Cena jako figlarne narzędzie w rękach przedsiębiorców KONSUMENCIE, NIE DAJ SIĘ!
Cena – co najczęściej jest z nią nie tak?
Rozporządzenie Ministra Finansów z 10 czerwca 2002 r. w sprawie szczegółowych zasad uwidaczniania cen towarów i usług oraz sposobu oznaczania ceną towarów przeznaczonych do sprzedaży (Dz.U. nr 99, poz. 894) wydane na podstawie ustawy z 5 lipca 2001 r. o cenach
Co z tych przepisów wynika dla przeciętnego konsumenta ? 1) Ceny na każdym towarze znajdującym się w sklepie i w oknie wystawowym 2) Cenniki przy wejściach do barów, restauracji i punktów usługowych 3)Niektóre artykuły paczkowane: obok ceny za sztukę – cena za jednostkę miary Towary sprzedawane w sklepie samoobsługowym, opatrzone kodem kreskowym, wadze poniżej 5 kilogramów i pojemności 5 litrów nie muszą być oznaczone nalepką z ceną, pod warunkiem, że na półce jest etykieta, tabliczka lub plakat (wywieszka) z ceną oraz sklep zainstaluje tzw. czytniki cen.
Czytniki cen
Ceny w lokalach gastronomicznych Właściciele barów i restauracji są zobowiązani do uwidaczniania szczegółowego cennika całego aktualnego menu. Ceny potraw powinny być uwidocznione w sposób czytelny, cennik zaś wywieszony w miejscu ogólnodostępnym wewnątrz lub na zewnątrz lokalu w pobliżu drzwi wejściowych.
Ceny w hotelach Przedsiębiorcy prowadzący hotele muszą wykładać w każdym pokoju katalog z cenami noclegów, wyżywienia i innych oferowanych usług, co zapewne nie jest nowością, ale... przy aparatach telefonicznych musi być uwidoczniona cena jednego impulsu a także wielkość opłat dodatkowych za wszystkie usługi telekomunikacyjne.
Ceny za inne rodzaje usług Ceny za usługi fryzjerskie, remontowe, medyczne i inne muszą być podawane razem z dokładnym określeniem rodzaju usługi i jej zakresu. Jeśli jest to zgodne z praktyką, ze względu na rodzaj świadczonej usługi, zamiast cen za usługę można będzie podawać cenę jednostkową za jednostkę usługi, np. za przewóz taksówką - cenę za kilometr.
Wchodząc do sklepu, baru czy zakładu fryzjerskiego, na co przede wszystkim powinniśmy zwracać uwagę?
Kary, które mogą nałożyć inspektorzy Inspekcji Handlowej: od 1000 do 5000 EURO.
KONIEC…