Beata Kossek Milena Pleskot Aleksander Nowak Mariusz Sadurski „SZANSE I ZAGROŻENIA DLA ROZWOJU TANIEJ BAZY GASTRONOMICZNEJ NA PRZYKŁADZIE WARSZAWSKICH BARÓW MLECZNYCH” Beata Kossek Milena Pleskot Aleksander Nowak Mariusz Sadurski
CELE I METODYKA BADAŃ CELE analiza czynników warunkujących funkcjonowanie barów mlecznych przedstawienie szans i zagrożeń rozwoju BM na rynku warszawskim METODYKA BADAŃ badania wtórne: literatura tematyczna, raporty, artykuły prasowe, ustawy i rozporządzenia badania pierwotne: wywiady
HIPOTEZY Atrakcyjne ceny posiłków są w stanie przyciągnąć nowych klientów Bary mleczne są atrakcją turystyczną Warszawy Klientami barów są osoby o najniższych dochodach Cofnięcie dotacji spowoduje zamykanie barów mlecznych
CO TO JEST BAR MLECZNY? Samoobsługowy, bezalkoholowy, ogólnodostępny zakład masowego żywienia, prowadzący produkcję i sprzedaż potraw mleczno – nabiałowo – jarskich wchodzących w skład posiłków całodziennych wg Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 15 grudnia 2000 roku w sprawie stawek, szczegółowych zasad, trybu udzielania i rozliczania dotacji przedmiotowych do posiłków sprzedawanych w barachj mlecznych Dz.U. nr 116 poz. 1220
WARSZAWSKIE BARY MLECZNE Uniwersytecki Pod Barbakanem Familijny Świętokrzyski Bambino Średnicowy Złota Kurka Biedronka Ząbkowski Rusałka Marymont Szwajcarski Gdański Sady Malwa Wilanowski
CZYNNIKI WARUNKUJĄCE ROZWÓJ BARÓW MLECZNYCH Ekonomiczne Technologiczne Społeczno – demograficzne Polityczno - prawne Konkurencji
UWARUNKOWANIA EKONOMICZNE Gospodarka wolnorynkowa Wzrost gospodarczy Tendencja spadkowa stopy bezrobocia Wskaźniki inflacji Wzrost kosztów siły roboczej
UWARUNKOWANIA TECHNOLOGICZNE brak postępu technologicznego i jakościowego poprawa warunków technologicznych i sanitarnych w poszczególnych barach mlecznych likwidacja placówek niespełniających warunków sanitarnych zaostrzenie przepisów sanitarnych po wejściu do Unii Europejskiej
UWARUNKOWANIA SPOŁECZNO - DEMOGRAFICZNE spadek umieralności i wzrost przeciętnej długości życia wyraźne zubożenie wielu grup społecznych lawinowy wzrost bezrobocia i spadająca siła nabywcza chęć wyróżniania się z tłumu model starzejącego się społeczeństwa wzrost liczby studentów na terenie Warszawy polepszająca się sytuacja materialna gospodarstw domowych powszechnie akceptowane jest przygotowywanie i spożywanie posiłków w domu
PREFERENCJE POLAKÓW
Miejsca, w których zwolennicy kuchni polskiej zazwyczaj spożywają potrawy tej kuchni
UWARUNKOWANIA POLITYCZNO - PRAWNE Rok Kwota dotacji (w zł) 2001 19,7 mln 2002 16,2 mln 2003 16,3 mln 2004 18,0 mln 2005 stawka podatku VAT w gastronomii wynosi 7% wg Rozporządzenia Ministra Finansów z dn. 15.12.2000 r. w sprawie stawek, szczegółowych zasad i trybu udzielania i rozliczania dotacji przedmiotowych do posiłków sprzedawanych w barach mlecznych.
UWARUNKOWANIA KONKURENCYJNE budki typu „fastfood” restauracje McDonald’s stołówki studenckie i zakładowe
SZANSE utrzymanie dotacji na dotychczasowym poziomie bary mleczne jako atrakcja turystyczna zapotrzebowanie społeczeństwa spowodowane zubożeniem i wysokim bezrobociem szum medialny – cofnięcie dotacji do barów mlecznych moda na retro przede wszystkim niskie ceny !!!
ZAGROŻENIA cofnięcie lub zmniejszenie dotacji wzrost dochodów społeczeństwa zacofanie technologiczne warunki sanitarne w barach mlecznych pojawienie się na rynku usług gastronomicznych konkurenta lokalizacja barów mlecznych w centrum Warszawy „łakomym kąskiem” dla potencjalnych inwestorów zagranicznych
WNIOSKI KOŃCOWE Zapotrzebowanie na usługi żywieniowe w barach mlecznych Sprzyjająca koniunktura gospodarcza Brak typowej konkurencji „Monopolista cenowy” na rynku gastronomicznym Wypełnienie niszy rynkowej
WNIOSKI KOŃCOWE – WERYFIKACJA HIPOTEZ - Klientami barów są osoby o najniższych dochodach + Atrakcyjne ceny posiłków są w stanie przyciągnąć nowych klientów - Cofnięcie dotacji spowoduje zamykanie barów mlecznych + Bary mleczne są atrakcją turystyczną Warszawy
DZIĘKUJEMY ZA UWAGĘ !