Ewolucyjna geneza sumienia

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Psychologia Psycho – dusza Logos- wiedza.
Advertisements

Sprawiedliwy podział, H. Young
Metaprogramy Metaprogramy są to utrwalone na nieświadomym poziomie umysłu schematy postępowania, które wywierają wpływ na sposób, w jaki postrzegasz otaczającą.
dr A Kwiatkowska Instytut Informatyki
INSTYTUCJE GOSPODRKI RYNKOWEJ Dominika Milczarek Wykład 1 Wiedza o instytucjach w nauczaniu ekonomii.
Plan wykładów z mikroekonomii
Międzynarodowy Dzień Osób Niepełnosprawnych
wyzwaniem dla interpunkcji
Turystyka jako zjawisko społeczno-gospodarcze
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
Efektywność a sprawiedliwość jako problem ekonomiczny JERZY WILKIN
Podstawy metodologiczne ekonomii
Efektywność a sprawiedliwość jako problem ekonomiczny
Gary Stanley Becker ur „Ekonomiczna teoria zachowań ludzkich”, PWN 1990.
Pytania problemowe do wykładów 1-7
Podstawy metodologiczne ekonomii (Konspekt wykładu)
Pogoń za rentą – przykłady z życia gospodarczego w Polsce w okresie transformacji Katarzyna Ruta.
Charakterystyka finansów publicznych
Zagrożenia komputerowe dla dzieci
Ekonomika przestępczości
JAN PAWEŁ II
Wprowadzenie do mikroekonomii
Uzależnienia a rozwój dziecka
człowiek wielkiego serca i wielkiej życiowej mądrości.
Ogólna charakterystyka ludzkiego poznania
Materializm a idealizm
WdŻwR Wychowanie do Życia w Rodzinie
Elementy gospodarki elektronicznej opartej na wiedzy
PODSTAWY PRAWOZNAWSTWA
PRZEMOC WOBEC DZIECKA WYBRANE ZAGADNIENIA Monika Zielona-Jenek Pracownia Seksuologii Społecznej i Klinicznej IP UAM POZNAŃ 2011.
WCZESNA FILOZOFIA NOWOŻYTNA XV-XVII wiek HISTORIA ETYKI (HISTORIA FILOZOFII)
Emocje automatyczne i refleksyjne zmieniają nasze postrzeganie
Ostrzegamy, że zaczął działać nowy wirus...
“PROFESJONALNA OBSŁUGA KLIENTA”
Osobowość jako zespół dyspozycji warunkujących zachowanie człowieka
w praktyce pedagogicznej
POZ1 Edycja 2013Z Wykład 1: Podstawy myślenia ekonomicznego Wojciech St. Mościbrodzki
Podstawy rekreacji WYKŁAD III
Wartości w życiu człowieka
Stanisława Ossowska Duchowość w działaniu Otwarte Spotkania Czwartkowe – Nadarzyn, 1 września 2005.
Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii
Teorie jako struktury –
INSTYTUCJE GOSPODRKI RYNKOWEJ Jerzy Wilkin Wykład 1 Wiedza o instytucjach w nauczaniu ekonomii.
Eksploatacja zasobów informatycznych przedsiębiorstwa.
1 Wykład 4. Selekcja i dystrybucja informacji Wykładowca: Prof. Anatoly Sachenko Procesy informacyjne w zarządzaniu.
Sposoby komunikacji.
PRAWA DZIECKA PRAWA UCZNIA
Legitymizacja władzy: to tzw. upoważnienie – oparte na społecznej akceptacji obywateli. Jest prawem do działania w imieniu konkretnej osoby lub grupy.
Po co sie komunikowac?  Powstanie cywilizacji nie byłoby możliwe bez opanowania technik komunikacji. Bez umiejętności porozumiewania się, człowiek nie.
na podstawie tekstu: W. Kwaśnickiego
Powstanie cywilizacji nie byłoby możliwe bez opanowania technik komunikacji. Bez umiejętności porozumiewania się, człowiek nie tylko nie byłby w stanie.
Zarządzanie partnerstwem z wykorzystaniem zasad dotyczących współpracy w zespołach wirtualnych/ rozproszonych. Włodawski Obszar Funkcjonalny Gmina Miejska.
Komunikacja międzyludzka na przestrzeni wieków.
Stereotypy w zarządzaniu (komunikat) mgr Agnieszka Kamińska doktorantka politologii ISP PAN i Collegium Civitas
Ekonomia Socjalizm - Kapitalizm Dr inż. Krzysztof Bogusławski
Prawa dziecka.
Kiedy spełnią się marzenia mediatorów? Stan rozwoju mediacji a gotowość Polaków do korzystania z niej Maciej Tański Centrum Mediacji Gospodarczej Mediacje.
Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii EKONOMICZNA ANALIZA PRAWA Zdaniem L. Balcerowicza EAP polega na: „wykorzystaniu podstawowych twierdzeń i analitycznych.
Krajowy Program Przeciwdziałania Ubóstwu i Wykluczeniu Społecznemu 2020: Nowy Wymiar Aktywnej Integracji Poznań, styczeń 2014.
Ekonomia rozwoju Wykład 1.
Anna Bombińska-Domżał Remigiusz Kijak Uniwersytet Pedagogiczny im. KEN w Krakowie Model uczestnictwa osób z niepełnosprawnością intelektualną w odbiorze.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Klasyczna i neoklasyczna szkoła w ekonomii a szkoła historyczna OŚWIECENIE (porządek naturalny; natura ludzka; indywidualna wolność; uniwersalne prawa)
Jak nie dać się oszukać?. Bariera Nie chcemy dopuścić do świadomości naszych wątpliwości. Oszuści to wiedzą i dlatego z taką łatwością nas nabierają.
Linia rozwoju mowy wg Wygotskiego L.S.
Życie poczęte i jego ochrona w Republice Kuby
H.L.A. Hart uważał, iż pod terminem „pozytywizm” kryje się we współczesnej literaturze brytyjskiej i amerykańskiej zbiór następujących twierdzeń:
Witajcie! Część 1 Przyczyny bólu pleców i sposoby zapobiegania
Selekcja danych Korelacja.
Psychologia Marta Riess.
Zapis prezentacji:

Ewolucyjna geneza sumienia Maciej Błaszak (UAM)

Agenda wykładu 1. Fizyczna natura informacji (ilość/jakość) 2. Aktywny, selektywny i kategorialny charakter poznania 3. Modyfikacja standardu ewolucyjnego: rola doboru (naturalnego i płciowego) oraz termodynamicznych warunków brzegowych 4. Dobór społeczny oparty na karaniu (pierwszy etap ewolucji umysłu człowieka) 5. Sześć modułów sumienia 6. Teoria współczynnika tolerancji Dana Ariely’ego

Franco Gonzales: Ballada o biednym samarytaninie (Los Angeles Times) Wieczór 2002 Los Angeles Franco Gonzales / pomywacz $ 203 000 Oddaje zgubę

Trudne zadanie Skomplikowane zadanie (brak informacji) Nieporęczne zadanie (brak narzędzia)

Skomplikowane zadanie: jakość/ilość informacji Nieporęczne zadanie: aktywny, selektywny i kategorialny charakter poznania

Informacja: ilość i jakość Teoria Claude’a Shannona (1948): informacja jest miarą losowości zdarzeń Wartość do bodźca informacyjnego należy dopiero wprowadzić Kryterium głębi logicznej Charlesa Bennetta: Wartością komunikatu jest ilość pracy wykonanej przez nadawcę, która zostaje zaoszczędzona odbiorcy komunikatu

Reguła Rolfa Landauera: Poznanie to proces pozbywania się informacji, którą człowiek nie jest zainteresowany Poznanie generuje koszty, kiedy mózg czyści pamięć

Język włoski: litery – dźwięki Języku angielskim: litery – pojęcia – dźwięki („ough” czyta się inaczej w słowie „tough” i „though”)

Najbardziej deficytowym towarem są zasoby uwagi

Uśmiech Mony Lisy (cień wokół ust): widoczny wyłącznie peryferyjnie za pomocą pręcików siatkówki (wzrok skoncentrowany (czopki) na oczach lub włosach)

Attentional economy: gospodarka zasobami uwagi

Nabyty zespół zaburzeń uwagi (ADT)

Standard: ewolucja nie ma celu i kierunku Gdyby odegrać taśmę z ewolucją życia raz jeszcze, rezultat z pewnością byłby różny od tego, który znamy

Modyfikacja: ewolucja nie ma celu, ale ma kierunek Gould: forma organizmów jest rezultatem ich historii zapoczątkowanej losową zmianą genetyczną Gould nie doceniał wpływu doboru (konwergencji) i termodynamicznych warunków brzegowych dla teorii darwinowskiej

Prawo konstruktalne (Adrian Bejan) Ewolucja układów żywych przebiega w stronę udrażniania kanałów przepływu informacji Wzrost złożoności układów biologicznych możliwy był po ominięciu wąskich gardeł przepływu informacji

Pierwszy etap ewolucji umysłu człowieka: dobór społeczny oparty na karaniu Egalitaryzm społeczeństw zbieracko-łowieckich nie jest „pierwotnym stanem natury” przodków człowieka Większość homininów – począwszy od Sahelanthropus tchadensis sprzed 6-7 milionów lat, a skończywszy na Homo erectus, sprzed miliona lat - tworzyło skupiska bardziej przypominające stada szympansów niż społeczności ludzkie

Homo heidelbergensis 500 000 lat temu Włócznie i oszczepy Podzielanie uwagi Język społeczny

Sześć modułów sumienia Wartość epistemiczna Emocje Opieka Współczucie Sprawiedliwość Złość, wdzięczność, poczucie winy Lojalność Duma, wściekłość Autorytet Szacunek Świętość Obrzydzenie (wobec tego, co skażone) Wolność Reaktancja

Aksjologiczne kryteria oceny (1) troska o bezbronnych (dzieci, seniorzy, kobiety w ciąży, samotne matki) (2) sprawiedliwość w sferze podatkowej: jako równość (lewica) lub jako proporcjonalność (prawica) (3) lojalność wobec państwa (patriotyzm) (4) autorytet (rodziców, szkoły, policji, tradycji) (5) świętość (ciała, wartości rodzinnych) (6) wolność: negatywna (od przymusu) i pozytywna (do prawa głosu)

Nieuczciwość przez okulary ekonomii Gary Becker: jadę na ważne spotkanie, nie ma miejsca parkingowego, parkuję nielegalnie, ryzykując otrzymanie mandatu Decyzja jest rezultatem zestawienia kosztów (mandat) i korzyści (obecność na spotkaniu)

Podejście Beckera do nieuczciwości obejmuje trzy elementy (1) Korzyści, które wyniesiemy z oszustwa (2) Prawdopodobieństwo zostania złapanym (3) Kary, którą otrzymamy, gdy nas złapią Porównując pierwszy komponent z dwoma ostatnimi, racjonalny podmiot określa czy opłaca się oszukiwać, czy też nie

Dan Ariely nazywa podejście ekonomii neoklasycznej: Simple Model of Rational Crime (SMORC) Czy ten model adekwatnie opisuje zachowanie ludzi w realnym świecie?

Jeśli SMORC prawidłowo opisuje realnych ludzi, społeczeństwo ma dwa sposoby poradzenia sobie z nieuczciwością: (1) Wzrost prawdopodobieństwa złapania przestępcy (inwestycja w policję i systemy monitoringu wizyjnego) (2) Podwyższenie kar za przestępstwa (usprawnienie pracy sądów, inwestycja w służbę więzienną)

Eksperyment (Nina Mazar, On Amir, Dan Ariely) MIT: możliwość zarobienia $10 w 5 minut (50 centów za macierz) Formularz z 20 macierzami; znalezienie dwóch cyfr, których suma daje 10 (poniżej: 4,81 + 5,19) 1, 69 1,82 2,91 4,67 4,81 3,05 5,82 5,06 4,28 6,36 5,19 4,57

Nasze zachowanie jest napędzane przez dwa przeciwstawne motywy: (1) finansowy (chcemy skorzystać z możliwości oszustwa) (2) psychologiczny, związany z kategorią indywidualnego „ja” (chcemy postrzegać siebie jako uczciwych ludzi)

Obydwa motywy pozostają w silnym konflikcie Korzyści z oszustwa kontra postrzeganie siebie i myślenie o sobie w superlatywach Nasza intelektualna elastyczność przychodzi z pomocą Tak długo, jak oszukujemy tylko w niewielkim stopniu, możemy korzystać z oszustwa i nadal postrzegać siebie w korzystnym świetle Ten proces racjonalizacji stanowi podstawę teorii współczynnika tolerancji (fudge factor theory) Dana Ariely’ego

„Morality, like art, means drawing a line somewhere” – Oscar Wilde Pytanie: gdzie leży ta linia? Do którego momentu mogę (lekko) oszukiwać, zanim nie stanie się to – z perspektywy własnego ego – nie do zaakceptowania?

Dziękuję za uwagę