Finansowanie i organizacja kształcenia uczniów niepełnosprawnych

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Pomoc psychologiczno –pedagogiczna w szkole ponadgimnazjalnej
Advertisements

NADZÓR PEDAGOGICZNY W ROKU SZKOLNYM 2012/2013
Uczniowie niepełnosprawni w szkołach województwa dolnośląskiego
KONFERENCJA METODYCZNA pod hasłem Diagnostyka i ewaluacja - konieczność czy potrzeba?  Organizatorzy: Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Koninie Miejski.
INDYWIDUALIZACJA PRACY Z DZIECKIEM W WIEKU PRZEDSZKOLNYM W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOŚCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW ZE SPECJALNYMI.
FORMY POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ W SZKOLE
Zadania doradcy metodycznego zgodnie z Rozporządzeniem MEN i S o placówkach z dnia 23 kwietnia 2003r.
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna na terenie Gimnazjum nr 18
Prawa dziecka/ucznia niepełnosprawnego wynikające z przepisów prawa oświatowego opracowała: Iwona Kapczyńska.
Rola poradni w rozpoznawaniu potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych dzieci oraz udzielaniu wsparcia merytorycznego dyrektorom w zakresie.
Główne kierunki rozwoju edukacji Główne kierunki rozwoju edukacji w roku szkolnym 2010/2011.
KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA
Pojęcie integracji Bariery architektoniczne Nauczyciele w integracji
„Możliwości i ograniczenia w edukacji dzieci niepełnosprawnych”
Podstawy prawne funkcjonowania poradni
Praca z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych
PODSTAWY PRAWNE PRACY Z UCZNIEM O SPECJALNYCH POTRZEBACH EDUKACYJNYCH
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 30 kwietnia 2013 r.
Wspomaganie nauczania w klasach I-III
Konferencja 10 października 2012 Organizacja pracy w roku szkolnym 2012/2013.
Kształcenie zawodowe w szkołach rolniczych
Nadzór pedagogiczny a nowy system doskonalenia nauczycieli
Powiatowa Poradnia Psychologiczno - Pedagogiczna w Kłobucku ul. Ks
Organizacja pomocy psychologiczno - pedagogicznej
Nowa jakość doskonalenia – wsparcie rozwoju szkół w powiecie mieleckim POWIAT MIELECKI / CENTRUM KSZTAŁCENIA PRAKTYCZNEGO I DOSKONALENIA NAUCZYCIELI Wspomaganie.
UCZEŃ NIEPEŁNOSPRAWNY W SZKOLE OGÓLNODOSTĘPNEJ
Formy pomocy psychologiczno-pedagogicznej
Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej na terenie szkoły
ZADANIA Cel podejmowanych działań, określenie na czym polega realizacja zadania Formy realizacji Diagnozowanie dzieci i młodzieży. diagnoza określająca.
Nowy kierunek: PEDAGOGIKA SPECJALNA Instytut Pedagogiki Uniwersytet Wrocławski SPECJALNOŚĆ: EDUKACJA I REHABILITACJA OSÓB Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ.
ŁCDNiKP 824/rz Akredytacje Łódzkiego Kuratora Oświaty dla placówki doskonalenia i pozaszkolnych form kształcenia ustawicznego Certyfikat ISO 9001 (od 2002)
Organizacja pracy z dziećmi niepełnosprawnymi w Szkole Podstawowej Nr 2 w Parczewie Parczew, r.
EUROPOS SĄJUNGA EUROPOS REGIONINĖS PLĖTROS FONDAS VEIKLŪS KAIMYNAI.
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkole
Kuratorium Oświaty w Kielcach
UCZEŃ NIESŁYSZĄCY W SYSTEMIE EDUKACJI
POMOC PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNA NOWE OBOWIĄZKI NAUCZYCIELA
Znaczenie doradztwa zawodowego w nowej perspektywie finansowej Kraków, 27 marca 2015 r.
System wspomagania szkół i doskonalenia zawodowego nauczycieli w zakresie edukacji uczniów niepełnosprawnych Kształcenie uczniów niepełnosprawnych - wyzwania,
Tytuł: Wspomaganie szkół w zakresie kształcenia uczniów niepełnosprawnych Autor: Agnieszka Mąkowska.
KONTROLE PLANOWE odbyły się pod kątem sprawdzenia: 1.Zgodności realizacji wybranych zajęć edukacyjnych z ramowymi planami nauczania w publicznym gimnazjum.
DIAGNOZA - DOSKONALENIE - ROZWÓJ Diagnoza – Doskonalenie – Rozwój. Kompleksowe wspomaganie szkół i przedszkoli powiatu rypińskiego. Priorytet III Wysoka.
Kontrole planowe przeprowadzono w zakresie: 1.Zgodności realizacji wybranych zajęć edukacyjnych z ramowymi planami nauczania w publicznym gimnazjum (w.
ORGANIZOWANIE I UDZIELANIE UCZNIOM POMOCY PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOSCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW.
Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka i jego rodziny
Informacja na temat oferty Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli w Zielonej Górze w roku szkolnym 2014/2015.
Forum Pedagogów 1 października 2015r.
Joanna Brzoskowska Dyrektor PP-P 4 4 listopad 2015 r.
Cele i zadania doradztwa zawodowego na poszczególnych etapach edukacyjnych. mgr Monika Weryńska Doradca zawodowy.
Kuratorium Oświaty w Opolu Narada z dyrektorami placówek doskonalenia nauczycieli województwa opolskiego Opole, 12 lutego 2013 r.
Kształcenie integracyjne jest alternatywną formą nauczania i wychowania w warunkach szkoły ogólnodostępnej. Włączenie uczniów niepełnosprawnych do zespołu.
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana uczniowi w przedszkolu, szkole i placówce polega na rozpoznawaniu i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych.
1 Plan nadzoru pedagogicznego Lubelskiego Kuratora Oświaty na rok szk. 2015/2016 wynikający z podstawowych kierunków polityki oświatowej państwa.
1 Nadzór pedagogiczny Lubelskiego Kuratora Oświaty w roku szkolnym 2014/2015.
BARBARA OGRODOWSKA WICESTAROSTA NOWODWORSKI GDAŃSK, 6 CZERWCA 2016 r. POWIAT NOWODWORSKI.
Opracowanie : Joanna Zamojska
Informacja na temat oferty Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli w Zielonej Górze w roku szkolnym 2017/2018.
Aspekt prawny opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju oraz orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego.
PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych,
ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r
Zasady działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych, w tym publicznych poradni specjalistycznych.
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna a kształcenie specjalne
I FUNDACJA KONSTRUKTYWNEGO ROZWOJU
Kształcenie specjalne
Rola Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej w procesie wsparcia ucznia o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
Akademia wychowawcy. Jak krok po kroku zorganizować pomoc psychologiczno – pedagogiczną? Elżbieta.
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
POMOC PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNA WEDŁUG AKTUALNYCH PRZEPISÓW PRAWA – cz. 3 Elżbieta Doroszuk
Programu polityki oświatowej Miasta Olsztyna na lata
Zapis prezentacji:

Finansowanie i organizacja kształcenia uczniów niepełnosprawnych - wyzwania, inspiracje, przyszłość Magdalena Dębska Naczelnik Wydziału Edukacji Urzędu Miasta Częstochowy Iwona Olszówka Dyrektor Szkoły Podstawowej nr 13 im. Kornela Makuszyńskiego w Częstochowie

Szkolnictwo w Częstochowie Szkoły specjalne z oddziałami integracyjnymi Szkoły ogólnodostępne Liczba szkół 6 4 76 Liczba uczniów niepełnosprawnych 486 128 242 I etap edukacyjny 20 14 22 II etap edukacyjny 190 60 100 III etap edukacyjny 121 54 39 IV etap edukacyjny 155 81

Uczniowie ze SPE

Podmioty uczestniczące w organizacji edukacji włączającej Organizacje pozarządowe

Edukacja włączająca w praktyce Wyzwania Podjęte działania Edukacja uczniów z niepełnosprawnością intelektualną i autyzmem na II i III etapie edukacyjnym Organizacja i finansowanie studiów podyplomowych z zakresu pedagogiki dla osób z niepełnosprawnością intelektualną i autyzmem, wsparcie specjalistów ECK, projektu „Wspomaganie na 5”, „Szkoła bez barier” Brak doświadczenia nauczycieli Doskonalenie zawodowe Minimum zajęć rewalidacyjnych – 2 h w tygodniu, Organizacja zajęć ze zwiększonej subwencji oświatowej, Obniżenie umiejętności edukacyjnych, Współpraca ze specjalistami, prowadzenie zajęć otwartych, szkoleń Nauczyciel wspomagający/asystent /nauczanie indywidualne tzw. asystent edukacji włączającej Wolontariat, praktyki studenckie, stażyści z PUP Frustracja rodziców dzieci zdrowych (bezpieczeństwo dzieci, obniżanie poziomu nauki) Współpraca z ZPPP, Zespołem Kuratorów, Specjalistów Brak wsparcia dla rodziców / dzieci ze SPE i rozwiązania sytuacji problemowych Organizacja szkół dla rodziców, Akademia Rodzica i Dziecka AJD, studium wymiany doświadczeń, mediacje, wsparcie specjalistów i organizacji pozarządowych

Proces organizacji kształcenia uczniów w Częstochowie Rzetelna diagnoza psychologiczno -pedagogiczna Zapewnienie i organizacja zajęć rewalidacyjnych zgodnych z potrzebami uczniów Finansowanie doskonalenia kadry pedagogicznej w ramach studiów podyplomowych Zapewnienie specjalistów do realizacji zajęć rewalidacyjnych Zapewnienie udziału nauczycieli wspomagających i asystentów w edukacji uczniów ze SPE

Podejmowanie współpracy w organizacji szkolnictwa Wsparcie organizacji pozarządowych Wsparcie kadry pedagogicznej uczelni wyższych i ośrodków doskonalenia nauczycieli Wsparcie doświadczonych specjalistów-praktyków ze szkół specjalnych

Działania Miasta Częstochowy w organizacji kształcenia uczniów niepełnosprawnych Zapewnienie bezpłatnego transportu do szkoły i opieki podczas przejazdu (zwrot kosztów dojazdu), Finansowanie kształcenia z zwiększonej subwencji oświatowej na uczniów niepełnosprawnych, Zapewnienie realizacji podstawy programowej określonej w aktach prawnych dla poszczególnych rodzajów niepełnosprawności, Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej, Dbanie o dostosowanie warunków i form sprawdzianu, egzaminów zewnętrznych.

Uczeń niepełnosprawny w częstochowskich szkołach Każda szkoła (ogólnodostępna, integracyjna i specjalna) zapewnia: obowiązkowe i dodatkowe zajęcia edukacyjne, zajęcia rewalidacyjne , wsparcie nauczycieli z kwalifikacjami w tym nauczycieli wspomagających zgodnie z zaleceniami ZPPP, pomoc psychologiczno-pedagogiczną: realizację zaleceń zawartych w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego, odpowiednie warunki do nauki, sprzęt specjalistyczny i środki dydaktyczne , realizację programu nauczania oraz programu wychowawczego i profilaktyki z wykorzystaniem odpowiednich form i metod pracy, integrację ze środowiskiem rówieśniczym, przygotowanie uczniów do samodzielności w życiu dorosłym, pomoc rodzicom uczniów niepełnosprawnych w zakresie doskonalenia umiejętności niezbędnych we wspieraniu rozwoju ich dzieci.

Inspiracje trudności napotykane przez dzieci, ich rodziców, nauczycieli, jak i dyrektorów szkół w organizacji inkluzyjnych rozwiązań w edukacji wprowadzenie usług wsparcia dla dziecka, a nie przeniesienie dziecka do usług wsparcia współpraca rodziców w czasie organizacji edukacji dziecka ze specjalistami utworzenie instytucji, które podejmą się działań w obrębie wspierania szkół i zwiększanie zaangażowania rodzin w drodze edukacyjnej ich dzieci podniesienie jakości kształcenia poprzez podniesienie kwalifikacji nauczycieli

Organizacja nowatorskich rozwiązań w Częstochowie Zainicjowanie i utworzenie 1 marca 2013 r. przez specjalistów Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego nr 1 w Częstochowie pierwszego w Polsce Edukacyjnego Centrum Konsultacji

Cel główny ECK bezpłatne i specjalistyczne wsparcie w organizacji inkluzyjnych rozwiązań w edukacji, wychowaniu i życiu społecznym dzieci i młodzieży o specjalnych potrzebach, oferowane przez doświadczonych praktyków, z wykorzystaniem innowacyjnych i nowoczesnych oddziaływań, przy użyciu nowoczesnych technologii informacyjno-komunikacyjnych.

Adresaci Edukacyjnego Centrum Konsultacji Rodzic Dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi Nauczyciel Placówki ogólnodostępne: - Szkoła ponadgimnazjalna - Szkoła podstawowa - Przedszkole, - Gimnazjum Student Kierunek pedagogiczny lub niepedagogiczny

Specjaliści ECK Oligofrenopedagog, Tyflopedagog, Surdopedagog, Nauczyciel Rodzic Student Oligofrenopedagog, Tyflopedagog, Surdopedagog, Logopeda, Psycholog, Socjoterapeuta, Pedagog przedszkolny i wczesnoszkolny i WWR Terapeuta dzieci z Zespołem Aspergera i Autyzmem, Terapeuta specyficznych trudności w uczeniu się, Terapeuta integracji sensorycznej, Specjalista w zakresie porad prawnych, Specjalista w zakresie resocjalizacji i trudnych zachowań, Specjalista w zakresie terapii patologii zachowań, Specjalista w zakresie specyficznych trudności w nauce języków obcych. Dziecko ze Specjalnymi Potrzebami Edukacyjnymi

Działania ECK Udzielanie porad merytorycznych – konsultacji w zakresie pracy z dzieckiem ze SPE tj. bezpłatne porady specjalistów w zakresie m. in.: diagnozowania dziecka, terapii/rewalidacji, organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej, dostosowania warunków edukacyjnych do niepełnosprawności dziecka 2. Organizacja lekcji otwartych i prezentacja dobrych praktyk w zakresie zajęć realizowanych w ramach pracy szkoły podstawowej, gimnazjum, szkoły przysposabiającej do pracy oraz grup wychowawczych w Internacie poszerzanie wiedzy i nabywanie nowych umiejętności, wspomaganie rozwoju życia społecznego, wykorzystywanie nowoczesnych technologii informacyjno-komunikacyjnych, dostosowanie warunków edukacyjnych do niepełnosprawności dziecka, grupy wsparcia/współpraca rodziców ze zbliżonymi problemami, zwiększanie motywacji do oddziaływań zmierzających do efektywnego rozwoju dziecka i włączaniu go w życie społeczne 3. Organizacja praktyk studenckich i wolontariatu

Wsparcie merytoryczne AJD Nauczyciele akademiccy Badania naukowe Programy studiów Oferta doskonalenia nauczycieli Opieka nad studentami/wolontariuszami

Dane statystyczne ECK

Działania podejmowane na rzecz inkluzji Organizacja przedsięwzięć i udział w konferencjach: Organizacja I w Polsce Salonu Edukacji Szkolnictwa Specjalnego (2012), Organizacja I Ogólnopolskiej Konferencji „Społeczne, pedagogiczne i organizacyjne dylematy wprowadzania edukacji włączającej” (2013), Prezentowanie dobrych praktyk „SPEcjalne TIK 3 x TAK” B. Korsak, I. Olszówka podczas Międzynarodowej Konferencji „Nowoczesne technologie w edukacji włączającej. Polskie i międzynarodowe wyniki badań i praktyka” - Ministerstwo Edukacji Narodowej, Instytut Badań Edukacyjnych i Europejską Agencję na Rzecz Rozwoju Edukacji Uczniów ze Specjalnymi Potrzebami Edukacyjnymi, (2013), Organizacja szkoleń: „Pomóż sobie i swojemu dziecku” szkolenia dla Kuratorów Sądowych w Sądzie Rejonowym w Częstochowie, „Uczeń z zaburzeniami zachowań w klasie”, „Uczeń ze SPE”, „Dostosowanie warunków kształcenia uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych” ” i inne szkolenia Rad Pedagogicznych, Budowanie współpracy: Partnerstwo społeczne: Fundacja ODITK Gdańsk, Projekt SMOK, Współpraca i wspólne działania na rzecz budowanie inkluzyjnych rozwiązań środowiska z Centrum Terapii, Fundacja „Mozaika”, Badania i konsultacje społeczne: Udział w projekcie badawczym „Włączający system edukacji i rynku pracy – rekomendacje dla polityki publicznej” organizowanym w ramach projektu systemowego „Badanie jakości i efektywności edukacji oraz instytucjonalizacja zaplecza badawczego” realizowanego przez IBE w Warszawie (2014-2015)  Udział w konsultacjach społecznych MEN (2015)

Wdrażanie nowatorskich rozwiązań w praktyce Działania Rezultaty Potrzeby

Inkluzyjna wizja przyszłości Ideał wychowawcy wg Janusza Korczaka „wychowawca, który nie wtłacza, a wyzwala, nie ciągnie a wznosi, nie ugniata a kształtuje, nie dyktuje a uczy, nie żąda a zapytuje"” Docenianie różnorodności Wspieranie wszystkich uczniów Nastawienie na współpracę Dbałość o indywidualny rozwój zawodowy Europejska Agencja Rozwoju Edukacji Uczniów ze Specjalnymi Potrzebami (2012) Profil nauczyciela edukacji włączającej, Odense, Dania

Oczekiwana szkoła przyszłości Szkoła atrakcyjnym miejscem dla edukacji każdego dziecka, Nauczyciel mentorem i coachem w edukacji, Szkoła miejscem budowania więzi i współpracy, Szkoła miejscem dostrzegania indywidualności, Budowanie wspierającego klimatu szkoły, Szkoła jako wspólnota ucząca się, Szkoła jako źródło inspiracji poznawania i tworzenia nowoczesnego świata „Być szczęśliwym – tego trzeba się uczyć” Eurypides

Przykład dobrych praktyk Szkolenie aplikantów kuratorów sądowych z zakresu zasad funkcjonowania ośrodków specjalnych, które zostało zorganizowane przez Specjalistów SOSW nr 1 w Częstochowie na prośbę Sądu Okręgowego w Częstochowie. W szkoleniu brało udział – 9 osób. Szkolenie prowadzili podopieczni SOSW nr 1 pod kierunkiem wychowawcy.

Film

www.czestochowa.pl www.sosw1.czest.pl www.facebook.com/EdukacyjneCentrumKonsultacji www.european-agency.org www.reedukacja.pl

Realizacja naszych oczekiwań jest możliwa, każdy z nas ma na to wpływ…. Dziękujemy za uwagę Magdalena Dębska Naczelnik Wydziału Edukacji Urzędu Miasta Częstochowy Iwona Olszówka Dyrektor Szkoły Podstawowej nr 13 im. Kornela Makuszyńskiego w Częstochowie