Programy z pakietu biurowego Microsoft Office

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Skróty klawiaturowe.
Advertisements

Opracował: Nowak Paweł
Wspólne skoroszytów Wspólne użytkowanie skoroszytów Arkusze i skoroszyty Tworzenie nowego skoroszytu Obliczenia w skoroszytach Przeglądanie wzorów w skoroszytach.
-Microsoft PowerPoint -Microsoft Word -Microsoft Excel
Tworzenie prezentacji w programie PowerPoint
Procesor tekstu Word część 1
Edytor tekstu.
„Zasady formatowania plików w formacie Microsoft Word”
WINDOWS 95.
Barbara Ptak i Joanna Bazgier
program służący do tworzenia, modyfikowania i drukowania tekstów
Budowa i układ strony dokumentu
autor: Andrzej Seneczko
ADRESOWANIE WZGLĘDNE I BEZWZGLĘDNE Ćwiczenia
Podstawy redagowania dokumentów tekstowych
Edytor tekstu MS WORD.
Tajemnice klawiatury.
Tajemnice klawiatury Opracowanie: mgr Barbara Benisz SP nr 20 w Rybniku
WORD Mgr inż. Jolanta Hopciaś
Opracowanie Anna Madeksza nauczyciel bibliotekarz
Sekrety klawiatury czyli jak sobie poradzić bez myszki
Wprowadzenie do edytorów tekstu.
Poznaj bliżej program Microsoft Office Word 2007
Wskazówki dotyczące pisania tekstów
Ćwiczenia z Worda
Program do tworzenia prezentacji - uruchamianie i opis okna programu
(C) Studenckie Koło Naukowe Bibliotekoznawców UŁ Kurs komputerowy dla słuchaczy Łódzkiego Uniwersytetu Trzeciego Wieku Zajęcia drugie Obsługa edytora tekstu.
Opracowała Urszula Guzikowska
Word to proste!.
Informatyka Pisanie na ekranie.
Poznajemy edytor tekstu Word
Kurs komputerowy - podstawy
Poznajemy edytor tekstu Microsoft Word
TECHNOLOGIE INFORMATYCZNE Tydzień 6
MAKRA 1.
Edytor tekstu Word.
Opracowała: Iwona Kowalik
Tworzenie komiksu MS PowerPoint Beata Sanakiewicz.
zasady edycji, rodzaje i formy czcionek, formatowanie tekstów,
Formatowanie tekstu w Microsoft Word
ARKUSZ KALKULACYJNY EXCEL wiadomości wstępne
Ujarzmić Worda Agnieszka Terebus.
Wprowadzenie do spisów treści j a następnie naciśnij klawisz F5 lub kliknij pozycję Pokaz slajdów > Od początku, aby rozpocząć kurs. Na pasku komunikatów.
Podstawowe zasady pisania tekstu za pomocą klawiatury komputera
Jak napisać podanie w Wordzie
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego
MS Word – „proste” akapity
Praca z wzorcami materiałów informacyjnych j następnie naciśnij przycisk F5 lub kliknij pozycję Pokaz slajdów > Od początku w celu rozpoczęcia kursu. Na.
Visual Basic w Excelu - podstawy
prezentacja multimedialna
Wzorce slajdów, animacje, różne orientacje slajdów
Kolumny, tabulatory, tabele, sortowanie
Poznajemy arkusz kalkulacyjny
Formatowanie dokumentów
Funkcje zaawansowane w Wordzie
poziom średniozaawansowany
Temat: Edytor tekstu Word – redagowanie tekstu. Szukanie i zamiana tekstu Znajdowanie tekstu w dokumencie Znajdowanie tekstu i jego zamiany dokonujemy.
WITAM. Dziś poznacie kilka dodatkowych opcji, jakie posiada Microsoft Word z pakietu Office Zapraszam do Prezentacji.
Style i szablony w MS Word 2010
Microsoft® Office Word
Podstawowe zadania w programie Excel 2010 Klasa 2 TOR.
Istotą kolumn jest przedzielenie strony na kilka części położonych obok siebie. Ilość kolumn jest generowana przez użytkownika, odpowiednio dla jego potrzeb.
Dariusz Nikiel. Klawisza ENTER używamy w celu zakończenia akapitu, a nie na końcu każdej linijki tekstu lub zdania. Klawisza ENTER używamy w celu zakończenia.
Microsoft® Office Word 2007 — szkolenie
Wprowadzenie do edytorów tekstu.
Wyższa Szkoła Ekologii i Zarządzania
Poznajemy edytor tekstu Word
Najważniejsze informacje dotyczące programu Sway.
Zasady edycji tekstów.
Zapis prezentacji:

Programy z pakietu biurowego Microsoft Office Edytor tekstu Word

W skład pakietu Office wchodzą następujące programy: edytor tekstu Word, arkusz kalkulacyjny Excel, baza danych Access, program prezentacyjny Power Point, organizator Outlook, spinacz Binder, edytor obrazów Photo Editor

„Jest to pociągające i zabawne, a tak różne od maszynopisania, jak latanie od psiego chodu.” Justin Kaplan o edytorach tekstu

Rozpoczęcie pracy Program Word możemy uruchomić klikając przycisk Start a następnie wybierając z otwierającego się menu opcję Programy a z kolejnego menu Microsoft Word. Kliknięcie ikony Nowy dokument Office Kliknięcie ikony Worda Do szybkiego uruchamiana programu wygodnie jest utworzyć na Pulpicie ikonę skrótu do programu Wybór jednego z gotowych szablonów Worda Wybór pustego dokumentu

Do tak przygotowanego dokumentu wystarczy wprowadzić odpowiednie dane Szablon życiorysu Do tak przygotowanego dokumentu wystarczy wprowadzić odpowiednie dane

Zapisywanie dokumentu Pliki Worda standardowo otrzymują nazwę Dokument1.doc Aby zmienić opcjonalne ustawienia związane z zapisywaniem tzn. określić nazwę pliku i miejsce zapisu, można wybrać jedną z możliwości: wybrać z menu Plik opcję Zapisz lub Zapisz jako..., Proponowana nazwa pliku nacisnąć kombinację klawiszy Ctrl+S wybrać ikonę Zapisz

Okno Zapisz jako... Otwarcie listy rozwijalnej umożliwia wybór dysku i folderu, w którym zostanie zapisany dokument Pole nazwy Plik może zostać zapisany w innym formacie niż format Word 2000 for Windows

Elementy okna edytora Word Przyciski sterujące oknem programu i oknem dokumentu Pasek tytułu wskazujący program i nazwę aktywnego dokumentu Menu główne Paski narzędzi: Standardowy i Formatowania Migający kursor wskazuje miejsce, w którym pojawi się wpisywany tekst Przyciski przeglądania dokumentu w pionie i poziomie Linijka pionowa i pozioma Pasek stanu Przyciski zmiany widoku

Menu główne Wywołanie odpowiedniej funkcji menu można uzyskać na kilka sposobów: Od wersji 2000 nie wszystkie pozycje menu są wyświetlane od razu; część rzadziej stosowanych poleceń jest ukryta. kliknąć myszką wybraną pozycję np. Plik, wcisnąć klawisz funkcyjny F10 (uaktywnienie menu) a następnie klawiszami kierunkowymi ustawić się na wybranej opcji i wcisnąć klawisz Enter (opcja Plik, jako pierwsza w menu zostanie zaznaczona od razu), wcisnąć sekwencje klawiszy lewy Alt i podkreślona litera w nazwie opcji menu – w przypadku wyboru funkcji Plik lewy Alt+P Aby wyświetlić wszystkie pozycje z menu należy wskazać ostatni wiersz poleceń

Menu szybkiego dostępu (menu podręczne) Oprócz menu głównego w Wordzie można korzystać również z menu podręcznego. Jest to menu związane z operacjami na konkretnych obiektach takich jak: tekst, tabela, rysunek, paski narzędzi. Wywołuje się je klikając prawym przyciskiem myszy na wybranym obiekcie.

Paski narzędzi Na paskach narzędzi znajdują się przyciski i listy rozwijalne, które ułatwiają szybki dostęp do najczęściej wykonywanych funkcji edytora. Po zainstalowaniu Worda na ekranie widoczne są dwa paski: Standardowy i Formatowania. Umieszczenie ich w jednej linii uniemożliwia wyświetlenie wszystkich przycisków. Wyświetlenie innych pasków narzędzi można uzyskać wybierając z menu Widok funkcję Paski narzędzi lub wywołując menu podręczne, kliknięciem w dowolnym miejscu paska narzędzi. Wybór tej pozycji umożliwia modyfikację zawartości paska narzędzi Kliknięcie ostatniego elementu na pasku pozwoli wyświetlić pozostałe przyciski Symbol aktywnego paska narzędzi Podświetlenie i kliknięcie nazwy wybranego paska, spowoduje wyświetlenie go na ekranie

Znak końca akapitu (Enter) Obszar edycji tekstu Istotny wpływ na wygląd wyświetlanego dokumentu ma zastosowanie przycisku Pokaż/Ukryj, który znajduje się na pasku Standardowym Wygląd edytowanego tekstu na ekranie w dużej mierze zależy od sposobu wyświetlania, który można zmienić wybierając odpowiednią opcję z menu Widok lub za pomocą przycisków nad paskiem stanu. Widok normalny Widok układu dla sieci Web Widok układu strony Widok konspektu Przycisk Pokaż/Ukryj wyświetla wszystkie znaki niedrukowane Znak końca akapitu (Enter) Znak spacji Znak tabulatora Znak końca strony

Powiększenie Ten sam dokument Dokument w skali 200% w skali cała strona Dokument w skali 200%

Paski przewijania Pasek poziomy ma taki sam wygląd niezależnie od sposobu wyświetlania dokumentu; służy do przeglądania dokumentu w poziomie Przewinięcie do następnego obiektu; standardowo przewinięcie o jedną stronę w dół Przewinięcie do poprzedniego obiektu; standardowo przewinięcie o jedną stronę w górę Zmiana obiektu do przeglądania; domyślnie ustawionym obiektem jest strona tekstu, ale mogą to być również: przypisy, rysunki, tabele, sekcje Powyżej suwaka – przewinięcie dokumentu o jeden ekran w górę, poniżej suwaka – przewinięcie dokumentu o jeden ekran w dół Przewinięcie dokumentu o jeden wiersz w dół Przewinięcie dokumentu o jeden wiersz w górę

Wstawianie i nadpisywanie Konik Koniak Konia Tryb wstawiania Tryb nadpisywania a Przełączanie trybu wstawiania i trybu nadpisywania można uzyskać naciskając na klawiaturze klawisz Insert. Ten sam efekt daje podwójne kliknięcie na zaznaczonym poniżej przycisku. W pasku stanu jest sygnalizowany włączony tryb nadpisywania

„Ręczne” poprawianie błędów Wyrażenia, których Word nie odnajdzie we wbudowanym słowniku, są sygnalizowane poprzez podkreślenie czerwoną falistą linią przesylek W trybie wstawiania należy nacisnąć klawisz Backspace i wstawić poprawny znak ł przesylek W trybie nadpisywania wystarczy nacisnąć klawisz Alt+l=ł W trybie wstawiania należy nacisnąć klawisz Delete (usunięcie znaku l) i wstawić poprawny znak ł

Automatyczne poprawianie błędów Bardzo wygodną metodą poprawiania błędów jest korzystanie z menu podręcznego, które pozwala na wybór poprawnej formy błędnie wpisanego wyrażenia

Zasady edycji tekstu Odstęp (spację) stawiamy zawsze po znakach przestankowych. Znaki interpunkcyjne (kropkę, przecinek, średnik, wykrzyknik, znak zapytania itp.) stawiamy bezpośrednio po wyrazie. Nie należy wyrównywać tekstu za pomocą spacji. Klawisz Enter naciskamy po napisaniu całego akapitu tekstu; nie po każdym wierszu. Nie należy udowadniać czytelnikowi, że edytor potrafi kilkunastoma krojami czcionek; taki tekst powoduje rozproszenie uwagi czytającego. Nie używajmy zatem w dokumencie więcej niż trzech krojów pisma. Z czcionek ozdobnych korzystajmy tylko w uzasadnionych sytuacjach; w codziennej pracy, w pismach oficjalnych korzystajmy z czcionek prostych np. Times New Roman, Arial lub Courier New. Nie należy również nadużywać możliwości zmiany wielkości czcionki. Starajmy się pisać czcionką o stałym rozmiarze. Jeżeli chcemy wyróżnić tytuł, rozmiary czcionek kolejnych poziomów, nie powinny różnić się więcej niż o jeden stopień (1,2 razy). Ważne jest, aby rozmiar czcionki był proporcjonalny do rozmiaru kartki. Dla formatu A4 czcionka nie powinna być mniejsza niż 12 punktów (1 punkt=1/72 cala). W pismach oficjalnych, takich jak na przykład umowy, kontrakty czy podania, odstęp między wierszami (interlinia) tekstu głównego powinien wynosić 1,5 lub nawet 2 wiersze. Unikajmy pozostawiania na końcu wiersza pojedynczych znaków (i, w, a itp.); stosujmy w takich sytuacjach twardą spację.

Polskie znaki ą Ą ć Ć ę Ę ń Ń ł Ł ó Ó ś Ś ż Ż ź Ź Mała polska litera Kombinacja klawiszy Duża polska litera ą Prawy Alt+a Ą Prawy Alt+Shift+a ć Prawy Alt+c Ć Prawy Alt+Shift+c ę Prawy Alt+e Ę Prawy Alt+Shift+e ń Prawy Alt+n Ń Prawy Alt+Shift+n ł Prawy Alt+l Ł Prawy Alt+Shift+l ó Prawy Alt+o Ó Prawy Alt+Shift+o ś Prawy Alt+s Ś Prawy Alt+Shift+s ż Prawy Alt+z Ż Prawy Alt+Shift+z ź Prawy Alt+x Ź Prawy Alt+Shift+x

Przemieszczanie punktu wstawiania     O jeden znak w lewo, o jeden znak w prawo, o jeden wiersz w górę, o jeden wiersz w dół Ctrl+ , Ctrl+  O jeden wyraz w lewo, o jeden wyraz w prawo End, Home Na koniec wiersza, na początek wiersza Ctrl+End, Ctrl+Home Na koniec dokumentu, na początek dokumentu Page Down, Page Up O jeden ekran w dół, o jeden ekran w górę

Jak zaznaczyć Dowolny fragment tekstu Przeciągnięcie myszką po wybranym fragmencie lub użycie odpowiednich klawiszy kierunkowych przy wciśniętym klawiszu Shift Jeden wyraz Dwukrotne kliknięcie w obrębie wyrazu Jedno zdanie Kliknięcie w obrębie zdania przy wciśniętym klawiszu Ctrl Jeden akapit Dwukrotne kliknięcie myszką w obszarze lewego marginesu Cały dokument Trzykrotne kliknięcie myszką w obszarze lewego marginesu lub naciśnięcie klawiszy Ctrl+A Fragment od pozycji kursora do końca wiersza Naciśnięcie klawiszy Shift+End Fragment od pozycji kursora do początku wiersza Naciśnięcie klawiszy Shift+Home Jeden wiersz Kliknięcie myszką w obszarze lewego marginesu na wysokości wybranego wiersza Kilka wierszy Przeciągnięcie myszką w obszarze lewego marginesu

Formatowanie dokumentu

Wyświetlarnie odpowiedniej karty można uzyskać klikając jej zakładkę Formatowanie znaków Wszystkie funkcje związane z formatowaniem znaków znajdują się w menu Format-Czcionka. Okno dialogowe Czcionka składa się z trzech kart. Wyświetlarnie odpowiedniej karty można uzyskać klikając jej zakładkę

Formatowanie znaków - Czcionka

Formatowanie znaków – Odstępy między znakami

Formatowanie znaków - Efekty

Zmiana wielkości liter Zaznaczony tekst, w którym będzie zmieniona wielkość liter z małych na duże Tekst po włączeniu opcji WIELKIE LITERY Opcje

Tworzenie inicjału Uzyskanie inicjału w tekście możliwe jest po wybraniu z menu Format funkcji Inicjał Zmiana czcionki inicjału Ustalenie wysokości inicjału Zwiększenie odległości inicjału od reszty tekstu

Formatowanie akapitów Z punktu widzenia struktury dokumentu akapit zawiera tekst, stanowiący logicznie zamkniętą całość. Z punktu widzenia edytora tekstu akapit to fragment tekstu zakończony znakiem końca akapitu (naciśnięcie klawisza Enter). W przeciwieństwie do zmiany parametrów formatujących znaki, gdzie konieczne jest zaznaczenie fragmentu tekstu, którego funkcja ma dotyczyć , przy formatowaniu akapitu wystarczy, że kursor znajduje się w obszarze wybranego akapitu. Funkcje związane z formatowaniem akapitu można znaleźć w menu Format – Akapit. Okno dialogowe Akapit składa się z dwóch kart.

Formatowanie akapitów - wcięcia Wcięcie pierwszego wiersza akapitu Wcięcie wszystkich wierszy akapitu z lewej i prawej strony Wysunięcie pierwszego wiersza akapitu

Formatowanie wcięć z zastosowaniem znaczników na linijce Wcięcie pierwszego wiersza akapitu Wcięcie wszystkich wierszy akapitu z lewej Wysunięcie pierwszego wiersza akapitu

Wyrównywanie wierszy Do lewej Wyśrodkuj Do prawej Wyjustuj

Odstępy między wierszami Odstęp pojedynczy Odstęp podwójny Odstęp dokładnie co 10 pt

Odstępy między akapitami Ustawiony odstęp po akapicie wielkości 6 pt. Ustawiony odstęp przed i po akapicie wielkości 6 pt. (odstęp między akapitami wynosi 12 pt.)

Podziały wiersza i strony Zapobiega podziałowi strony między zaznaczonym i następnym akapitem Zapobiega przeniesieniu ostatniego wiersza akapitu na początek nowej strony lub pozostawieniu pierwszego wiersza u dołu strony Zapobiega podziałowi strony wewnątrz wskazanego akapitu Wymusza podział strony przed zaznaczonym akapitem Pomija w zaznaczonym akapicie numerowanie wierszy Wyłącza automatyczne dzielenie wyrazów w zaznaczonym akapicie

Pasek narzędzi Formatowanie Wybór czcionki Rozmiar Pogrubienie Kursywa Podkreślenie Wyrównaj do lewej Wyśrodkuj Wyrównaj do prawej Wyjustuj Numerowanie Wypunktowanie Zmniejsz wcięcie Zwiększ wcięcie Krawędzie Wyróżnienie Kolor czcionki

Tabulatory Ustawienia tabulatorów w oknie dialogowym Tabulatory, wywołanym z manu Format Przycisk zmiany rodzaju tabulatora oraz odpowiadające im położenie na linijce poziomej

Przykłady zastosowań tabulatorów

Tabulator ze znakiem wiodącym Przykład zastosowania tabulatora ze znakiem wiodącym Wybór znaku wiodącego

Wypunktowanie i numerowanie Opcje związane z formatowaniem numerowania i wypunktowania znajdują się w menu Format-Wypunktowanie i numerowanie...

Modyfikacja wypunktowania i numerowania 1 3 Efekt końcowy 2

Numerowanie wielopoziomowe 1 Numerowanie wielopoziomowe Po zaznaczeniu tekstu, należy wybrać funkcję Numerowanie (rys. 2), następnie w oknie dialogowym Wypunktowanie i numerowanie - karta Konspekty numerowane, zastosować odpowiedni styl konspektu lub sformatować własny 2

Modyfikacja numerowania 3 Okno dialogowe Dostosowanie numeracji konspektu umożliwia ustalenie parametrów numeracji dla każdego poziomu oddzielnie 1 2 3 4 poziom Poziom akapitu określany jest za pomocą odpowiedniej liczby wcięć regulowanych przyciskami: Zmniejsz wcięcie Zwiększ wcięcie