Kształcenie nastawione na podmiotowość uczącego się

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
ROLA WYCHOWANIA JAKO CZYNNIKA ROZWOJU
Advertisements

KOMPETENCJE KLUCZOWE W PROJEKCIE EDUKCYJNYM
Nauczyciel jako przywódca edukacyjny
Samorząd uczniowski a podstawa programowa
dydaktyka ogólna WYMIAR GODZIN: 15 godzin wykładów i 15 godzin ćwiczeń
Efektywność kształcenia Jak ją poprawiać?. Kształcenie – to całość doświadczeń składających się na proces zdobywania przez jednostkę umiejętności, wiedzy.
Projekt zrealizowany przy wsparciu finansowym Komisji Europejskiej (Program LLP – Leonardo da Vinci). Projekt i jego treść odzwierciedlają jedynie stanowisko.
Wyrównywanie szans edukacyjnych
DWIE RACJONALNOŚCI RACJONALNOŚĆ ADAPTACYJNA RACJONALNOŚĆ EMANCYPACYJNA
dr Anna Okońska-Walkowicz Warszawa, r.
Konteksty profesjonalnej odpowiedzialności nauczyciela
Związek Pracodawców Dolnego Śląska
Rola nauczyciela w szkole wychowującej
Nowoczesne poradnictwo zawodowe Włodzimierz Trzeciak
Iwona Budrewicz PZ i OZ PSSE Kamień Pomorski
Przedszkole Nr 48 z Oddziałami Integracyjnymi w Zabrzu Przedszkole i projekty e-Twinning.
Pojęcie integracji Bariery architektoniczne Nauczyciele w integracji
Otwarcie Centrum Naukowego ds. KRK 22 marca 2011 r. aula H 116 AHE w Łodzi przy ul. Rewolucji 1905 r. nr 52. PROGRAM WTOREK, 22 MARCA :00-11:10.
1 Europejskie i Krajowe Ramy Kwalifikacji - perspektywy wdrożenia Makary K. Stasiak Akademia Humanistyczno – Ekonomiczna w Łodzi Łódź, r.
„Plant a Future” metoda projektu w bibliotece szkolnej
Wybrane fragmenty. Do analizy wyników egzaminów nauczyciele wykorzystują różnorodne metody analizy wyników: a) EWD, dane w tabelach, wykresy, prezentacje,
Mechanizmy stereotypów społecznych – część I
AKADEMIA WIEKU ŚREDNIEGO – akademicki model kształcenia ustawicznego osób 50+ Projekt współfinansowany ze środków UE w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
ANALIZA PODSTAWY PROGRAMOWEJ DLA IV ETAPU EDUKACYJNEGO
Nauczyciele prowadzący zajęcia:
JESTEŚMY SZKOŁĄ PODSTAWOWĄ i PRZEDSZKOLEM Z POLSKIM JĘZYKIEM NAUCZANIA
praktyczne, prowadzone z zachowaniem obiektywizmu i etycznego podejścia, okresowe badanie oceniające postęp na drodze do osiągania ustalonych rezultatów.
POWTÓRZENIE PRZED EGZAMINEM GIMNAZALNYM 2013
Polityka edukacyjna Unii Europejskiej
Konferencja dla dyrektorów szkół i przedszkoli Europejski wymiar edukacji- rola dyrektora szkoły w realizacji międzynarodowych projektów współpracy szkół
WYMAGANIA WOBEC M. IN. SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH: I
NAUCZYCIELKA BADACZKA, jest pomysł na więcej pracy
Koncepcja pracy Gimnazjum im. ks. abp. Leona Wałęgi w Moszczenicy
Atrakcyjna szkoła drogą do sukcesu. Plan wystąpienia Cele programu zajęć doradczych i psychologiczno-pedagogicznych Sposoby realizacji celów Zadania programów.
INFORMACJA EDUKACYJNA I ZAWODOWA W SZKOLE
Pedagogika szkoły wyższej
ZMIANA KONCEPCJI FUNKCJONOWANIA SZKOŁY WEDŁUG EUROPEJSKICH STANDARDÓW KSZTAŁCENIA Makary K. Stasiak Kinga Kwiatkowska-Kuc.
Europejskie Standardy Kształcenia (ESK) w Polsce
Modele pracy edukacyjnej i wybrane teorie uczenia się dorosłych
JAK POMÓC UCZNIOWI OSIĄGNĄĆ SUKCES EDUKACYJNY
Poprawa jakości i efektywności systemów edukacji.
Szkoła demokracji – szkoła samorządności Program rozwoju kompetencji społecznych i obywatelskich rad pedagogicznych Spotkanie V Podsumowanie i zakończenie.
Włączanie podmiotów w działalność szkoły
WPOMAGANIE ROZWOJU DZIECKA opracowała : mgr Jolanta Witczak.
OCENIANIE KSZTAŁTUJĄCE OK
RODZICE W SZKOLE.
Dydaktyka ogólna 30 godzin wykładów
Ewaluacja konferencja 11 czerwca 2014 RODN „WOM” w Katowicach.
„ E-valesco znaczy wzmocnić ” Płock, wrzesień 2013 r.
Tematy do wypracowania propozycji i wniosków. 1. Co można zrobić, by młodzi chętniej się angażowali się w życie społeczne? W czym leży problem? Jakie.
Technologia kształcenia zawodowego 3. Proces kształcenia
Edukacja po CEOwsku mgr Bożena Sozańska.
Samouczenie się (self-directed learning) w edukacji demokratycznej
O nowych zadaniach nauczyciela matematyki w kontek ś cie wyboru podr ę czników i programów nauczania.
Rola wychowania jako czynnika rozwoju A. Brzezińska, Społeczna psychologia rozwoju. Warszawa 2000.
IX Konferencja „Uniwersytet Wirtualny: model, narzędzia, praktyka” Maria ZAJĄC „E-learning 2.0 a style uczenia się” Maria ZAJĄC E-learning 2.0 a style.
Edukacja normalizacyjna i zadaniowa w kontekście relacji „Szkoła – rynek pracy” Donata Andrzejczak Łódzkie Centrum Doskonalenia Nauczycieli I Kształcenia.
Ewaluacja w pracy nauczyciela
Ważne jest nie to, co możemy zrobić, lecz to, co zrobić musimy. (Ch. Dickens) Idea poradnictwa zawodowego - jednostka jest odpowiedzialna za swój los,
Zarządzanie jakością kształcenia. Poznajmy się Imię i nazwisko Skąd przyjechałaś/-eś? Podaj 3 informacje na swój temat: 2 prawdziwe i 1 fałszywą- informacje.
Przedszkole nr 71 „Chatka Małego Skrzatka”
Ocenianie kształtujące , jest to ocenianie , które polega na pozyskiwaniu przez nauczyciela i ucznia w trakcie nauczania potrzebnych informacji. Pozwalają.
Jak organizować społeczne środowisko uczenia się dzieci w klasie I?
KONCEPCJA PRACY SZKOŁY PODSTAWOWEJ W UCIECHOWIE
Szkoła Podstawowa nr 214 Ul. Fontany 1.
EKONOMIA NA CO DZIEŃ czyli decyduj o sobie
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkole
„Szkoły Aktywne w Społeczności” SAS
Jakość kształcenia w szkolnictwie wyższym
NAUKA ORGANIZACJI I ZARZĄDZANIA
Zapis prezentacji:

Kształcenie nastawione na podmiotowość uczącego się Leszek Kuras lkuras@ahe.lodz.pl

Rozumienie KRK Zmiana organizacyjno – prawna zmiana „naskórkowa” Zmiana rozumienia filozofii człowieka i procesu edukacyjnego zmiana stylu i mentalności

Dwa style w pedagogice i funkcjonowaniu społeczeństwa Autorytarny Podmiotowy

Dwa style w pedagogice i funkcjonowaniu społeczeństwa Autorytarny Podmiotowy Szkoła (uczelnia) Firma Państwo Uczeń (student) Pracownik Obywatel

Podmiot i podmiotowość Mianem podmiotu (osoby podmiotowej) zwykło określać się osobę świadomą, myślącą, aktywną, otwartą na nowe doświadczenia. Pojęcie podmiotu i podmiotowości łączy się z działaniem, podejmowaniem decyzji. Tak więc, podmiot to osoba, która ma wpływ na otoczenie, która steruje swoim życiem, ograniczając zewnętrzną determinację swoich losów. Z pojęciem podmiotowości łączy się zatem nierozerwalnie pojęcie sprawstwa, czyli poczucie wolności wyboru i kontroli podjętego działania, a także poczucie skuteczności. Termin podmiot używany jest do nazwania bytu świadomego, który chce i może działać, który jest w stanie tak potencjalnie, jak i realnie dysponować sobą. Innymi słowy, podmiot jest bytem mającym wpływ na treść, formę i przebieg zdarzeń, w których bierze udział. Jest bytem, działającym zgodnie z własną wolą, z nastawieniem na zmianę siebie i otaczającego świata społecznego, technicznego, przyrodniczego itd.

Podmiot i podmiotowość Podmiot – osoba zdolna do samostanowienia o swoich zachowaniach i samodzielnego oddziaływania na otoczenie.

Autorytaryzm i jednostka autorytarna Jednostka autorytarna żywi przekonanie, iż życie ludzkie jest zdeterminowane przez siły stojące na zewnątrz własnego „ja” człowieka i uznaje tym samym, że szczęście leży w poddaniu się tym siłom. W autorytaryzmie, nie ma miejsca na równość. Zakłada się bowiem, iż świat składa się z osób obdarzonych siłą i ludzi jej pozbawionych. Jednostki autorytarne są uległe i oczekują od władzy ochrony i opieki, czyniąc ją jednocześnie odpowiedzialną za swoje życie. Można wymienić następujące komponenty składające się na syndrom osobowości autorytarnej: Konwencjonalizm – rozumiany jako sztywne przywiązanie do konwencjonalnych wartości klasy średniej; Autorytarne podporządkowanie – czyli brak krytycyzmu wobec autorytetów własnej grupy, podległość; Autorytarna agresywność – czyli potępianie, odrzucanie i karanie osób łamiących konwencjonalne wartości; Antyintracepcja – odrzucanie subiektywizmu, wyobraźni; Przesądność i stereotypowość – uleganie przesądom i stereotypom, skłonność do myślenia w sztywnych kategoriach;

- emocjonalna przestrzeń oddzielająca podwładnych od przełożonych Dystans władzy - - emocjonalna przestrzeń oddzielająca podwładnych od przełożonych Społeczeństwa o dużym dystansie władzy: nauczyciel jest autorytetem, któremu należy się szacunek i bezwzględne podporządkowanie od ucznia oczekuje się bezwarunkowego posłuszeństwa i wykonywania poleceń Społeczeństwa o małym dystansie władzy: relacje na linii uczeń-nauczyciel mają charakter partnerski dziecko zachęca się do samorozwoju, dyskusji, podważania opinii dorosłych uczeń jest tu podmiotem procesu edukacyjnego. Ceni się go za samodzielność, inicjatywę, poszukiwanie własnych rozwiązań, wyrażanie krytycznych opinii W pierwszym i w drugim przypadku, w sposób naturalny dochodzi do reprodukcji systemu społecznego, przy czym w pierwszym mamy do czynienia z odtwarzaniem struktury o charakterze autorytarnym, a w drugim o charakterze podmiotowym.

Rola szkoły (uczelni) Szkoła (uczelnia) odpowiada za „wierność” w realizacji narzuconego (ustalonego) programu. Szkoła (uczelnia) reguluje styl życia i przekonania (ideologię). Szkoła (uczelnia) samodzielnie określa treści i formy kształcenia. Szkoła (uczelnia) odpowiada za jakość kształcenia. Jednocześnie uczeń (student) jest odpowiedzialny za efekty kształcenia.

Rola nauczyciela (wykładowcy) Nauczyciel (wykładowca) jest odpowiedzialny za to co wie i umie uczeń (student). Przedstawia algorytmy i wymusza trening tych algorytmów. Stosuje środki przymusu w stosunku do ucznia (studenta). Zadaniem nauczyciela (wykładowcy) jest sformułowanie trudności i doradztwo w zakresie ich rozwiązania. Podmiotem jest uczeń (student), który jest odpowiedzialny za proces uczenia się.

Rola ucznia (studenta) Uczeń (student) potrafi działać wg wymuszonych algorytmów, bądź przyjąć nowe, ale narzucone z góry sposoby postępowania. Nie jest samodzielny w podejmowaniu decyzji. Uczeń (student) jest odpowiedzialny za jakość procesu edukacyjnego i efektów jakie uzyskuje. Samodzielnie organizuje swoją pracę i formułuje projekty.

Rola oceny Oceniana jest zgodność z modelem, tzn. na ile wykonana praca przystaje do modelu. Ocena nastawiona jest głównie na wskazanie niedostatku. Może blokować aktywność realizującego zadanie. Mamy tutaj do czynienia nie tyle z oceną, co z ewaluacją, tzn. weryfikacją tego, co udało osiągnąć się w zrealizowanym projekcie, jaką nadwyżkę uzyskaliśmy w stosunku do przeszłości. Ewaluacja służy zaprojektowaniu przyszłych zmian. Nastawiona jest na wsparcie podmiotu w jego aktywności i stymulowanie jego działań.

Rys. za: prof. Makary Stasiak Wiedza Szkoła tradycyjna Kompetencje osobowościowe Szkoła podmiotowa Rys. za: prof. Makary Stasiak

Nowa (podmiotowa) strategia edukacyjna 1. Marginalizacja paradygmatu „przekazywania wiedzy” na rzecz paradygmatu „zdobywania wiedzy” 2. Uczenie uczenia się – metody muszą być nakierowane na samodzielne zdobywanie wiedzy i umiejętności praktycznych 3. Wytwarzanie wiedzy przez uczących się – szkoła ma służyć wytwarzaniu wiedzy, a nie jej przekazywaniu 4. Uczenie się poprzez wykonywanie praktycznych zadań

Rola KRK Można wprowadzić KRK nie zmieniając nic w stylu zarządzania procesem edukacyjnym i w samym nauczaniu bądź Można wykorzystać projektowaną reformę systemu edukacyjnego do wprowadzenia i urzeczywistnienia kształcenia podmiotowego

Dziękuję za uwagę Leszek Kuras lkuras@ahe.lodz.pl