Motywowanie uczniów do aktywności sportowej Ewa Moroch
Dlaczego COŚ ROBIMY ?
BO CHCEMY, BO POTRZEBUJEMY, BO LUBIMY
MOTYWY WEWNĘTRZNE PODNIECENIE RADOŚĆ ZAMIŁOWANIE DO DZIAŁANIA CHĘĆ POPRAWY SWOICH UMIEJĘTNOŚCI TO, CO SPRAWIA, ŻEBY SPORT NAS BAWIŁ
RUCH ... MA DAWAĆ RADOŚĆ I ROZWIJAĆ UCZNIA Skupienie się głównie na WYGRANIU (motyw zewnętrzny – TROFEA, KORZYŚCI MATERIALNE, KORZYŚCI NIEMATERIALNE – SŁAWA, POZYCJA SPOŁECZNA) w pracy z dziećmi jest największym problemem współczesnej pracy z dziećmi ... każdy RUCH MOŻNA ZMIENIAĆ i ZAMIENIAĆ W ZABAWĘ I RADOŚĆ, POD WARUNKIEM, ŻE I ONA JEST NAJWIĘKSZĄ MOTYWACJĄ RODZICÓW I NAUCZYCIELI
Psycholog w zespole dziecięcym realizuje potrzeby (P) i wartości (W) związane z aktywnością ruchową (P) : Aktywności Odpoczynku Bezpieczeństwa Znaczenia Współpracy Rywalizacji (W) : Sprawność fizyczna Zdrowie Uznanie społeczne Samorealizacja Piękno Szczęście
Teoria Potrzeb Maslowa
Warunki motywowania ucznia Stworzenie mentalnych warunków do pracy ze sportem jak z innym rodzajem dziecięcej zabawy Budowanie ZESPOŁU poprzez relacje z innymi dziećmi Komunikacja w zespole Otwartość na innego Wiara i pewność siebie Praca ze świadomym odżywianiem i treningiem Zaprzyjaźnianie się ze sportowym STRESEM Przezwyciężanie negatywnych myśli i problemów Ustalenie celów do osiągnięcia Nauka koncentracji Trening kreatywności – praca nad inicjatywą
Motywacja osiągnięć
McClelland i Atkinson MOTYWACJA OSIĄGNIEĆ = PRAGNIENIE SUKCESU – LĘK PRZED PORAŻKĄ
Wzmocnienie cech uwagi podczas gry Najważniejsze aspekty pracy mentalnej w sporcie, aranżacja dla DZIECI z wykorzystaniem zajęć plastycznych i zabaw dziecięcego treningu mentalnego Wzmocnienie cech uwagi podczas gry Poprawa szybkość reakcji MŁODYCH SPORTOWCÓW Wzmocnienie pozytywnego myślenia podczas gry Praca nad spostrzeżeniami i wyobrażeniami
Twórczy charakter myślenia SPORTOWEGO - KREATYWNOŚĆ I INICJATYWA – Najważniejsze aspekty pracy mentalnej w sporcie, aranżacja dla DZIECI z wykorzystaniem zajęć plastycznych i zabaw dziecięcego treningu mentalnego Twórczy charakter myślenia SPORTOWEGO - KREATYWNOŚĆ I INICJATYWA – TRENING TWÓRCZOŚCI SPORTOWCA Zespołowy charakter myślenia aktywnych fizycznie dzieci – wspólne cele i współpraca w zespole, szacunek do KODEKSU, szczerość Stany emocjonalne – kontrola i budowa świadomości głównie poprzez „LABIRYNTY WYBORÓW”
W pracy z dziećmi PRZEDE WSZYSTKIM Indywidualne Podejście i ...
... Dbałość o WSPÓLNĄ ZABAWĘ, SUMIENNĄ PRACĘ i WYZNACZANIE CELÓW grupowych
BUDOWANIE ODPORNOŚCI DZIECKA W OBLICZU STRESU 3 podstawowe źródła SIŁY DZIECI : JA MAM (ludzi wokół siebie którym ufam, ludzi, którzy ustalają reguły postępowania, ludzi uczących mnie robić poprawnie różne rzeczy) JA JESTEM (osobą, którą ludzie mogą lubić i kochać, osobą odpowiedzialną za innych) JA MOGĘ (rozwiązywać swoje problemy, rozmawiać z innymi o rzeczach, które mnie niepokoją i zajmują, kontrolować siebie, kiedy robię coś niewłaściwego) KSZTAŁTUJEMY I WZMACNIAMY
POCZUCIE WŁASNEJ SKUTECZNOŚCI Bandura (1982) – dotyczy naszych własnych przekonań w kwestii posiadanych umiejętności, Przez co w odróżnieniu do samooceny jest zmienna i zależna od sytuacji
ZAPYTAJ O ... POWODY UPRAWIANIA SPORTU I WSPIERAJ W ICH PRAKTYKOWANIU Systematycznie Z szacunkiem i gotowością do pomocy instruktorskiej i trenerskiej
Dziękuję za uwagę www.mohopsyche.pl