HISTORIA MÓWIONA JAKO NARZĘDZIE ODCZYTYWANIA DZIEDZICTWA SPOŁECZNO- KULTUROWEGO ŚRODOWISKA LOKALNEGO.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
TUTORING W PRACY NAUCZYCIELA
Advertisements

Edukacja globalna w praktyce szkolnej
Przeciwdziałanie przemocy domowej
KOGO NIE MA W MEDIACH TEGO NIE MA WCALE.
Rozwój społeczności lokalnych
Dlaczego opieka pastoralna ?
Przygotował: Jan Płoszczyca Czas prezentacji: 30 min.
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
Spotkanie robocze z pracownikami PUP odpowiedzialnymi
Liderzy PAFW to program Polsko- Amerykańskiej Fundacji Wolności realizowany przez Stowarzyszenie Szkoła Liderów.
PRAWA CZŁOWIEKA.
Autor: Adrianna Dzikielewska
ZESPÓŁ SZKÓŁ IM. HENRYKA SIENKIEWICZA W GRABOWCU
W PROGRAMIE KSZTAŁCENIA RATOWNIKÓW MEDYCZNYCH
OD „KULTURY I WRAŻLIWOŚCI” DO WRAŻLIWOŚCI KULTUROWEJ
Zmiana paradygmatu w postrzeganiu osoby z niepełnosprawnością intelektualną – z podopiecznego na pełnoprawnego i niezależnego uczestnika życia społecznego.
IDENTYFIKACJA POTRZEB
Do wiernych i oddanych przyjaciół Zippiego w naszej szkole należą: dzieci z oddziału przedszkolnego działającego przy naszej szkole oraz uczniowie klasy.
Badanie potrzeb dzieci i młodzieży w środowisku lokalnym
MAREK KRUKOWSKI GIMNAZJUM NR 18 IM. M. RATAJA W LUBLINIE
Zamiast ucieczki. ITAKA – Centrum Poszukiwań Ludzi Zaginionych - polska fundacja mająca status organizacja pożytku publicznego, zajmująca się problemem.
Kompetencje asystenta rodziny w diagnozie sytuacji dziecka w rodzinie
Spotkanie dotowane w ramach: Programu Rozwoju Sprzedaży
ROZMOWA KWALIFIKACYJNA
Zadawanie pytań.
Jak porozumiewać się miedzy sobą by być rozumianym?
Diagnoza społeczności lokalnych. Każdy zespól wybiera jedną grupę docelową: 1)Władze gminy, urzędnicy. np. Wójt, Sołtys, Radny, Urzędnik itd 2) Osoby.
Jak napisać wywiad Krok po kroku.
BEZPIECZNA SZKOŁA BEZPIECZNY UCZEŃ
STRATEGIE OCENIANIA KSZTAŁTUJACEGO
WARSZTATY GRUNDTVIG „Improvement of the Environmental Communication of Migrants” Oerlinghausen września 2009 r.
PRAWA człowieka zaczynają się od praw dziecka Janusz Korczak
DEBATA Współpraca w naszej szkole. GIMNAZJUM IM. JANA PAWŁA II W CHOCENIU.
- 1 - Projekt współfinansowany przez Unię Europejską z Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Priorytet III.
Civic Voices jest programem, którego jednym z głównych celów jest poznanie współczesnej historii poprzez fakty, życiorysy, wspomnienia działaczy z całego.
POMOC RODZINIE PROGRAM EDUKACYJNY NIE TYLKO DLA RODZICÓW. AUTOR: MGR JOLANTA KURYŚ – SKRZYPCZAK 1.
Światłowód Wiedzy źródłem motywacji do dzielenia się wiedzą Eksperta
Porozmawiajmy o silnych i słabych, czyli: * w sieci pozytywnych powiązań i * w sieci negatywnych powiązań Jak wiedza i doświadczenie pozwalają zrozumieć.
Telefony komórkowe w szkole
Co może zrobić szkoła, a co powinni zrobić wcześniej rodzice ?
Komunikacja alternatywna i wspomagająca
Nazwa procedury Analiza prac uczniów.
Nauczyciel – mentor, tutor, coach
Model kaskadowy jest czytelny, przejrzysty, ale w istocie niepraktyczny Proces projektowania systemu informacyjnego.
Bieżąca tematyka jako element cyklu zajęć Ku refleksji „Nie idź za mną, bo nie umiem prowadzić. Nie idź przede mną, bo mogę za Tobą nie nadążyć. Idź.
SCHEMAT INTERPRETACYJNY
KOMUNIKACJA MIĘDZYLUDZKA
OTWARTA FIRMA Otwarta firma Biznes przy tablicy. OTWARTA FIRMA Idea programu Otwarta firma – Biznes przy tablicy to program przeznaczony dla uczniów szkół.
Samouczenie się (self-directed learning) w edukacji demokratycznej
Studium Przypadków Gosia Bates i Drew Wilkins. Studium przypadków 2 i 4 Wszystko o mnie.
Rozmowa kwalifikacyjna bez tajemnic w ramach projektu „Licencja pracownika ochrony fizycznej I-go stopnia pierwszym stopniem do zatrudnienia” Izabela Zagrobelna-
Jak napisać dobry REPORTAŻ ???. Reportaż To gatunek dziennikarsko-literacki Reportaż jest relacją z wydarzeń, których naocznym świadkiem był sam autor!
1 Metoda projektów Praktyka w edukacji 2 Metoda projektów – praktyka w edukacji Metoda projektów jest formą pracy uczniów łączącą wiedzę teoretyczną.
Procedura przesłuchania małoletnich ofiar i świadków przestępstw.
PORADNICTWO ZAWODOWE Zapraszamy na wędrówkę po świecie poradnictwa zawodowego.
Jak żyć po chrześcijańsku w codzienności? Ks. Andrzej Grefkowicz.
WPŁYW CZYTANIA NA ROZWÓJ DZIECI I MŁODZIEŻY
SIEDEMNAŚCIE ZALET KSIĄŻKI DLA DZIECI
IM. IZABELI Z CZARTORYSKICH
Jak organizować społeczne środowisko uczenia się dzieci w klasie I?
Project Adventure 64 JUŻ NAM SIĘ UDAŁO ….
Archipelag Pokoleń BEATA TOKARZ-KAMIŃSKA.
PRZEKONANIA KOBIET DOSWIADCZAJĄCYCH PRZEMOCY
Otwarta firma – Biznes przy tablicy
Szkoła Podstawowa w Annopolu Starym 9 listopada 2016 roku
DLACZEGO WARTO CZYTAĆ KSIĄŻKI?.
Relacja zdjęciowa z podsumowania działań projektowych w ramach programu „O Niepodległej” 22 maja 2018 r.
PODSTAWY PRZEDSIĘBIORCZOŚCI
Szkoła z pomysłem na uczenie
Zapis prezentacji:

HISTORIA MÓWIONA JAKO NARZĘDZIE ODCZYTYWANIA DZIEDZICTWA SPOŁECZNO- KULTUROWEGO ŚRODOWISKA LOKALNEGO

Czym jest historia mówiona? Stawia sobie za cel słuchanie i rejestrowanie opowieści ludzkich, indywidualnych wspomnień, osadzonych w kontekście historycznym. Stawia sobie za cel słuchanie i rejestrowanie opowieści ludzkich, indywidualnych wspomnień, osadzonych w kontekście historycznym. Relacja, historia mówiona: Relacja, historia mówiona: 1.Zbiorem wspomnień, przywołanych w formie obrazów, często ułożonych dość chaotycznie. 2.Mieszają się w nich osobiste doświadczenia. 3.Nakładają się mity, stereotypy, wyobrażenia o wydarzeniach budowane przez daną społeczność. To wszystko razem buduje obraz przeszłości w pamięci każdego człowieka. To wszystko razem buduje obraz przeszłości w pamięci każdego człowieka.

Każdy ma inną wersję opowieści na ten sam temat Możemy dzięki temu spojrzeć na wydarzenia z przeszłości z wielu różnych perspektyw. Możemy dzięki temu spojrzeć na wydarzenia z przeszłości z wielu różnych perspektyw. Naszym celem nie jest ustalenie faktów, czy też budowanie jedynej słusznej wizji/wersji przeszłości. Naszym celem nie jest ustalenie faktów, czy też budowanie jedynej słusznej wizji/wersji przeszłości.

Historia mówiona – to spotkanie z drugim człowiekiem narratorem, z jego historią, jego prawdą Narrator nie jest wyłącznie informatorem. Narrator nie jest wyłącznie informatorem. Kiedy zaczynamy nagrywać relację, zmieniamy się w uważnych, cichych słuchaczy. Kiedy zaczynamy nagrywać relację, zmieniamy się w uważnych, cichych słuchaczy.

Z kim warto rozmawiać ? Nie należy wartościować rozmówców ani ich historii. Nie należy wartościować rozmówców ani ich historii.

Jakie zastosowanie może mieć historia mówiona ? Nagrywając relacje młodzi ludzie mogą bezpośrednio badać historię własnego miasta, rodziny i całej społeczności lokalnej. Nagrywając relacje młodzi ludzie mogą bezpośrednio badać historię własnego miasta, rodziny i całej społeczności lokalnej. Jest metodą interaktywną, pozwala na bezpośrednią komunikację pomiędzy badającym i badanym, umożliwia spotkanie z historią twarzą w twarz. Jest metodą interaktywną, pozwala na bezpośrednią komunikację pomiędzy badającym i badanym, umożliwia spotkanie z historią twarzą w twarz. Może nastąpić zacieśnienie kontaktów międzypokoleniowych. Może nastąpić zacieśnienie kontaktów międzypokoleniowych. Dzielenie się własnymi wspomnieniami i doświadczeniami, staje się ich cennym wkładem w proces edukacji i wychowania. Dzielenie się własnymi wspomnieniami i doświadczeniami, staje się ich cennym wkładem w proces edukacji i wychowania.

Wskazówki mogące pomóc przy realizacji projektu historii mówionej Co nas interesuje ? Co nas interesuje ? Jakie tematy chcemy poruszyć ? Jakie tematy chcemy poruszyć ? Jakie pytania chcę zadawać ? Jakie pytania chcę zadawać ? Możemy przygotować kwestionariusz. Możemy przygotować kwestionariusz. Trzeba zebrać jak największą wiedzę odnośnie zagadnienia, o które chcemy pytać. Trzeba zebrać jak największą wiedzę odnośnie zagadnienia, o które chcemy pytać.

Nie należy: Mechanicznie wypełniać kwestionariusz. Mechanicznie wypełniać kwestionariusz. Trzeba zadawać pytania, słuchać rozmówcy i podążać za tokiem jego wypowiedzi. Trzeba zadawać pytania, słuchać rozmówcy i podążać za tokiem jego wypowiedzi.

Jak szukać osób, z którymi przeprowadzamy wywiad ? Docierać do rozmówców przez kontakty osobiste. Docierać do rozmówców przez kontakty osobiste. Metoda śnieżnej kuli. Metoda śnieżnej kuli. Polega na pozyskiwaniu kolejnych rozmówców dzięki kontaktom z osobami, z którymi już nagraliśmy rozmowę. Polega na pozyskiwaniu kolejnych rozmówców dzięki kontaktom z osobami, z którymi już nagraliśmy rozmowę. Opracowała : Małgorzata Duda