CENTRUM EDUKACJI OBYWATELSKIEJ POLSKO-AMERYKAŃSKA FUNDACJA WOLNOŚCI KAPITAŁ LUDZKI MINISTERSTWO EDUKACJI NARODOWEJ UNIA EUROPEJSKA- EUROPEJSKI FUNDUSZ SPOŁECZNY AKADEMIA UCZNIOWSKA w Publicznym Gimnazjum nr 13 z Oddziałami Dwujęzycznymi im. Polskich Noblistów w Radomiu
W naszej szkole o projekcie Projekt został wprowadzony w roku szkolnym 2009/2010. Czas udziału szkoły w projekcie to lata – 2014r. Przedmioty z których prowadzone są SKN to : matematyka, chemia, fizyka, biologia. Nauczyciele prowadzący zajęcia w ramach Akademii Uczniowskiej to: - matematyka Lilla Wachowicz, Justyna Lisicka, Agnieszka Harenza - fizyka Iwona Pruszczyk, Danuta Kuśmierz - chemia Renata Kowalska - biologia Irena Sniarska
Akademia Uczniowska a Radomska Akademia Uczniowska W ramach prac w projekcie Akademia Uczniowska ważną rolę odgrywa wzajemne nauczanie uczniów. W tym celu organizujemy Radomską Akademię Uczniowską. Tegoroczna edycja jest już drugą. Nasza szkoła jest jedynym publicznym gimnazjum w Radomiu, która uczestniczy w tym projekcie.
II Radomska Akademia Uczniowska 2012 Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom uczniów gimnazjum, udziału ich w projektach edukacyjnych, proponujemy imprezę naukową z zakresu przedmiotów matematyczno- przyrodniczych. Impreza ta ma charakter warsztatów prowadzonych przez uczniów gimnazjum dla uczniów klas VI szkół podstawowych. Tematyka warsztatów jest związana z próbą odpowiedzi na pytanie zawarte w temacie każdego projektu. Gimnazjaliści mają możliwość przedstawić efekty swojej pracy i pojąć próbę wzajemnego nauczania. Cele imprezy: Praca metodą projektu wykonana przez młodzież gimnazjalną. Zainteresować młodzież ze szkół podstawowych tematyką matematyczno – przyrodniczą, Prezentacja warsztatowej formy prowadzenia spotkań, Integracja młodzieży z różnych szkół, Dla gimnazjalistów – przedstawić własne projekty Promocja szkoły.
II Radomska Akademia Uczniowska 2012 Patronem imprezy jest Maria Skłodowska – Curie, która jest jedną z polskich Noblistek, a tym samym jedną z patronek naszej szkoły. Rok 2011 ogłoszono rokiem Marii Skłodowskiej – Curie. Program warsztatów obejmuje : Prezentację multimedialną o złotym podziale odcinka. Warsztaty prowadzone w 9 salach z zakresu przedmiotów: matematyka, fizyka, chemia. Spotkanie nauczycieli i dyskusja na temat pracy z uczniami w projekcie edukacyjnym Akademia uczniowska. Zwiedzanie szkoły, prezentacja pracowni.
Tematy warsztatów na II Radomską Akademię Uczniowską 1. Jak w sztuce odnajdujemy matematykę ? 2. Jak możemy wykorzystać zdarzenie losowe na urodzinach u Oli ? 3. Jak tworzyć zapałczane zagadki? 4. Na czym polega magia liczb trójkątnych i czworokątnych? 5. Jak przedstawić świat na wykresach? 6. W jaki sposób można tworzyć figury magiczne? 7. Pływa czy tonie ? 8. Czy każdy ma pecHa? 9. Ciśnienie – magia czy nauka?
Co zostało już wykonane w ramach AU W ramach projektu przeprowadzono : 12 SKN - ów z matematyki, 10 SKN - ów z fizyki, 3 SKN - y z chemii, 1 SKN z biologii. W projekcie uczestniczy ok.460 uczniów naszej szkoły. Udział ucznia w projekcie zalicza praca w SKN- nie oraz uczestnictwo w wycieczce edukacyjnej
O realizacji projektu Akademia Uczniowska Projekt ma na celu prowadzenie edukacji z przedmiotów matematyczno – przyrodniczych. Uczniowie pracują metodą projektu w Szkolnych Kołach Naukowych (SKN). Liczba uczniów w SKN - to około 15. W każdym SKN - nie są trzy grupy (po ok. 5 uczniów). Każda z grup przygotowała w semestrze jeden projekt - moduł. Sprawozdania z poszczególnych modułów zostały opublikowane na platformie edukacyjnej Centrum Edukacji Obywatelskiej
Praca w ramach Szkolnych Kół Naukowych Uczestnicy pracują w grupach do których przyporządkowani byli losowo. Opracowują temat problemu badawczego. Przygotowują kartę pracy. Wypełniają dziennik laboratoryjny ( podają opis podziału pracy w grupie, opisują np. co się udało, a co nie udało się zrealizować). Przeprowadzają doświadczenie w ramach SKN lub w klasie dla wszystkich uczniów. Doświadczenie może być : eksperymentem badawczym, zajęciami z pytaniem problemowym, grą dydaktyczną. Uzupełniają karty pracy. Wyciągają wnioski z przebiegu doświadczenia. Modyfikują doświadczenie.
Praca uczniów w ramach AU Jak wyglądają zajęcia w ramach prac w Akademii Uczniowskiej. Przedstawiamy krótkie relacje z wybranych tematów.
Przedmioty
SKN matematyka Podczas zajęć z matematyki realizowane były różnorodne zagadnienia w oparciu o program nauczania i wszechstronne zainteresowania uczniów. 1. Jak działają maszynki liczbowe? 2. Czym są figury płaskie? 3. Ile arkuszy formatu A8 można wyciąć z jednego arkusza formatu A0? 4. Co to jest domino matematyczne? 5. Gdzie najtaniej kupimy iPada2? 6. Gdzie jest kokardka? 7. Czy liczba 5050 jest setną liczbą trójkątną? 8. Czy umiemy dbać o własne pieniądze?
SKN matematyka Wycinanie siatek i klejenie modeli figur
SKN matematyka Uczniowie sprawdzają poprawność wykonywanych doświadczeń.
SKN matematyka Uczniowie sami prowadzą przygotowane zajęcia w klasie. Zmagają się z dokładnym tłumaczeniem kolegom instrukcji do projektów. Pomagają rozwiązywać problemy.
SKN fizyka Podczas zajęć z fizyki uczniowie zmagali się nie tylko z podstawowymi prawami fizycznymi, ale także z tremą i stresem związanym z wystąpieniami publicznymi
SKN fizyka Nie zapomnieli jednak ani na chwilę po co spotykali się na zajęciach i wraz z nauczycielem poszukiwali odpowiedzi na następujące pytania: 1. Czy kartka papieru utrzyma telefon komórkowy? 2. Czy szybkość spadania piłek zależy od ich wielkości i masy? 3. Jak sprawić by ugotowane jajko w całości znalazło sie w butelce? 4. Jak pracować żeby się nie napracować? 5. Czy jajko umie pływać? 6. Jak pokonać grawitację?
SKN chemia Zajęcia z chemii to przede wszystkim praktyczne uzupełnienie wiedzy teoretycznej poparte dużą aktywnością uczniów przy jednoczesnej permanentnej kontroli nauczyciela. Uczniowie mogli się dowiedzieć m.in. 1. Czy cytryna jest na pewno kwaśna? 2. Czy magnez świeci i wybucha?
SKN chemia Można się także przekonać, że praca podczas szkolnego koła naukowego budzi wiele różnorodnych emocji: RadośćZadowolenie Zaniepokojenie
SKN biologia (od zaawansowanej techniki do królewny na ziarnku grochu) Zajęcia z biologii to kolejny przykład na maksymalne wykorzystanie dostępnych narzędzi dydaktycznych Gra planszowa - tu na tablicy interaktywnej pt. "Nukleinowy wąż" Badanie zawartości glukozy w jadalnych organach roślin przy pomocy glukometru
SKN biologia Ponadto uczniowie mogli uzyskać odpowiedź na następujące pytania: 1. Czy temperatura, odczyn roztworu wpływają na dyfuzję? 2. Osobników o jakim nasileniu cechy jest najwięcej w danej populacji?
LILLA WACHOWICZ I RENATA KOWALSKA DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ