresowanymi redakcjami
Faza II Umacnianie wizerunku IAM
Rekomendowane działania Koalicja dla Kultury – nieformalny projekt pod auspicjami IAM, stworzony w celu wywołania dyskusji o promocji polskiej kultury Wygrywamy kulturą! Coolturalnie Zakręceni - działania edukacyjne dla młodzieży Regularne działania komunikacyjne
Koalicja dla Kultury Budowa szerokiej Koalicji podmiotów działających na rzecz kultury: politycy, decydenci zaangażowanie zajmujących się zagadnieniami kultury posłów i senatorów do lobbowania na rzecz zwiększenia nakładów na promocję kultury – np. K. Kutz, M. Kidawa-Błońska, R.Grupiński, J. Gowin, J. Ołdakowski, A.Celiński, J. F. Fedorowicz zorganizowanie przez IAM debaty w Sejmie na temat promocji kultury polskiej za granicą podmioty biznesowe partnerstwo w działaniach z mecenasami kultury konferencja „Kulturalnie-Opłacalnie” w Business Centre Club na temat wpływu kultury na atrakcyjność inwestycyjną kraju artyści organizacje pozarządowe samorządy, władze miast zaangażowanie ich do realizacji festiwalu I AM Culture, a potem pogłębienie współpracy
Koalicja dla Kultury Inauguracja działań - happening przed Sejmem RP: Polscy artyści zbierają datki na kulturę (A. Mickiewicz, F. Szopen, I. Paderewski z tabliczkami „Zbieram na kulturę”) Cel - zwrócenie uwagi decydentów i opinii publicznej na problem braku funduszy na promocję polskiej kultury Media relations wokół kampanii: Konferencja prasowa po happeningu Inspirowanie tematycznych materiałów prasowych: Sonda uliczna wśród obcokrajowców, sprawdzająca ich wiedzę o kulturze polskiej (punkt wyjścia do dyskusji) Promocja Go-To-Guys (Paweł Potoroczyn, inni) jako ekspertów w temacie promocji kultury
Wygrywamy kulturą! seria działań ambientowych pod wspólnym hasłem, podkreślających osiągnięcia IAM w promowaniu polskiej kultury: jednoręki bandyta w Sejmie (z kulturalnymi wygranymi) instalacja w kształcie piłki na stadionie piłkarskim, wyświetlająca zdjęcia/filmy o działalności IAM instalacja na Giełdzie Papierów Wartościowych prezentująca osiągnięcia IAM w formie multimedialnego wykresu
Coolturalnie zakręceni! Cel: pokazanie IAM, jako eksperta „pozytywnie zakręconego” na punkcie sztuki Kampania edukacyjna kierowana do młodzieży: Program edukacyjny i szkolenia dla nauczycieli – jak kreatywnie prowadzić zajęcia o sztuce w szkołach Materiał dystrybuowany na płytach CD i do ściągnięcia z sekcji programu na stronie culture.pl Materiał bogaty w filmiki, pokazujące jak artyści pobudzają swoją kreatywność przy pracy – filmiki dostępne na youtube Warsztaty dla młodzieży organizowane w IAM, prowadzone przez artystów Konkurs kreatywnych projektów z poszczególnych obszarów sztuki – zwycięzcy wygrywają udział w wakacyjnych Coolturalnych warsztatach Partnerstwo z Centrum Edukacji Obywatelskiej
Regularne działania komunikacyjne
Regularne działania komunikacyjne Regularne Biuro Prasowe: Wysyłka informacji prasowych na temat działań podejmowanych przez Instytut Go-to-guys – eksponowanie ekspertów IAM, jako komentatorów wydarzeń kulturalnych oraz kwestii promocji kultury: Stworzenie „mapy eksperckiej” tematów oraz ekspertów wypowiadających się na dany temat Pitching tematów: Nakłady na promocję kultury w Polsce Kreatywne formy promowania kultury Kultura jako czynnik wpływający na atrakcyjność inwestycyjną Kultura jako towar eksportowy
Regularne działania komunikacyjne - przykłady Przykłady współpracy z mediami: Cykl wywiadów pod auspicjami IAM ze znanymi twórcami kultury z zagranicy – Czy podziwiają polską kulturę? Za co? Dlaczego trzeba ją promować? Newsweek/Forbes Cykl wywiadów pod auspicjami IAM z przedstawicielami firm, które zdecydowały się na ulokowanie kapitału w Polsce – Jak oceniają Polski „kapitał kulturalny”? Czy miał on wpływ na ich decyzję? Rzeczpospolita Plebiscyt pod auspicjami IAM na najbardziej kreatywnego polskiego artystę w historii: Organizowany we współpracy z portalem gazeta.pl Internauci wybierają swojego faworyta spośród 20 zaproponowanych nazwisk Po rozstrzygnięciu konkursu – materiał do mediów „Instytut Adama Mickiewicza wraz z Polakami wybrał najbardziej kreatywnego twórcę w historii…”
Regularne działania komunikacyjne – przykłady c.d. Przykłady współpracy z mediami: IAM jako patron sekcji Kultura w magazynie biznesowym – dyrektor IAM poleca najciekawsze wydarzenia kulturalne w Polsce i Europie Business Class/Forbes Uczestnictwo dziennikarzy w wizytach studyjnych
Harmonogram
Harmonogram Działanie 5 6 7 8 9 10 11 12 Działania przygotowawcze - ASAP I AM Culture Konkurs na instalacje Akcja teaserowa Konferencja inaugurująca festiwal Festiwal Koalicja dla kultury Happening przed sejmem Debata w sejmie Debata w BCC Wygrywamy kulturą Coolturalnie zakręceni Media Relations
Budżet
Coolturalnie zakręceni Regularne działanie komunikacyjne Budżet* *Wszystkie działania mogą być zrealizowane we współpracy ze sponsorami. Agencje PR i reklamowe współpracują z IAM na zasadzie non-profit Działanie Koszt (netto) I AM Culture Produkcja teaserów 25 000,00 zł Wydarzenia specjalne w ramach festiwalu 50 000,00 zł Produkcja broszury (10 000 szt.) 30 000,00 zł Budowa sekcji na stronie 5 000,00 zł Profil na Facebooku 0,00 zł Konferencja inaugurująca Materiały promocyjne (plakaty, wlepki) Patronaty medialne barter Koalicja dla kultury Happening 3 000,00 zł Konferencja prasowa Debata w Sejmie 2 000,00 zł Debata w BCC Produkcja materiałów prasowych (sonda uliczna) 6 000,00 zł Wygrywamy kulturą Tbc Coolturalnie zakręceni Stworzenie zawartości programu edukacyjnego 10 000,00 zł Produkcja i dystrybucja płyt z programem (2 tyś. płyt) 7 000,00 zł Warsztaty dla nauczycieli (10 warsztatów) Warsztaty dla młodzieży (10 warsztatów) Nagrody w konkursie projektów Regularne działanie komunikacyjne Plebiscyt SUMA 202 000,00 zł
Dziękujemy za uwagę!