HISTORIA MÓWIONA JAKO NARZĘDZIE ODCZYTYWANIA DZIEDZICTWA SPOŁECZNO- KULTUROWEGO ŚRODOWISKA LOKALNEGO
Czym jest historia mówiona? Stawia sobie za cel słuchanie i rejestrowanie opowieści ludzkich, indywidualnych wspomnień, osadzonych w kontekście historycznym. Stawia sobie za cel słuchanie i rejestrowanie opowieści ludzkich, indywidualnych wspomnień, osadzonych w kontekście historycznym. Relacja, historia mówiona: Relacja, historia mówiona: 1.Zbiorem wspomnień, przywołanych w formie obrazów, często ułożonych dość chaotycznie. 2.Mieszają się w nich osobiste doświadczenia. 3.Nakładają się mity, stereotypy, wyobrażenia o wydarzeniach budowane przez daną społeczność. To wszystko razem buduje obraz przeszłości w pamięci każdego człowieka. To wszystko razem buduje obraz przeszłości w pamięci każdego człowieka.
Każdy ma inną wersję opowieści na ten sam temat Możemy dzięki temu spojrzeć na wydarzenia z przeszłości z wielu różnych perspektyw. Możemy dzięki temu spojrzeć na wydarzenia z przeszłości z wielu różnych perspektyw. Naszym celem nie jest ustalenie faktów, czy też budowanie jedynej słusznej wizji/wersji przeszłości. Naszym celem nie jest ustalenie faktów, czy też budowanie jedynej słusznej wizji/wersji przeszłości.
Historia mówiona – to spotkanie z drugim człowiekiem narratorem, z jego historią, jego prawdą Narrator nie jest wyłącznie informatorem. Narrator nie jest wyłącznie informatorem. Kiedy zaczynamy nagrywać relację, zmieniamy się w uważnych, cichych słuchaczy. Kiedy zaczynamy nagrywać relację, zmieniamy się w uważnych, cichych słuchaczy.
Z kim warto rozmawiać ? Nie należy wartościować rozmówców ani ich historii. Nie należy wartościować rozmówców ani ich historii.
Jakie zastosowanie może mieć historia mówiona ? Nagrywając relacje młodzi ludzie mogą bezpośrednio badać historię własnego miasta, rodziny i całej społeczności lokalnej. Nagrywając relacje młodzi ludzie mogą bezpośrednio badać historię własnego miasta, rodziny i całej społeczności lokalnej. Jest metodą interaktywną, pozwala na bezpośrednią komunikację pomiędzy badającym i badanym, umożliwia spotkanie z historią twarzą w twarz. Jest metodą interaktywną, pozwala na bezpośrednią komunikację pomiędzy badającym i badanym, umożliwia spotkanie z historią twarzą w twarz. Może nastąpić zacieśnienie kontaktów międzypokoleniowych. Może nastąpić zacieśnienie kontaktów międzypokoleniowych. Dzielenie się własnymi wspomnieniami i doświadczeniami, staje się ich cennym wkładem w proces edukacji i wychowania. Dzielenie się własnymi wspomnieniami i doświadczeniami, staje się ich cennym wkładem w proces edukacji i wychowania.
Wskazówki mogące pomóc przy realizacji projektu historii mówionej Co nas interesuje ? Co nas interesuje ? Jakie tematy chcemy poruszyć ? Jakie tematy chcemy poruszyć ? Jakie pytania chcę zadawać ? Jakie pytania chcę zadawać ? Możemy przygotować kwestionariusz. Możemy przygotować kwestionariusz. Trzeba zebrać jak największą wiedzę odnośnie zagadnienia, o które chcemy pytać. Trzeba zebrać jak największą wiedzę odnośnie zagadnienia, o które chcemy pytać.
Nie należy: Mechanicznie wypełniać kwestionariusz. Mechanicznie wypełniać kwestionariusz. Trzeba zadawać pytania, słuchać rozmówcy i podążać za tokiem jego wypowiedzi. Trzeba zadawać pytania, słuchać rozmówcy i podążać za tokiem jego wypowiedzi.
Jak szukać osób, z którymi przeprowadzamy wywiad ? Docierać do rozmówców przez kontakty osobiste. Docierać do rozmówców przez kontakty osobiste. Metoda śnieżnej kuli. Metoda śnieżnej kuli. Polega na pozyskiwaniu kolejnych rozmówców dzięki kontaktom z osobami, z którymi już nagraliśmy rozmowę. Polega na pozyskiwaniu kolejnych rozmówców dzięki kontaktom z osobami, z którymi już nagraliśmy rozmowę. Opracowała : Małgorzata Duda