Krzysztof Moszczyński

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
UTRACONA SZTUKA SŁUCHANIA Autor: Richard Forster
Advertisements

Liniowość - kryterium Kryterium Znane jako zasada superpozycji
Język migowy Jego rola w komunikacji osób niesłyszących
Dwujęzyczne, dwukulturowe, dwumodalne:
Jakie strategie podczas czytania polskiego hipertekstu stosują uczący się języka polskiego jako obcego?
Trudności w nauce czytania i pisania u dzieci z wadą wymowy
Wybrane zagadnienia z logopedii i zaburzeń rozwoju mowy
UCZYMY SIĘ UCZYĆ Nauka języków obcych nieodłącznie związana jest z systematycznym zapamiętywaniem wielu informacji. Wiadomo, że zrobienie notatek w zeszycie.
WYRÓWNYWANIE SZANS EDUKACYJNYCH W RAMACH PRACY Z DZIEĆMI O SPECJALNYCH POTRZEBACH EDUKACYJNYCH Logopeda: mgr Arleta Jasińska.
Skanery Autor: Maciej Koba.
narzędzie w językowych pracach projektowych
AFAZJA MŁODZIEŻY I DOROSŁYCH
JAK ROZWIJA SIĘ MOWA? Proces rozwoju mowy przebiega etapami i trwa kilka lat. Zanim dziecko nauczy się wyrażać swoje myśli, musi przejść wiele etapów,
VI KONFERENCJA EWALUACYJNA
Czy Twoje dziecko dobrze słyszy?
Kompetencje komunikacyjne
Urządzenia wewnętrzne komputera
Autor: Justyna Radomska
Fale dźwiękowe.
Ćwiczenia technik efektywnego uczenia się Spotkanie 4
Kształtowanie świadomości fonologicznej w początkowej nauce czytania i pisania […] Postępowanie wychowawcze dla każdego dziecka zaczyna się tam, gdzie.
Przygotowanie dziecka do szkoły
WordNet WordNet to duża leksykalna baza języka angielskiego. Grupuje ona rzeczowniki, czasowniki, przymiotniki i przysłówki w zestawy kognitywnych (poznawczych)
Wpływ zaburzeń mowy na naukę szkolną Opracowała: Karolina Dubieniecka
Głoska GŁOSKA –najmniejszy element dźwiękowej formy wypowiedzi charakteryzujący się stałym zespołem cech: artykulacyjnych, tzn. związanych z położeniem/
SPOSOBY KOMUNIKOWANIA SIĘ W RODZINIE DZIECKA NIESŁYSZĄCEGO
JĘZYK MIGOWY Prezentacja: Joanna Graf-Denisewicz.
Dr hab. Kazimiera Krakowiak, prof
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA DZIECKA 6 LETNIEGO W ASPEKCIE ROZWOJU MOWY
Trening metodą Warnkego
Prawidłowy rozwój mowy gwarancją sukcesu w szkole
Podstawy programowania
Fonetyka i fonologia.
Zajęcia logopedyczne w Szkole Podstawowej im. W. Witosa w Górkach
KINO Fotografie i grafiki: Fotolia.com.
Zapraszam do obejrzenia prezentacji.
Metody pracy samokształceniowej ucznia
ZAJĘCIA LOGOPEDYCZNE W ZESPOLE SZKÓŁ NR 1 W HUMNISKACH
Wyniki ankiety przeprowadzonej na III roku FG/SN cykl kształcenia Olsztyn, Listopad 2014.
„Kocham czytać” Jagody Cieszyńskiej
Metoda nauki czytania Przyłubskich
SCHEMAT INTERPRETACYJNY
Wykonała: Iwona Rąpała
Michał Nowiński 1D METody komunikacji.
METODY KOMUNIKACJI.
 Mowa ciała, język ciała, komunikacja niewerbalna – zespół niewerbalnych komunikatów nadawany ch i odbieranych przez ludzi na wszystkich niewerbalnych.
Komunikacja.
Metody Komunikacji.
Metody komunikacji mi ę dzyludzkiej autor: Jakub Durasik.
Metody komunikowania się.
 Werbalna  Niewerbalna Przekazywanie treści do adresata i sposób jej odbioru ma znaczenie w zależności od :
Metody komunikacji.
Metody komunikacji ludzi
Użycie języka w procesie porozumiewania się. GEST to dowolny ruch wykonywany przez kogoś świadomie lub nie. MIMIKA to ruchy mięśni twarzy wyrażające.
BLISKĄ I DALEKĄ. Komunikacja to proces przekazywania (wymiany) informacji między jej uczestnikami. Ludzie od zawsze odczuwali potrzebę komunikowania się.
Komunikacja interpersonalna to wymiana informacji między jej uczestnikami. Mogą to być słowa (komunikacja werbalna), gesty, teksty, obrazy, dźwięki czy.
Komunikacja.
Aleksandra Kiełbania I G
Metody komunikacji.
PRÓBNEGO SPRAWDZIANU SZÓSTOKLASISTY
Dlaczego warto uczyć się języka niemieckiego?. Znajomość języków. Świat, który nas otacza ciągle się zmienia i stawia coraz wyższe wymagania. Teraz nie.
”FALSE FRIENDS” (Źródła ilustracji:
EUROPEJSKI DZIEŃ JĘZYKÓW OBCYCH JAK SIĘ UCZYĆ EFEKTYWNIE?
Czy warto uczyć się języków obcych?. Wprowadzenie. Bardzo wielu uczniom nauka kojarzy się z przymusem oraz koniecznością. W ten sposób traktują oni również.
Pragmatyczne reguły Newmarka Zofia Goj. Pragmatyczne reguły Newmarka Peter Newmark uważany jest za ojca brytyjskiej teorii przekładu On sam uważa się.
Rola wymowy w komunikacji społecznej. Definicja mowy wg Leona Kaczmarka ojca logopedii polskiej Mowa jest aktem w procesie językowego porozumienia się.
Wpływ czytelnictwa na rozwój dziecka głuchego
Języki obce.
Rozwój mowy dziecka.
PODSTAWY PRZEDSIĘBIORCZOŚCI
Zapis prezentacji:

Krzysztof Moszczyński CZYTANIE Krzysztof Moszczyński 2014

Plan prezentacji O umiejętności czytania z ust Problemy automatycznego rozpoznawania mowy Nowe dziedziny wiedzy związane z rozpoznawaniem mowy Metoda analizy audio- wideo mowy Program komputerowy Mimic Mouth Jak się czytać z ust

Przez stulecia Umiejętność czytanie z ruchu warg jest tak stara jak wiedza detektywistyczna i szpiegowska. Już w starożytnym Egipcie uczyli się jej kapłani by bezdźwięcznie porozumiewać się ze sobą. Dziś uczą się jej aktorzy, wywiadowcy niedosłyszący i głusi.

Przydatna umiejętność W sytuacjach szumu utrudniającego słyszenie mowy (hale produkcyjne, masowe zebrania itd.); W miejscach gdzie występuje odbicie dźwięku ( echo, pogłos); Przy zakłóceniach aparatury nagłaśniającej i odbiorze dźwięków z dalszych odległości; W sytuacjach specjalnych ( w teatrze, gdy rozmówców dzieli bariera dźwiękochłonna).

Automatyczne rozpoznawanie mowy Automatic Speech Recognition, ASR Percepcja ludzkiej mowy jest procesem wielo-modalnym , w którym należy dokonać analizy sygnału akustycznego, pod kątem: gramatycznym, semantycznym i pragmatycznym. Wobec nieskuteczności samych tylko metod analizy dźwięku, rozpoznawanie mowy wzbogaca się o rozpoznawanie mowy wideo ( analizę twarzy osoby mówiącej). Przykład nieskuteczności rozpoznawania (efekt McGurk’a): wypowiedziany w języku angielskim fonem /ga/ w wideomowie przypomina fonem /ba/a wiele osób rozpoznaje w wypowiedzi fonem /da/

Łączenie rozpoznawania wideo i fono W języku polskim, używając wskazówek wideo do podjęcia decyzji, czy osoba wypowiedziała fonem /m/, czy /n/, może być łatwiejsze niż podjęcie decyzji kierując się tylko rozpoznaniem audio, jednakże Odwrotnie jest z fonemem /m/ i /p/ - ich rozpoznanie jest bardziej łatwiejsze z analizy audio,

Dlaczego rozpoznawanie mowy z ruchu ust jest takie trudne Z artykulacji dostrzegalnej na zewnątrz - ułożenia i ruchu warg (tzw. zewnętrznych kinemów artykulacyjnych) można rozpoznać tylko ok. 40% głosek; Odczytywanie głosek, środkowo i tylnojęzykowych to sprawa prawie zawsze domysłu ( duża liczba głosek polskich). Większość kinemów jest bardzo podobna , przykładowo: głoski [f] i [w] mają taki sam kinem artykulacyjny; Konieczność domyślania się znaczenia głoski kilkanaście razy w ciągu sekundy - z taką bowiem prędkością przebiega emisja głosek; Konieczność posiadania w pamięci dużej bazy językową czyli zbioru obrazów artykulacyjnych całych wyrazów.; Odczytywanie mowy z ust jest czynnością bardzo męczącą

Nowe dziedziny wiedzy Rozpoznawania audio-wideo mowy (ang. Audio-Visual Speech Recognition, AVSR), znane również jako automatyczne czytanie z ruchu warg (ang. Autamatic Lip-Reading, ALR), czytanie mowy (ang. Speech Reading, SR)

Historia badań (1) Pierwszy automatyczny system czytania mowy z obrazu ust wprowadził Petajan (1988r). Dysponując nagraniem wideo twarzy mówcy Petajan wyznaczył binarny cyfrowy obraz ust i najważniejsze parametry tj. wysokość, szerokość ust , obwód i powierzchnię ust. Parametry te są wizualnymi charakterystykami ( deskryptorami) mowy.

Historia badań (2) Wśród przodujących ośrodków znalazła się ośrodek badawczy kierowany przez Christiana Benoit’a, z Grenoble. Powstały bazy danych wideo nagrywane dla języków angielskiego, języka francuskiego, języka niemieckiego, języka japońskiego oraz języka węgierskiego. Naukowcy przeprowadzili badanie, w którym porównali prace maszyny potrafiącej czytać z ruchu warg z umiejętnościami ludzi, którzy potrafią czytać z ust. Wyniki wykazały, iż maszyna miała 80% dokładność, a ludzie 32%. Źródło Proceedings of the International Conference on Auditory-Visual Speech Processing AVSP.

Ilustracja idei rozpoznawania audio-wideo mowy

Tracking ust

Rozpoznanie mowy – sukces czy porażka? Sukcesy - Zadawalające rozpoznawanie mowy w przypadku pojedynczych izolowanych słów; Inżynierowie Intela opracowali i udostępnili na zasadach open source oprogramowanie pozwalające tworzyć aplikacje zdolne do "czytania z ruchu ust". Umożliwia ono synchronizację analizy dźwięków z analizą ruchów ust, co ma zwiększać skuteczność rozpoznawania mowy w środowiskach o podwyższonym poziomie hałasu Porażka – Nie istnieje jeszcze system rozpoznawania żywej mowy rejestrowanej w warunkach naturalnych

Polacy nie gęsi…. MimicMouth polski program komputerowy do nauki czytania z ust. O programie Osoby głuchonieme dużo czasu spędzają przed komputerem, stąd też chęci do takiej nauki czytania mowy z użyciem komputera będą większe. Ćwiczenia umożliwią osobie niesłyszącej, która nie słyszy sama siebie na poprawne ułożenie ust w taki sposób, aby każdy mógł zrozumieć to co chce przekazać. Dziecko może mieć przed sobą obraz osoby lubianej, babcia, dziadek, aktor Aplikację będzie miała obraz mimiki całej twarzy oraz gestykulacji.

O autorach Autorami projektu są: Arkadiusz Chmielewski i Mariusz Stebelski - studenci Wydziału Informatyki na Uniwersytecie Opolskim Zespół MU liczy już 12 osób, od matematyków, przez projektantów grafiki 2D oraz 3D, aż po językoznawców. Opiekuni naukowi dr hab. Marzena Makuchowska Pracuje w Instytucie Polonistyki i Kulturoznawstwa UO; językoznawca; dr hab. Jolanta Nocoń, profesor Uniwersytetu Opolskiego

MimicMouth Program będzie miał interfejs polski i angielski Krótki filmik https://www.youtube.com/watch?v=pjxuKFggcDY https://www.youtube.com/watch?v=gauGYdFnuVU

Jak nauczyć się czytać z ust Gdy oglądasz telewizję, zwracaj zawsze uwagę na usta mówiących ludzi. Prezenterzy telewizyjni uczą się odpowiednio otwierać usta by mówić wyraźnie, więc z ruchu ich warg łatwiej jest coś zrozumieć. Obserwuj się w lustrze, powtarzaj alfabet, słowa piosenek lub wiersze. Cały czas skupiaj się na swoich ustach, obserwuj jak różnie się układają, gdy wydajesz z siebie różne dźwięki. Teledyski nie są dobrym materiałem do nauki czytania z ust, ponieważ w piosenkach często przedłużone są niektóre sylaby lub słowa są inaczej akcentowane. Jeżeli stoisz daleko od kogoś on na pewno nie zauważy, że patrzysz na jego usta. Kiedy ludzie bardzo głośno mówią, krzyczą szerzej otwierają usta i bardzo trudno odczytać co mówią.

DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ