Warszawski system doradztwa zawodowego

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
DORADZTWO ZAWODOWE W SZKOLE PONADGIMNAZJALNEJ
Advertisements

NADZÓR PEDAGOGICZNY W ROKU SZKOLNYM 2012/2013
Aktualne działania MEN na rzecz rozwoju poradnictwa zawodowego 26 maja 2011r. DEPARTAMENT KSZTAŁCENIA ZAWODOWEGO I USTAWICZNEGO.
Poradnictwo zawodowe w resorcie edukacji w Polsce
Działania Kuratorium Oświaty w Gorzowie Wielkopolskim
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna na terenie Gimnazjum nr 18
Kształcenie według nowej podstawy programowej kształcenia w zawodach Konferencja metodyczna dla nauczycieli przedmiotów zawodowych w roku szkolnym 2012/2013.
Ocena jakości pracy Doradcy zawodowego CEN w Białymstoku.
NADZÓR PEDAGOGICZNY PODLASKIEGO KURATORA OŚWIATY W ROKU SZKOLNYM 2010/2011.
Główne kierunki rozwoju edukacji Główne kierunki rozwoju edukacji w roku szkolnym 2010/2011.
Doradztwo edukacyjno-zawodowe
Jak dobrze wybrać zawód po gimnazjum
KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA
„Za każdym rogiem czyha kilka nowych kierunków…”
Wewnątrzszkolny system doradztwa zawodowego na poziomie GIMNAZJUM
Nowy nadzór pedagogiczny Białystok, dnia r.
Przygotowanie młodzieży do wejścia na rynek pracy
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 30 kwietnia 2013 r.
Działania PPPP w Tarnowie
Podstawy prawne funkcjonowania poradni
jako atut i element prestiżu nowoczesnej szkoły”
Zuzanna Szereniuk Michał Iwan
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 30 kwietnia 2013 r.
KIM JEST SZKOLNY DORADCA ZAWODOWY?
SZKOLNY DORADCA ZAWODOWY
Rola doradcy zawodowego w aktywizacji zawodowej osób niepełnosprawnych
ROLA SPZ WE WSPARCIU DORADCÓW ZAWODOWYCH PRACUJĄCYCH W INNYCH PLACÓWKACH Prezenter EWA JAGODZIŃSKA PSYCHOLOG – DORADCA ZAWODOWY SPZ LUBLIN.
Powiatowa Poradnia Psychologiczno - Pedagogiczna w Kłobucku ul. Ks
Mądrze zaplanuj swoją przyszłość
Podstawy prawne doradztwa zawodowego w Polsce
Organizacja pomocy psychologiczno - pedagogicznej
Podstawy prawne doradztwa zawodowego w Polsce
Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej na terenie szkoły
ZADANIA Cel podejmowanych działań, określenie na czym polega realizacja zadania Formy realizacji Diagnozowanie dzieci i młodzieży. diagnoza określająca.
Przygotował szkolny doradca zawodowy Anna Kaczmarczyk
Szkolny Ośrodek Kariery prowadzony przez doradcę zawodowego panią Annę Uchman Szkolny Ośrodek Kariery prowadzony przez doradcę zawodowego panią Annę Uchman.
„Zasady współpracy w zakresie realizacji doradztwa zawodowego w mieście Białystok”
Krajowy Ośrodek Wspierania Edukacji Zawodowej i Ustawicznej w Warszawie będzie prowadził w roku szkolnym 2014/15 na terenie całego kraju bezpłatne szkolenia.
Poradnictwo edukacyjno –zawodowe w gimnazjum.
EUROPOS SĄJUNGA EUROPOS REGIONINĖS PLĖTROS FONDAS VEIKLŪS KAIMYNAI.
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkole
Warszawski System Doradztwa Zawodowego jako forma wsparcia karier uczniów w obliczu współczesnej rzeczywistości Kraków, r.
Znaczenie doradztwa zawodowego w nowej perspektywie finansowej Kraków, 27 marca 2015 r.
Czy doradztwo zawodowe w edukacji może zdobyć swoją przedmiotową i podmiotową niezależność? dr Marian Piekarski Politechnika Krakowska Centrum Pedagogiki.
PORADNIA Oferta doradcy zawodowego Powiatowego Ośrodka Rozwoju Edukacji w Giżycku Marty Knaś.
DIAGNOZA - DOSKONALENIE - ROZWÓJ Diagnoza – Doskonalenie – Rozwój. Kompleksowe wspomaganie szkół i przedszkoli powiatu rypińskiego. Priorytet III Wysoka.
WSPÓŁCZESNE WYZWANIA SZKOLNEGO DORADZTWA KARIERY
ORGANIZOWANIE I UDZIELANIE UCZNIOM POMOCY PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOSCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW.
Cele i zadania doradztwa zawodowego na poszczególnych etapach edukacyjnych. mgr Monika Weryńska Doradca zawodowy.
ZADANIA SZKOŁY W WALCE Z DOPALACZAMI Agnieszka Siczek – doradca metodyczny Radomski Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli ul. J. Słowackiego 17 ul. J. Słowackiego.
Doradztwo zawodowe w szkołach – jak wdrożyć i prowadzić?
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana uczniowi w przedszkolu, szkole i placówce polega na rozpoznawaniu i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych.
Doradztwo zawodowe jako ważny element planowania kariery zawodowej uczniów w obliczu wyzwań rynku pracy. Przykłady dobrych praktyk na podstawie projektów.
Opracowała Izabela Suckiel W WCIES, marzec 2017
Wspomaganie w nadzorze pedagogicznym
Doradztwo zawodowe w szkołach
Doradztwo zawodowe, co dalej w świetle reformy systemu oświaty?
Wewnątrzszkolny System doradztwa zawodowego
Zmiany w statutach przedszkoli po reformie oświaty 2017
Efektywne doradztwo edukacyjno-zawodowe
Doradztwo zawodowe 2017/2018 Delegatura w Siedlcach.
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 9 sierpnia 2017 r
„Bliżej rynku pracy – Zintegrowany System Doradztwa Edukacyjno-Zawodowego ZIT WOF”
Aneta Żurek RODN „WOM” Częstochowa
Zmiany w kształceniu zawodowym i doradztwie zawodowym
Rola Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej w procesie wsparcia ucznia o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
Akademia wychowawcy. Jak krok po kroku zorganizować pomoc psychologiczno – pedagogiczną? Elżbieta.
POMOC PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNA WEDŁUG AKTUALNYCH PRZEPISÓW PRAWA – cz. 3 Elżbieta Doroszuk
Wewnątrzszkolny system doradztwa zawodowego wizytówką szkoły
KIM JEST SZKOLNY DORADCA ZAWODOWY?
Zapis prezentacji:

Warszawski system doradztwa zawodowego KAZIMIERZ, 2-3 PAŹDZIERNIKA 2013 R.

Warszawski system doradztwa zawodowego MĄDRZE ZAPLANUJ SWOJĄ PRZYSZŁOŚĆ!

„Ludzie mający jasne, sprecyzowane i zapisane cele mogą w o wiele krótszym czasie osiągnąć więcej, niż ludzie bez celów są w stanie sobie wyobrazić.” Brian Tracy - kanadyjski pisarz i twórca e-booków z dziedziny rozwoju osobistego i psychologii sukcesu

Przepisy Prawne ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 30 kwietnia 2013 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach. Na podstawie art. 22 ust. 2 pkt 11 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256,poz. 2572, z późn. zm.2)) zarządza się, co następuje: § 1. Publiczne przedszkola i oddziały przedszkolne zorganizowane w szkołach podstawowych, zwane dalej „przedszkolami” szkoły i placówki udzielają uczniom uczęszczającym do przedszkoli, szkół i placówek, ich rodzicom oraz nauczycielom pomocy psychologiczno-pedagogicznej i organizują tę pomoc na zasadach określonych w rozporządzeniu. 2. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana w przedszkolu, szkole i placówce rodzicom uczniów i nauczycielom polega na wspieraniu rodziców i nauczycieli w rozwiązywaniu problemów wychowawczych i dydaktycznych oraz rozwijaniu ich umiejętności wychowawczych w celu zwiększania efektywności pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla uczniów. Pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolu, szkole i placówce udzielają uczniom nauczyciele, wychowawcy grup wychowawczych oraz specjaliści wykonujący w przedszkolu, szkole i placówce zadania z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej, w szczególności psycholodzy, pedagodzy, logopedzi, doradcy zawodowi i terapeuci pedagogiczni ,zwani dalej „specjalistami”.

§ 25. 1. Do zadań doradcy zawodowego należy w szczególności: 1) systematyczne diagnozowanie zapotrzebowania uczniów na informacje edukacyjne i zawodowe oraz pomoc w planowaniu kształcenia i kariery zawodowej; 2) gromadzenie, aktualizacja i udostępnianie informacji edukacyjnych i zawodowych właściwych dla danego poziomu kształcenia; 3) prowadzenie zajęć związanych z wyborem kierunku kształcenia i zawodu oraz planowaniem kształcenia kariery zawodowej; 4) koordynowanie działalności informacyjno-doradczej prowadzonej przez szkołę i placówkę; 5) współpraca z innymi nauczycielami w tworzeniu i zapewnieniu ciągłości działań w zakresie doradztwa edukacyjno-zawodowego; 6) wspieranie nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych i innych specjalistów w udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej. 2. W przypadku braku doradcy zawodowego w szkole lub placówce, dyrektor szkoły lub placówki wyznacza nauczyciela, wychowawcę grupy wychowawczej lub specjalistę planującego i realizującego zadania z zakresu doradztwa edukacyjno-zawodowego.

AKTUALNY STAN DORADZTWA ZAWODOWEGO W WARSZAWIE Szkoły Prowadzą zajęcia w bardzo ograniczonej formie ze względu na realizację podstawy programowej, brak wiedzy dotyczącej prowadzenia zajęć, brak wykwalifikowanej kadry, brak czasu Poradnie Najczęściej prowadzą zajęcia w formie indywidualnych spotkań z uczniami Rzadziej – w oparciu o kompleksowy program obejmujący zarówno uczniów, nauczycieli, rodziców w formie warsztatów, indywidualnych spotkań oraz konsultacji.

Skutki braku systemowego wsparcia z zakresu doradztwa zawodowego Brak umiejętności związanych z podejmowaniem decyzji edukacyjnych i zawodowych Brak wiedzy o własnych predyspozycjach zawodowych, zainteresowaniach, uzdolnieniach itp Połowa gimnazjalistów nie potrafi określić co chce robić w przyszłości Małe zainteresowanie szkolnictwem zawodowym (stereotyp myślenia- studia dają lepszą pracę, choć rynek potrzebuje pracowników z tytułem technika) Wysokie bezrobocie wśród młodych ludzi do 25 roku życia (28.4 % wg Eurostatu – XII 2012)

Sytuacja na Rynku pracy Niedopasowanie wykształcenia młodych ludzi do potrzeb rynku pracy Nadwyżka absolwentów uczelni humanistycznych Poszukiwani absolwenci studiów ścisłych, techników i szkół zawodowych Młodzież nie wybiera wykształcenia zgodnego z ich zdolnościami, zainteresowaniami

doradztwo zawodowe – stan obecny

Spójny system doradztwa zawodowego

Dlaczego należy wprowadzić spójny system? Młodzież Planowanie przyszłości w sposób perspektywiczny Zrozumienie konieczności ustawicznego kształcenia się Świadomy wybór zawodu Poczucie odpowiedzialności za własną przyszłość Zwiększenie wiary we własne możliwości Satysfakcja z pracy- samorealizacja Rynek pracy Zmniejszenie liczby bezrobotnych absolwentów na rynku pracy

Dlaczego należy wprowadzić spójny system? Rodzice Wzrost świadomości u rodziców – wsparcie swoich dzieci w dokonywaniu wyborów edukacyjnych Wzrost wiedzy na temat aktualnej sytuacji na rynku pracy, zawodów przyszłości Uczeń Wzrost poziomu umiejętności w zakresie aktywnych sposobów poszukiwania pracy, przygotowania dokumentów aplikacyjnych Wzrost umiejętności podejmowania samodzielnych decyzji

Korzyści z wprowadzenia spójnego systemu Szkoła podstawowa Uczeń potrafi nazwać i rozpoznać swoje zainteresowania Uczeń zna zawody wykonywane w najbliższym otoczeniu Gimnazjum Uczeń potrafi określić swoje preferencje zawodowe, zna mocne i słabe strony Szkoła ponadgimnazjalna Uczeń dokonuje wyboru zawodu związanego z obszarem zainteresowań (przedmioty w zakresie rozszerzonym) Absolwent szkoły ponadgimnazjalnej Zdaje maturę z wybranych rozszerzeń, podejmuje studia zgodnie z wybranymi przedmiotami rozszerzonymi, podejmuje pracę zgodną ze swoimi zainteresowaniami

Główne cele systemu doradztwa zawodowego Stworzenie spójnego i jednolitego systemu, modelu poradnictwa zawodowego dla uczniów warszawskich szkół Zapewnienie wsparcia w realizacji zajęć z zakresu doradztwa zawodowego na różnych poziomach edukacyjnych (niezależnie od działań WSDZ ) Aktywna współpraca z PPP w zakresie doradztwa zawodowego

Organizacja systemu doradztwa zawodowego Biuro Edukacji Koordynatorzy Dzielnic Centrum Rozwoju Doradztwa Zawodowego (WCIES) Koordynatorzy PPP Zespół ds. Doradztwa Zawodowego Koordynatorzy szkolni Doradcy zawodowi Szkoły Podstawowe Gimnazja Szkoły ponadgimnazjalne

Podział zadań Biuro Edukacji WCIES Urzędy dzielnicowe Powołanie Zespołu ds. Doradztwa Zawodowego w Warszawie Nadzór nad realizacją systemu doradztwa zawodowego Całkowita ewaluacja Powołanie Koordynatorów Dzielnicowych WCIES Utworzenie Centrum Rozwoju Doradztwa Zawodowego Powołanie Zespołu ds. Doradztwa Zawodowego Urzędy dzielnicowe Powołanie dzielnicowego koordynatora ds. doradztwa zawodowego Koordynowanie działania w dzielnicy Wsparcie Koordynatorów Szkolnych i Koordynatorów PPP Sporządzanie raportów dzielnicowych Poradnie Psychologiczno-Pedagogiczne Powołanie koordynatorów PPP ds. doradztwa zawodowego Nadzór i koordynacja działań z doradztwa w szkołach Pomoc w realizacji scenariuszy- prowadzenie zajęć dla uczniów (realizacja dotychczasowych działań) Współpraca z koordynatorami szkolnymi Szkoły Powołanie szkolnego koordynatora ds. doradztwa zawodowego Zapoznanie z założeniami systemu Radę Pedagogiczną Organizowanie szkoleń dla nauczycieli Prowadzenie zajęć z doradztwa zawodowego Organizacja WSDZ w szkole Ewaluacja zajęć i przygotowywanie sprawozdania z realizacji programu

Zadania zespołu Zespół ds. Doradztwa Zawodowego Monitoruje wprowadzanie doradztwa zawodowego w Warszawie Opracowuje standardy usług doradczych dla warszawskich szkół Organizuje konkursy, targi edukacyjne, inne przedsięwzięcia dla uczniów o tematyce zawodoznawczej Prowadzi spotkania informacyjne dla koordynatorów szkolnych Aktywnie współpracuje z PPP Nawiązuje współpracę z instytucjami lokalnymi Wspiera nauczycieli w realizacji projektu Gromadzi informacje materiały i przekazuje koordynatorom

Zadania centrum Centrum Rozwoju Doradztwa Zawodowego WCIES Prowadzi modelowe zajęcia edukacyjne i warsztaty z zakresu doradztwa zawodowego Współpracuje z instytucjami wspierającymi system doradztwa zawodowego oraz pracodawców Gromadzi materiały informacyjne, statystyczne i analityczne wspierające realizację doradztwa zawodowego Opracowuje materiały dla nauczycieli z zakresu doradztwa zawodowego Opiekuje się stroną internetową (zawierającą aktualne informacje dotyczące rynku pracy, rynku edukacyjnego, zawodów przyszłości, ważne adresy internetowe)

Zespół ds. Doradztwa Zawodowego Współpraca Zespół ds. Doradztwa Zawodowego ECORYS Poradnie psychologiczno-pedagogiczne OHP Urząd pracy KOWEZiU FMP Biura Karier CKP Perspektywy SDSIZ Inne instytucje

UP ABK SDSIZ Progra oferta współpracy PPP OHP KOWEZiU CKP Prowadzenie warsztatów dla uczniów, indywidualnych konsultacji dla uczniów i rodziców OHP Udostępnienie doradcom zawodowym materiałów informacyjnych Prowadzenie warsztatów dla uczniów KOWEZiU Organizowanie szkoleń dla nauczycieli Udostępnienie materiałów, publikacji oraz narzędzi diagnostycznych CKP Wykorzystanie bazy dydaktycznej do organizowania spotkań zawodoznawczych dla młodzieży UP Udostępnienie danych dotyczących rynku pracy ABK Prowadzenie warsztatów dla młodzieży SDSIZ Udostępnianie informacji, narzędzi Organizowanie konkursów dla uczniów Organizowanie szkoleń, konferencji dla doradców zawodowych Progra Udostępnienie narzędzi dla doradców

Harmonogram działań Opracowanie całościowego programu poradnictwa zawodowego dla szkół warszawskich sierpień 2013 Uruchomienie Centrum Rozwoju Doradztwa Zawodowego Wrzesień 2013 Konferencja wprowadzająca w tematykę projektu Kazimierz październik 2013 Powołanie dzielnicowych koordynatorów ds. doradztwa z przez Biuro Edukacji październik2013 Powołanie szkolnych koordynatorów i koordynatorów PPP ds. doradztwa zawodowego październik 2013 Szkolenie koordynatorów wyposażenie w gotowe materiały, scenariusze zajęć, prezentacje multimedialne, kwestionariusze -październik 2013 Szkolenia dla nauczycieli w zakresie doradztwa zawodowego październik 2013, na bieżąco wg. zapotrzebowania Spotkania koordynatorów z Radami Pedagogicznymi w szkołach, zapoznanie z programem doradztwa zawodowego dla uczniów (gimnazja) październik 2013 Wdrażanie obowiązkowego programu doradztwa zawodowego w szkołach –realizacja scenariuszy zajęć, badanie predyspozycji zawodowych od listopada 2013 Ewaluacja realizacji programu-sprawozdania koordynatorów dzielnicowych koniec roku szkolnego Konferencja podsumowująca pierwszy rok pracy wrzesień 2014

Program doradztwa zawodowego Realizacja Zajęcia grupowe, warsztatowe Indywidualne konsultacje z doradcami zawodowymi Badania diagnostyczne- kwestionariusze, testy (papier, ołówek) Badania z wykorzystaniem programów komputerowych Indywidualny Plan Działania Spotkania dla rodziców, warsztaty

Metody realizacji doradztwa zawodowego Mini wykłady, konsultacje Metoda projektów Spotkania z przedstawicielami zawodów Wycieczki zawodoznawcze Konkursy, targi Zajęcia warsztatowe

System doradztwa dla szkół Program zajęć Uczniowie szkół podstawowych (2014/15) Zajęcia dla uczniów szóstych klas Uczniowie gimnazjów (2013/14) Zajęcia dla uczniów klasy I Zajęcia dla uczniów klasy II Zajęcia dla uczniów klasy III Uczniowie szkół ponadgimnazjalnych (2014/15) Zajęcia dla uczniów liceum ogólnokształcącego Zajęcia dla uczniów technikum Zajęcia dla uczniów zasadniczej szkoły zawodowej

Szkoła podstawowa Propozycje tematów Poznanie siebie - zainteresowania Kim chcę zostać w przyszłości? Poznanie siebie – sposób spędzania czasu, hobby Zawody w moim najbliższym otoczeniu

Moduł II rynek edukacji i pracy Moduł III planowania przyszłości – IPD Gimnazjum klasy pierwsze Moduł I samopoznanie klasy drugie Moduł II rynek edukacji i pracy klasy trzecie Moduł III planowania przyszłości – IPD Mocne, słabe strony Osobowość zawodowa System edukacyjny - różne ścieżki kariery Umiejętności Predyspozycje zawodowe Kompetencje uniwersalne Uzdolnienia Temperament Wyznaczanie celów Cechy osobowości Praca jako wartość Lokalny rynek pracy Zainteresowania Zawody przyszłości Opracowanie IPD

wstępna ocena stanu zdrowia Indywidualny Plan działania wyznaczenie celu diagnoza zainteresowań, umiejętności, temperamentu, określenie cenionych wartości wstępna ocena stanu zdrowia wybór szkoły ponadgimnazjalnej, szkoły policealnej lub kierunku studiów

Szkoły ponadgimnazjalne Propozycje tematów dla uczniów szkół ponadgimnazjalnych Planowanie kariery edukacyjnej Dokumenty aplikacyjne (życiorys, list motywacyjny) Poznanie predyspozycji zawodowych Autoprezentacja Zainteresowania Źródła informacji o rynku pracy Zawody przyszłości Zakładanie własnej działalności gospodarczej Kierunki studiów Rynek pracy

ewaluacja Koordynatorzy szkolni Koordynatorzy PPP Koordynatorzy dzielnicowi Biuro Edukacji WCIES

Promocja działań WSDZ Certyfikaty Listy gratulacyjne Konkursy

BEATA GRZELAK MAŁGORZATA POLKOWSKA RADOSŁAWA KOMPOWSKA-MAREK Dziękujemy za uwagę BEATA GRZELAK MAŁGORZATA POLKOWSKA RADOSŁAWA KOMPOWSKA-MAREK