Ocenianie kształtujące.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Projekt PSS – Promowanie kompetencji społecznych Projekt PSS – Promowanie kompetencji społecznych Podręcznik dla nauczycieli Konferencja.
Advertisements

ELEMENTY OCENIANIA KSZTAŁTUJĄCEGO
ocenianie, które pomaga się uczyć
Ocenianie kształtujące na lekcjach języka polskiego
Rodzic jako doradca zawodowy
Wyrównywanie szans edukacyjnych
Edukacja z myślą o przyszłości Idee na nowy rok szkolny 2008/09 … i dalej Tarnobrzeg 26 sierpnia 2008r.
Technologie informacyjno-komunikacyjne w kształceniu ustawicznym
WYNIKI EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ
Program podniesienia jakości realizowany w Gimnazjum - Zespoły przedmiotowe analizują Testy na wejściu i wyniki egzaminu zewnętrznego - Dokonują ewaluacji,
ocenianie, które pomaga się uczyć
Badanie przeprowadzone W październiku 2012
Wybrane fragmenty. Do analizy wyników egzaminów nauczyciele wykorzystują różnorodne metody analizy wyników: a) EWD, dane w tabelach, wykresy, prezentacje,
WYRÓWNYWAWNIE SZANS EDUKACYJNYCH. E-akademia przyszłości Projekt realizowany w naszej szkole przez 3 lata – od 1 września 2010r. do nadal, współfinansowany.
JESTEŚMY SZKOŁĄ PODSTAWOWĄ i PRZEDSZKOLEM Z POLSKIM JĘZYKIEM NAUCZANIA
Ocenianie kształtujące
Ocena opisowa Ocenić ucznia, to dać jak najpełniejszą informację
OCENA KSZTAŁTUJĄCA ZESPÓŁ SZKÓŁ NR 94.
Ocenianie Kształtujące
WYMAGANIA WOBEC M. IN. SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH: I
Koncepcja pracy Gimnazjum im. ks. abp. Leona Wałęgi w Moszczenicy
STRATEGIE OCENIANIA KSZTAŁTUJACEGO
Ocenianie kształtujące w Miejskiej Szkole Podstawowej im
Ocenianie Kształtujące
Dla Zasadniczej Szkoły Wielozawodowej w Obornikach Śląskich
w praktyce pedagogicznej
Poradnictwo edukacyjno – zawodowe w Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej dla Młodzieży.
Poprawa jakości i efektywności systemów edukacji.
Jakie zmiany reforma przynosi w zakresie oceniania bieżącego?
Co chcieliśmy osiągnąć?
Idea oceniania kształtującego
Szkoła demokracji – szkoła samorządności Program rozwoju kompetencji społecznych i obywatelskich rad pedagogicznych Spotkanie V Podsumowanie i zakończenie.
JESTEŚMY SZKOŁĄ PODSTAWOWĄ I PRZEDSZKOLEM Z POLSKIM JĘZYKIEM NAUCZANIA
„Szkoła w Bejscach znana z tego, że się troszczy o każdego” że się troszczy o każdego”
OCENIANIE KSZTAŁTUJĄCE OK
Ocenianie kształtujące w edukacji matematycznej i przyrodniczej
Konferencja Procedury rozwijania uczenia i nauczania stycznia 2014 SPACER EDUKACYJNY Dobra Praktyka Szkoła Podstawowa im. Jana Pawła II w Szczodrzykowie.
Nazwa procedury Analiza prac uczniów.
Główne założenia reformy programowej w szkole podstawowej:
SZKOŁA Z KLASĄ 2.0 Spotkanie otwierające. SZKOŁA Z KLASĄ 2.0 Serdecznie witam Was w kolejnej – trzeciej już – edycji programu Szkoła z klasą 2.0. W tym.
Gimnazjum im. Jana Pawła II w Choceniu Klasa Terapeutyczna.
Raport z ewaluacji wewnętrznej PSP nr 17 im. M. Konopnickiej w Wałbrzychu rok szkolny 2014/2015 Opracowanie: G. Broniek-Pelister J. Gawonicz A. Müller.
Edukacja po CEOwsku mgr Bożena Sozańska.
UCZNIOWIE NABYWAJĄ WIADOMOŚCI I UMIEJĘTNOŚCI OKREŚLONE W PODSTAWIE PROGRAMOWEJ.
RAPORT Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ ROK SZKOLNY 2014/2015.
Prezentacja Monitora kształcenia i szkolenia 2015 Przedstawicielstwo Komisji Europejskiej w Warszawie Warszawa 25 listopada 2015.
Wyzwania edukacji 15- latków DR MACIEJ JAKUBOWSKI EVIDENCE INSTITUTE UNIWERSYTET WARSZAWSKI 20 STYCZNIA 2016.
Rodzic jako doradca zawodowy Większość młodych ludzi pytanych o to kto jest dla nich najważniejszym doradcą przy wyborze drogi edukacji wskazuje rodziców,
EWALUACJA ZEWNĘTRZNA SZKOŁY PODSTAWOWE ( ) przeprowadzono 205 ewaluacji, w tym: 25 ewaluacji całościowych 180 ewaluacji problemowych Podsumowanie.
Ewaluacja w nadzorze pedagogicznym
NIŻAŃSKI PROGRAM WSPIERANIA SZKÓŁ Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty, Działanie 3.5 Kompleksowe wspomaganie rozwoju szkół Projekt współfinansowany.
1 Szkoła Promuj ą ca Zdrowie. 2 Czynniki wpływające na zdrowie.
Sieci współpracy i samokształcenia. SIEĆ to statek, na którym nie ma pasażerów, wszyscy jesteśmy załogą.
EDUKACJA MATEMATYCZNA skuteczna, przyjazna dziecku i nauczycielowi Arkadiusz Mroczyk.
Edukacja normalizacyjna i zadaniowa w kontekście relacji „Szkoła – rynek pracy” Donata Andrzejczak Łódzkie Centrum Doskonalenia Nauczycieli I Kształcenia.
Ewaluacja w pracy nauczyciela
Kurs - OK zeszyt.
Zarządzanie jakością kształcenia. Poznajmy się Imię i nazwisko Skąd przyjechałaś/-eś? Podaj 3 informacje na swój temat: 2 prawdziwe i 1 fałszywą- informacje.
Doradztwo zawodowe jako ważny element planowania kariery zawodowej uczniów w obliczu wyzwań rynku pracy. Przykłady dobrych praktyk na podstawie projektów.
Ocenianie Kształtujące
7 Nawyków – mapa wdrożenia
Ocenianie kształtujące , jest to ocenianie , które polega na pozyskiwaniu przez nauczyciela i ucznia w trakcie nauczania potrzebnych informacji. Pozwalają.
Technologia informacyjna
Szkoła Podstawowa nr 214 Ul. Fontany 1.
Co chcieliśmy osiągnąć?
KOMPETENCJE KLUCZOWE.
Rola oceny na lekcjach wychowania fizycznego
Jak skutecznie realizować podstawę programową?
„Szkoły Aktywne w Społeczności” SAS
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
Zapis prezentacji:

Ocenianie kształtujące. Doskonalenie kształcenia w szkole

Radomskiego Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli Anna Gockiewicz doradca metodyczny Radomskiego Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli anna.gockiewicz@rodon.radom.pl

OECD OECD - Organizacja Współpracy Gospodarczej i Rozwoju. Centrum OECD ds. Badań i Innowacji Edukacyjnych – CERI (1968 r.). Studium „Jakie innowacje sprawdzają się w edukacji”. Program PISA (Międzynarodowy Program Oceny Umiejętności Ucznia), który ocenia wiedzęi umiejętności 15-latków z perspektywy wyzwań, przed jakimi staną oni w swoim dorosłym życiu.

Ocenianie jako integralna część procesu edukacyjnego. Ocenianie sumujące – oceniające wiedzę uczniów przy pomocy testów i egzaminów, których wyniki służą ustaleniu poziomu umiejętności uczniów, promowaniu uczniów, rankingom szkół. Ocenianie kształtujące – częste ocenianie wiedzy i postępów ucznia mające na celu określenie potrzeb związanych z uczeniem się.

Ocenianie kształtujące Różni się od oceniania sumującego tym, że jest wykorzystywane w celu wprowadzenia zmian, a nie podsumowywania wyników. Może służyć określeniu obszarów wymagających udoskonalenia w systemie edukacji. Jest jedną z najbardziej skutecznych strategii promowania wysokich osiągnięć w nauce. Jest ważne dla wyrównywania wyników kształcenia uczniów. Pomaga w rozwijaniu kompetencji uczenia się.

Uczenie się przez całe życie Ocenianie ma ogromne znaczenie w procesie edukacji. Ocenianie kształtujące jest sposobem osiągania celów uczenia się przez całe życie.

Edukacja dla wszystkich Rezygnacja z modeli opartych na całkowitej równości uczniów. Nauczyciele dostosowują metody nauczania, aby rozpoznać indywidualne różnice pomiędzy dziećmi.

Kształtowanie umiejętności uczenia się Kładzenie nacisku na proces nauczania i uczenia się. Rozwijanie u uczniów umiejętności samooceny i oceny koleżeńskiej. Pomaganie uczniom w zrozumieniu ich własnego procesu uczenia się.

Bariery uniemożliwiające szerszą praktykę Przyczyny uniemożliwiające powszechne stosowanie oceniania kształtującego: - napięcie pomiędzy wewnątrzszkolnym ocenianiem kształtującym proces uczenia się uczniów a zewnętrznymi testami sumującymi. - brak związku pomiędzy podejściem do oceniania i ewaluacji na poziomie klasy, szkoły, systemu.

Koordynowanie oceniania i ewaluacji Informacje zebrane w czasie oceny i ewaluacji powinny być wykorzystane do tworzenia strategii mających na celu doskonalenie każdego poziomu systemów edukacji.

„Jakie innowacje sprawdzają się w edukacji?” Studium realizowane w 19 wzorcowych gimnazjach w : Kanadzie, Danii, Anglii, Finlandii, Włoszech, Nowej Zelandii, Szkocji, Australii(Queensland). W Danii i Włoszech powszechne stosowanie oceniania kształtującego jest regulowane ustawowo. Reforma zawiera zasadę ”personalizacji procesu uczenia się”. Dania i Finlandia kładą nacisk przede wszystkim na znaczenie samooceny szkoły i uczniów.

c.d. W Kanadzie obowiązuje krajowy program oceny osiągnięć uczniów w zakresie matematyki, czytania i pisania oraz nauk przyrodniczych w cyklu czteroletnim. W Szkocji szkoły są zobowiązane do korzystania ze wskazówek opracowanych przez Królewskich Inspektorów ds. Edukacji dotyczących samooceny i planowania rozwoju szkoły. W Nowej Zelandii wymaga się, by szkoły opracowywały własne deklaracje i poziomy odniesienia dot. osiągnięć uczniów.

Skuteczna praktyka nauczania i oceniania W Australii kluczową koncepcją jest połączenie oceniania kształtującego i sumującego. Ocenianie przeprowadzane przez nauczyciela wykorzystywane jest w celu przekazania informacji zwrotnej uczniom i ich rodzicom. Oprócz funkcji kształtującej zadaniem oceniania jest również podanie informacji sumujących na temat końcowych rezultatów uczniów.

Narzędzia i materiały dydaktyczne W Kanadzie: w szkołach podstawowych i ponadgimnazjalnych tabele z wymaganiami i kryteriami oceny np. tabela dot. wypracowań informuje uczniów, że praca będzie oceniana pod względem struktury, celu, stopnia szczegółowości, słownictwa oraz poprawności gramatycznej (ortografia, interpunkcja, składnia). Ponadto zawiera poziom jakości dla każdego z kryteriów w skali punktowej.

Rozwój zawodowy nauczycieli Ocenianie kształtujące wymaga zmian w ogólnych podejściach do nauczania i oceniania, jak również wykształcenia nowych zwyczajów i wprowadzenia nowych technik do codziennej praktyki nauczania. Tego typu zmiany niosą dla nauczycieli korzyści w postaci możliwości rozwoju zawodowego.

Kluczowe elementy oceniania kształtującego Ustanowienie kultury pracy w klasie zachęcającej do interakcji i wykorzystania narzędzi oceny. Ustalenie celów uczenia się oraz śledzenie postępów poszczególnych uczniów w ich realizacji. Stosowanie różnorodnych metod nauczania w celu zaspokojenia zróżnicowanych potrzeb uczniów. Wykorzystanie różnorodnych podejść do oceniania wiedzy uczniów. Udzielanie informacji zwrotnej na temat osiągnięć uczniów oraz dostosowanie nauczania w taki sposób, aby spełniało określone potrzeby uczniów. Aktywne angażowanie uczniów w proces uczenia się.

1.Ustanowienie kultury pracy w klasie zachęcającej do interakcji … Nauczyciele pomagali uczniom w pokonywaniu strachu przed podejmowaniem ryzyka i popełnianiem błędów w klasie. Nauczyciele skupiali uwagę uczniów bardziej na doskonaleniu własnych umiejętności oraz na rozwijaniu kompetencji emocjonalnych, niż na współzawodniczeniu z kolegami. Kompetencje emocjonalne: samoświadomość i samokontrola, współpraca, elastyczność, umiejętność wyrażania sądów przydają się uczniom nie tylko w szkole, ale w czasie całego ich życia.

2. Ustalenie celów uczenia się… Niektóre kraje członkowskie OECD ustaliły ogólne standardy osiągnięć uczniów i monitorują postępy uczniów w ich osiąganiu. Międzynarodowe badania potwierdziły, że śledzenie przez nauczycieli postępów poszczególnych uczniów w realizacji celów uczenia się jest skuteczniejsze niż porównywanie ich z rówieśnikami. Opinia nauczyciela nt. wysiłków ucznia, a nie jedynie jago zdolności, odgrywa ważną rolę w kształtowaniu opinii uczniów o nich samych.

c. d. element 2 Odnoszenie się nauczycieli do postępów poczynionych przez uczniów w miarę upływu czasu przyniosło pozytywne skutki dla uczniów: wewnętrzną motywację. poczucie własnej wartości. samorozwój naukowy. uczenie się.

3. Wykorzystanie różnorodnych metod nauczania … Psychologowie społeczni, antropolodzy przyznają, że wiedza i doświadczenie, z którym dzieci przychodzą do szkoły kształtuje ich doświadczenie uczenia się. Badania pokazały, że rodzice mogą odgrywać ważną rolę, ponieważ dzielą ze swoimi dziećmi ich doświadczenie życiowe, dobrze znają ich możliwości.

4. Wykorzystanie różnorodnych podejść do oceniania … Uczniowie, którzy nie radzą sobie z pewnymi zadaniami mają możliwość zaprezentowania swojej wiedzy i umiejętności w trakcie wykonywania innych ćwiczeń. Takie różnorodne metody oceniania mogą obejmować testy lub inne formy oceny sumatywnej, o ile informacja uzyskana w czasie testu na temat wyników danego ucznia w nauce jest wykorzystywana do dalszego kształtowania jego procesu uczenia się.

5. Udzielanie informacji zwrotnej na temat osiągnięć uczniów … Informacja zwrotna powinna być konkretna i odpowiednio umiejscowiona w czasie. Powinna zawierać sugestie dotyczące sposobów poprawy przyszłych wyników. Uczniowie osiągają lepsze rezultaty, kiedy pracują z myślą o zrealizowaniu celów danego procesu, a nie wytworzeniu pewnych produktów. Ważne jest dla nich śledzenie ich postępów w realizacji celów uczenia się. Udzielanie informacji zwrotnej jest korzystne dla nauczyciela. Zwraca większą uwagę na to co uczniowie robią i czego nie rozumieją, może lepiej dostosować swoje strategie nauczania.

6. Aktywne angażowanie uczniów w proces uczenia się. Celem oceniania kształtującego jest pomaganie uczniom w rozwoju ich własnych kompetencji uczenia się. W ten sposób uczniowie rozwijają swoją zdolność znajdowania odpowiedzi i opracowywania strategii rozwiązywania problemów, które są dla nich obce. „Metapoznanie” oznacza świadomość stylu uczenia się oraz świadomość sposobów podchodzenia do nowego tematu. Badania PISA wykazały, że osobiste zdanie uczniów na temat własnych możliwości wykonania danego zadania ma znaczny wpływ na jego wyniki.

Ocenianie kształtujące w praktyce element 1 Przykłady zajęć sprzyjających budowaniu poczucia bezpieczeństwa i pewności siebie w czasie zajęć w klasie: czytanie i opowiadanie historii, pisanie opowieści, wykorzystanie dzienników, przeprowadzanie wywiadów z innymi ludźmi, zapraszanie innych nauczycieli, słuchanie muzyki. Jednocześnie uczniowie rozwijają swoje kompetencje werbalne. „Polityka nie podnoszenia rąk do góry”

c. d. element 2 Jest potrzeba ustalenia celów procesu uczenia się oraz śledzenie postępów uczniów w ich realizacji (krajowe lub własne cele i standardy dotyczące osiągnięć uczniów). NaCoBeZU – podanie celów na początku lekcji, aby umiejscowić daną lekcję w określonym kontekście. Można również zaangażować uczniów w dyskusję na temat tego, jakie kryteria dotyczące jakości pracy powinni uwzględniać?

Śledzenie postępów uczniów We Włoszech – dzienniczki z informacjami na temat postępów poszczególnych uczniów. Przekazują profil ucznia innemu nauczycielowi. Diagramy i tabele dotyczące postępów w zdobywaniu wiedzy, zdolności rozumienia, analizowania, przeprowadzania syntezy, wypowiadania się. Rezygnacja z oceny? Niezupełnie. Zarówno uczniowie jak i rodzice chcą wiedzieć jak sobie radzą w porównaniu z kolegami.

Element 3 Nauczyciele różnicują nauczanie w celu zaspokajanie różnorodnych potrzeb uczniów: dają więcej czasu na wykonanie zadania tym uczniom, którzy potrzebują pomocy, jednocześnie poświęcając swoją uwagę „bystrzakom” motywując ich do myślenia. Zajęcia pozalekcyjne: wyrównawcze, koła zainteresowań.

Element 4 Ocenianie diagnozujące, na początku przyjęcia ucznia do klasy, szkoły. Praca w klasie: zadawanie pytań. Typ pytań ma duże znaczenie w ujawnianiu poziomu rozumienia. Prace pisemne.

c. d. elementu 4 - techniki Światła uliczne (powszechne w Anglii): zanim nauczyciel przejdzie do omówienia następnego zagadnienia prosi uczniów o podniesienie do góry znaku czerwonego ( w ogóle nie rozumieją), żółtego (myślą, że rozumieją, ale nie są do końca pewni), zielonego (rozumieją dany materiał). Czas na zastanowienie zamiast podnoszenia rąk. Portfolia, dzienniczki i tabele. Portfolia i dzienniczki mogą służyć uczniom do zapisywania wyników projektu, uwag dotyczących procesu uczenia się. Tabele zawierają wymagania i kryteria oceny w skali punktowej.

Element 5 Udzielenie informacji zwrotnej - w jaki sposób należy poprawić jakość pracy: na temat prac pisemnych – ustnie; w zeszycie na pierwszej stronie – zadanie rozpoczęte, zadanie w trakcie realizacji, zadanie zrealizowane; komentarze dotyczące wstępnych wersji prac (np. referat uczniowski).

Element 6 Systematyzując proces uczenia się nauczyciele powinni udzielać uczniom wskazówek zamiast gotowych odpowiedzi. Nauczyciele stosują techniki uczenia się poprzez współpracę – praca w grupie. Sprawdzanie prac domowych razem z uczniami poprawiając błędy i pokazując sposoby korekty oraz analizując przyczyny złego zrozumienia. Samoocena i ocena koleżeńska. Porównanie oceny wystawionej przez n-la z samooceną ucznia (jeżeli różnica wynosi 2 lub więcej n-l przeprowadza rozmowę).

c. d. elementu 6 Uczniowie potrzebują uważnego treningu i praktyki, jeżeli mają przekazywać swoim kolegom użyteczną dla nich ocenę. Nauczyciele wprowadzają opracowane przez siebie kryteria wraz z odpowiednimi zdaniami oceniającymi prezentację ustną. Wzajemne ocenianie prac w parach na podstawie tabel z wymaganiami i kryteriami oceny.

Podsumowanie Ocenianie kształtujące wymaga ciężkiej pracy. Wymaga zmiany sposobu postrzegania swojej roli oraz roli uczniów. Uczniowie nabywając umiejętność uczenia się oraz przejmując odpowiedzialność za własny proces uczenia się stają się bardziej efektywni.

Bibliografia Ocenianie kształtujące, publikacja wydana przez OECD, 2005; publikacja wydana przez CODN, Warszawa 2006.