1 Wykład 4. Selekcja i dystrybucja informacji Wykładowca: Prof. Anatoly Sachenko Procesy informacyjne w zarządzaniu
2 Przegląd Wykładu Selekcja informacji - Definicja Dystrybucja informacji Definicja Zastosowanie Narzędzia dystrybucji Podsumowanie
3 Selekcja informacji - Definicja Selekcja jest redukcją liczby informacji i wybór najlepszej pod względem stosowanych kryteriów. Możliwe jest prowadzenie selekcji pozytywnej (wybór najlepszej) lub negatywnej (odrzucanie najgorszej) informacji. W selekcji wykorzystuje się kryteria selekcji. Mogą one mieć różny charakter: pozytywne - negatywne, podstawowe - uboczne, mierzalne - niemierzalne, ogólne - specyficzne, legalne - nielegalne.
4 Dystrybucja informacji - Definicja Celem dystrybucji informacji jest zapewnienie, aby informacje będące efektem przetwarzanie, zostały dostarczone odpowiednim odbiorcom, zgodnie z ich potrzebami.informacjiprzetwarzanie Realizując to działanie, należy korzystać z dostępnych obecnie elektronicznych form rozpowszechniania i dystrybucji informacji, takich jak: poczta elektroniczna, sieci komputerowe, Internet, Intranet, portale korporacyjne. portale korporacyjne
5 Dystrybucja informacji - Zastosowanie Wymiana informacji jest warunkiem niezbędnym do koordynacji działań zarówno indywidualnych, jak i grupowych w organizacji. Informacja posiada tylko wtedy wartość, gdy przychodzi w odpowiednim czasie i formie jakiej wymagał użytkownik. Dystrybucja zależy w ogromnej mierze od sprawności posiadanych kanałów informacyjnych.sprawności Musimy zdawać sobie sprawę, że istnieje szereg przyczyn tworzących bariery w obiegu informacji, które jak pokazuje praktyka, najczęściej wynikają z powodów organizacyjnych, mentalnych, a niejednokrotnie także z nieznajomości samej informacji. Dystrybucja pozwala na przesłanie i odtworzenie w niezmienionej postaci informacji tam, gdzie jest to potrzebne.
6 Dystrybucja informacji – Zastosowanie (c.d.) Ze względu na bezpieczeństwo instytucji oraz koszty utrzymania systemu informacyjnego przedsiębiorstwobezpieczeństwosystemu informacyjnego jest zmuszone do unikania nieograniczonej dystrybucji informacji między wszystkich użytkowników. Informacja jest przesyłana tylko tym osobom, którym jest ona niezbędna do wykonywania działań bądź podejmowania decyzji. podejmowania decyzji
7 Narzędzia dystrybucji Dystrybucja informacji odbywa się za pomocą sieci informacyjnej systemu informacyjnego w skład którego mogą wchodzić: sieć komputerowa sieć telefoniczna sieć internetowa usługi pocztowe, kurierskie sieć intranetu gazetki pracownicze ale może ona się także odbywać przy pomocy takich nośników, jak: spotkania pracownicze- zebrania, rady różnego rodzaju raporty rożnego typu analizy.
8 Podsumowanie Dystrybucja informacji jest jednym z najważniejszych etapów procesu informacyjnego w firmie. To od niego zależy jak szybko będą w stanie zareagować odpowiednie osoby po otrzymaniu wiadomości. Sprawny system dystrybucji informacji warunkuje sprawne funkcjonowanie firmy jako całości. Jeśli proces ten zostanie w jakikolwiek sposób zaburzony, menadżerowie będą mieli wielkie trudności z podejmowaniem nie tylko kluczowych decyzji, ale decyzji w ogóle.systemkluczowych decyzji Decyzje taktyczne i operacyjne wymagają natychmiastowej reakcji i podjęcia odpowiednich kroków nie tylko przez najwyższe kierownictwo, ale także podwładnych. System przekazywania informacji powinien działać sprawnie.
9 Bibliografia 1. Borowiecki R., Kwieciński M., Zarządzanie zasobami informacyjnymi w przedsiębiorstwie. Ku- przedsiębiorstwu przyszłości, Wydawnictwo Naukowo- techniczne, Warszawa 2001 rok 2. Borowiecki R., Kwieciński M., Informacja w zarządzaniu przedsiębiorstwem. Pozyskanie, wykorzystanie i ochrona (wybrane problemy teorii i praktyki), Kantor Wydawniczy Zakamycze, Zakamycze 2003 rok. 3. Zarządzanie. Teoria i praktyka, pod red. A.K. Koźmińskiego, W. Piotrowskiego, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2000