Miejski Obszar Funkcjonalny Trójmiasta

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Koncepcja przestrzenna docelowego układu drogowego
Advertisements

Miejski Obszar Funkcjonalny
KSZTAŁTOWANIE SYSTEMU OBSŁUGI PASAŻERSKIEJ ADLOMERACJI (REGIONU)
Delimitacja Rzeszowskiego Obszaru Metropolitalnego
VI Posiedzenie Podkomitetu Monitorującego Program Operacyjny Kapitał Ludzki Województwa Warmińsko-Mazurskiego 8 października 2009 r. Olsztyn Organizacja.
Strategia Wdrażania Priorytetów Regionalnych PO KL w województwie pomorskim Styczeń 2008 r.
Strategia wdrażania komponentu regionalnego Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w województwie pomorskim Departament Europejskiego Funduszu.
STATYSTYKA PUBLICZNA DLA SAMORZĄDU MIEJSKIEGO (doświadczenia i perspektywy) Kazimierz Kruszka Urząd Statystyczny w Poznaniu Toruń, kwietnia 2008.
Konferencja informacyjna na temat na temat konkursu dotacji dla partnerstw samorządowych w ramach Programu Regionalnego MF EOG Warszawa 28 stycznia.
Strategia Rozwoju Województwa Lubuskiego 2020.
Aktualizacja Regionalnej Strategii Innowacji
Prywatyzacja usług publicznych.
Wspólne posiedzenie Zespołu Zarządzającego SRWD
Endogenne potencjały rozwojowe województwa lubelskiego
Delimitacja i główne założenia Lubelskiego Obszaru Metropolitalnego
PRZESŁANKI KONKURENCYJNOŚCI
Perspektywy rozwoju Suwalszczyzny Daniel Górski Suwałki, marzec 2013 r. Konferencja Razem dla przyszłości Suwalszczyzny.
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Nowa koncepcja polityki regionalnej państwa Warszawa, 4 sierpnia 2008 r.
Unia Europejska Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego Regionalny Program Operacyjny dla Województwa Pomorskiego na lata Departament Programów.
Temat pracowni projektowej: społeczno-ekonomiczne uwarunkowania rozwoju lokalnego i regionalnego prowadzący: Grzegorz Masik.
Łódzkiego Obszaru Metropolitalnego w kontekście aktualizacji
Potencjał i trendy rozwojowe miast Małopolski
Strategia Rozwoju Miasta Włocławek jako podstawa do aplikacji o środki zewnętrzne w tym Unii Europejskiej Włocławek, 24 września 2012 roku.
Henryk Szych Dyrektor Biura Planowania Przestrzennego w Lublinie Chełm, 26 czerwca 2012 r.
Wyzwania rozwojowe miast w kontekście krajowej polityki miejskiej
MIEJSKIE OBSZARY FUNKCJONALNE
Wrocławski Obszar Metropolitalny
Strategia Rozwoju Powiatu Puławskiego
Lokalny program rewitalizacji Gniewkowa na lata 2009 – sierpnia 2009 r.
Województwa Pomorskiego 2020 a jakość edukacji w regionie
NISZE AKTYWNOŚCI GOSPODARCZEJ NA DOLNYM ŚLĄSKU
Społeczno-ekonomiczne uwarunkowania rozwoju powiatu X
Wspieranie współpracy metropolitalnej w nowej perspektywie finansowej
STRATEGIA ROZWOJU SYSTEMU TRANSPORTU WOJEWÓDZTWA ŚLĄSKIEGO
ŚRÓDMIEŚCIE OLSZTYNA KOMUNIKACJA W ZINTEGROWANYM PROGRAMIE ROZWOJU PRZESTRZENNEGO ŚRÓDMIEŚCIA OLSZTYNA WYDZIAŁ ROZWOJU MIASTA, MARZEC 2014.
Zmiana Planu Zagospodarowania Przestrzennego Województwa Małopolskiego
mieszkańców pomorskiej wsi
Włocławski Obszar funkcjonalny
Polityka Terytorialna- Obszary Rozwoju Społeczno-Gospodarczego
Projekt realizowany w ramach Programu Regionalnego MRR „Rozwój miast poprzez wzmocnienie kompetencji jednostek samorządu terytorialnego, dialog społeczny.
Regionalne Obserwatorium Terytorialne Województwa Łódzkiego
Delimitacja miejskich obszarów funkcjonalnych Włocławka oraz wsparcie ich rozwoju poprzez przygotowanie dokumentów planistyczno-strategicznych KONFERENCJA.
Platforma informacyjna wsparciem procesu optymalizowania rozwoju systemu transportowego KRAKOWIC dr hab. inż. Andrzej Szarata Politechnika Krakowska Katowice,
Poznań, 15 października 2014 r. Andrzej Tyszecki Wybrane uwarunkowania formalno-proceduralne i systemowe eksploatacji gazu z łupków.
Leszno jako centrum aglomeracji i centrum subregionu
"Usługi publiczne jako istotny czynnik rozwoju lokalnego w gminach Aglomeracji Wałbrzyskiej” Omówienie głównych działań zrealizowanych w ramach projektu.
Programowanie rozwoju lokalnego w latach Dr Mariusz Sienkiewicz Zakład Samorządów i Polityki Lokalnej Wydział Politologii UMCS.
"Usługi publiczne jako istotny czynnik rozwoju lokalnego w gminach Aglomeracji Wałbrzyskiej” System pomiaru jakości usług publicznych dla Aglomeracji Wałbrzyskiej.
Analiza dla funkcjonalnego obszaru krośnieńsko- jasielskiego w ramach projektu pn. „Dla spójności i dostępności – analiza możliwości rozwojowych obszaru.
USŁUGI PUBLICZNE - DEFINICJA
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich Podstawowe usługi i odnowa wsi na obszarach wiejskich (M07)
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Badanie potencjału województwa pomorskiego w zakresie zróżnicowania.
Opracowanie wskaźników monitorowania miejskich obszarów funkcjonalnych ośrodków wojewódzkich w zakresie rozwoju budownictwa mieszkaniowego, na poziomie.
Szczecińska Kolej Metropolitalna
Dojazdy do pracy w województwie wielkopolskim - zróżnicowanie przestrzenne Skąd i dokąd Wielkopolanie dojeżdżali do pracy w 2011 r.
Spotkanie Metropolitalnego Forum Wójtów, Burmistrzów, Prezydentów i Starostów „NORDA” Projekt: NORDA – PÓŁNOCNY BIEGUN WZROSTU Program grantowy MRR dla.
 Wymiar terytorialny RPO i SRW,  Zintegrowane podejście do planowania rozwoju regionalnego i lokalnego  Dopasowanie mechanizmów finansowych i zakresów.
Kryteria wyboru projektów w ramach poddziałania Efektywność energetyczna - mechanizm ZIT - wsparcie dotacyjne Regionalny Program Operacyjny Województwa.
9.3. Regionalna infrastruktura drogowa Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata
Projekt częściowo finansowany przez Unię Europejską w ramach Programu Operacyjnego Pomoc Techniczna Łukasz Mikuła Instytut Geografii Społeczno-Ekonomicznej.
Rozwój województwa mazowieckiego w latach
Miejskie Obszary Funkcjonalne w województwie pomorskim
Krajowe uwarunkowania aktualizacji strategii rozwoju województw
Dlaczego nowe studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego miasta Gdańska? Konferencja: „Gdańsk w nowej perspektywie – porozmawiajmy.
Przemysław Śleszyński
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich
Studia II stopnia (magisterskie) rok akademicki 2018/2019
Studia II stopnia (magisterskie) rok akademicki 2018/2019
Zapis prezentacji:

Miejski Obszar Funkcjonalny Trójmiasta Rada Metropolitalna Zatoki Gdańskiej Gdańsk, 17 kwietnia 2013 r.

Kryteria wyznaczania MOF wg MRR Kryteria wypracowane przez zespół złożony z przedstawicieli MRR; MTBiGM; samorządów województw Wskaźniki funkcjonalne: oparte o powiązania rdzenia MOF z obszarami przylegającymi (liczba osób dojeżdżających do pracy, liczba „przemeldowań” z rdzenia ośrodka na obszary przylegające); Wskaźniki społeczno-gospodarcze: mierzące społeczno-gospodarczy aspekt urbanizacji (udział pracujących w zawodach pozarolniczych, liczba podmiotów gospodarczych, udział podmiotów gospodarczych w usługach wyższego rzędu); Wskaźniki morfologiczne: mierzące gęstość zaludnienia oraz liczbę nowych mieszkań oddawanych do użytku.

Delimitacja MOF Trójmiasta wg MRR SŁABE STRONY: brak analizy zmienności poszczególnych wskaźników; statyczne podejście do delimitacji, oparte na danych pochodzących z różnych lat, często bardzo odległych od siebie np. dane z NSP 2002 i z Banku Danych Lokalnych z 2011; nie uwzględnienie w nich kontekstu uwarunkowań przestrzennych;

Miejskie Obszary Funkcjonalne – przyjęte założenia Miejski Obszar Funkcjonalny - miasto wraz z jego strefą zewnętrzną, która poprzez gęstą sieć powiązań tworzy z miastem funkcjonalnie „jeden organizm” - intensywnych powiązań i relacji. Podstawą wyznaczania miejskich obszarów funkcjonalnych były metody bezpośrednie, tzn. takie, które dotyczą faktycznie występujących ciążeń, w przeciwieństwie do wielu studiów delimitujących zasięg w oparciu tylko o metody pośrednie (np. nasilenie procesów suburbanizacji, nasycenie gmin podmiotami gospodarczymi itp.). Należą do nich powiązania: migracyjne (druki meldunkowe), rynku pracy (identyfikacja na podstawie NIP płatnika i ubezpieczonego), dojazdów do liceów ogólnokształcących (adresy uczniów), komunikacyjne (natężenie połączeń bezpośrednich i czas dojazdu w godzinach szczytu), dostępność transportowa (ma charakter zmienny).

Miejskie Obszary Funkcjonalne – przyjęte założenia Dla delimitacji MOF przyjęto kilka założeń porządkujących badanie i pozwalających na rozstrzygającą decyzję w procesie delimitacji: MOF są obszarami rozłącznymi (dany obszar może być tylko w jednym MOF), tam, gdzie następowałoby przenikanie różnych FOM, wyznacza się jeden MOF o charakterze aglomeracji, MOF ma charakter ciągły (nie może otaczać gmin, które nie są jego częścią), MOF obejmuje gminy w całości (kryterium administracyjne), MOF nie jest tożsamy ze strefą oddziaływania – zasięgiem funkcji ponadregionalnych np. nauki, szkolnictwa wyższego, kultury wysokiej.

Powiązania migracyjne i procesy suburbanizacji rezydencjonalnej (1) W 2007 roku napływ ludności z Gdańska, Gdyni i Sopotu o poziomie przekraczającym 5‰ odnotowano w 15 gminach strefy podmiejskiej; W 2010 roku napływ ludności z Gdańska, Gdyni i Sopotu o poziomie przekraczającym 5‰ odnotowano w 14 gminach strefy podmiejskiej; Źródło: Czynniki i ograniczenia rozwoju miast województwa pomorskiego, 2012

Powiązania migracyjne i procesy suburbanizacji rezydencjonalnej (2) 2003-2006 2007-2010 Wyodrębnione jako gminy o najbardziej intensywnych procesach suburbanizacji: bardzo wysokie wartości dodatniego salda migracji (pow. 9‰); i/lub aktywności budowlanej (pow. 35 nowych budynków mieszkalnych na 1000 budynków istniejących). Źródło: Czynniki i ograniczenia rozwoju miast województwa pomorskiego, 2012

Powiązania w zakresie dojazdów do pracy (1) Dojeżdżający do pracy w Trójmieście na 1000 pracujących mieszkańców gminy

Powiązania w zakresie dojazdów do pracy (2) powyżej 3000 dojeżdżających 1500 – 3000 dojeżdżających 500 – 1500 dojeżdżających poniżej 500 dojeżdżających

Powiązania w zakresie dojazdów do pracy (3) dojeżdżający do pracy na 1000 pracujących mieszkańców gminy

Powiązania w zakresie dojazdów do szkół Granice stref dojazdów, które są zarazem obszarami obsługi w zakresie ogólnokształcącego szkolnictwa ponadgimnazjalnego wyznaczono na podstawie dominującego kierunku dojazdów do szkół z każdej gminy.

Powiązania miast w systemie komunikacji publicznej (1) Analizując wskaźnik powiązań dla miast, trzeba podkreślić dominującą rolę Gdańska i Gdyni w systemie przewozów pasażerskich. Źródło: Czynniki i ograniczenia rozwoju miast województwa pomorskiego, 2012

Czas dotarcia komunikacją publiczną do Gdańska Tylko miejscowości powiatów gdańskiego oraz części kartuskiego, tczewskiego mają dobrą czasową dostępność do Gdańsk, odpowiada to obszarowi posiadającemu bezpośrednie powiązaniach komunikacją publiczną z Gdańskiem.

Dostępność przestrzenna i dostępność transportowa

Delimitacja obszarów obsługi miast (1) Obszary obsługi miast na poziomie regionalnym Obszary obsługi miast na poziomie powiatowym ZASIĘGI OBSŁUGI OŚRODKÓW ≠ OBSZARY FUNKCJONALNE

Źródło: Plan zagospodarowania przestrzennego WP, 2009; Czynniki i ograniczenia rozwoju miast województwa pomorskiego, 2012

JST - członkowie inicjatyw metropolitalnych na tle Obszaru Metropolitalnego Trójmiasta

Wszystkie dokumenty i informacje związane ze Strategią Rozwoju Województwa _Pomorskiego 2020, Regionalnymi Programami Strategicznymi oraz przygotowaniami do nowej perspektywy 2014-2020 dostępne są na stronie: www.strategia2020.pomorskie.eu W prezentacji wykorzystano: Plan zagospodarowania przestrzennego Województwa Pomorskiego, 2009; Czynniki i ograniczenia rozwoju miast województwa pomorskiego, 2012; Koncepcja Przestrzennego Zagospodarowania Kraju 2030, 2011.