Fazy rozwoju grupy w psychoterapii

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Konflikt w negocjacjach
Advertisements

FUNDAMENTY PRACY W ZESPOLE
Warsztaty psychologiczne
ROLA WYCHOWANIA JAKO CZYNNIKA ROZWOJU
Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Gdańsku
PRZEMOC I AGRESJA Jak zapobiegać?
Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ
Psychologia Zarządzania
Wychowawca klasy- role i zadania
Partnerska Współpraca Szkół Językowy Projekt Comeniusa pt. Wpływ kultury narodowej na kształtowanie się relacji rodzinnych w krajach zjednoczonej Europy.
Aktywność fizyczna jako przeciwdziałanie problemom wychowawczym
Proces zjednoczenia się osób, grup, instytucji, państw. Tworzenie z nich jednego, jednolitego organizmu, który później wspólnie współpracuje. Integrowanie.
Taktyka instruktorska Opracowanie: Marek Kujawiński.
Rodzaje psychoterapii Psychoterapia - ćwiczenia III rok Pedagogiki Specjalnej APS Prowadząca: mgr Agnieszka Kałwa.
Podstawy Pomocy Psychologicznej
Rozwijanie kompetencji komunikacyjnych między lekarzem a pacjentem
13. Kontrolowanie agresji
Napięcie emocjonalne i stres
Prezentacja multimedialna
„ MÓJ WYBÓR – MOJE ŻYCIE ”
W PROGRAMIE KSZTAŁCENIA RATOWNIKÓW MEDYCZNYCH
Aleksandra Mazur Yalom, Psychoterapia grupowa
PROCESY I ZJAWISKA W ZAMKNIĘTEJ GRUPIE PSYCHOTERAPEUTYCZNEJ.
DIAGNOZA W SZKOLE.
SYTUACJA RODZIN DZIECI NIEPEŁNOSPRAWNYCH...?
Stowarzyszenie Pomocy Dzieciom „Bratek” w Barlinku ( Barlinek, ul
Asertywność czyli jak żyć z ludźmi Autor: Elżbieta Bowdur.
Procesy grupowe A.Kawalec.
Praca z dzieckiem agresywnym
Problemy wychowawcze szkoły
Dydaktyka ogólna.
Prezentacja Prezentacja Dynamika pracy grupy 1.
“PROFESJONALNA OBSŁUGA KLIENTA”
Sześciolatek dzieckiem, sześciolatek uczniem
DRAMA A TEATR PODOBIEŃSTWA I RÓŻNICE
POMORSKIE CENTRUM PSYCHOEDUKACJI, DIAGNOZY I TERAPII W GDAŃSKU.
Wsparcie psychologiczno - pedagogiczne
MATERIAŁY Z KURSU KWALIFIKACYJNEGO Wszystkie materiały tworzone i przekazywane przez Wykładowców NPDN PROTOTO są chronione prawem autorskim.
POMOC RODZINIE PROGRAM EDUKACYJNY NIE TYLKO DLA RODZICÓW. AUTOR: MGR JOLANTA KURYŚ – SKRZYPCZAK 1.
Późne dzieciństwo - okres wczesnoszkolny
Arteterapia – leczenie przez sztukę
Stowarzyszenie Doradców Europejskich RODZINA W RÓWNOWADZE - rozmawiajmy empatycznie!
czyli oddziaływanie grupy na jednostkę
Metoda studium przypadku jako element XI Konkursu Wiedzy Ekonomicznej
KREATYWNE METODY PRACY ZESPOŁÓW W PROCESACH REWITALIZACJI SPOŁECZNEJ część 1 Dorota Bazuń.
Zajęcia Integracyjne. Aktywność jest warunkiem prawidłowego rozwoju każdego człowieka, ponadto umożliwia prowadzenie twórczego życia.
Przygotowała Agnieszka Rutkowska
PRZECIWDZIAŁANIE NEGATYWNYM STEREOTYPOM NA TEMAT STAROŚCI
DIAGNOZA I TERAPIA PSYCHOPEDAGOGICZNA
Zajęcia edukacyjne w ramach EFS w Szkole Podstawowej nr 5 im. Tadeusza Kościuszki w Tarnowie.
Istotne zjawiska w psychoterapii grupowej w modelu poznawczo-behawioralnym - dr Mirosława Jawor.
P RACA Z GRUPĄ JAKO ELEMENT PSYCHOTERAPII UZALEŻNIEŃ.
Biblioteka ucząca się Roman Tomaszewski Mariusz Polarczyk
Alternatywny slajd początkowy – animacja logotypu załączona jako film, w trybie prezentacji animację należy uruchomić poprzez kliknięcie w grafikę.
THE LEADER IN ME KUBA TERKA. THE LEADER IN ME UMIEJĘTOŚĆ UWAŻNEGO SŁUCHANIA Wielu ludzi zapomina, że rozmowa z drugim człowiekiem to nie tylko mówienie,
GRUPA JAKO CZĘŚĆ POMOCY PSYCHOLOGICZNEJ
„Jeden gram praktyki jest lepszy niż tona teorii” Swami Shivananda Kompetencje dyrektora poradni niezbędne w procesie wspomagania rozwoju szkół – dobra.
Zachowania organizacyjne- ćwiczenia
DZIAŁANIA TERAPEUTYCZNE PROPONOWANE WYCHOWANKOM MOW w KAMIONKU WIELKIM
Rola wychowania jako czynnika rozwoju A. Brzezińska, Społeczna psychologia rozwoju. Warszawa 2000.
IX Konferencja „Uniwersytet Wirtualny: model, narzędzia, praktyka” Maria ZAJĄC „E-learning 2.0 a style uczenia się” Maria ZAJĄC E-learning 2.0 a style.
O Ś RODEK INTERWENCJI Kryzysowej Ul. Mickiewicza 31 Sucha beskidzka.
Konflikty w organizacjach Pojęcie konflikt wywodzi się z łacińskiego - „confliktus”, co oznacza dosłownie „zderzenie”. Interpretuje się go także jako:
GRUPY LOKALNE CECHY EFEKTYWNYCH ZESPOŁÓW. 2 1– WYRAŹNY PORYWAJĄCY CEL (tracą poczucie czasu, częsta komunikacja między członkami, postęp, wywołuje dużo.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Nurty zarządzania – Szkoła stosunków miedzyludzkich.
FUNDACJA NA RZECZ BEZPIECZEŃSTWA I WSPÓŁPRACY W SZKOLE
„ Rodzina , Twój przyjazny świat ”
Określanie celów: rozwojowy, edukacyjny, terapeutyczny
Zapis prezentacji:

Fazy rozwoju grupy w psychoterapii Poznań 2006 Fazy rozwoju grupy w psychoterapii Procesy i zjawiska w zamkniętej grupie psychoterapeutycznej Copyright © by Danuta Anna Michałowska Poznań 2006 Copyright © by Danuta Anna Michałowska

Fazy rozwoju grupy w psychoterapii Faza orientacji Faza konfrontacji i eksploracji różnic Faza pogłębionej eksploracji problemów na poziomie grupowym i indywidualnym Faza kończenia psychoterapii Copyright © by Danuta Anna Michałowska Poznań 2006

Faza orientacji prezentacja członków grupy, określenie celów i oczekiwań, określenie trudności, wyrażenie obaw i wątpliwości, wyrażenie stosunku do prowadzącego grupę, ustalenie relacji i miejsca w grupie Copyright © by Danuta Anna Michałowska Poznań 2006

Faza orientacji Role grupowe: lider dominacji lider sympatii błazen grupowy dobry uczeń kozioł ofiarny outsider Copyright © by Danuta Anna Michałowska Poznań 2006

Faza orientacji - cechy Szukanie podobieństw między osobami w grupie – niwelowanie różnic Nie ujawnianie wzajemnych niechęci i antypatii, Powierzchowne okazywanie pozytywnych emocji Wzajemne wsparcie okazywane jest dość powierzchownie np. w postaci udzielania rad Unikanie wzrostu napięcia w grupie Wstępna identyfikacja z grupą Początkowa identyfikacja grupy jako całości Copyright © by Danuta Anna Michałowska Poznań 2006

Faza konfrontacji i eksploracji różnic Pojawienie się konfliktów i buntu Ujawnienie negatywnych emocji np. agresji, złości wobec terapeuty oraz antagonizmów między osobami w grupie Badanie bezpieczeństwa Opór przed odsłanianiem i poznawaniem siebie nawzajem Ujawnienie różnic między uczestnikami Walka o pozycję lidera Copyright © by Danuta Anna Michałowska Poznań 2006

Faza konfrontacji i eksploracji różnic Pod koniec tej fazy następuje wyraźna destabilizacja ról z fazy I i pojawiają się nowe role: Wyraziciel nastrojów grupy Stabilizator emocji grupowych Sumienie grupy Dziecko grupowe (biedne lub szalone) Dobra mama Bard grupowy Opozycjonista Copyright © by Danuta Anna Michałowska Poznań 2006

Faza konfrontacji i eksploracji różnic Pod koniec tej fazy następuje: Ustanowienie norm np. prawo wyrażania siebie w formie niedestruktywnej dla innych; prawo poszanowanie różnorodności i odrębności innych Ustają konflikty i antagonizmy Wzrasta poczucie bezpieczeństwa, wzajemnego zaufania Spójność grupy Copyright © by Danuta Anna Michałowska Poznań 2006

Wyrażanie uczuć w sposób konstruktywny Faza pogłębionej eksploracji problemów na poziomie grupowym i indywidualnym Wyrażanie uczuć w sposób konstruktywny Współpraca i dzielenie się doświadczeniami Większa empatia, świadomość siebie i innych, wzajemne zrozumienie Zmiany w postrzeganiu siebie i innych Świadomość własnych możliwości i źródeł wsparcia Odpowiedzialność Elastyczność w pełnieniu ról grupowych Copyright © by Danuta Anna Michałowska Poznań 2006

Faza kończenia grupy Omawianie osiągniętych celów i dalszych planów Uświadomienie związku z grupą i prowadzącym (terapeutą) Wyrażanie uczuć, Wzrost nastrojów Copyright © by Danuta Anna Michałowska Poznań 2006

Czynniki leczące w psychoterapii grupowej Wzbudzanie nadziei Poczucie bezpieczeństwa Dostarczanie informacji zwrotnych Altruizm Korektywne odtwarzanie rodziny pierwotnej Uczenie społecznych umiejętności Naśladowanie i interpersonalne uczenie się Spójność grupy Odreagowanie (katharsis) Czynnik egzystencjalny Copyright © by Danuta Anna Michałowska Poznań 2006

Bibliografia Kratochvil S., Psychoterapia, PWN, W-wa 1980, Poznań 2006 Bibliografia Kratochvil S., Psychoterapia, PWN, W-wa 1980, Czapów G. i Cz., Psychodrama. Geneza i historia. Teoria i praktyka. Próba oceny. , PWN, W- wa1969, Roine E., Psychodrama. O tym jak grać główna rolę w sowim życiu, Wyd. Kontakt, Opole 1994. Grzesiuk L. (red.), Psychoterapia : szkoły, zjawiska, techniki i specyficzne problemy, PWN, Warszawa 1994. Grzesiuk L. (red.), Psychoterapia : podręcznik akademicki. Teoria , t.1, Eneteia - Wydawnictwo Psychologii i Kultury, 2005. Grzesiuk L. (red.), Psychoterapia : podręcznik akademicki. Praktyka , t.2, Eneteia - Wydawnictwo Psychologii i Kultury, 2006 Copyright © by Danuta Anna Michałowska Poznań 2006 Copyright © by Danuta Anna Michałowska