Monika Domańska Politechnika Krakowska Zespół Ekspertów Bolońskich

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
do podjęcia studiów na kierunku
Advertisements

30 listopada listopada DZIAŁANIA NA RZECZ PRZEDSIĘBIORCZOŚCI AKADEMICKIEJ.
SZKOLNY OŚRODEK KARIERY
Kształcenie praktyczne
Wydział Zarz ą dzania, Informatyki i Finansów Instytut Zarz ą dzania Finansami Zarządzanie finansami.
Młodzi wobec wyzwań współczesnego z uwzględnieniem Warmii i Mazur
Technologie informacyjno-komunikacyjne w kształceniu ustawicznym
Związek Pracodawców Dolnego Śląska
DLACZEGO ABSOLWENCI MAJĄ KŁOPOTY ZE ZNALEZIENIEM PRACY?
Nowoczesna biblioteka – kluczem do sukcesu użytkowników i edukacji społeczeństwa Konferencja Stowarzyszenia Bibliotekarzy Polskich Konstancin-Jeziorna,
Nowoczesne poradnictwo zawodowe Włodzimierz Trzeciak
Ewa Miłuch - Szewczyk konsultant Dzielenie się swoją wiedzą Wiedza jest podstawą zarządzania instytucjami, placówkami obecnego XXI wieku Pracownik i pracodawca.
Monitoring Plus Badanie ukrytego potencjału lokalnego rynku pracy Badanie ukrytego potencjału lokalnego rynku pracy Priorytet 2 - Wzmocnienie rozwoju zasobów.
Młodzi ludzie na rynku pracy. Baranowo 2013
Uczenie się przez całe życie w Małopolsce 18 marca 2011.
Formy pracy na odległość w dobie Nowej Gospodarki dr Zbigniew E. Zieliński Wyższa Szkoła Handlowa im. B. Markowskiego ul. Peryferyjna.
Technik ekonomista.
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego dr Anna Białek-Jaworska, WNE UW, PTM, 16 grudnia 2011.
1. Zarządzanie pracą we współczesnej firmie.
Doskonalenie podstawprogramowych kluczemdo modernizacjikształcenia zawodowego Warszawa 11 października 2012 r.
Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego Szkolnictwo Wyższe i Nauka Priorytet IV Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Departament Wdrożeń i.
Wojewódzki Urząd Pracy w Białymstoku Podlaski Absolwent Absolwenci kierunków turystycznych, informatycznych i medycznych na rynku pracy dr Jarosław Kilon.
„Rynek pracy w powiecie trzebnickim: struktura bezrobocia i miejsca pracy.”
OCENA KSZTAŁTUJĄCA ZESPÓŁ SZKÓŁ NR 94.
Kształcenie zawodowe szansą zatrudnienia na rynku pracy
Elementy gospodarki elektronicznej opartej na wiedzy
AKADEMIA EKONOMICZNA IM. KAROLA ADAMIECKIEGO W KATOWICACH
______________________________ Kilka sygnałów z rynku pracy
Ankieta C Metryczka Rekrutacja.
„Kompetencje zawodowe”
MODU Ł Kszta ł cenie ustawiczne i mobilno ść zawodowa Klasa II.
Droga jest łatwiejsza jeśli znasz jej cel
Poradnictwo edukacyjno – zawodowe w Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej dla Młodzieży.
Poprawa jakości i efektywności systemów edukacji.
Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w Ciechanowie Kierunek EKONOMIA Ciechanów, 2007 rok.
Oczekiwania edukacyjne 15-latków w badaniach PISA w Polsce
Prezentacja projektów realizowanych przez BIURO KARIER STUDENCKICH POLITECHNIKI ŚLĄSKIEJ Forum Pracodawców Automatyki, Elektroniki i Informatyki 2014 Gliwice,
Badanie losów absolwentów Wydziału Nauk o Żywności ANKIETA SATYSFAKCJI – bezpośrednio po studiach wypełniana VI – X 2013 Warszawa, 2014 Biuro Karier i.
Kompetencje nauczycieli 6 października 2014 r. Caroline Kearney Starszy Kierownik Projektu & Analityk ds. Edukacji.
Już dawno minęły te czasy, kiedy od pracownika wymagano głównie wykształcenia kierunkowego, a dodatkowe umiejętności odgrywały znikomą lub prawie żadną.
Europa 2020 o … doradztwie zawodowym
WYBÓR ZAWODOWY GIMNAZJALISTY
TECHNIK OBSŁUGI TURYSTYCZNEJ TECHNIK ORGANIZACJI REKLAMY
Transport i logistyka Studia I stopnia Katedra Transportu.
Studia doktoranckie w Procesie Bolońskim Katarzyna Martowska Zespół Ekspertów Bolońskich UKSW, Warszawa,
Wolontariusz - cenny talent z doświadczeń Fundacji Rozwoju Wolontariatu w Lublinie 15 września 2014 r. frw.org.pl Zdzisław Hofman.
NOWY KIERUNEK.  Projektowanie systemów zarządzania,  Zarządzanie kapitałem ludzkim,  Zintegrowane zarządzanie korporacyjne. NOWY KIERUNEK - ORGANIZACJA.
Transport i logistyka Studia II stopnia Katedra Transportu.
Public 1. Cele Programu  Zasilenie kadry Skanska młodymi inżynierami i specjalistami  Rozwijanie wiedzy i umiejętności zawodowych studentów uczelni.
The global body for professional accountants Twoja przyszłość zaczyna się teraz!
Przyszłe studia co warto wiedzieć zanim dokona się wyboru Monika Domańska, Akademia Górniczo-Hutnicza Zespół Ekspertów Bolońskich Gdańsk
Wyniki ankiety ewaluacyjnej Kierunek: GEOGRAFIA II st. Studia stacjonarne 2014.
Zmienia życie. Otwiera umysły. Struktura i możliwości programu ERASMUS+ Kształcenie i szkolenia zawodowe ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH Nr 3 „Mechanik”
Badanie losów zawodowych absolwentów PWSIiP w Łomży, którzy ukończyli studia w 2010 roku mgr Marlena Włodkowska mgr inż. Sebastian Chrzanowski Biuro Karier.
Studia miejskie i regionalne czyli do czego możecie wykorzystać wiedzę i umiejętności analityczne o miastach i regionach? Oferta dla Studentów I stopnia.
Interdyscyplinarny program stażowy dla studentów Nauk o Ziemi - 'NoZ na Staż'.
Specjalność: Specjalista Bankowy Katedra Bankowości i Rynków Finansowych Katowice,
Proces boloński z perspektywy biur karier – nowe wyzwania i możliwości, Monika Domańska. Politechnika Krakowska.
Edukacja normalizacyjna i zadaniowa w kontekście relacji „Szkoła – rynek pracy” Donata Andrzejczak Łódzkie Centrum Doskonalenia Nauczycieli I Kształcenia.
„MOJE ŻYCIE – MÓJ WYBÓR”
Studia miejskie i regionalne
CV PROSIMY PRZESYŁAĆ NA ADRES:
Uniwersalizm i wielowymiarowość kompetencji kluczowych w kontekście edukacji dr Anna Szymczak, prof. nadzw.
Studiuj Zarządzanie – to praca z ludźmi
SZKOLNICTWO PONADGIMNAZJALNE WARSZTATY DLA RODZICÓW
Specjalność ANALITYK OTOCZENIA BIZNESU
Specjalność ANALITYK OTOCZENIA BIZNESU
Wybór specjalności na kierunku ekonomia
Co to jest logistyka? Logistyka jest terminem opisuj ą cym wszelkie dzia ł ania zwi ą zane z : procesem planowania, organizowania, realizowania, kontrolowania.
Absolwent UwB jako pracownik.
Zapis prezentacji:

Monika Domańska Politechnika Krakowska Zespół Ekspertów Bolońskich Zatrudnialność w kontekście procesu bolońskiego wymierne efekty kształcenia Monika Domańska Politechnika Krakowska Zespół Ekspertów Bolońskich

Cele kształcenia UNESCO Wiedzieć Robić Żyć wspólnie Być Savoir, savoir faire, savoir être Knowledge, skills, attitudes (Bloom) MIEĆ

Cele kształcenia wyższego według dokumentów bolońskich przygotowanie absolwentów do potrzeb rynku pracy, przygotowanie do bycia aktywnym obywatelem w demokratycznym społeczeństwie, rozwój osobowy kształconych rozwój (…) wiedzy zaawansowanej (społeczeństwo i gospodarka wiedzy)

Zatrudnialność: employability ”...set of achievements – skills, understandings and personal attributes – that make graduates more likely to gain employment and be successful in their chosen occupations, which benefits themselves, the workforce, the community and the economy". The official Bologna Seminar on Employability in the context of the Bologna Process, Bled/Slovenia, 2004 Employability is a "set of achievements – skills, understandings and personal attributes – that make graduates more likely to gain employment and be successful in their chosen occupations, which benefits themselves, the workforce, the community and the economy". However, employability should not be confused with merely a profession orientation in a narrow sense (readiness for a particular profession). Its aim cannot be just to respond to short-term labour market concerns, nor can it be regarded as success to find employment, first destination. Rather, the link between employability and academic learning outcomes should be realised by fostering analytical thinking, competent reasoning, the ability to structure information and arguments, and the ability to interact in a social context. In addition, it is logical to involve employers (public and private), trade unions and professional associations closely in curricular development. This will help to ensure that students can gain specific competences which are important for particular professions. 26.3.2017 4

Podróż rozpoczyna się od pierwszego kroku… Byt określa świadomość… Świadomość własnych kompetencji Świadomość oczekiwań rynku pracy Świadomość możliwości

Efekty kształcenia i kompetencje Efekty kształcenia: sformułowania opisujące, co student powinien wiedzieć, rozumieć i/lub umieć zademonstrować po zakończeniu procesu kształcenia Kompetencje: dynamiczne połączenie wiedzy, jej rozumienia i umiejętności Zwracać uwagę przy wyborze studiów

Dwie kategorie efektów kształcenia Związane z przedmiotem Ogólne transferable skills Kiedy wieje wiatr jedni budują ściany inni budują wiatraki

Model góry lodowej Wiedza Łatwo zmienić Trudno zmienić Widoczne Ukryte wg Henkel Ecolab Widoczne Wiedza Łatwo zmienić Ukryte Zdolności, system wartości, motywacje, charakter, zachowania Trudno zmienić

Efekty kształcenia Co musisz zrobić, aby otrzymać stopień Co możesz robić teraz mając ten stopień świadomość własnych kompetencji

Efekty kształcenia Wiedza Umiejętności Postawy Co uczący się ma wiedzieć, rozumieć i/lub być w stanie zademonstrować

Współczesny rynek edukacji Możliwość wyboru Świadomość możliwości Świadomość konsekwencji wyboru - uczelni - przedmiotu - ścieżki kształcenia

Współczesny rynek pracy globalizacja działalności gospodarczej upowszechnianie osiągnięć elektroniki i telekomunikacji, wzrost znaczenia wiedzy i kwalifikacji, wzrost aspiracji społeczeństwa (pracowników, klientów, kontrahentów) rozwój sektora usług, funkcjonowanie w warunkach zmian.

Badania na skalę europejską/światową http://tuning.unideusto.org/tuningeu/ http://www.encuesta-proflex.org/ http://www.hegesco.org/

Ważne kompetencje z punktu widzenia pracodawców 2001 Umiejętność uczenia się Umiejętność zastosowania wiedzy w praktyce Umiejętność analizy i syntezy Umiejętność rozwiązywania problemów Dbałość o jakość Umiejętność pracy w zespole 2008 Umiejętność zastosowania wiedzy w praktyce Umiejętność analizy i syntezy Umiejętność rozwiązywania problemów Wiedza specjalistyczna w danym zawodzie Umiejętność pracy w zespole Umiejętność organizacji i planowania

Czynniki decydujące o zatrudnieniu absolwentów Miejsce w rankingu % język obcy 98,5% zdolności komunikacyjne 71% umiejętność pracy w zespole 65,7% wiedza kierunkowa 64% plany rozwoju 61,2% aktywność pozauczelniana absolwenta 59,7% rozpoznawalność marki uczelni 57,3% staże i praktyki międzynarodowe 56,6% doświadczenie w branży 55% oczekiwania płacowe 54,9% znajomość branży 52,1% oceny na studiach 41,8% inne 3,7% Badanie Accenture 2008, Ogólnopolska kampania społeczna Start w Karierę

Kompetencje, których brakuje absolwentom Miejsce w rankingu % zdolność do nabywania nowych umiejętności 13,4% wiedza kierunkowa 13% znajomość języków obcych 13% zdolności komunikacyjne 12,6% umiejętność zastosowania wiedzy w praktyce zawodowej 12,4% umiejętność pracy w zespole 12,2% umiejętność samodzielnej analizy i wyciągania wniosków 11,9% umiejętność podejmowania decyzji 11,4% Badanie Accenture 2008, Ogólnopolska kampania społeczna Start w Karierę

REFLEX: rola oceny Program studiów nie jest jedynym motorem nauczania Także metoda oceny jest ważna dla uczenia Są dowody pozytywnych efektów pisemnych zadań i ustnych prezentacji na rozwój kompetencji i dostarczanie dobrej bazy dla rozpoczęcia pracy i rozwoju kariery Negatywne efekty testów wielokrotnego wyboru jako dominującej metody oceny umiejętności Rolf van der Velden

REFLEX: rola innych doświadczeń Doświadczenie zawodowe (praca) związana z programem studiów doskonała zarówno dla rozwoju kompetencji jak i wyników na rynku pracy; Praca nie powiązana z kierunkiem studiów to strata czasu: nie ma wpływu na kompetencje ani na sukcesy na rynku pracy daje tylko efekty ekonomiczne i chroni przed bezrobociem ale nie powinno się do niej zachęcać; Praca jako wolontariusz oraz praca/studia za granicą mają pozytywny wpływ na rozwój kompetencji i na zarobki uzyskiwane w pracy. Rolf van der Velden

REFLEX: zachowanie na studiach Silny związek między ocenami a efektami a rynku pracy ! Ale uczenie się więcej niż potrzeba do egzaminów, jak najsilniejsza wola posiadania najlepszych ocen czy liczba godzin studiów (dodatkowe godziny) nie ma wpływu na wyniki na rynku pracy ! Rolf van der Velden

Oczekiwania absolwentów Grupa MODUS 20.05.2008 Finanse, bankowość, branża reklamowa Wynagrodzenie początkowe: średnio 1.926,- netto (2.750,- brutto) co kosztuje firmę 3400,- do 3700, IT 2.990,- (4.295,-) inżynierowie 2.890,- (4.150,-) Po roku wynagrodzenie ma wzrosnąć o 1.000,- Przeciętne wynagrodzenie maj 2008: 3.137,74 brutto 2.184,- netto

Oczekiwania absolwentów Grupa MODUS 20.05.2008 51% w dużej firmie 16% własna firma dobra atmosfera i warunki pracy 32% na stałe, 22% zmiana co 2-3 lata 14% wyjazdy służbowe częściej niż raz w tyg. OK 12% zmiana miejsca zamieszkania OK

Pierwsze kroki na rynku pracy - PK Dr J. Żyra Absolwenci PK z roku 2007 na rynku pracy

Rozwój zawodowy to sztuka skutecznego działania… …i wykorzystywania okazji ludzie, którzy osiągnęli sukces rzadko to planowali – raczej wykorzystywali okazje Chronos vs Kairos

Monika Domańska Pracownia Badań Edukacji i Rynku Pracy Instytut Ekonomii, Socjologii i Filozofii domanska@pk.edu.pl 12 6282475 www.iesif.pk.edu.pl