Przykłady Badanie polityki oświatowej w gminie X, kompetencji powiatu (miasta na prawach powiatu), województwa, identyfikacja czynników i barier rozwoju.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
NADZÓR PEDAGOGICZNY W ROKU SZKOLNYM 2012/2013
Advertisements

Program wychowawczy szkoły i program profilaktyki
historia od dnia 21 czerwca 1996 r.
Zasady wyboru podręczników przez nauczycieli.
Sześciolatek idzie do szkoły
Kontrole doraźne w roku szkolnym Kontrole doraźne -71 na wniosek : organu prowadzącego szkołę lub placówkę - 4 Rzecznika Praw Obywatelskich.
Organizacja nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2010/2011.
Uwagi i wnioski wynikające z nadzoru pedagogicznego nad szkołami i przedszkolami w roku szkolnym 2008/2009 Słupsk, 26 sierpnia 2009 r. DELEGATURA w Słupsku.
Drugi priorytet Ministra Edukacji Narodowej Wrzesień 2007 r.
Reforma systemu oświaty Obniżanie wieku szkolnego i upowszechnianie edukacji przedszkolnej Edukacja skuteczna, przyjazna i nowoczesna Luty 2009.
KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA
Dokonać kontroli zapewnienia bezpiecznych i higienicznych warunków korzystania z obiektów należących do szkoły, w tym bezpiecznych i higienicznych warunków.
EWALUACJA WEWNĘTRZNA W SZKOLE
Sześciolatek idzie do szkoły. Filozofia zmiany Wyrównywanie szans edukacyjnych upowszechnienie wychowania przedszkolnego obniżenie wieku obowiązku szkolnego.
Spotkanie z Wójtami, Burmistrzami, Prezydentami i Starostami Małopolski Małopolski Kurator Oświaty Artur Dzigański.
Konferencja dla dyrektorów szkół podsumowująca pracę w I semestrze marzec 2005 r. Uwarunkowania prawne dotyczące szkół policealnych.
Konferencja 10 października 2012 Organizacja pracy w roku szkolnym 2012/2013.
WYDZIAŁ KSZTAŁCENIA PRZEDSZKOLNEGO, PODSTAWOWEGO I GIMNAZJALNEGO Gdańsk, dnia 26 sierpnia 2008 r. Kuratorium Oświaty w Gdańsku.
EDUKACJA W GMINIE PRZYWIDZ System edukacji w gminie Przywidz oczami rodzica.
1 Zespół opiniodawczo-doradczy do spraw statusu zawodowego nauczyciela Jakie warunki pracy nauczyciela? Warszawa, 4 październik 2010 r.
ZESPÓŁ SZKÓŁ W OSTASZEWIE
NADZÓR PEDAGOGICZNY KURATORA OŚWIATY
PODSTAWY PRAWNE DZIAŁALNOŚCI SAMORZĄDÓW UCZNIOWSKICH
"Usługi publiczne jako istotny czynnik rozwoju lokalnego w gminach Aglomeracji Wałbrzyskiej” System pomiaru jakości usług publicznych dla Aglomeracji Wałbrzyskiej.
UPRAWNIENIA RADY PEDAGOGICZNEJ Narada szkoleniowa dyrektorów Jola nta Lenkiewicz – Broda Eugeniusz Półtorak Białystok, 21 luty 2008 r.
Ustrój samorządu terytorialnego
Ustrój samorządu terytorialnego
Dzielnicowe Biuro Finansów Oświaty - Targówek m.st. Warszawy INFORMACJE DOTYCZĄCE SPECJALNEJ ORGANIZACJI NAUKI I METOD PRACY DLA DZIECI I MŁODZIEŻY Z ORZECZENIEM.
Analiza wykonania budżetu za okres I – X 2015 roku w szkołach i placówkach oświatowych na terenie Dzielnicy Wola Dzielnicowe Biuro Finansów Oświaty – Wola.
Kryteria rekrutacji do klas pierwszych ogólnodostępnych oraz integracyjnych gimnazjów prowadzonych przez Miasto Poznań.
„Organ wykonawczy jednostki samorządu terytorialnego, w terminie do dnia 31 października, przedstawia organowi stanowiącemu jednostki samorządu terytorialnego.
1 Plan nadzoru pedagogicznego Lubelskiego Kuratora Oświaty na rok szk. 2015/2016 wynikający z podstawowych kierunków polityki oświatowej państwa.
KONFERENCJA DLA PRZEWODNICZĄCYCH GMINNYCH KOMISJI ROZWIĄZYWANIA PROBLEMÓW ALKOHOLOWYCH Danuta Janusz Ekspert Wojewódzki ds. Informacji o Narkotykach i.
Informacja o stanie realizacji zadań oświatowych w Gminie Wielka Wieś w roku szkolnym 2008/2009 Wielka Wieś, październik 2009.
REKRUTACJA DO PRZEDSZKOLI PUBLICZNYCH I ODDZIAŁÓW PRZEDSZKOLNYCH W SZKOŁACH PODSTAWOWYCH.
Gdańska Rada Oświatowa Podstawa prawna powołania oraz kompetencje.
Rok szkolny 2014/2015. Wzbogacenie oferty edukacyjnej szkoły o oddział sportowy w klasie IV.
Edukacja skuteczna, przyjazna i nowoczesna Reforma systemu oświaty Reforma systemu oświaty.
Wyniki przeprowadzonej ankiety dotyczącej organizacji zewnętrznego nadzoru pedagogicznego skierowanej do dyrektorów szkół i placówek oświatowych województwa.
Debata z udziałem dyrektorów szkół i placówek oświatowych maj/czerwiec 2016 r.
POMORSKA RADA OŚWIATOWA. Ustawa z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym I.Art Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych.
Wspomaganie w nadzorze pedagogicznym
INFORMACJA o stanie realizacji zadań oświatowych w Gminie Kartuzy, w roku szkolnym 2015/2016 w tym o wynikach sprawdzianów i egzaminów w szkołach, których.
PROGRAM „RODZINA 500 plus” W GMINIE JEDLNIA-LETNISKO

Zasady zgłaszania innowacji pedagogicznej w kontekście
Spotkanie z rodzicami uczniów szkół podstawowych i gimnazjów
REFORMA OŚWIATY Ustawa Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo oświatowe
Podstawowe dylematy oświaty w kontekście jej efektywności
SIEĆ SZKÓŁ W GMINIE NOWE OD 1 WRZEŚNIA 2017 ROKU
w części dotyczącej wydatków
Zmiany w prawie oświatowym

Dzielnicowe Biuro Finansów Oświaty – Wola m.st. Warszawy
Dzielnicowe Biuro Finansów Oświaty –Wola m.st. Warszawy
Dzielnicowe Biuro Finansów Oświaty – Wola m.st. Warszawy
Dzielnicowe Biuro Finansów Oświaty – Wola m.st. Warszawy
Dzielnicowe Biuro Finansów Oświaty – Wola m.st. Warszawy
Dzielnicowe Biuro Finansów Oświaty – Wola m. st
Dzielnicowe Biuro Finansów Oświaty – Wola m.st. Warszawy
Dzielnicowe Biuro Finansów Oświaty – Wola m.st. Warszawy
REFORMA OŚWIATY Ustawa Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo oświatowe
Sześciolatek idzie do szkoły
rekrutacja Rok szkolny 2019/2020
Kuratorium Oświaty we Wrocławiu
Programu polityki oświatowej Miasta Olsztyna na lata
art. 264 ust. 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r.
WARTO WIEDZIEĆ…...
Dzielnicowe Biuro Finansów Oświaty – Wola m.st. Warszawy
Zapis prezentacji:

Przykłady Badanie polityki oświatowej w gminie X, kompetencji powiatu (miasta na prawach powiatu), województwa, identyfikacja czynników i barier rozwoju

Przykład – polityka oświatowa. Definicja Polityka oświatowa jako dyscyplina naukowa „zajmuje się ustalaniem optymalnych zasad upowszechniania oświaty wśród dzieci, młodzieży i dorosłych z punktu widzenia przygotowania ich do życia, zawodu i aktywnego uczestnictwa w kulturze...” (Wołczyk 1974, s. 40)

Zadania polityki oświatowej K. Podoski i W. Turnowiecki (2001) do zadań polityki oświatowej zaliczyli: - organizowanie przedszkoli i szkół - zapewnienie dożywiania w szkołach - organizowanie świetlic szkolnych i czasu wolnego dla uczniów - organizowanie wakacyjnego wypoczynku dla dzieci i młodzieży - organizowanie dowożenia dzieci i młodzieży do szkół - prowadzenie internatów i domów studenckich - wypłacanie stypendiów i zapomóg dla dzieci i młodzieży - prowadzenie poradnictwa wychowawczego, szkolnego i zawodowego

Zadania gminy w zakresie edukacji (1) Zapewnienie warunków działania szkoły lub placówki, w tym bezpiecznych i higienicznych warunków nauki, wychowania i opieki Wykonywanie remontów obiektów szkolnych oraz zadań inwestycyjnych w tym zakresie Zapewnienie obsługi administracyjnej, finansowej i organizacyjnej szkoły lub placówki Wyposażenie szkoły lub placówki w pomoce dydaktyczne i sprzęt niezbędny do pełnej realizacji programów nauczania, programów wychowawczych, przeprowadzenia sprawdzianów i egzaminów oraz wykonywania innych zadań statutowych Źródło: Ustawa o systemie oświaty; Dz.U. z 1991 r., nr 95, poz. 425

Zadania gminy w zakresie edukacji (2) Przykład: - po uzyskaniu pozytywnej opinii kuratora oświaty rada gminy może zlikwidować szkołę publiczną; Na podstawie powyższej informacji o kompetencji samorządu gminy (miasta) grupa badawcza może starać się uzyskać informację o liczbie szkół, które oba analizowane miasta chciały zlikwidować np. w ostatnich pięciu latach, informację o liczbie szkół, które udało się zlikwidować, informację o liczbie miejsc w tych szkołach itp. - rada gminy może zdecydować o połączeniu szkół w zespół, może decydować o wyłączeniu z zespołu szkoły lub włączeniu do zespołu a także może decydować o likwidacji zespołu za zgodą kuratora oświaty; Na podstawie powyższej informacji grupa próbuje uzyskać informację o liczbie szkół, które zostały połączone w zespoły szkół, jak duże są owe zespoły (które miasto ma większe zespoły szkół liczone liczbą dzieci i młodzieży) i inne informacje, które wynikają w powyższego przepisu

Jak badać kompetencje oraz politykę? Analiza podręczników i artykułów Analiza odpowiednich ustaw Wyszczególnienie zadań obligatoryjnych i fakultatywnych (np. samorząd województwa powołuje radę... a samorząd województwa może powołać...); Uzyskanie informacji z jednostki samorządu terytorialnego o podjętych decyzjach (funkcjonujące programy, uchwały, konkretne pytania na podstawie literatury lub rozpoznania kompetencji skierowane do pracowników urzędów). Ważne: na podstawie artykułów w tym tablic w nich zawartych można wywnioskować o zagadnieniach, które warto podjąć w badanych dwóch miastach lub województwach; Analiza dostępnych wskaźników (analiza ilościowa), utworzenie własnych oraz zastosowanie analizy jakościowej

Przykład analizy kompetencji samorządu gminy i województwa

Kompetencje powiatu Kompetencje Miasto 1 Miasto 2 Wspólna obsługa administracyjna, finansowa i organizacyjna (uchwala rada gminy) (art. 4, ust. 9) tak nie Funkcjonowanie oddziału międzynarodowego w szkole (art. 7a) liczba oddziałów międzynarodowych 9 1 ...

Kompetencje gminy i powiatu - ćwiczenie Na podstawie analizy ustawy należy podać kilka kompetencji gminy i powiatu. Zidentyfikowane kompetencje wpiszemy do poniższej tabeli. Wykonane zadania Miasta 1 i Miasta 2 należałoby wypełnić po uzyskaniu informacji z urzędu miasta. Kompetencje Artykuł, ustęp Miasto 1 Miasto 2

Przykład analizy ilościowej (1)

Przykład analizy ilościowej (2) Uwaga: wydatki inwestycyjne na oświatę dzielą się na kolejne kategorie, które można analizować Źródłem informacji są sprawozdania z wykonania budżetu

Przykład analizy jakościowej (1)

Przykład analizy jakościowej (2)

Przykład analizy jakościowej (3)

Przykładowe wskaźniki Średnie wyniki egzaminu gimnazjalnego w części matematyczno-przyrodniczej Liczba uczniów przypadająca na komputer w szkole Odsetek dzieci w wieku 3-6 lat objętych wychowaniem przedszkolnym Inne utworzone przez studentów

Czynnik czy bariera rozwoju? Kategorie Czynnik rozwoju Bariera rozwoju Odsetek ludności z wykształceniem wyższym Województwo 1 (duży odsetek w porównaniu z innymi województwami) Województwo 2 (mały odsetek) Liczba pracujących na 1000 mieszkańców Województwo 1 i 2 (niewielki udział) Liczba przestępstw na 1000 mieszkańców Województwo 1 i 2 (niewielki odsetek) ...

Czynnik czy bariera rozwoju – ćwiczenie Na podstawie analizy fragmentu strategii rozwoju województwa pomorskiego należy określić, czy podane informacje są czynnikami czy barierami rozwoju Kategoria Czynnik Bariera Średnia wieku mieszkańców jest niższa od średniej krajowej X Duży udział absolwentów szkół wyższych wśród osób bezrobotnych ...

Wskaźniki uzyskane w badaniu – nie tylko z istniejących dokumentów - również mówią o czynnikach lub barierach rozwoju danej jednostki Kategoria Czynnik Bariera 5 km dróg/ km kw (jeżeli to mało w porównaniu do innych województw to...) X ...

Koniec