Spójność logiczna projektu.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Standard minimum realizacji zasady równości szans kobiet i mężczyzn w PO KL Gdańsk, 26 listopada 2010.
Advertisements

„Na dobry początek – staż”
Indywidualne Plany Działania
Monitorowanie postępów we wdrażaniu rekomendacji wypływających z badania pt.: Ewaluacja działań skierowanych na rzecz wsparcia systemu kształcenia i szkolenia.
Konferencja dla przedstawicieli jednostek samorządu terytorialnego Tworzenie sieci Powiatowych Ośrodków Wspierania Uczniów Zdolnych w województwie małopolskim.
Człowiek najlepsza inwestycja Jaworznickie Szkolne Kluby Przedsiębiorczości - Marzenia – Wiedza – Sukces Projekt finansowany ze środków Unii Europejskiej.
Projekt Dobra marka - OPS Ursynów budzi do życia.
Wojewódzki Urząd Pracy w Szczecinie Priorytet IX Rozwój wykształcenia i kompetencji w regionach.
STRATEGIA WDRAŻANIA PROJEKTU INNOWACYJNEGO TESTUJĄCEGO STRATEGIA WDRAŻANIA PROJEKTU INNOWACYJNEGO TESTUJĄCEGO l istopad 2010 rok Projekt współfinansowany.
Główne kierunki rozwoju edukacji Główne kierunki rozwoju edukacji w roku szkolnym 2010/2011.
Inicjatywy lokalne w ramach Priorytetów VI, VII i IX Mrągowo, Szkolenie współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego.
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Możliwości dofinansowania działań edukacyjnych w województwie.
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Usługi dostępne w ramach Regionalnego Ośrodka Europejskiego.
WNIOSKÓW DOFINANSOWYWANYCH
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego INFORMACJE OGÓLNE O PROJEKCIE DiAMEnT Dostrzec i aktywizować
Praca metodą projektu edukacyjnego
Projekt ten jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
ZMIENIAMY OŚWIATĘ fundusze europejskie na edukację Warszawa, 14 listopada 2012 r.
SZKOŁA MOJĄ SZANSĄ PROJEKT WSPÓŁFINANSOWANY Z FUNDUSZY UNII EUROPEJSKIEJ W RAMACH PROGRAMU OPERACYJNEGO KAPITAŁ LUDZKI.
BEZ BARIER DO KARIER ! Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Człowiek – najlepsza inwestycja Program Operacyjny Kapitał Ludzki PROBLEMY PROGRAMOWANIA, WDRAŻANIA I PROJEKTOWANIA W RAMACH EUROPEJSKIEGO FUNDUSZU SPOŁECZNEGO.
Badanie ewaluacyjne projektu Ścieżka aktywności zawodowej współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego realizowanego.
EDUKACJA ZAWODOWA W PRAKTYCE
Projekty systemowe i konkursowe realizowane przez Ministerstwo Edukacji Narodowej na rzecz kształcenia zawodowego i ustawicznego Katowice, 29 października.
Celem utworzenia Klubu Integracji Społecznej jest konieczność zapobiegania i minimalizowania zagrożeń związanych ze skutkami wykluczenia społecznego oraz.
NASZA WIEDZA - NASZA PRZYSZŁOŚĆ okres realizacji projektu 01 styczeń 2011r. – 30 grudzień 2012r.
Zadania projektu Wdrożenie dwóch form działań Roczny plan Sieć współpracy wspomagania szkoły i samokształcenia.
Podstawowe informacje o tegorocznym konkursie. Celem programu jest aktywizowanie mieszkańców na rzecz działań o charakterze dobra wspólnego. Zależy nam.
Mgr Mirosław Przewoźnik. Fundusz Inicjatyw Obywatelskich powstał w 2005 r. w celu pobudzania oraz wspierania rozwoju inicjatyw obywatelskich. W okresie.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki
Wojewódzki Urząd Pracy w Szczecinie Założenia do Planów Działania Priorytetu VII PO KL na 2013 rok.
Warsztat diagnostyczno-rozwojowy
CELE I ZAKRES EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ
Ewaluacja konferencja 11 czerwca 2014 RODN „WOM” w Katowicach.
Tworzenie projektu Paweł Jordan 1.
Znaczenie doradztwa zawodowego w nowej perspektywie finansowej Kraków, 27 marca 2015 r.
Regionalny Ośrodek Europejskiego Funduszu Społecznego przy Zachodniopomorskiej Agencji Rozwoju Regionalnego S.A. w Szczecinie.
Raport z realizacji Miejskiego Planu Wsparcia w ramach projektu „Jeleniogórski system wsparcia placówek oświatowych” Konferencja dla dyrektorów szkół i.
Propozycje kryteriów wyboru finansowanych operacji dla poszczególnych działań w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na.
Zintegrowane Inwestycje Terytorialne Aglomeracji Jeleniogórskiej Wydział Zarządzania Zintegrowanymi Inwestycjami Terytorialnymi Aglomeracji Jeleniogórskiej.
Kuratorium Oświaty w Opolu Narada z dyrektorami placówek doskonalenia nauczycieli województwa opolskiego Opole, 12 lutego 2013 r.
ROPS Poznań Konsultacje z PUP grupa docelowa projektu i instrumenty aktywizacji edukacyjnej PODNOSZENIE KWALIFIKACJI KADR POMOCY I INTEGRACJI SPOŁECZNEJ.
Fundusz Inicjatyw Obywatelskich Konkurs FIO 2016 Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej Departament Pożytku Publicznego 1.
Wojewódzki Urząd Pracy w Szczecinie Stan wdrażania Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki listopada 2008 r.
„WSPÓŁPRACA-DOSKONALENIE-SAMOKSZTAŁCENIE. Kompleksowy program wspierania rozwoju szkół i przedszkoli w powiecie kolbuszowskim” KONKURS NR 1/3.5/POKL/2012.
Propozycje kryteriów wyboru operacji finansowych dla poszczególnych działań w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na lata.
Zarządzanie ryzykiem w projektach Poznań, r.
Realizowany przez Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Iławie Projekt „Masz Okazję – Pomóż Sobie”
Urząd Marszałkowski Województwa Podlaskiego Departament Europejskiego Funduszu Społecznego Białystok, 26 października 2011 r. „Na czym polega logika projektu.
Działanie 9.3 Rozwój przedsiębiorczości Wymagania w zakresie wskaźników.
Departament Rozwoju Regionalnego Uwagi Komisji Europejskiej oraz autopoprawki IZ Poddziałanie Edukacja dorosłych na rzecz rynku pracy Schemat: Podnoszenie.
Zdefiniować problem Jaki jest problem? Jakie są główne założenia? Jak chcesz śledzić przebieg funkcjonowania projektu ? metody ewaluacji Budżet Jakie źródła.
Propozycje kryteriów wyboru operacji finansowych dla poszczególnych działań w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na lata.
Kryteria formalne specyficzne i kryteria premiujące w ramach konkursu nr RPLU IZ /16 Ewa Pachowska – Kurzepa Departament Wdrażania EFS.
Europejski Fundusz Społeczny Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki na lata
Partycypacyjny model ewaluacji w perspektywie finansowej Andrzej Regulski Toruń, 22 czerwca 2016 r.
Działanie 12.1 Edukacja przedszkolna Wymagania w zakresie wskaźników.
Praca metodą projektu edukacyjnego
Minimalny standard usług i katalog stawek 9.2 B
Zasada równości szans i niedyskryminacji, w tym dostępności dla osób z niepełnosprawnościami oraz zasada równości szans kobiet i mężczyzn w ramach Poddziałania.
Badanie ewaluacyjne współfinansowane przez Unię Europejską w ramach
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Zintegrowane Inwestycje Terytorialne Aglomeracji Wałbrzyskiej
Poddziałanie Kształcenie ogólne w ramach ZIT
w zakresie pomocy społecznej
Szkoła Nauczycielem stoi
Indywidualne Plany Działania
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkole
PLANOWANIE PROJEKTU PLANOWANIE PROJEKTU
Budowa planu strategicznego – formułowanie celów.
Zapis prezentacji:

Spójność logiczna projektu. Dariusz Kurcman Regionalny Ośrodek EFS w Kielcach Kielce, 07.12.2009

Projekt - definicja Projektem nazywamy zestaw działań zmierzających do osiągnięcia konkretnego, określonego celu w zdefiniowanym okresie czasu i przy wykorzystaniu ograniczonych zasobów (finansowych, organizacyj-nych, technicznych, kadrowych itp.). Projekt musi być nakierowany na osiągnięcie celu, a nie na prowadzenie działań. Projekt nie otrzyma dofinansowania, jeśli nie będzie spójną, logiczną i w pełni dojrzałą propozycją rozwiązania określonego problemu. www.kielce.roEFS.pl

Projekt - definicja Projekt składa się z kilku elementów: diagnozy problemu, opisu grupy docelowej, planu działań, harmonogramu i budżetu. Pomiędzy poszczególnymi elementami projektu nie może być sprzeczności. Niezgodność pomiędzy elementami projektu świadczy o tym, że nasz projekt nie jest spójny pod względem logicznym. Podstawą projektu jest zdiagnozowany problem, który chcemy rozwiązać, a nie działania, jakie chcemy przeprowadzić. www.kielce.roEFS.pl

Problem Cel Działania Rezultaty 4 elementy projektu www.kielce.roEFS.pl

Opis problemu Potrzebą realizacji projektu jest problem, dotykający grupy docelowej, społeczności lub środowiska lokalnego. Problem, opisany w projekcie PO KL ma dotyczyć człowieka, a nie sprzętu, infrastruktury, pieniędzy. Każdy problem, opisany w projekcie, musi być zdiagnozowany i udokumentowany (np. danymi liczbowymi, przeprowadzonymi analizami). Opisujemy wyłącznie te problemy, które będziemy rozwiązywać w ramach projektu. www.kielce.roEFS.pl

Opis problemu Problemy są zawsze powiązane – wynikają z innych problemów i jeśli nie będą rozwiązane – prowadzą do powstania kolejnych. Warto poszukać tych zależności i znaleźć główny, największy problem. Opisując potrzebę realizacji projektu, nie stawiajmy na ilość problemów, ale na ich dokładne opisanie, przedstawienie i udowodnienie zależności pomiędzy nimi. Nikt nie dostanie dofinansowania projektu dlatego, że ma więcej problemów niż inni. www.kielce.roEFS.pl

Cel projektu Cel projektu to ostateczny efekt, jaki chcemy osiągnąć poprzez jego realizację. Cel projektu ma stanowić pozytywną odpowiedź na problem, ma go rozwiązywać lub w wyraźnym stopniu łagodzić. Cele projektu muszą być powiązane z problemami w związki logiczne „problem -> cel”. Cele projektu muszą wynikać z opisu problemów. Cele projektu muszą być zgodne z zasadą SMART. Celem projektu nie mogą być działania. www.kielce.roEFS.pl

Powiązanie problemu i celu w projekcie: Przykład 1 Powiązanie problemu i celu w projekcie: Problem: Wyniki nauczania w naszej szkole (np. wyniki egzaminów końcowych) są słabsze niż średnia dla województwa. Cel poprawny: Poprawa wyników nauczania (wyników egzaminów końcowych) w roku szkolnym … w naszej szkole o … punków. Cel niepoprawny: Organizacja zajęć dla uczniów. www.kielce.roEFS.pl

Powiązanie problemu i celu w projekcie: Przykład 2 Powiązanie problemu i celu w projekcie: Problem: Uczniowie szkoły nie kontynuują kształcenia na kierunkach dających dobrze płatną pracę (nie są tym zainteresowani). Cel poprawny: Wzrost o … % liczby uczniów, którzy po opuszczeniu naszej szkoły podejmą kształcenie w kierunkach dających dobrze płatną pracę. Cel niepoprawny: Poprawa wyników nauczania w naszej szkole / Zapewnienie pomocy dla uczniów mających problemy z przedmiotami ścisłymi. www.kielce.roEFS.pl

Powiązanie problemu i celu w projekcie: Przykład 3 Powiązanie problemu i celu w projekcie: Problem: Występowanie zjawiska wykluczenia społecznego spowodowanego przez długotrwale bezrobocie. Cel poprawny: Zmniejszenie zjawiska wykluczenia społecznego poprzez podjęcie pracy przez … osób długotrwale bezrobotnych. Cel niepoprawny: Organizacja szkoleń dla osób długotrwale bezrobotnych / Zapewnienie wsparcia psychologicznego lub zawodowego dla osób bezrobotnych. www.kielce.roEFS.pl

Opis działań W projekcie planujemy realizację wyłącznie tych działań, które pozwolą na osiągnięcie celów i wynikają z diagnozy problemu. W projekcie nie umieszczamy żadnych innych działań. Działania muszą być zaplanowane racjonalnie, tzn. muszą dawać pewność lub duże prawdopodobieństwo osiągnięcia celu przy jak najmniejszych nakładach finansowych. Działania nie mają być „fajne”, mają być efektywne. www.kielce.roEFS.pl

Opis działań Do każdego celu muszą być zaplanowane działania. Brak działań, które pozwalają na realizację jakiegoś celu lub zaplanowanie działań nie związanych z celami projektu jest dużym błędem. W projekcie planujemy takie działania, które będą najlepiej odpowiadać na potrzeby ich odbiorców, a nie takie, które będzie nam najłatwiej zrealizować. Działania muszą być dopasowane do sytuacji, potrzeb i oczekiwań ich odbiorców. Przy planowaniu działań należy wziąć pod uwagę zdiagnozowane problemy. www.kielce.roEFS.pl

Dobór działań w projekcie: Przykład 1 Dobór działań w projekcie: Cel: Poprawa wyników nauczania (wyników egzaminów końcowych) w roku szkolnym … w naszej szkole o … punków. Działania (przykładowe): Zajęcia wyrównawcze dla uczniów mających problemy w nauce. Zajęcia dla uczniów szczególnie uzdolnionych. Wsparcie pedagogiczno - psychologiczne dla uczniów. www.kielce.roEFS.pl

Dobór działań w projekcie: Przykład 2 Dobór działań w projekcie: Cel: Wzrost o … % liczby uczniów, którzy po opuszczeniu naszej szkoły podejmą kształcenie w kierunkach dających dobrze płatną pracę. Działania (przykładowe): Dodatkowe zajęcia z zakresu rozwoju kompetencji kluczowych, organizowane w ciekawej, nietypowej formie. Doradztwo z zakresu wyboru ścieżki kształcenia. Wdrożenie nowych, innowacyjnych form nauczania. www.kielce.roEFS.pl

Dobór działań w projekcie: Przykład 3 Dobór działań w projekcie: Cel: Zmniejszenie zjawiska wykluczenia społecznego poprzez podjęcie pracy przez … osób długotrwale bezrobotnych. Działania (przykładowe): Organizacja szkoleń, pozwalających na uzyskanie nowych kwalifikacji i w efekcie na zdobycie pracy. Działania aktywizacyjne, mające skłonić uczestników do poszukiwania pracy. Opieka doradcza, polegająca na pomocy w efektywnym poszukiwaniu pracy lub wsparciu psychologicznym i społecznym. www.kielce.roEFS.pl

Rezultaty Rezultaty projektu muszą wynikać z zaplanowa-nych działań. Każde działanie musi dawać rezultaty, wymienione w projekcie. Rezultaty muszą być racjonalne i możliwe do osiągnięcia. Rezultaty twarde i produkty muszą być mierzalne, a wystąpienie rezultatów miękkich musi być możliwe do zdiagnozowania. Rezultaty muszą być zgodne z działaniami, nie mogą stwierdzać czegoś, co nie wynika z opisu działań. W projekcie nie może być rezultatów nie powiązanych z działaniami. www.kielce.roEFS.pl

Relacja Rezultat - Cel Rezultaty, jeśli zostaną osiągnięte, muszą prowadzić do osiągnięcia celów projektu. Tą zależność należy pokazać w projekcie. W projekcie nie może być celu, który nie zostanie osiągnięty, mimo realizacji wszystkich działań i rezultatów. W projekcie nie powinno być rezultatów, które nie prowadzą do osiągnięcia celów projektu. To, w jaki sposób rezultaty pozwalają na osiągnięcie celów projektu, należy zawsze opisać we wniosku aplikacyjnym. www.kielce.roEFS.pl

Struktura logiczna projektu Problem Cel Działania Rezultaty www.kielce.roEFS.pl