Kierunki kształcenia w kontekście współczesnego rynku pracy

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Lifelong Learning Programme Projekt GRUNDTVIG Multilateral INTEGRA
Advertisements

POWIAT MYŚLENICKI Tytuł Projektu: Poprawa płynności ruchu w centrum Myślenic poprzez przebudowę skrzyżowań dróg powiatowych K 1935 i K 1967na rondo.
RESTRUKTURYZACJA RYNKU PRACY W WOJEWÓDZTWIE ŚLĄSKIM OBSERWATORIUM RYNKU PRACY.
Rynek pracy w województwie zachodniopomorskim
Domy Na Wodzie - metoda na wlasne M
Jaki personel zatrudniamy a jaki byśmy chcieli?
URZĄD STATYSTYCZNY – CENTRUM WIEDZY WSPIERAJĄCE ZARZĄDZANIE W REGIONIE Wspólne budowanie przyszłości Mazowsza Warszawa, marzec 2011 r.
SYTUACJA NA RYNKU PRACY W POLSCE
Projekt Życie Lubuszan. Współczesność i perspektywy współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego PEJZAŻ RODZINNY.
Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
SYTUACJA NA LOKALNYM RYNKU PRACY – POWIAT GORLICE
Prezentacja poziomu rozwoju gmin, które nie korzystały z FS w 2006 roku. Eugeniusz Sobczak Politechnika Warszawska KNS i A Wykorzystanie Funduszy.
Długotrwałe bezrobocie w województwie podlaskim
Projekt Zachodniopomorskie Obserwatorium Rynku Pracy współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego i budżetu państwa w ramach Poddziałania.
Wojewódzki Urząd Pracy w Szczecinie Równość szans kobiet i mężczyzn na zachodniopomorskim rynku pracy Szczecin, 28 września 2010 r.
OBSERWATORIUM DOLNOŚLĄSKIEGO RYNKU PRACY I EDUKACJI OBSERWATORIUM DOLNOŚLĄSKIEGO RYNKU PRACY I EDUKACJI projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej.
DLACZEGO ABSOLWENCI MAJĄ KŁOPOTY ZE ZNALEZIENIEM PRACY?
Kompetencje zawodowe uczniów w kontekście oczekiwań rynku pracy Wojewódzki Urząd Pracy w Opolu listopad 2007.
Powiatowy Urząd Pracy w Grodzisku Mazowieckim Posiedzenie Powiatowej Rady Zatrudnienia w Grodzisku Maz. dn r. BEZROBOCIE W POWIECIE GRODZISKIM.
Projekt współfinansowany Przez Unię Europejską W ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Powiatowy Urząd Pracy w Wałbrzychu Justyna Piasecka – Zastępca.
Projekt współfinansowany Przez Unię Europejską W ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Sytuacja kobiet na rynku pracy powiatu oleśnickiego Rok 2009.
STUDENCI POLSCY PRZEDSIĘBIORCZOŚĆ, INICJATYWA, FIRMY Główne wyniki badań Warszawa, Czerwiec 2002.
Bezrobocie Natalia Tobias.
Monitoring Plus Badanie ukrytego potencjału lokalnego rynku pracy Badanie ukrytego potencjału lokalnego rynku pracy Priorytet 2 - Wzmocnienie rozwoju zasobów.
Młodzi ludzie na rynku pracy. Baranowo 2013
Ogólnopolski Konkurs Wiedzy Biblijnej Analiza wyników IV i V edycji Michał M. Stępień
Młodzieżowe Centrum Kariery oraz Punkt Pośrednictwa Pracy
Długotrwałe bezrobocie w województwie podlaskim
Sytuacja na Rynku Pracy na terenach wiejskich powiatu brodnickiego. Brodnica, 29 wrzesień 2010 roku.
Wojewódzki Urząd Pracy w Białymstoku Podlaski Absolwent Absolwenci kierunków turystycznych, informatycznych i medycznych na rynku pracy dr Jarosław Kilon.
WYDZIAŁ NAUKI o ŻYWNOŚCI (ABSOLWENCI 2012) BADANIE OPINII ABSOLWENTÓW WN O Ż O PROCESIE KSZTAŁCENIA ORAZ ICH LOSY ZAWODOWE.
Rozwój mieszkańców województwa opolskiego poprzez wsparcie z Europejskiego Funduszu Społecznego Wojewódzki Urząd Pracy w Opolu r.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Aktywni zawodowo Aktywni zawodowo projekt realizowany na podstawie.
1 ANALIZA STANU BEZROBOCIA NA TERENIE MIASTA I GMINY GOŁAŃCZ ANALIZA STANU BEZROBOCIA NA TERENIE MIASTA I GMINY GOŁAŃCZ ZA ROK 2004 ORAZ PORÓWNANIE Z LATAMI.
PROJEKT: Diagnoza dostosowania umiejętności i kwalifikacji zawodowych do wymogów lubuskiego rynku pracy realizowany przez: ASM – Centrum Badań i Analiz.
Ankieta C Metryczka Rekrutacja.
EGZAMIN GIMNAZJALNY W SUWAŁKACH 2009 Liczba uczniów przystępująca do egzaminu gimnazjalnego w 2009r. Lp.GimnazjumLiczba uczniów 1Gimnazjum Nr 1 w Zespole.
1. Pomyśl sobie liczbę dwucyfrową (Na przykład: 62)
Analiza matury 2013 Opracowała Bernardeta Wójtowicz.
Niepełnosprawni w badaniach GUS Niepełnosprawni ogółem
Badanie kwartalne BO 2.3 SPO RZL Wybrane wyniki porównawcze edycji I- VII Badanie kwartalne Beneficjentów Ostatecznych Działania 2.3 SPO RZL – schemat.
Bezrobocie w moim regionie i województwie. Sposoby poszukiwania pracy.
MODUŁ A.
i sposoby przeciwdziałania mu w powiecie żyrardowskim
Badanie „Monitoring Karier Zawodowych Absolwentów Politechniki Warszawskiej 2014” Informacje Ogólne
mieszkańców pomorskiej wsi
NIEZBĘDNIK STATYSTYCZNY RYNEK PRACY - BAEL.
w wyborach do parlamentu RP
Praktyki zawodowe na kierunku FIZJOTERAPIA w roku akademickim 2012/2013.
EGZAMINU GIMNAZJALNEGO 2013
EcoCondens Kompakt BBK 7-22 E.
EcoCondens BBS 2,9-28 E.
Wojewódzki Urząd Pracy w Szczecinie Aktualna informacja o rynku pracy w województwie zachodniopomorskim Szczecin, 29 czerwca 2011 r.
Projekt: „Opracowanie modelu poradnictwa zawodowego oraz internetowego systemu informacji edukacyjno-zawodowej” Priorytet III – Wysoka jakość oświaty Działanie.
PRACOWNIKU OŚWIATY – SKORZYSTAJ Z NOWYCH MOŻLIWOŚCI Priorytet VIII Regionalne kadry gospodarki Działanie 8.1 Rozwój pracowników i przedsiębiorstw w regionie.
WYNIKI EGZAMINU MATURALNEGO W ZESPOLE SZKÓŁ TECHNICZNYCH
Testogranie TESTOGRANIE Bogdana Berezy.
Jak Jaś parował skarpetki Andrzej Majkowski 1 informatyka +
POWIATOWY URZĄD PRACY W RACIBORZU
Czerwiec TECHNIK EKONOMISTA Etap pisemny: przystąpiło - 20 osób zdało – 13 osób Etap praktyczny przystąpiło - 21 osoby zdało - 9 osób Dyplom otrzymało.
Elementy geometryczne i relacje
Strategia pomiaru.
LO ŁobżenicaWojewództwoPowiat pilski 2011r.75,81%75,29%65,1% 2012r.92,98%80,19%72,26% 2013r.89,29%80,49%74,37% 2014r.76,47%69,89%63,58% ZDAWALNOŚĆ.
BIURO KARIER UNIWERSYTETU RZESZOWSKIEGO Badanie Losów Zawodowych Absolwentów Uniwersytetu Rzeszowskiego Badanie losów zawodowych absolwentów Uniwersytetu.
Konferencja Prasowa Warszawa, 2 września 2015 r..
WOJEWÓDZKI URZĄD PRACY Informacja na temat sytuacji na rynku pracy bezrobotnych do 25 roku życia Wojewódzki Urząd Pracy w Opolu Styczeń 2016.
Projekt „Zachodniopomorskie Obserwatorium Rynku Pracy” współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego i budżetu państwa w ramach Poddziałania.
BADANIE LOSÓW ABSOLWENTÓW SZKÓŁ ZAWODOWYCH WOJEWÓDZTWA OPOLSKIEGO.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
POWIATOWY URZĄD PRACY W SKARŻYSKU-KAMIENNEJ
Zapis prezentacji:

Kierunki kształcenia w kontekście współczesnego rynku pracy Jacek Suski Dyrektor Wojewódzkiego Urzędu Pracy w Opolu

Kontekst – aktywność zawodowa i zatrudnienie wg BAEL - Wg BAEL, osoby z wyższym wykształceniem są najbardziej aktywną zawodowo grupą na tle innych kategorii wykształcenia. - 3/4 osób z wyższym wykształceniem jest zatrudnionych. Dane za I kwartał 2011 roku (GUS) 2

Kontekst – udział specjalistów w zatrudnieniu w regionie w tys. osób Wg badań GUS, w regionie najliczniej zatrudnioną grupą zawodową są specjaliści (osoby z wyższym wykształceniem) – 42,5 tys. osób Osoby te są ponadto najmniej narażone na zwolnienia: przed wystąpieniem kryzysu gospodarczego najliczniejszą grupą byli robotnicy przemysłowi. Dane za 2010 rok (wg badania popytu na pracę Z-05 GUS) 3

Kontekst – bezrobocie absolwentów Lp. nazwa kierunku Absolwenci w roku akademickim 2009/2010 Bezrobotni absolwenci zarejestrowani w PUP w końcu 2010 roku (4) : (3) w % 1 2 3 4 5 pedagogika 1 944 61 3,1 zarządzanie 1 001 14 1,4 fizjoterapia 570 30 5,3 ekonomia 479 43 9,0 wychowanie fizyczne 379 13 3,4 6 zarządzanie i marketing 349 - 7 inżynieria środowiska 327 18 5,5 8 pielęgniarstwo 319 1,9 9 informatyka 311 16 5,1 10 europeistyka 283 4,6 Absolwenci szkół wyższych w małym stopniu pozostają w bezrobociu. „Ryzykowne” kierunki to przede wszystkim: - historia (13% bezrobotnych absolwentów), ekonomia (9%) kosmetologia (8,8%). 4

Prezentacja została przygotowana w oparciu o wyniki badania losów absolwentów szkół zawodowych wszystkich poziomów województwa opolskiego zrealizowanego w 2010 roku w ramach projektu Opolskie Obserwatorium Rynku Pracy. Zamieszczone informacje dotyczą jedynie absolwentów opolskich uczelni wyższych. Pełny raport z badania dostępny jest na stronie Obserwatorium pod adresem: www.obserwatorium.opole.pl

Założenia metodologiczne badania losów absolwentów BADANIE PANELOWE I etap badanie uczniów ostatnich klas szkół zawodowych ponadgimnazjalnych i studentów szkół wyższych II etap na podstawie zebranych danych teleadresowych ponowne dotarcie do badanych w pół roku po zakończeniu nauki

Sytuacja zawodowa - zatrudnienie PRACA: w I etapie badań, jeszcze w trakcie trwania nauki, pracowało 59% respondentów, z czego najwięcej studiujących na Politechnice Opolskiej (78,1%) w pół roku po zakończeniu nauki wzrost zatrudnienia o 13,5 pp. największy odsetek zatrudnionych w pół roku po zakończeniu nauki charakteryzował absolwentów Wyższej Szkoły Zarządzania i Administracji (81,7%) Lp. Pracuje WSZiA PWSZ UO PO Razem I Etap N=84 II Etap N=60 N=71 N=54 N=246 N=172 N=160 N=114 N=561 N=400 1. tak 66,7 81,7 22,5 40,4 54,5 74,3 78,1 79,6 59,0 72,5 2. nie 33,3 18,3 77,5 59,6 45,5 25,7 21,9 20,4 41,0 27,5 Najwyższe zatrudnienjie to wsza i po Najniższa zgodność to nysa

Sytuacja zawodowa – zgodność pracy z zawodem w pół roku po zakończeniu nauki w branży zgodnej z kierunkiem wykształcenia pracowało 53% respondentów najczęściej w swojej branży pracowali absolwenci Politechniki Opolskiej (57%) absolwenci Politechniki Opolskiej najczęściej (40%) wskazywali w sposób zdecydowany, że wykorzystują zdobytą wiedzę w pracy zarobkowej. Najwyższe zatrudnienjie to wsza i po Najniższa zgodność to nysa 8

Sytuacja zawodowa – czas oczekiwania na pracę WSZiA PWSZ UO PO OGÓŁEM podjąłem\podjęłam pracę jeszcze w trakcie nauki 71,4 42,9 66,9 82,2 70,8 podjąłem\podjęłam pracę od razu po zakończeniu nauki 6,1 38,1 3,9 12,2 9,4 do 2 tygodni 0,0 0,8 1,1 0,7 od 2 tygodni do 1 miesiąca 2,0 4,8 2,4 od 1 do 2 miesięcy 7,1 4,9 od 2 do 3 miesięcy 5,5 4,2 od 4 do 6 miesięcy 4,1 8,7 2,2 5,2 82% pracujących absolwentów znajduje pracę jeszcze w trakcie trwania nauki lub zaraz po jej zakończeniu: najwyższy odsetek dotyczy absolwentów Politechniki Opolskiej (94%)

Sytuacja zawodowa – wynagrodzenia netto Spadek wartości wynagrodzeń może być spowodowany podjęciem staży przez absolwentów i otrzymywaniem stypendiów stażowych. 10

Poszukiwanie pracy - obszar Lp Obszar na jakim poszukiwana była praca WSZiA PWSZ UO PO Razem 1. Powiat zamieszkania 80,0 94,7 94,6 91,7 92,1 2. Poza powiatem zamieszkania, ale w granicach województwa 20,0 42,1 37,5 58,3 40,4 3. Poza województwem opolskim, ale w granicach Polski - 10,5 3,6 16,7 7,0 4. Za granicą Polski 6,7 4,4 badani, którzy po ukończeniu nauki poszukiwali pracy, koncentrowali się na obszarze powiatu zamieszkania 40% badanych szukało zatrudnienia w innych powiatach Opolszczyzny (58% z Politechniki Opolskiej) 7% badanych poszukiwało pracy poza Opolszczyzną (17% z Politechniki Opolskiej) 4% badanych poszukiwało zatrudnienia za granicą (11% z PWSZ) 11

Sytuacja zawodowa – tendencje migracyjne Lp Umiejscowienie obecnego miejsca pracy WSZiA PWSZ UO PO Razem 1. W granicach powiatu zamieszkania 79,6 95,2 85,8 83,3 84,4 2. Poza powiatem zamieszkania, ale w granicach województwa 12,2 4,8 8,7 10,4 3. Poza województwem, ale w granicach Polski 2,0 - 1,6 1,1 1,4 4. Za granicą 4,1 3,1 2,1 brak wyraźnych tendencji migracyjnych 95% absolwentów, którzy podjęli pracę, znalazło ją w obrębie województwa, a 84% - na obszarze powiatu zamieszkania 12

Poszukiwanie pracy - metody Lp Sposoby szukania pracy w ciągu ostatniego półrocza WSZiA PWSZ UO PO Razem 1. Rozpytywanie wśród rodziny, znajomych 60,0 63,2 92,9 79,2 80,7 2. Rejestracja w PUP 36,8 64,3 37,5 53,5 3. Przez Internet 46,7 52,6 45,8 43,0 4. Agencja pośrednictwa pracy 33,3 29,2 35,1 wśród badanych, którzy po ukończeniu nauki poszukiwali pracy, najczęstszą metodą było rozpytywanie wśród znajomych i rodziny połowa badanych zarejestrowała się w PUP, dotyczy to jednak tylko ok. 37% absolwentów PWSZ i PO najczęstszym powodem nie rejestrowania się w PUP jest przekonanie, że nie pomagają one w znalezieniu dobrej pracy (66%), dotyczy to absolwentów wszystkich uczelni popularną formą poszukiwań jest Internet, wykorzystywany przez 43% absolwentów 13

Sytuacja osób niepracujących – główne przyczyny najważniejszym powodem nie podejmowania pracy jest kontynuacja nauki (WSZiA – 73%, Politechnika Opolska – 13%) kolejny istotny powód to brak pracy w branży odpowiadającej absolwentowi (WSZiA – 46%, PWSZ – 10%) kolejny powód to utrzymywanie przez rodzinę (WSZiA – 46%, UO – 9%) 14

Ocena wiedzy zdobytej w trakcie nauki dla zdecydowanej większości absolwentów badanych w II etapie, poziom wiedzy wyniesionej ze szkoły jest wystarczający dla zatrudnienia (85%) najniższe oceny wystawili absolwenci UO (dla 28% z nich poziom wiedzy jest niewystarczający) 15

Ocena umiejętności praktycznych – obsługa oprogramowania Ocena umiejętności posługiwania się oprogramowaniem specjalistycznym wykorzystanym w branży W skali od 1 do 5 najwyżej swoje umiejętności oceniają absolwenci PWSZ i Politechniki Opolskiej. 16

Dziękuję za uwagę