Nowa podstawa programowa

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Uczeń i nauczyciel wobec zmian
Advertisements

WYNIKI PRÓBNEGO EGZAMINU GIMNAZJALNEGO
Nowa” Matura 2015 Języki obce
Kształcenie umiejętności pisania w świetle nowej podstawy programowej
Poziom rozszerzony Na podstawie standardów wymagań Centralnej Komisji Egzaminacyjnej w Warszawie Opracowała Anna Horodelska.
JAK PRACOWAĆ Z TEKSTEM LITERACKIM ?
Poziom rozszerzony Opracowała Anna Horodelska Na podstawie standardów wymagań Centralnej Komisji Egzaminacyjnej w Warszawie.
i wymagania szczegółowe
Praca z pozaliterackim tekstem kultury na lekcjach języka polskiego
Kształtowanie kompetencji czytelniczych można podzielić na trzy fazy:
Wartości i wartościowanie w nowej podstawie programowej
Tekst w centrum uwagi na każdej lekcji
Kształtowanie kompetencji czytelniczych-
PODSTAWA PROGRAMOWA JĘZYKA POLSKIEGO SZKOŁA PODSTAWOWA
JĘZYK POLSKI KLASY IV - VI
Sprawdzian po klasie szóstej w szkole podstawowej
NOWA PODSTAWA PROGRAMOWA
ROK SZKOLNY 2013/2014. Nr for my FormaOsoba prowadzącaLiczba godzin Cena 232Jak pracować w klasie IV na lekcjach języka polskiego? Refleksje nauczyciela.
Sprawdzian dla uczniów kończących szóstą klasę szkoły podstawowej.
Centrum Edukacji Nauczycieli w Koszalinie
Wydawnictwo STENTOR prezentuje
Literacki i pozaliteracki Tekst kultury na lekcjach języka polskiego
Rodzaje i gatunki literackie
Metodyka nauczania języka polskiego Wykład 2 Proces planowania w edukacji polonistycznej Dr Krzysztof Koc.
ANALIZA PODSTAWY PROGRAMOWEJ DLA IV ETAPU EDUKACYJNEGO
ANALIZA WYNIKÓW EGZAMINU GIMNAZJALNEGO – KWIECIEŃ 2012 HISTORIA.
1 PRZESZŁOŚĆ TO DZIŚ Zmienione wydanie podręcznika dla kl. II liceum i technikum z serii Piotra Wydawnictwo Piotra Marciszuka STENTOR Warszawa 2009 CZĘŚĆ
Egzamin w gimnazjum składał się z 3 części: humanistycznej, matematyczno-przyrodniczej i języka obcego nowożytnego. Podczas egzaminu kończącego gimnazjum.
Układ podręcznika To już znasz ćwiczenia literackie i językowe odwołujące się do wiedzy i umiejętności z gimnazjum ćwiczenia literackie i językowe odwołujące.
POTRZEBY UCZNIA CUDZOZIEMCA
Maturzyści przed maturą pisemną zastanawiają się:
NOWA FORMUŁA SPRAWDZIANU SZÓSTOKLASISTY
Od roku szkolnego 2014/2015. Co spowodowało, że egzamin maturalny musiał się zmienić ? Zmiana podstawy programowej Zużycie się dotychczasowej formuły.
ROK SZKOLNY 2014/2015. Nr for my FormaOsoba prowadzącaLiczba godzin Cena 250Matura Analiza i interpretacja tekstów kultury I. Rostankowska1080 zł.
Modyfikacja egzaminu maturalnego
Nowa podstawa programowa- proces dydaktyczny – egzamin Katowice 2009 Matura a podstawa programowa – nowe perspektywy dydaktyczne dr Kornelia Rybicka dr.
Informacja o maturze w 2015 roku. Matura od 2015 roku Lista przedmiotów obowiązkowych nie ulega zmianie w porównaniu do obecnie obowiązujących: język.
Termin sprawdzianu: 1 kwietnia 2015 r. (środa), godz
 Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację.
Wspólne gospodarstwo- podział obowiązków
TEST POWTÓRZENIOWY EPIKA.
Informacje na temat matury z języka polskiego od 2015 roku.
Przyczyny wprowadzenia reformy - stara i nowa podstawa programowa.
NOWA MATURA, czyli nie taki diabeł straszny jak go maluj ą …
Do wymagającego czytelnika, na wprost wychodzi „Polonistyka”!
Ogólnopolska konferencja „Nowa podstawa programowa kształcenia ogólnego i wychowania przedszkolnego. Język polski” Lublin, 6-7 listopada 2008 r.
Nowa podstawa programowa dla szkoły podstawowej i gimnazjum
SCHEMAT INTERPRETACYJNY
18, 19, 20 kwietnia 2016 Podstawę prawną przeprowadzania egzaminu gimnazjalnego stanowią następujące akty prawne: 1. Ustawa z dnia 7 września 1991 r.
Egzamin maturalny od 2010 r.. CZĘŚĆ USTNA przedmioty obowiązkowe:  język polski – nie określa się poziomu egzaminu  język obcy nowożytny zdawany na poziomie.
Jak ciekawie omówić lekturę
Biblioteka szkolna we współczesnym świecie
Język polski na sprawdzianie szóstoklasisty *. Zgodnie z nową formułą sprawdzianu szóstoklasiści przystępujący do sprawdzianu w 2016 roku będą musieli.
PRÓBNEGO SPRAWDZIANU SZÓSTOKLASISTY
Czy i jaki wpływ na literaturę i jej twórców mają wydarzenia historyczne?
Sprawdzian został przeprowadzony 1 kwietnia 2015 r. Uczniowie, którzy z przyczyn losowych lub zdrowotnych nie przystąpili do sprawdzianu tego dnia, pisali.
Kształtowanie kompetencji komunikacyjnych wiedza o języku w szkole podstawowej i gimnazjum.
ANALIZA WYNIKÓW DIAGNOZY WSTĘPNEJ
Egzamin gimnazjalny z języka angielskiego - poziom podstawowy.
Edukacja teatralna w podstawie programowej
Egzamin gimnazjalny z języka angielskiego - poziom podstawowy.
Egzamin ósmoklasisty.
Próbny egzamin ÓSMOKLASISTy 2018/2019
Próbny Egzamin Ósmoklasisty
Wyniki próbnego egzaminu gimnazjalnego – język obcy nowożytny.
EGZAMIN I REKRUTACJA 2019/2020.
Egzamin ósmoklasisty z języka polskiego
Informacje ogólne o egzaminie
Pakiet edukacyjny „Przeszłość to dziś” Zakres podstawowy i rozszerzony
Zapis prezentacji:

Nowa podstawa programowa Jak przygotować się do pracy na lekcjach języka polskiego z nową podstawą programową w I klasie gimnazjum?

Cechy nowej podstawy programowej Prostsza i przejrzystsza od poprzedniej. Zastępuje dawną podstawę i standardy wymagań. Unowocześniona (uwzględnia najnowsze technologie informacyjne i formy wypowiedzi językowej). Uwzględnia realnie możliwości czytelnicze uczniów.

Czytanie podstawy programowej Podstawę programową należy czytać w całości. Wymagania się nie powtarzają, ale są kontynuowane (np.): pisanie listu prywatnego (kl. I- III) pisanie listu oficjalnego (kl. IV- VI) pisanie listu motywacyjnego (gimnazjum)

Cele kształcenia- wymagania ogólne Odbiór wypowiedzi i wykorzystanie zawartych w nich informacji. Analiza i interpretacja tekstów kultury. Tworzenie wypowiedzi. Stopniowanie poziomu odbioru tekstu. Nacisk na: komunikowanie się, szukanie informacji, funkcjonalizacja wiedzy.

Odbiór wypowiedzi i zawartych w nich informacji Czytanie i słuchanie: 5) rozpoznaje różnice między fikcją a kłamstwem, 6) rozpoznaje wypowiedzi o charakterze emocjonalnym i perswazyjnym, 7) rozpoznaje intencje wypowiedzi (aprobatę, dezaprobatę, negację, prowokację), 8) dostrzega w wypowiedzi ewentualne przejawy agresji i manipulacji;

Odbiór wypowiedzi i zawartych w nich informacji 8) dostrzega w wypowiedzi ewentualne przejawy agresji i manipulacji; Świadomość językowa: 3) Dostrzega zróżnicowanie słownictwa- rozpoznaje (…) wulgaryzmy; dostrzega negatywne konsekwencje używania wulgaryzmów;

Odbiór wypowiedzi i zawartych w nich informacji 9) Rozpoznaje wypowiedź argumentacyjną, wskazuje tezę, argumenty, wnioski; III Tworzenie wypowiedzi: Mówienie i pisanie: 10) tworzy spójne wypowiedzi ustne oraz pisemne (…) rozprawka;

Odbiór wypowiedzi i zawartych w nich informacji Świadomość językowa: 9) rozpoznaje temat słowotwórczy i formant w wyrazach pochodnych i wskazuje funkcje formantów w nadawaniu znaczenia wyrazom pochodnym; Na poziomie podstawowym, funkcjonalizować: tekst literacki praktyka życiowa np. Zieleń Tuwima (neologizmy)

Analiza i interpretacja tekstów kultury Wstępne rozpoznanie; Analiza; Interpretacja; Wartości i wartościowanie. Przygotowanie do pracy maturalnej.

Lektury a teksty kultury W nowej podstawie programowej nie mówi się tylko o lekturach, ale o tekstach kultury – a więc dużo szerszym zakresie. Język polski nie ogranicza się do nauki o literaturze i języku, ale obejmuje np. zjawiska współczesnej kultury popularnej (komiks, piosenka).

Wstępne rozpoznanie Gimnazjum Opisuje własne odczucia, które budzi w nim dzieło; 2) Rozpoznaje tematykę utworu. Ponadgimnazjalna . Prezentuje własne przeżycia wynikające z kontaktu z dziełem; Określa problematykę utworu; Rozpoznaje konwencję literacką

Analiza 2) charakteryzuje postać mówiącą w utworze (nie musi znać pojęcia ‘podmiot liryczny”); 10) znajduje w tekstach współczesnej kultury popularnej (np. w filmach, komiksach, piosenkach) nawiązania do tradycyjnych wątków literackich i kulturowych; wskazuje przykłady mieszania gatunków;

np. gry komputerowe, grafika komputerowa Analiza 11) uwzględnia w analizie specyfikę tekstów kultury przynależnych do następujących rodzajów sztuki: literatura, teatr, film, muzyka, sztuki plastyczne, sztuki audiowizualne; np. gry komputerowe, grafika komputerowa

Interpretacja 3) interpretuje głosowo wybrane utwory literackie (recytowane w całości lub fragmentach); W nowej podstawie programowej kładzie się znów nacisk na umiejętność recytacji jako jeden z elementów ćwiczących pamięć oraz doskonalących umiejętność występowania publicznego.

Tworzenie wypowiedzi tworzy spójne wypowiedzi (…) podanie, życiorys i CV, list motywacyjny; dokonuje starannej redakcji tekstu napisanego ręcznie i na komputerze (umiejętnie formatuje tekst, dobiera rodzaj czcionki według rozmiaru i kształtu, stosuje właściwe odstępy, wyznacza marginesy i justuje tekst, dokonuje jego korekty, jednocześnie kontrolując jego autokorektę (…)

Tworzenie wypowiedzi Mówienie i pisanie: 6) Przestrzega zasad etyki językowej w różnych sytuacjach komunikacynych, m. in. zna konsekwencje stosowania form charakterystycznych dla elektronicznych środków przekazywania informacji, takich jak: SMS, e- mail, czat, blog (…) Świadomość językowa: 2) (…) zna granice stosowania slangu młodzieżowego;

Teksty kultury, które bezwzględnie trzeba znać- „serce polskiej literatury” Jan Kochanowski, wybrane fraszki, Treny (V, VII, VIII); Ignacy Krasicki, wybrane bajki; Aleksander Fredro, Zemsta; Adam Mickiewicz, Dziady cz. II; Henryk Sienkiewicz, wybrana powieść historyczna (Quo vadis, Potop lub Krzyżacy).

Teksty kultury Teksty poznawane w całości- nie mniej niż 5 pozycji książkowych w roku szkolnym oraz wybrane przez nauczyciela teksty o mniejszej objętości; wybrane wiersze; utwór podejmujący problematykę Holokaustu (np. wybrane opowiadanie Idy Fink)

Teksty kultury powieść przygodowa młodzieżowa powieść obyczajowa; utwór fantasy; utwór detektywistyczny; opowiadanie z literatury światowej XX w. powieść współczesna z literatury polskiej i światowej; inne pozycje książkowe;

Teksty kultury 2) Teksty poznawane w całości lub części: Ryszard Kapuściński- wybrany utwór (nie Podróże z Herodotem- są w podstawie dla IV etapu); 3) Wybór publicystyki z prasy i innych środków społecznego przekazu; wybrany komiks; wybrane programy telewizyjne.

Od tekstu do kontekstu Emocjonalny odbiór wypowiedzi. Analiza (umiejscowienie w kontekstach). Wnioskowanie. Odczytywanie znaczeń. Interpretacja. Nie chodzi o uczenie historii literatury.

III etap - IV etap Ścisła kontynuacja między etapami. Nie ma powtarzania, ma być przyrost umiejętności i wiedzy. Matura będzie się odnosiła do 6 lat edukacji.

Przyrost umiejętności- przykład Gimnazjum: uczeń rozpoznaje wypowiedź argumentacyjną; wskazuje tezę, argumenty, wnioski (I 1. 1); Liceum (pp): uczeń wyróżnia argumenty, kluczowe pojęcia, twierdzenie w tekście argumentacyjnym; dokonuje logicznego streszczenia (I 1. 5); Liceum (pr): rozpoznaje retoryczną organizację wypowiedzi; wskazuje zastosowane w niej sposoby osiągania przejrzystości i sugestywności (I 1. 4);