Enaktywizm. Neurofenomenologia i fenomenologia inspirująca

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
WYKORZYSTANIE WIEDZY W SPOŁECZEŃSTWIE
Advertisements

Historia idei komunikacji
Czym jest model(własnego)-ja?
czyli Wprowadzenie do filozofii
Teoria poszukiwania doznań Marvina Zuckermana (1)
Przygotował: Jan Płoszczyca Czas prezentacji: 30 min.
Konstruktywizm.
Filozofowie analityczni
SPRAWNOŚĆ SEKTORA PUBLICZNEGO WYKŁAD IV
Podstawy metodologiczne ekonomii
Racjonalizm, relatywizm i obiektywizm
Ekonomia Ewolucyjna czyli...pokazanie ludziom jak mało w istocie wiedzą o tym, co w ich mniemaniu da się zaprojektować...
„Czym jest to co zwiemy nauką”
Nowa Ekonomia Instytucjonalna
Podstawy socjologii- wykład II
Podstawy socjologii- wykład II
Wstęp do programowania obiektowego
Granice poznania. Granice poznania.
Konstruktywizm w dydaktyce
Bibliotekarz – odkrywca. Agenda Proces tworzenia informacji Indeksy wyszukiwawcze Budowa rekordu w Promaxie Zapytania.
SYMBOLICZNY INTERAKCJONIZM
Pedagogika ogólna.
EMPIRYZM BRYTYJSKI ZESTAWIENIE
Geneza, przedmiot i funkcje filozofii
Materializm a idealizm
Gnozeologia – epistemologia 2010
Filozofia Andrzej Łukasik Instytut Filozofii UMCS
Poznanie Aktywne interpretowanie, modyfikowanie, rekonstruowanie informacji i doświadczeń w umyśle.
Małgorzata Trzcielińska
PODSTAWY PRAWOZNAWSTWA
Podstawy Biotermodynamiki
Zadawanie pytań.
Wstęp do kognitywistyki Rola eksplanacyjna reprezentacji. ROBOTYKA
Programowanie obiektowe 2013/2014
ZWIĄZKI MIĘDZY KLASAMI KLASY ABSTRAKCYJNE OGRANICZENIA INTERFEJSY SZABLONY safa Michał Telus.
Budowa i funkcje mózgu Złudzenia optyczne
Pojęcie poznania bezpośredniego i doświadczenia
istotne cechy kryterium:
Ćwiczenie 1 Roman Pomianowski
Jak uczy się mózg? Twój mózg to najsprawniejszy komputer, ale musisz znać instrukcję obsługi, żeby umiejętnie z niego korzystać. Rozprawić się z.
Behawioryzm: Metodologiczny i analityczny
Późne dzieciństwo - okres wczesnoszkolny
Interakcja człowiek – komputer Podstawy metod obiektowych mgr inż. Marek Malinowski Zakład Matematyki i Fizyki Wydz. BMiP PW Płock.
Metoda studium przypadku jako element XI Konkursu Wiedzy Ekonomicznej
Marcin Miłkowski. O czym będzie mowa  Czym są modele w kognitywistyce?  Pluralizm eksplanacyjny: interdyscyplinarność kognitywistyki  Przykład otwartych.
Filozofia umysłu: podsumowanie pierwszego semestru
Retoryka w ekonomii, szkoły myślenia w ekonomii Metodologia Ekonomii Andrzej Szyperek Warszawa 2006.
Dr hab. Marcin Miłkowski, IFiS PAN
Projektowanie obiektowe. Przykład: Punktem wyjścia w obiektowym tworzeniu systemu informacyjnego jest zawsze pewien model biznesowy. Przykład: Diagram.
Gotfried Wilhelm Leibniz ( ) – ostatni, który wiedział wszystko.
Rola filozofii w kognitywistyce i kognitywistyki w filozofii
Wykład nr 2 Wielkie pytania filozoficzne
Dynamika punktu materialnego Dotychczas ruch był opisywany za pomocą wektorów r, v, oraz a - rozważania geometryczne. Uwzględnienie przyczyn ruchu - dynamika.
Zaburzenia spostrzegania
 Współpraca pomiędzy medycyną i psychologią  Podejście systemowe i psychoanalityczne  Partnerstwo  Akceptacja i dostępność  Za kryzysem psychicznym.
Sprzedaż lokalnych produktów trystycznych WARSZAWA_27_10_2015.
Stosowanie prawa Prawoznawstwo.
Przygotowała; Alicja Kiołbasa
FILOZOFIA NAUKI „Przypadkowe odkrycia zdarzają się tylko umysłowo przygotowanym” Magdalena Lem kl. I d.
Cz. Nosala (1979, 1993) koncepcja problemu i ich podziału (taksonomii) Każda sytuacja poznawcza ukierunkowana na osiągnięcie jakiegoś celu zawiera następujące.
Rola filozofii w kognitywistyce i kognitywistyki w filozofii
Problem umysł-ciało (mind-body problem)
H.L.A. Hart uważał, iż pod terminem „pozytywizm” kryje się we współczesnej literaturze brytyjskiej i amerykańskiej zbiór następujących twierdzeń:
Enaktywizm. Neurofenomenologia i fenomenologia inspirująca
"JASKINIA PLATONA". PLATON Platon, (ur. 427 p.n.e., zm. 347 p.n.e.) – grecki filozof. Twórca systemu filozoficznego zwanego obecnie idealizmem platońskim.
KLASA Społeczno-prawna
Dr hab. Marcin Miłkowski, IFiS PAN
Dr hab. Marcin Miłkowski, IFiS PAN
Psychologia Marta Riess.
Behawioryzm: Metodologiczny i analityczny
Zapis prezentacji:

Enaktywizm. Neurofenomenologia i fenomenologia inspirująca Dr hab. Marcin Miłkowski, IFiS PAN Enaktywizm. Neurofenomenologia i fenomenologia inspirująca

Czego można się spodziewać Enaktywizm: czwarty nurt na literkę „e” Enaktywizm i autonomia podmiotu poznającego Radykalny enaktywizm antyreprezentacyjny Mielizny radykalnego konstruktywizmu Fenomenologia a enaktywizm Neurofenomenologia Fenomenologia inspirująca

4E = embedded, embodied, extended, enactive Cztery nurty wskazujące w różny sposób na rolę ciała i otoczenia – czynników pozamózgowych – w poznaniu Enaktywizm jest nurtem, który wskazuje rolę aktywności systemu poznawczego w środowisku ang. enact = 1. grać (rolę w teatrze) 2. wcielać w życie 3. uchwalić, nadać moc prawną Enaktywiści niestety rzadko mówią, o które ze znaczeń im chodzi…

Enaktywizm i autonomia systemu poznawczego Aktywność poznawcza jest procesem, który zachodzi w wyniku oddziaływania autonomicznego systemu poznawczego z otoczeniem. Autonomia systemu poznawczego stanowi podstawę naturalnej normatywności i podmiotowości. Autonomię rozumie się w kategoriach biologicznych.

Autopoiesis Koncepcja dwóch chilijskich biologów teoretycznych: Franciska Vareli (1946-2001) Humberto Maturany (ur. 1928) Życie = samoorganizacja systemu biologicznego, czyli autopoiesis gr. poiein = tworzyć (stąd też słowo „poezja”)

Autopoiesis Minimalny model życia: żywy jest taki układ, który podtrzymuje swoje funkcjonowanie w obliczu perturbacji z zewnątrz System poznawczy modelowany jako żywy organizm: względnie izolowany od środowiska, mający tylko energetyczne relacje z otoczeniem, współwytwarzający sam siebie…

Autopoiesis jako model energia określa Składniki molekularne Granica układu tworzy generuje energia Sieć reakcji metabolicznych

Jak to ma się do kognitywistyki? Badanie procesów poznawczych jako biologicznych, a także wynikających z interakcji samoorganizujących się układów Przejawia się w wielu badaniach koordynacji w działaniu A także w lingwistyce i metodologii poznania rozproszonego

Di Paolo i de Jaegher Ezequiel di Paolo i Hanne de Jaegher: Analiza relacji podmiot działający – środowisko w kategoriach sensotwórczości Opisy relacji społecznych jako szczególnego przypadku relacji podmiot – otoczenie, zwłaszcza interakcji dwuosobowych w niewielkich skalach czasowych

Cowley: rozproszona aktywność językowa Aktywność językowa (languaging) w perspektywie biosemiotycznej: koordynacja działań w komunikacji, na wielu skalach czasowych Kulturowo-społeczna aktywność, której nie można badać w kategoriach czysto indywidualnej, tylko jako rozproszoną

Krytyka modeli autopojetycznych Autopoiesis jest modelem bezczasowym. Współczesne modele enaktywne biorą pod uwagę czas w wielu skalach czasowych: okresy długiego trwania (ewolucja), aktualne funkcjonowanie układu. Model jest tak idealizowany, że nie dopuszcza śmierci, starzenia się ani informacyjnych relacji z innymi układami autonomicznymi. Jak monady bez okien w metafizyce Leibniza

Model interaktywistyczny Mark Bickhard (ur. 1945): Procesualistycze ujęcie poznania w ramach układu żywego rozumianego jako system dynamiczny w stanie termodynamicznej nierównowagi ze środowiskiem. Wyrównanie stanu energii z otoczeniem to śmierć. Układ podtrzymuje swoje istnienie, czyli stan nierównowagi.

Model interaktywistyczny Minimalny model podtrzymywania istnienia: proces palenia się świecy Palący się knot rozgrzewa wosk. Rozgrzany wosk spala się, co roztapia wosk i powoduje konwekcję powietrza, co ułatwia utlenianie. Dopóki jest tlen i wosk, świeca się pali. To jednak system, który nie jest i nie może być poznawczy.

Model interaktywistyczny Świeca nie może nic zrobić, kiedy wosk się wyczerpie. Ale układ, który może zmieniać sposoby podtrzymywania istnienia, ma więcej możliwości: może podtrzymywać możliwości podtrzymywania swojego istnienia (= rekurencyjne podtrzymywanie samego siebie) Taki układ jest już żywy i zarazem w minimalnym stopniu poznawczy.

Model interaktywistyczny To, co służy podtrzymaniu systemu, ma biologiczną funkcję Inna definicja niż u Millikan: funkcja nie jest tylko wypadkową historii, lecz aktualnej dynamiki systemu. System podejmuje działania, aby dalej podtrzymywać swoje istnienie, a sieć jego składników funkcjonalnie antycypuje powodzenie jego działań.

Model interaktywistyczny Antycypacja dotyczy powodzenia działań, dzięki czemu powstają reprezentacje poznawcze: Implicite system orzeka, jaki musi być jego stan, aby jego działanie się powiodło. Koncepcja analogiczna do afordancji Gibsona: W systemie są wskaźniki powodzenia możliwych działań.

Autopoiesis a interaktywizm Autopoiesis to model pozaczasowy; model interaktywistyczny wskazuje na czas. Autonomia autopoietyczna polega na zamknięciu układu na wpływ zewnętrzny, ograniczony jedynie do przepływu energii, ale bez żadnych mechanizmów fizycznych. Model interaktywistyczny jest fizykalistyczny; wiąże się z dynamicznym modelem funkcjonowania centralnego układu nerwowego (rozumianego jako układ modulujący oscylacje).

Enaktywizm i autonomia Poznanie = działanie w otoczeniu, w ostateczności służące podtrzymaniu istnienia systemu Stąd bliskość do ekologicznego ujęcia poznania jako zawsze związanego ze środowiskiem. Metabolizm jest istotny, bo stanowi podstawę funkcji biologicznej. Enaktywizm tego rodzaju jest sprzeczny z empiryzmem, bo to motoryka jest istotna dla poznania, nie zmysły.

Hipoteza mózgu skórnego (Keijzer i in. 2013) Ewolucja układu nerwowego zaczęła się nie od receptorów, tylko od regulacji ruchu – od efektorów skórnych u bakterii Odruch wcale nie jest podstawową operacją układu nerwowego Wizja układów nerwowych jako przetworników wejście-wyjście jest błędna

Enaktywizm radykalny Daniel Hutto i Eric Myin – antyreprezentacjonistyczny enaktywizm, bez ontologii opartej na autonomii biologicznej: Podkreślają jedynie sprzężenie systemu poznawczego ze środowiskiem. Normatywność ma naturę wyłącznie społeczną. Reprezentacje istnieją tylko w przypadku języka naturalnego.

Mielizny radykalnego konstruktywizmu Radykalny konstruktywizm: Stanowisko Ernsta von Glasersfelda (1917-2010) i Humberto Maturany Koncepcja, zgodnie z którą nie poznajemy rzeczywistości, lecz jedynie nasze przeżycia na jej temat Wiedza to wynik przystosowania biologicznego, ale nie odzwierciedla rzeczywistości

Dlaczego mielizny? Radykalny konstruktywizm jest stanowiskiem filozoficznie naiwnym. Typowe dla wielu amatorów filozofów: nie poznajemy rzeczywistości, tylko to, co tworzą nasze neurony, więc rzeczywistość to tylko wytwór neuronów. Dlaczego to musi być zły argument? Bo jeśli rzeczywistość tworzą neurony, to muszą istnieć.

Ontologiczna powaga John Heil: wiele stanowisk w filozofii (m.in. umysłu) nie cechuje ontologiczna powaga: Jeśli ktoś twierdzi, że rzeczywistość fizyczna nie istnieje, a jest cała tworzona przez język, zakłada istnienie języka. A język wcale nie jest lepiej zrozumiałym tworem niż cząstki elementarne. Wręcz przeciwnie, aktywność językowa wcale nie musi być pojmowana w kategoriach „języka naturalnego”: Byt o niejasnych granicach, bez znanej struktury…

Radykalny konstruktywizm jako stanowisko niestabilne Radykalny konstruktywizm to jedna z odmian poznawczego idealizmu. Ale nie można utrzymać poznawczego idealizmu bez ontologicznego idealizmu; to stanowisko niespójne. W przypadku enaktywistycznej wersji jest to bardzo osobliwa mieszanka: biologiczna koncepcja poznania z idealizmem tworzą raczej potworka. Bo skąd niby mamy wiedzieć, że biologiczne układy istnieją? Skoro nic nie istnieje…

Varela i neurofenomenologia Varela chciał wykorzystać idee fenomenologiczne w swoich badaniach neurobiologicznych. Ma to dać dostęp do pierwszosobowego świata podmiotu. Stąd idea neurofenomenologii: Badani są trenowani w fenomenologii, aby mogli opisywać swoje przeżycia precyzyjnie, zwłaszcza stosując wariację ejdetyczną. Istnieje jednak bardzo mało badań w tym nurcie.

Pierwszoosobowość? Pozornie jasny podział: Ale: „Widzę czerwony punkcik”. 1 osoba l. poj. „Człowiek pod tablicą widzi”. 3 osoba l. poj. Ale: „Boli mnie noga”. 3 osoba l. poj. „Swędzą mnie uszy”. 3 osoba l. m. „Zimno!” Gramatyczne odróżnienie pozornie pozwala powiedzieć coś jaśniej niż terminy „subiektywny” i „obiektywny”. Ale nie pozwala.

Subiektywność i obiektywność „Subiektywny”: 1. podmiotowy, związany z podmiotem (poznania, działania) 2. stronniczy, jednostronny (używane pejoratywnie) „Obiektywny” 1. istniejący, rzeczywisty, realny, przedmiotowy 2. wyważony, niejednostronny, uwzględniający wiele punktów widzenia

Antoine Lutz: jedyny (?) neurofenomenolog Badał mnichów tybetańskich i pokazał, że można łatwo skorelować wyniki w EEG z tym, co oni zawarli w swoich werbalnych sprawozdaniach. Różnica z introspekcjonizmem współczesnym polega na zastosowaniu treningu w fenomenologii, ale cała metodologia jest typowa dla badań introspekcyjnych. Evan Thompson twierdzi, że to się zasadniczo różni od heterofenomenologii Dennetta, ale nie potrafi powiedzieć czym, poza użyciem niejasnego predykatu „pierwszoosobowy”.

Fenomenologia inspirująca Shaun Gallagher: Badania inspirowane fenomenologiczne bez treningu badanych (phenomenology front-loaded) Zastosowane do badania poczucia sprawstwa (w odróżnieniu od poczucia własności działania), które jest zaburzone w schizofrenii Służy do poszukiwania neuronalnych korelatów tych zaburzeń i przeżyć.

Podsumowanie Enaktywizmów jest wiele: Jest biologiczny, który stara się wywieść nowe pojęcie funkcji Jest też konstruktywistyczny, ze skłonnościami do idealizmu Jest też antyreprezentacyjny, zbliżony do psychologii ekologicznej Jest też dynamiczny, związany z akcentem na czasowość procesów poznawczych… Są wreszcie odmiany bliskie fenomenologii.

Podsumowanie Podstawowa idea: poznanie sprzęgnięte jest z działaniem podmiotu w jego otoczeniu. Pod tym względem enaktywiści są bliscy pragmatyzmowi amerykańskiemu, ale i fenomenologii Merleau-Ponty’ego czy Heideggera. Heidegger jest znany z opisu fenomenologicznego nastawienia teoretycznego jako wywodzącego się z nieporęczności w działaniu…

Dalsze lektury Numer tematyczny pisma „Avant” 2 / 2014 (krytyczne artykuły o enaktywizmie) Fatalnie (!!!) przełożona antologia o konstruktywizmie pod red. B. Balickiego i in.