Zarządzanie strategiczne

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Ryzyko walutowe Rynek walutowy
Advertisements

SKUTECZNOŚĆ i EFEKTYWNOŚĆ SYSTEMU
Analiza progu rentowności
KSZTAŁTOWANIE STRUKTURY KAPITAŁU A DŹWIGNIA FINANSOWA
Próg rentowności.
Definicja Benchmarking definiowany jest jako „nieprzerwany proces porównywania wyników przedsiębiorstwa, systemów zarządzania, procesów, produktów i usług.
Analiza ryzyka projektu
4. Analiza otoczenia konkurencyjnego przedsiębiorstwa
6. Strategie zarządzania
Analiza potencjalnych skutków wdrożenia usługi WLR
STRATEGIA LOKALIZACJI zarządzanie produkcją
zarządzanie produkcją
badania rynku turystycznego
Decyzje cenowe przedsiębiorstwa turystycznego
Turystyka jako zjawisko społeczno-gospodarcze
SYSTEM ZARZĄDZANIA JAKOŚCIĄ
Innowacyjność zagadnienia wprowadzające
Wpływ systemu rachunku kosztów na wynik finansowy
Raport z audytu technologicznego dla przedsiębiorstwa PHU MAXIMUM
Maciej Bieńkiewicz, 15 marca 2012
P O P Y T , P O D A Ż.
MARKETING STRATEGICZNY
STRATEGIE MARKETINGOWE FIRM
Rynki konkurencji niedoskonałej
IPscore - narzędzie do wyceny wartości patentów
Zarządzanie projektami
Zarządzanie strategiczne
POZYSKIWANIE KLIENTA.
WYDZIAŁ INŻYNIERII PRODUKCJI I LOGISTYKI
Różnicowanie cen na rynku hotelarskim
Rola celów i przyczyny ich formułowania:
Partnerstwo w logistycznym łańcuchu dostaw
Otoczenie technologiczne w przedsiębiorstwie
Plan biznesowy. Cele planu biznesowego: zmusza biznesmena do przemyślenia kwestii związanych z przedsiębiorstwem, rozważyć wszystkie kwestie związane.
Przedstawienie nowego produktu
Kluczowe czynniki sukcesu
Decyzje cenowe Przedsiębiorstwa Turystycznego
Decyzje cenowe przedsiębiorstwa turystycznego
Planowanie przepływów materiałów
Strategia przedsiębiorstwa
Ekonomia Blok 1: Rynek, popyt i podaż POPYT
Popyt i podaż jako regulatory rynku
KONKURENCJA NIEDOSKONAŁA: konkurencja monopolistyczna, oligopol
BADANIA EFEKTÓW PROMOCJI SPRZEDAŻY
Instrumenty promocji (narzędzia promocji).
Recykling wybranych grup odpadów - projekt
Strategie promocji.
Definicja konkurencji, jej formy i narzędzia.
BADANIA EFEKTÓW PROMOCJI SPRZEDAŻY
Ryzyko walutowe problemem współczesnych przedsiębiorstw
Międzynarodowa integracja gospodarcza
Nie jesteśmy w stanie odpowiedzieć na wszystkie wyzwania... ~ … ale jesteśmy Nie jesteśmy w stanie odpowiedzieć na wszystkie wyzwania... ~ … ale jesteśmy.
PRODUKT.
PODSTAWOWE INFORMACJE Grupa World of TUI poprzez spółki własne i zależne zajmuje pozycję lidera na większości turystycznych rynków europejskich (Polska,
Marek Fertsch Zarządzanie produktem - wykład 1. Wykład 1. Definicja zarządzania produktem. Kategorie produktów.
A.M. Zarzycka.  strategie cen wysokich  strategie cen neutralnych (przeciętnych, średnich)  strategie cen niskich A.M. Zarzycka.
STAĆ CIĘ NA INNOWACJE Systemy Call Center Sp. z o.o.
Strategie marketingowe przedsiębiorstw na rynku UE A.M. Zarzycka.
STRATEGIA EUROCENY I JEJ ELEMENTY PLAN 1.Determinanty ceny na rynkach europejskich. 2.Dyferencjacja euroceny. 3. Standaryzacja euroceny.
Segmentacja rynku.
Wprowadzenie Mała firma, rozpoczynająca swoją działalność na rynku
SEGMENTACJA RYNKU.
Five O’clock Miniprzedsiębiorstwo działające na terenie III LO im. św. Jana Kantego w Poznaniu.
Jak założyć spółdzielnię socjalną?
Wprowadzenie do dyskusji panelowej: Konkurencja i współpraca w łańcuchach dostaw żywności na rynku wewnętrznym UE i na rynkach krajów trzecich Forum.
LOGISTYKA Punkt rozdziału.
Publiczne prawo konkurencji
Zapis prezentacji:

Zarządzanie strategiczne Dr inż. Aleksander Gwiazda Wykład 5 Taktyki dyferencjacji

Plan wykładu Idea dyferencjacji Analiza podejść dyferencjacji Taksonomia taktyk dyferencjacji Cechy taktyk dyferencjacji Przykłady

Pojęcie dyferencjacji Idea dyferencjacji Pojęcie dyferencjacji Dyferencjacja to działanie zmierzające do oparcia taktyki walki konkurencyjnej organizacji na wyróżnieniu się i uzyskaniu rozpoznawalności u klientów.

Idea dyferencjacji Cel dyferencjacji Celem dyferencjacji jest ucieczka od walki konkurencyjnej poprzez unikatowość oferty organizacji. Pozwala to na utrzymanie pożądanego poziomu kosztów i cen.

Formy dyferencjacji Można wyróznić następujące formy dyferencjacji: Idea dyferencjacji Formy dyferencjacji Można wyróznić następujące formy dyferencjacji: dyferencjację właściwą pseudodyferencjację

Dyferencjacja właściwa Idea dyferencjacji Dyferencjacja właściwa Dyferencjacja właściwa to rzeczywiste wyróżnienie się organizacji na rynku. Dyferencjacja to może mieć charakter zarówno produktowy jak i procesowy.

Idea dyferencjacji Pseudodyferencjacja Pseudodyferencjacja to dyferencjacja osiągnięta środkami reklamy. W rzeczywistości zmianie ulega jedynie pozycjonowanie organizacji w umysłach klientów.

Poboczne typy dyferencjacji Idea dyferencjacji Poboczne typy dyferencjacji Do pobocznych typów dyferencjacji zalicza się: dyferencjację przestrzenną dyferencjację jakościową Oba te typy odnoszą się zarówno do dyferencjacji produktowej jak i procesowej.

Przykładowe wymiary dyferencjacji Idea dyferencjacji Przykładowe wymiary dyferencjacji Dyferencjacja może być określona przez jeden z poniższych wymiarów: spełnienie wymagań klienta markę nowoczesność dostępność

Możliwość dyferencjacji Idea dyferencjacji Możliwość dyferencjacji Dyferencjacja może zaistnieć tylko w stosunku do standardowe oferty rynkowej oferowanej za standardową cenę. Oferta standardowa oznacza cechy oferty oczekiwane przez klientów i przez nich określane jako standardowe.

Definicja dyferencjacji Idea dyferencjacji Definicja dyferencjacji Dyferencjacja to opracowanie takiej oferty rynkowej, która odróżnia się od oferty standardowej dla tej dziedziny nie tylko ceną ale i innym parametrem i różnica ta jest postrzegana przez rynek.

Mapa przestrzeni rynkowej Obszar nieopłacalności Analiza podejść dyferencjacji Mapa przestrzeni rynkowej wartość rynkowa oferty oferta standardowa Obszar opłacalności T5 wysoka T6 T2 T4 T1 niska cena rynkowa Obszar nieopłacalności T3 niska wysoka

Analiza podejść dyferencjacji Obszar T1 Obszar ten jest obszarem nieopłacalności. Oferta z tego obszaru jest nisko oceniana przez rynek co nie koreluje się zupełnie z jej wysoką ceną. Jedynym racjonalnym rozwiązaniem jest wycofanie tej oferty.

Analiza podejść dyferencjacji Obszar T2 Obszar ten jest dalszą częścią obszaru nieopłacalności. Oferta z tego obszaru nie wyróżnia się na tyle na tle oferty standardowej by rynek zaakceptował jej wysoką cenę. Jedynym wyjściem wydaje się próba poprawienia rynkowej oceny wartości oferty.

Analiza podejść dyferencjacji Obszar T3 Obszar ten jest trzecią częścią obszaru nieopłacalności. Cena oferty nie jest na tyle niska by zrekompensować niską rynkową ocenę wartości oferty. Jedynym wyjściem wydaje się próba obniżenia ceny aby skorelowała się z oceną wartości rynkowej oferty.

Analiza podejść dyferencjacji Obszar T4 Jest to obszar dyferencjacji poniżej standardowej. Oferta z tego obszaru posiada skorelowany stosunek wartości i ceny. Taktyka ta wpisuje się w zasadę: mniej wartościowy produkt za niską cenę. Zasadą tej taktyki jest obniżanie wartości i ceny produktu (na przykład samochód z ubogim wyposażeniem seryjnym).

Analiza podejść dyferencjacji Obszar T5 Jest to obszar dyferencjacji ponad standardowej. Oferta z tego obszaru posiada skorelowany stosunek wartości i ceny, przy czym obydwie te wartości są podniesione. Zasadę tej taktyki spełnia na przykład sprzedaż bogato wyposażonych samochodów za wyższą cenę.

Analiza podejść dyferencjacji Obszar T6 Jest to obszar przełomu. Oferta posiada wysoką ocenę rynkową natomiast oferowana jest po niższej niż oczekiwana cenie. Jeżeli oferta przełomu będzie silną ofertą może zdefiniować na rynku nową pozycję standardową.

Mapa taktyk dyferencjacji Taksonomia taktyk dyferencjacji Mapa taktyk dyferencjacji różnica wartości i ceny taktyka specjalizacji taktyka doskonalenia dodatnia taktyka zawężania taktyka zubożania ujemna typ rynku powstający istniejący

Taksonomia taktyk dyferencjacji Taktyka doskonalenia Jest to taktyka polega na wyróżnianiu oferty pod względem jej walorów i oferowaniu jej po cenie nie odbiegającej znacząco od ceny standardowej. Typowym przykładem takiej oferty jest seria ofert typu 2w1 lub 3w1.

Taktyka specjalizacji Taksonomia taktyk dyferencjacji Taktyka specjalizacji Taktyka ta polega na oferowaniu produktów dla wybranych, wyselekcjonowanych, specjalnych grup klientów. Tylko tacy klienci będą w stanie ocenić wartość oferty. Przykładem może być oferta dla ludzi nietypowych.

Taksonomia taktyk dyferencjacji Taktyka zubożania Taktyka zubożania to taktyka oferowania mniej wartościowych produktów po niższej cenie. Przykładem takiej strategii są: tanie linie lotnicze lub oferty samochodów bez jakiegokolwiek wyposażenia dodatkowego.

Taksonomia taktyk dyferencjacji Taktyka zawężania Zawężanie to przygotowywanie oferty dla grupy klientów, dla których standardowa oferta jest nadmiarowa. Oferta taka nie jest postrzegana w oczach tej części rynku jako gorsza. Przykładem zawężania może być oferta telefonów komórkowych bez mms’ów lub romingu.

Cechy taktyk dyferencjacji Wyróżnialność Jest to cecha decydująca o powodzeniu taktyki dyferencjacji. Tylko szerokie badania rynkowe i obiektywna analiza oferty pozwolą na wyłonienie specyficznych la niej wymiarów różnicowania się. O wyróżnialności zadecydować trzeba a priori.

Efektywność ekonomiczna Cechy taktyk dyferencjacji Efektywność ekonomiczna Taktyki dyferencjacji są tym bardziej uzasadnione ekonomicznie im słabiej rynek zdefiniował walory oferty standardowej. Niewrażliwymi na dyferencję są produkty powszechnego użytku. Natomiast taktyki te są najlepsze dla produktów luksusowych.

Cechy taktyk dyferencjacji Ochrona taktyki Trwałość taktyk dyferencjacji mogą zapewnić przedsiębiorstwu specjalne, niekopiowalne umiejętności. Zalicza się do nich: koncesje, patenty, super niskie koszty produkcji czy też duży wolumen produkcji.

Rezultat dyferencjacji Cechy taktyk dyferencjacji Rezultat dyferencjacji Trwała realizacja taktyki dyferencjacji winna prowadzić do wykreowania niszy rynkowej danej organizacji. Daje ona tej organizacji trwałą przewagę konkurencyjną.

Przykłady dyferencjacji Taktyka doskonalenia

Taktyka specjalizacji Przykłady dyferencjacji Taktyka specjalizacji POCH Spółka Akcyjna zajmuje się w szerokim zakresie produkcją i sprzedażą odczynników chemicznych i produktów chemii specjalizowanej, oraz prowadzi całokształt zagadnień związanych z eksportem i importem odczynników.          W strategii rozwoju POCH S.A. szczególne znaczenie ma polityka nastawiona na poszerzanie asortymentu wyrobów, zwiększanie zdolności produkcyjnych, dostosowywanie produktów do potrzeb i życzeń potencjalnych nabywców, działania proekologiczne, jak również budowanie i rozwijanie sieci Przedstawicielstw Handlowych.

Taktyka zubożania Przykłady dyferencjacji Zgodnie z filozofią tanich linii lotniczych staramy się maksymalnie ograniczyć wszelkie koszty, którymi w zwykłych liniach lotniczych ostatecznie obciążony zostaje pasażer. Dla wielu pasażerów bezpłatne posiłki mogą być przykładem takiego niepotrzebnego, z punktu widzenia Pasażera kosztu. Jeżeli jednak masz ochotę na posiłek, proponujemy Ci wiele interesujących i tanich zestawów kanapek, zup, przekąsek, słodyczy i napojów. W barku można zapłacić Euro, Funtem Brytyjskim, Dolarem i oczywiście Złotówką. Jeśli więc dopadnie Cię ochota na kanapkę nie musisz martwić się o przelicznik walut.

Taktyka zawężania Przykłady dyferencjacji Superkarta Zimowa Chcesz kupić samą aktywację bez telefonu? W promocji Superkarta Zimowa masz do wyboru dwa promocyjne plany cenowe: za 25 złotych miesięcznie otrzymujesz w ramach abonamentu 80 minut do wykorzystania na połączenia do Plus GSM i na stacjonarne lub 40 minut do innych operatorów, lub 160 SMS; za 45 złotych - otrzymujesz 150 minut do Plus GSM i na numery stacjonarne lub 75 minut do innych operatorów, lub 300 SMS-ów. Umowę zawierasz jedynie na 6 miesięcy.

Podsumowanie Taktyki dyferencjacji stanowią twórcze uzupełnienie taktyk kosztowych. Taktyki dyferencjacji mogą wyrażać się w dyferencjacji ponad i poniżej standardowej. Skuteczność dyferencjacji zależy od rynkowej oceny oferty. Utrzymanie trwałej dyferencjacji prowadzi do zdobycia niszy rynkowej.

Dziękuję z uwagę