Skuteczne motywowanie do zmiany

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
STYLE SPRZEDAŻY Autor: Richard Forster Przekład: Wioleta Dąbrowska
Advertisements

Zarządzanie transakcyjne czy przywództwo transformacyjne?
Nauczyciel jako przywódca edukacyjny
Career Coaching jako narzędzie retencji pracowników
Wychowawca klasy- role i zadania
Publikacja została sfinansowana ze środków pochodzących z darowizny Departamentu Stanu USA. Zawarte w niej opinie, stwierdzenia i konkluzje wyrażają przekonania.
SYSTEM ZARZĄDZANIA JAKOŚCIĄ
FUNDAMENTY PRACY W ZESPOLE
Podstawy Pomocy Psychologicznej
SPRAWNOŚĆ SEKTORA PUBLICZNEGO WYKŁAD IV
Rozwijanie kompetencji komunikacyjnych między lekarzem a pacjentem
Wspieranie rozwoju indywidualnego ucznia gimnazjum
Budowanie wspólnoty uczących się MODUŁ VIII Sesja 8.1 Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego PROGRAM.
W JAKI SPOSÓB ZMIENIĆ NIEPRAWIDŁOWY ODBIÓR KOMUNIKATÓW WERBALNYCH I NIEWERBALNYCH W RELACJACH UCZEŃ – NAUCZYCIEL – RODZIC.
Rola nauczyciela w szkole wychowującej
W PROGRAMIE KSZTAŁCENIA RATOWNIKÓW MEDYCZNYCH
IDENTYFIKACJA POTRZEB
Lider- Przywódca.
Projekt jest współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego Warszawa, 13 listopada 2012 r. Wiedza w procesach decyzyjnych polityk publicznych.
OCENA KSZTAŁTUJĄCA ZESPÓŁ SZKÓŁ NR 94.
Szkolenia, Coaching, PR.
warsztaty dla rodziców
RADY DLA WSZYSTKICH, KTÓRZY CHCĄ BYĆ DOBRYMI RODZICAMI
Zadawanie pytań.
Kształtowanie poczucia własnej wartości u dzieci.
Ocenianie kształtujące w Miejskiej Szkole Podstawowej im
“PROFESJONALNA OBSŁUGA KLIENTA”
Dylematy współpracy z trudnym klientem – propozycje rozwiązań
Lider kompetencje i asertywność Rozważania
Zarządzanie pracownikami Działu Reklamacji
w praktyce pedagogicznej
Urząd Miasta Gorzowa Wlkp.
Dlaczego warto uczyć małe dzieci języków obcych? Opracowała
Idea oceniania kształtującego
Szkoła demokracji – szkoła samorządności Program rozwoju kompetencji społecznych i obywatelskich rad pedagogicznych Spotkanie V Podsumowanie i zakończenie.
Dr Ewa Szumigraj Projekt systemowy pn.: „Podnoszenie kwalifikacji kadr pomocy i integracji społecznej w województwie lubuskim” realizowany ze środków Unii.
Pierwsza sesja Rozpoznanie i planowanie terapii. Jak pokierować pierwszą sesją jak postawić diagnozę i przygotować plan terapii Postępuj metodycznie,
Umiejętność obserwacji.
Debata Jakie wsparcie dyrekcji szkoły, nauczycieli i innych dorosłych jest potrzebne uczniom chcącym rozwijać samorządy w swoich szkołach?
Komunikacja w pracy audytora wewnętrznego
SZKOLNY PROGRAM PROFILAKTYKI 2014 – 2017 SZKOŁA PODSTAWOWA NR 6 im
Na czym polega istota i praktyczna użyteczność w CRM modelu „sześciu rynków” Filip Tadaj
Nauczyciel – mentor, tutor, coach
Istotne zjawiska w psychoterapii grupowej w modelu poznawczo-behawioralnym - dr Mirosława Jawor.
Motywowanie uczniów do aktywności sportowej
P RACA Z GRUPĄ JAKO ELEMENT PSYCHOTERAPII UZALEŻNIEŃ.
Przygotowanie kadr do zarządzania projektami Bohdan Rożnowski, dr Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II 28 marca 2008 r.
MATERIAŁY POUFNE BIOVENTUS Przesłanie Bioventus. MATERIAŁY POUFNE BIOVENTUS 2 Agenda Kluczowe przesłania Odpowiedzi na często zadawane pytania Jak stosować.
Powiat Górowski/ Powiatowe Centrum Doskonalenia Nauczycieli i Poradnictwa Psychologiczno-Pedagogicznego w Górze Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty.
Zarządzanie partnerstwem z wykorzystaniem zasad dotyczących współpracy w zespołach wirtualnych/ rozproszonych. Włodawski Obszar Funkcjonalny Gmina Miejska.
Dialog motywujący w relacji rodzic- nastolatek
 Współpraca pomiędzy medycyną i psychologią  Podejście systemowe i psychoanalityczne  Partnerstwo  Akceptacja i dostępność  Za kryzysem psychicznym.
Asertywność w relacjach społeczno – zawodowych w ramach projektu „Licencja pracownika ochrony fizycznej I-go stopnia pierwszym stopniem do zatrudnienia”
WYCHOWANIE PRZEZ CZYTANIE
Rola wychowania jako czynnika rozwoju A. Brzezińska, Społeczna psychologia rozwoju. Warszawa 2000.
IX Konferencja „Uniwersytet Wirtualny: model, narzędzia, praktyka” Maria ZAJĄC „E-learning 2.0 a style uczenia się” Maria ZAJĄC E-learning 2.0 a style.
Sieci współpracy i samokształcenia. SIEĆ to statek, na którym nie ma pasażerów, wszyscy jesteśmy załogą.
Przykładowe metody prowadzenia spotkań partnerskich 1. Metody przekazywania informacji: wykłady, prezentacje, materiały audiowizualne, teksty do czytania.
Funkcjonowanie LGD – uzależnienie czy kreatywność? Czy da się zapewnić stabilność organizacji i trwałe partnerstwo na obszarach wiejskich? LUBORADZA, 8-9.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Ewaluacja w pracy nauczyciela
PORADNICTWO ZAWODOWE Zapraszamy na wędrówkę po świecie poradnictwa zawodowego.
Ewangelizacja częścią życia człowieka wiary
Największe osobiste korzyści z uczestnictwa w projekcie – opinie dyrektorów lub wicedyrektorów szkół projektowych Opracowanie: Mariola Jarmołowicz.
7 Nawyków – mapa wdrożenia
PODSTAWY PRZEDSIĘBIORCZOŚCI
RAZEM DLA BEZPIECZEŃSTWA
„Szkoły Aktywne w Społeczności” SAS
Motywowanie osób dorosłych w procesie edukacyjnym
Zapis prezentacji:

Skuteczne motywowanie do zmiany Elżbieta Rachowska

Wywiad motywujący Autorzy: William R. Miller 1983 W 1993 założenia zostały uszczegółowione przez Millera i S. Rollnick’a. Czerpie z podejścia skoncentrowanego na kliencie Carla Rogersa. Korzysta z terapii systemowej, terapii poznawczo -behawioralnej, psychologii inspiracji, psychologii motywacji. Koncepcja wywiadu motywującego wywodzi się z pomocy osobom problemowo pijących alkohol.

Filozofia wywiadu motywującego. Motywacja do zmiany zachowania jest wydobyta z klienta. Optowanie przez terapeutę za zmianą wzmacnia opór klienta. Zadaniem klienta a nie terapeuty jest wyartykułowanie argumentów za zmianą zachowania. Terapeuta aktywnie wspiera klienta i ułatwia mu przeanalizować i rozwiązać ambiwalentny stosunek do zmiany. Relacja między terapeutą i pacjentem jest bardziej partnerska (przeciwieństwo relacji: ekspert-klient).

Duch wywiadu motywującego Współpraca - partnerstwo, szacunek dla wiedzy i poglądów klienta. Atmosfera stymulująca do zmiany ale do niej nie przymuszanie. (konfrontacja) Wydobywanie- wewnętrzną motywację wzmacnia się, czerpiąc z poglądów, celów i wartości klienta. (nauczanie) Autonomia- potwierdzanie prawa i zdolności klienta do kierowania sobą, ułatwia mu podejmowanie wyborów. (władza)

Zasady wywiadu motywującego. Wyrażanie empatii/refleksyjne słuchanie/ odzwierciedlanie Rozwijanie rozbieżności Unikanie udowadniania Podążanie za oporem Wzmacnianie poczucia skuteczności własnych działań

Dlaczego ludzie się zmieniają? Zmiana jako naturalny proces. Leczenie ułatwia naturalny proces zmiany. Krótka interwencja może zapoczątkować proces zmiany. Rola wiary/nadziei- samoskuteczność, samoefektywość. Wpływ terapeuty- empatyczne słuchanie. Terapeuta jest istotnym czynnikiem warunkującym wypadnięcie z terapii bądź utrzymanie się w niej. Efekt wypowiedzi o zmianie. To co ludzie mówią o zmianie jest ważne. Ludzie, którzy wierzą, że mogą się zmienić, zmieniają się.

Trzy decydujące czynniki motywacji: Chętny: ważność zmiany. Motywacja do zmiany zaczyna się wtedy, gdy występują odpowiednio duże rozbieżności w stosunku do pożądanego lub oczekiwanego ideału. Zdolny: ufność w możliwość wprowadzania zmiany. Gotów: kwestia priorytetów („Rzucam od jutra”). „zwarty i gotowy” Te trzy elementy mogą rodzić dylemat „tak, ale…” czyli ambiwalencję

Fazy wywiadu motywującego. Faza 1- Budowanie motywacji do zmiany. Metody: OARS-Wiosło - pytania otwarte, - afirmacje, dowartościowanie, - aktywne słuchanie, - podsumowywanie, - prowokowanie wypowiedzi o zmianie,

Słuchaj –pytaj –doradzaj. Mów mniej niż klient. Uwagi praktyczne Faza 2- Umacnianie zobowiązana do zmiany i uszczegółowienie planu zmiany. Słuchaj –pytaj –doradzaj. Mów mniej niż klient. Nie zadawaj więcej niż 3 pytania z rzędu. Unikaj zbędnych słów. Unikaj przerywania. Współpracuj, nie wpajaj wiedzy. Odpręż się ( samoocena terapeuty nie jest uzależniona od zmiany klienta).

Ludzie zawsze są do czegoś zmotywowani. Do zastanowienia. Ludzie zawsze są do czegoś zmotywowani. Do czego osoba jest zmotywowana? Czego chce osoba? Ludzie chętniej zmieniają swoje przekonania, kiedy czują, że zmiana wypływa z ich własnego wyboru.

Na czym polega istota wywiadu motywującego? Wywiad motywujący jest dyrektywnym, skoncentrowanym na kliencie stylem doradztwa (sposobem komunikacji) ukierunkowanym na wydobycie, z klienta motywacji do zmiany zachowania poprzez zbadanie i rozwiązanie ambiwalencji. Wywiad motywacyjny nie jest zestawem technik. „Inter-view” patrzenie razem. Proces interpersonalny.

Transteoretyczny Model Zmiany Prochaska, Di Clemente 1982 Etapy zmiany: Faza przed decyzyjna Zastanawianie się Przygotowanie Działanie Podtrzymanie A także Nawrót.

Motywacja jest: Kluczem do zmiany. Ma charakter wielowymiarowy. Jest stanem dynamicznym. Jest interaktywna. Można ją zmienić. Styl pracy terapeuty wpływa na motywację pacjenta.

Umiejętności terapeuty. Zachęcanie klienta do wypowiedzi samomotywujących. (przyznanie się do problemów z używaniem substancji, wyrażanie potrzeby zmiany). Empatyczne słuchanie, odzwierciedlanie. Zadawanie otwartych pytań. Informacje zwrotne adresowane do klienta. Dowartościowywanie klienta/ afirmacje. Podążanie za oporem. Przeformułowanie i podsumowanie. Rozpoznawanie gotowości do zmiany. Podkreślanie, że decyzja należy do klienta.

Jeśli klient nie jest gotowy? Uszanuj tę decyzję. Spytaj co powinno się wydarzyć aby rozważył możliwość zmiany. Wyjaśnij swoje własne troski o klienta. Zostaw otwarte drzwi do dalszych dyskusji i spotkań.

Co przeszkadza w budowaniu motywacji. Pacjent powinien się zmienić. Pacjent z pewnością chce się zmienić. Pacjenci albo są zmotywowani albo nie są. Teraz jest najlepszy czas dla pacjenta do zmiany. Twarde podejście jest zawsze najlepsze. Ja jestem ekspertem i ja wiem co będzie dla pacjenta najlepsze. Jeśli pacjent nie zgodzi się zmienić zachowania interwencja się nie powiodła.

Dziękuję za uwagę