„Ochrona gruntów rolnych i leśnych”

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
AKTUALIZACJA STANU PRAWNEGO W ZAKRESIE KONTROLI WYMOGÓW I KONTROLI IDENTYFIKACJI I REJESTRACJI ZWIERZĄT Puławy, ; r.;
Advertisements

JASTRZĘBIA GÓRA 2010 Przekształcenia do postaci mapy zasadniczej do postaci cyfrowej i utworzenia baz danych Karol Kaim.
Mgr inż. Tadeusz Wieczorek
GOSPODARKA PRZESTRZENNA
Oś 1 Poprawianie i rozwijanie infrastruktury związanej z rozwojem i dostosowaniem rolnictwa i leśnictwa Scalanie gruntów Gospodarowanie rolniczymi zasobami.
Grupy producentów rolnych
Działania realizowane w ramach Różnicowania w kierunku działalności nierolniczej przyczyniać się będą do osiągnięcia celów ogólnych i szczegółowych (Cel.
Biogazownie rolnicze - podstawy prawne
Studium Podyplomowe Oceny i Wyceny Zasobów Przyrody
Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych
USTAWA z dnia 4 marca 2010 r. o zmianie ustawy – Prawo wodne 1)
Gospodarka nieruchomościami
Priorytet 5 Wspieranie efektywnego gospodarowania zasobami i przechodzenia na gospodarkę niskoemisyjną i odporną na zmianę klimatu w sektorach: rolnym,
Gospodarka wodna wsi i rolnictwa
Obowiązki wynikające z art. 75 ustawy o wspieraniu rozwoju usług i sieci telekomunikacyjnych (Dz. U. Nr 106, poz. 675). (Dz. U. Nr 106, poz. 675).
Przekształcenie użytkowania wieczystego we własność Kwestię tę reguluje ustawa z dnia 29 lipca 2005 r. o przekształceniu użytkowania wieczystego we własność
PRZEPISY PRAWA BUDOWLANEGO
Koncepcja programowo - przestrzenna terenów położonych przy ulicach: Grudziądzka, Polna, Ugory.
Autor: inż. Michał Kruk Promotor: dr inż. Teresa Dzikowska
DECYZJA O WARUNKACH ZABUDOWY tzw. „Wuzetka”
KONSULTACJE SPOŁECZNE MAZURSKIEGO PARKU NARODOWEGO
OBOWIĄZUJĄCY MODEL DANYCH EWIDENCYJNYCH GRUNTÓW I BUDYNKÓW
D o l n o ś l ą s k i e B i u r o G e o d e z j i
Konferencja: Gospodarka gruntami rolnymi w Wielkopolsce w świetle znowelizowanej ustawy o gospodarowaniu nieruchomościami rolnymi Skarbu Państwa Poznań
Wybrane zagadnienia z zakresu gospodarki nieruchomościami leśnymi
STUDIUM UWARUNKOWAŃ I KIERUNKÓW ZAGOSPODAROWANIA PRZESTRZENNEGO
Społeczno – gospodarcze funkcje Lasów Państwowych
CO TRZEBA ZROBIĆ, ABY GO UZYSKAĆ? WAŻNA JEST BEZTERMINOWO W zakresie: warunków i wymagań ochrony ładu przestrzennego, ochrony środowiska i zdrowia ludzi.
Ochrona gruntów rolnych i leśnych
Programy pomocy publicznej - element strategii wspierania innowacyjności i rozwoju przedsiębiorczości.
Wydział Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego Starostwa Powiatowego w Wejherowie Aspekty prawne funkcjonowania Krajowego Systemu Ratowniczo-Gaśniczego.
Departament Ewidencji Gospodarstw ARiMR
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi
LOKALIZACJA I BUDOWA LĄDOWYCH FERM WIATROWYCH Materiał na konferencję,,Chronić Chronione” TORUŃ 12 sierpnia 2014 r. Departament Infrastruktury NAJWYŻSZA.
Ustawy dotyczące Nieruchomości i ich zakres zastosowania.
Ustrój samorządu terytorialnego
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich Cele, Priorytety, podstawowe informacje.
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich Przywracanie potencjału produkcji rolnej zniszczonego w wyniku klęsk żywiołowych i katastrof oraz wprowadzanie.
Podatki samorządowe Zob. M. Burzec, Podatki samorządowe, w: Prawo podatkowe, red. P. Smoleń, W. Wójtowicz, Warszawa 2015, s
Specjalna Strefa Ekonomiczna Pustków - Gmina Dębica
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich Podstawowe usługi i odnowa wsi na obszarach wiejskich (M07)
Podatek od nieruchomości
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich
Ustawy dotyczące Nieruchomości i ich zakres zastosowania.
Proces projektowania Warunki techniczne
Organy właściwe do kontroli podatkowej
ROZBIÓRKA FAKULTATYWNA
Miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego
Decyzja o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego
UCHWAŁA NR RADY MIASTA POZNANIA z dnia r. w sprawie przebiegu istniejącej drogi.
MOŻLIWOŚCI ZABUDOWY Urząd Miasta Poznania Wydział Urbanistyki i Architektury Prezentacja dotyczy możliwości zabudowy w przypadku braku M.P.Z.P - sąsiedztwo,
Zmiany w przepisach o ocenach oddziaływania na środowisko Monika Stańczak Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko-Pomorskiego Departament Wdrażania Regionalnego.
Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych nr 13 im. Sybiraków, Łódź ul. Skrzydlata 15, tel.: (042)
MOŻLIWOŚCI ZABUDOWY Urząd Miasta Poznania Wydział Urbanistyki i Architektury Prezentacja dotyczy możliwości zabudowy w przypadku braku M.P.Z.P - sąsiedztwo,
Nieruchomości i ich zakres zastosowania
Koncepcja przestrzennego zagospodarowania kraju
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich
Wprowadzenie teoretyczne
Ewidencja gruntów i budynków
Dr inż. Wiesław Czarnecki Dyrektor Departamentu Rolnictwa i Geodezji
Ewidencja Zabytków Ewidencja w Polsce Krajowa Ewidencja Zabytków
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich
Plan transportowy Źródła prawa: - Utz - ustawa z dnia 16 grudnia 2010 r. o publicznym transporcie zbiorowym - Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z.
Operacje typu „Inwestycje w targowiska lub obiekty budowlane przeznaczone na cele promocji lokalnych produktów” w ramach poddziałania „Wsparcie inwestycji.
Powiat. POWIATY Powiat – jednostka samorządu terytorialnego i podziału administracyjnego II stopnia w Polsce. Jednostką nadrzędną jest województwo, podrzędną.
Budżet obywatelski Gmina Janów Lubelski.
USTAWA O PRZEKSZTAŁCENIU PRAWA UŻYTKOWANIA WIECZYSTEGO GRUNTÓW ZABUDOWANYCH NA CELE MIESZKANIOWE W PRAWO WŁASNOŚCI TYCH GRUNTÓW Istotne rozwiązania.
Koszty zagospodarowania przestrzennego
Podkarpacki Ośrodek Doradztwa Rolniczego w Boguchwale
Zapis prezentacji:

„Ochrona gruntów rolnych i leśnych” Ograniczanie przeznaczenia gruntów na cele nierolnicze i nieleśne Zespół nr 1: Ewa Baramow, Anna Łukasik, Małgorzata Ramus, Marcin Kawka

W rozumieniu Ustawy z dnia 3 lutego 1995 r W rozumieniu Ustawy z dnia 3 lutego 1995 r. o ochronie gruntów rolnych i leśnych… Gruntami rolnymi są grunty: Gruntami leśnymi są grunty: Określone w ewidencji gruntów jako użytki rolne, Pod stawami rybnymi i innymi zbiornikami wodnymi, służącymi wyłącznie dla potrzeb rolnictwa, Pod wchodzącymi w skład gospodarstw rolnych budynkami mieszkalnymi oraz innymi budynkami i urządzeniami służącymi wyłącznie produkcji rolniczej oraz przetwórstwu rolno-spożywczemu, Pod budynkami i urządzeniami służącymi bezpośrednio do produkcji rolniczej uznanej za dział specjalny, stosownie do przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych i podatku dochodowym od osób prawnych, Parków wiejskich oraz pod zadrzewieniami i zakrzewieniami śródpolnymi, w tym również pod pasami przeciwwietrznymi i urządzeniami przeciwerozyjnymi, Pracowniczych ogrodów działkowych i ogrodów botanicznych, Pod urządzeniami: melioracji wodnych, przeciwpowodziowych i przeciwpożarowych, zaopatrzenia rolnictwa w wodę, kanalizacji oraz utylizacji ścieków i odpadów dla potrzeb rolnictwa i mieszkańców wsi, Zrekultywowane dla potrzeb rolnictwa, Torfowisk i oczek wodnych, Pod drogami dojazdowymi do gruntów rolnych. Określone jako lasy w przepisach o lasach, Zrekultywowane dla potrzeb gospodarki leśnej, Pod drogami dojazdowymi do gruntów leśnych. Nie uważa się za grunty rolne gruntów znajdujących się pod parkami i ogrodami wpisanymi do rejestru zabytków.

Art. 6. Na cele nierolnicze i nieleśne można przeznaczać przede wszystkim grunty oznaczone w ewidencji gruntów jako nieużytki, a w razie ich braku – inne grunty o najniższej przydatności produkcyjnej. Przy budowie, rozbudowie lub modernizacji obiektów związanych z działalnością przemysłową, a także innych obiektów budowlanych należy stosować takie rozwiązania, które ograniczają skutki ujemnego oddziaływania na grunty.

Przeznaczenie na cele nierolnicze i nieleśne: Art. 7. gruntów rolnych stanowiących użytki rolne klas I-III, jeżeli zwarty obszar projektowany do takiego przeznaczenia przekracza 0,5 ha – wymaga uzyskania zgody ministra właściwego do spraw rozwoju wsi gruntów leśnych stanowiących własność Skarbu Państwa – wymaga uzyskania zgody ministra właściwego do spraw środowiska lub upoważnionej przez niego osoby gruntów rolnych stanowiących użytki rolne klas IV, jeżeli ich zwarty obszar projektowany do takiego przeznaczenia przekracza 1 ha gruntów rolnych stanowiących użytki rolne klas V i VI, wytworzonych z gleb pochodzenia organicznego i torfowisk, jeżeli ich zwarty obszar projektowany do takiego przeznaczenia przekracza 1 ha pozostałych gruntów leśnych – wymaga uzyskania zgody marszałka województwa wyrażanej po uzyskaniu opinii izby rolniczej

Przeznaczenie na cele nierolnicze i nieleśne: Poza planem zagospodarowania przestrzennego jest niemożliwe Wymaga odszkodowania za ew. wyrąb lasu Zwolnione z opłat jeśli dotyczy: do 0,05 ha w przypadku budynku jednorodzinnego; do 0,02 ha na każdy lokal mieszkalny w przypadku budynku wielorodzinnego.

Art. 7. Wyrażenie zgody o przeznaczeniu gruntów rolnych i leśnych na cele nierolnicze i nieleśne Wójt (burmistrz, prezydent miasta) składa Wniosek dotyczący gruntów rolnych Wniosek dotyczący gruntów leśnych stanowiących własność Skarbu Państwa Przepisów art. 7. nie stosuje się do okresowego wyłączania gruntów z produkcji, związanego z podjęciem natychmiastowych działań interwencyjnych wynikających z klęsk żywiołowych lub wypadków losowych. + Opinia dyrektora regionalnej dyrekcji Lasów Państwowych, a w odniesieniu do gruntów parków narodowych- opinia dyrektora parku Minister właściwy do spraw rozwoju wsi Minister właściwy do spraw środowiska może żądać złożenia przekazuje przekazuje Do wniosku dotyczącego gruntów rolnych stanowiących użytek rolny klas I-III, jeżeli ich zwarty obszar projektowany do takiego przeznaczenia przekracza 0,5 ha marszałek województwa dołącza swoja opinię w terminie do 30 dni od chwili złożenia wniosku przez wójta (burmistrza, prezydenta miasta) Wniosek w kilku wariantach, przedstawiających różne kierunki projektowanego przestrzennego rozwoju zabudowy Do wniosku dotyczącego gruntów leśnych stanowiących własność Skarbu Państwa marszałek województwa dołącza swoja opinię w terminie do 30 dni od chwili złożenia wniosku przez wójta (burmistrza, prezydenta miasta)

Wniosek dotyczący gruntów (…) powinien zawierać rolnych (stanowiących użytki rolne klas I-III, jeżeli zwarty obszar projektowany do takiego przeznaczenia przekracza 0,5 ha) i leśnych stanowiących własność Skarbu Państwa Wykaz powierzchni gruntów z uwzględnieniem klas bonitacyjnych gruntów rolnych i typów siedliskowych gruntów leśnych Uzasadnienie potrzeby zmiany przeznaczenia gruntów, o których była już mowa (slajd 4) Ekonomiczne uzasadnienie projektowanego przeznaczenia: Suma należności i opłat rocznych za grunty projektowane do przeznaczenia na cele nierolnicze i nieleśne Przewidywany rozmiar strat, które poniesie rolnictwo i leśnictwo w wyniku ujemnego oddziaływania inwestycji lokalizowanych na gruntach projektowanych do przeznaczenia na cele nierolnicze i nieleśne Mapa gminy lub miasta

Mapa gminy lub miasta powinna… zawierać: Oznaczenie gruntów zabudowanych za wyjątkiem gruntów (…) Oznaczenie klas bonitacyjnych gruntów rolnych i typów siedliskowych gruntów leśnych Oznaczenie granic gruntów leśnych określonych jako lasy w przepisach o lasach Być wykonana: W skali takiej jak mapa planu zagospodarowania gminy lub miasta W odniesieniu do gruntów leśnych mapa stanowiąca załącznik do wniosku zawiera: Treść mapy gospodarczej lasów (określone w ewidencji gruntów jako użytki rolne, pod wchodzącymi w skład gospodarstw rolnych budynkami mieszkalnymi oraz innymi budynkami i urządzeniami służącymi wyłącznie produkcji rolniczej oraz przetwórstwu rolno-spożywczemu, pod budynkami i urządzeniami służącymi bezpośrednio do produkcji rolniczej uznanej za dział specjalny, stosownie do przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych i podatku dochodowym od osób prawnych, określone jako lasy w przepisach o lasach)

Wniosek dotyczący gruntów (…) o obszarze ponad 10 ha na cele inwestycji górniczych powinien zawierać: rolnych (stanowiących użytki rolne klas I-III, jeżeli zwarty obszar projektowany do takiego przeznaczenia przekracza 0,5 ha) i leśnych stanowiących własność Skarbu Państwa dane określone wcześniej… Wariantowe rozwiązania w zakresie: rekultywacji i zagospodarowania gruntów w trakcie i po zakończeniu działalności przemysłowej Dla każdego wariantu: koszty rekultywacji i zagospodarowania straty, które poniesie rolnictwo i leśnictwo W szczególnie uzasadnionych przypadkach organ może odstąpić od wymogu przedkładania uzasadnienia ekonomicznego oraz rozwiązań wariantowych

Lasy ochronne Przepisy o lasach określają zasady zaliczania lasów do lasów ochronnych. gospodarce leśnej oznakowaniu geodezyjnemu W lasach ochronnych mogą być wznoszone budynki i budowle służące: oznakowaniu nawigacyjnemu obronności lub bezpieczeństwu państwa urządzenia służące turystyce ochronie zdrowia W przypadkach uzasadnionych ważnymi względami społecznymi i brakiem innych gruntów lasy ochronne mogą być przeznaczone na inne cele niż określone poprzednio, po uzyskaniu zgody właściwego organu, wymienionego wcześniej.

Dziękujemy za uwagę… PYTANIA: 1.Jakie grunty można przeznaczyć na cele nierolnicze i nieleśne? 2. Co można robic w lasach ochronnych?