Pomoc psychologiczno - pedagogiczna rozporządzanie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 17 listopada 2010 r. w sprawie zasad udzielania pomocy psychologiczno – pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (DzU z 2010 r. nr 228, poz. 1487).
Dyrektor organizuje pomoc psychologiczno – pedagogiczną: Zadania dyrektora w obszarze udzielania i organizacji pomocy psychologiczno – pedagogicznej w szkole Dyrektor organizuje pomoc psychologiczno – pedagogiczną: tworzy Zespół w skład, którego wchodzą nauczyciele uczący ucznia, wychowawcy i specjaliści, wyznacza osobę koordynującą pracę Zespołu, prace kilku Zespołów może koordynować jedna osoba, na podstawie zaleceń Zespołu ustala dla ucznia formy, sposoby i okres udzielania pomocy psychologiczno - pedagogicznej oraz wymiar godzin, w których poszczególne formy będą realizowane (z uwzględnieniem godzin wynikających z art. 42 KN),
Zadania dyrektora w obszarze udzielania i organizacji pomocy psychologiczno – pedagogicznej w szkole informuje na piśmie rodziców ucznia (albo pełnoletniego ucznia), o ustalonych dla ucznia formach, sposobach i okresie udzielania pomocy psychologiczno – pedagogicznej oraz wymiarze godzin, decyduje o wcześniejszym zakończeniu udzielania uczniowi danej formy pomocy na podstawie wcześniejszej oceny efektywności tej pomocy, dokonanej przez Zespół, informuje rodziców o terminie spotkania zespołu, wpisuje do Karty Indywidualnych Potrzeb Ucznia formy sposoby i okresy udzielania pomocy psychologiczno - pedagogicznej oraz wymiar godzin, w których poszczególne formy pomocy będą realizowane, wyznacza w przypadku braku doradcy zawodowego, nauczyciela planującego i realizującego zadania w tym zakresie.
Zadania nauczycieli, specjalistów, wychowawców rozpoznają indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne ucznia oraz planują sposób ich zaspokajania, dokonują obserwacji mających na celu rozpoznanie u uczniów na pierwszym etapie edukacyjnym, ryzyka wystąpienia specyficznych trudności w uczeniu się, rozpoznają zainteresowania i uzdolnienia uczniów oraz planują wsparcie ich rozwoju, informują dyrektora o uczniu, który wymaga pomocy psychologiczno – pedagogicznej, prowadzą doradztwo edukacyjno – zawodowe (w gimnazjum i szkole ponadgimnazjalnej).
Nauczyciele uczący ucznia, wychowawca i specjaliści tworzą Zespół.
Do zadań Zespołu należy: ustalenie zakresu w którym uczeń wymaga pomocy psychologiczno – pedagogicznej, określenia zalecanych form, sposobów i okresu udzielania uczniowi pomocy, planowanie działań z zakresu doradztwa edukacyjno –zawodowego i sposobu jego realizacji, opracowanie dla ucznia, na podstawie ustalonych przez dyrektora form, sposobów i okresu udzielania uczniowi pomocy oraz wymiaru godzin poszczególnych form pomocy, Planu Działań Wspierających, lub w przypadku ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego Indywidualnego Programu Edukacyjno – Terapeutycznego,
Do zadań Zespołu należy: dokonanie oceny efektywności pomocy psychologiczno - pedagogicznej udzielanej uczniowi, efektywności realizowanych zajęć po zakończeniu jej udzielania, w danym roku szkolnym – przed opracowaniem arkusza organizacji na rok następny, dokonanie wcześniejszej oceny efektywności pomocy psychologiczno – pedagogicznej na wniosek rodziców ucznia lub pełnoletniego ucznia, nauczyciela prowadzącego zajęcia, a w przypadku klasy terapeutycznej – wychowawcy tej klasy,
Do zadań Zespołu należy: sformułowanie wniosków i zaleceń do dalszej pracy z uczniem, form, sposobów, okresów udzielania uczniowi dalszej pomocy, podejmowanie działań mediacyjnych i interwencyjnych w sytuacjach kryzysowych, zakładanie i prowadzenie Karty Indywidualnych Potrzeb Ucznia.
IPET Indywidualny Program Edukacyjno Terapeutyczny konstruowany jest dla ucznia posiadającego orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego na podstawie rozpoznania przeprowadzonego przez Zespół. Rozpoznanie powinno mieć formę wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania ucznia, Dla ucznia z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego nie zakłada się Karty Indywidualnych Potrzeb Ucznia.
Plan Działań Wspierających Plan Działań Wspierających konstruuje się dla ucznia w przypadku posiadania przez ucznia innego orzeczenia lub opinii, na podstawie rozpoznania indywidualnych potrzeb ucznia. Dla ucznia zakłada się Kartę Indywidualnych Potrzeb Ucznia.
W spotkaniach Zespołu mogą uczestniczyć rodzice, przedstawiciel poradni psychologiczno – pedagogicznej w tym specjalistycznej (na wniosek dyrektora szkoły), lekarz, pedagog, logopeda lub inny specjalista (na wniosek rodziców ucznia).
Karta Indywidulanych Potrzeb Ucznia Imię i nazwisko ucznia Nazw szkoły, Oznaczenie grupy, oddziału Informacje dotyczącą: Orzeczenia o potrzebie: indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego, indywidualnego nauczania, Opinii poradni psychologiczno – pedagogicznej w tym specjalistycznej (Należy podać numer i datę wystawienia orzeczenia/opinii) Diagnozę medyczną, Rozpoznanie dokonane przez Zespół wskazujące na objęcie ucznia pomocą psychologiczno – pedagogiczną.
Karta Indywidulanych Potrzeb Ucznia Zakres, w którym uczeń wymaga pomocy psychologiczno – pedagogicznej, obszary, w których uczeń wymaga wsparcia, zdolności i umiejętności ucznia, Zalecane przez zespół formy sposoby i okresy udzielania pomocy, Ustalone przez dyrektora formy, sposoby, okresy udzielania pomocy oraz wymiar godzin, (wpisuje dyrektor szkoły co potwierdza własnoręcznym podpisem) Ocenę efektywności udzielonej pomocy psychologiczno – pedagogicznej, Terminy spotkań Zespołu, Podpisy osób biorących udział w spotkaniach Zespołu.
Karta Indywidulanych Potrzeb Ucznia Po każdym spotkaniu przedstawia się dyrektorowi. Dołącza się ją do dokumentacji badań i czynności uzupełniających zgodnie z rozporządzeniem o dokumentacji przebiegu nauczania. Po zakończeniu uczęszczania ucznia do szkoły oraz w przypadku przejścia ucznia do innej szkoły rodzice ucznia lub pełnoletni uczeń otrzymują oryginał karty, a w dokumentacji przebiegu nauczania pozostaje kopia. Za zgodą rodziców lub pełnoletniego ucznia kata jest przekazana do szkoły do której uczeń został przyjęty.
Uczeń z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego Zespół analizuje orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, dokonuje wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania ucznia.
Zadania pedagoga i psychologa: prowadzenie badań i działań diagnostycznych dotyczących poszczególnych uczniów w tym diagnozowanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych, wspieranie mocnych stron ucznia, minimalizowanie skutków zaburzeń rozwojowych, zapobieganie zaburzeniom zachowania, realizacja różnych form pomocy psychologiczno – pedagogicznej w środowisku szkolnym i pozaszkolnym uczniów, prowadzenie terapii indywidualnej i grupowej.
Zadania logopedy: diagnozowanie logopedyczne, udzielanie pomocy logopedycznej poprzez prowadzenie indywidualnej i grupowej terapii logopedycznej, podejmowanie działań profilaktycznych, współpraca z najbliższym środowiskiem ucznia.
Zadania doradcy zawodowego pomoc uczniom w planowaniu kształcenia i kariery zawodowej, gromadzenie, aktualizacja i udostępnianie informacji edukacyjnych i zawodowych, prowadzenie zajęć przygotowujących uczniów do planowania kształcenia i kariery zawodowej, systematyczne diagnozowanie potrzeb uczniów w tym zakresie i koordynowanie działań informacyjno – doradczych, współpraca z innymi nauczycielami.
Formy pomocy psychologiczno - pedagogicznej
Klasy terapeutyczne Uczniowie wykazują jednorodne lub sprzężone zaburzenia wymagające dostosowania organizacji i procesu nauczania do ich specyficznych potrzeb. posiadają opinię poradni psychologiczno – pedagogicznej w tym specjalistycznej, zalecającą objęcie ich nauką w tej klasie. Zajęcia prowadzą nauczyciele właściwych zajęć edukacyjnych. Metody i formy realizacji programów nauczania są dostosowane do indywidualnych potrzeb rozwojowych, edukacyjnych i psychofizycznych uczniów. Maksymalna liczba uczniów – piętnastu. Klas terapeutycznych nie organizuje się w szkołach specjalnych.
Zajęcia rozwijające uzdolnienia Organizowane są dla uczniów szczególnie uzdolnionych. Podczas zajęć nauczyciele powinni stosować aktywne metody nauczania. Liczebność grupy maksymalnie osiem osób. Czas trwania zajęć – 45 minut.
Zajęcia dydaktyczno - wyrównawcze Organizowane są dla uczniów mających trudności w nauce i problemy z opanowaniem wymagań edukacyjnych wynikających z podstawy programowej kształcenia ogólnego. Liczebność grupy do ośmiu uczniów. Czas trwania zajęć – 45 minut.
Zajęcia korekcyjno - kompensacyjne Organizowane są dla uczniów z zaburzeniami i odchyleniami rozwojowymi lub ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się. Liczebność grupy nie powinna być większa niż 5 uczniów. Czas trwania zajęć – 60 minut.
Zajęcia logopedyczne Zajęcia organizowane są dla uczniów z zaburzeniami mowy. Liczba uczestników do 4 uczniów. Czas trwania – 60 minut.
Zajęcia socjoterapeutyczne i inne o charakterze terapeutycznym Organizowane są dla uczniów z dysfunkcjami i zaburzeniami utrudniającymi funkcjonowanie społeczne. Liczba uczestników do 10 uczniów. Czas trwania zajęć - 60 minut.
Zajęcia związane z wyborem kierunku kształcenia i zawodu Organizowane są w celu wspomagania uczniów w podejmowaniu decyzji edukacyjnych i zawodowych. Zajęcia powinny być prowadzone z wykorzystaniem aktywnych metod pracy.
Porady i konsultacje Prowadzone są dla uczniów, rodziców i nauczycieli przez innych nauczycieli, wychowawców i specjalistów.
do 31 marca 2011 r. Dyrektor musi powołać Zespoły, które ustalą zakres pomocy psychologiczno – pedagogicznej, określą zalecane formy, sposoby i okres udzielania uczniowi pomocy, uwzględniając zaspokojenie indywidualnych potrzeb rozwojowych, edukacyjnych ucznia i rozpoznanie jego indywidualnych możliwości psychofizycznych. W przypadku uczniów, którzy już byli objęci pomocą psychologiczno – pedagogiczną, zespoły najpierw powinny dokonać oceny efektywności udzielonej pomocy.
do 30 kwietnia 2011 r. Dyrektor musi ustalić formy, sposoby, okresy udzielania uczniom pomocy psychologiczno – pedagogicznej oraz wymiar godzin poszczególnych form pomocy, na podstawie zaleceń wypracowanych przez Zespoły.
do 30 września 2011 r. Zespoły opracują dla uczniów Plany Działań Wspierających.
Dziękuję za uwagę