W poszukiwaniu nowego kształtu edukacji zawodowej

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Projekty systemowe wspierające kierunki zmian w kształceniu zawodowym
Advertisements

Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Społecznego oraz budżet państwa w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego.
dr Anna Murkowska dr Przemysław Wolski
Analiza potrzeb szkoleniowych nauczycieli na przykładzie III Liceum Ogólnokształcącego im. Unii Lubelskiej w Lublinie Adam Prus.
PROGRAM OPERACYJNY KAPITAŁ LUDZKI
Międzynarodowa Konferencja Związku Miast: Bogatynia- Hradek-Zittau Mechatronika-Kształcenie Zittau 17 kwietnia 2008 r. Związek Miast Bogatynia- Hradek-Zittau.
Działania Krajowego Ośrodka Wspierania Edukacji Zawodowej i Ustawicznej na rzecz poradnictwa zawodowego Stan aktualny oraz projekty na przyszłość.
Prezentacja przygotowana przez zespół badawczy przy CKE pod kierunkiem dr R.Dolaty PRIORYTETY POMORSKIEGO KURATORA OŚWIATY w roku szkolnym 2008/
Kształcenie według nowej podstawy programowej kształcenia w zawodach Konferencja metodyczna dla nauczycieli przedmiotów zawodowych w roku szkolnym 2012/2013.
1 ZAŁOŻENIA PROJEKTOWANYCH ZMIAN KSZTAŁCENIE ZAWODOWE I USTAWICZNE.
Nadzór pedagogiczny nad szkoleniem zawodowym
Możliwości finansowania sektora edukacji ze środków PO Kapitał Ludzki w woj. lubelskim Konrad Konefał
ROLA STANDARDÓW KWALIFIKACJI ZAWODOWYCH W PRZYGOTOWANIU MŁODZIEŻY DO WEJŚCIA NA RYNEK PRACY JANUSZ MOOS.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Przykłady dobrej.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Przykłady dobrej.
Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji Projekt współfinansowany przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
Doskonalenie podstawprogramowych kluczemdo modernizacjikształcenia zawodowego Warszawa 11 października 2012 r.
Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego Szkolnictwo Wyższe i Nauka Priorytet IV Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Departament Wdrożeń i.
POKL /12. GRUPA DOCELOWA Do udziału w projekcie zapraszamy nauczycieli kształcenia zawodowego zamieszkałych lub zatrudnionych na terenie.
Projekty systemowe i konkursowe realizowane przez Ministerstwo Edukacji Narodowej na rzecz kształcenia zawodowego i ustawicznego Katowice, 29 października.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego UDA-POKL /10 Szyte na miarę kwalifikacje przyszłością
Departament Funduszy Strukturalnych Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty Projekty systemowe i konkursowe, realizowane.
Osiągnięcie przez szkoły i placówki warunków do pełnej realizacji kształcenia ogólnotechnicznego, zawodowego i wychowania komunikacyjnego. Cele szczegółowe:
Sesja panelowa - Panel 1 i 2 Sesja panelowa - Panel 1 i 2 Korzyści wynikające z realizacji modułowych programów nauczania dla zawodu Konferencja System.
Oferta na rok szkolny 2007/08 Ośrodek Edukacji Informatycznej i Zastosowań Komputerów.
Program eCentra - propozycja Bartosz Mioduszewski.
Przedsiębiorcy a szkolnictwo zawodowe
ZZDZ jest pozarządową organizacją oświatową skupiającą aż 24 Zakłady Doskonalenia Zawodowego.
PROJEKT: Diagnoza dostosowania umiejętności i kwalifikacji zawodowych do wymogów lubuskiego rynku pracy realizowany przez: ASM – Centrum Badań i Analiz.
Kształcenie zawodowe w szkołach rolniczych
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki ,
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki ,
Evidence Based Policy Cel strategiczny Wzmacnianie średnio i długookresowej polityki edukacyjnej poprzez dostarczanie systematycznych danych i analiz generowanych.
Projekt jako element strategii doskonalenia nauczycieli Ewa Superczyńska Konferencja Doskonalenie nauczycieli powiatu wolsztyńskiego 14 listopada.
Krajowe Ramy Kwalifikacji w Szkolnictwie Wyższym
Zmiany w szkolnictwie zawodowym
1 Modernizacja egzaminu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe – egzamin potwierdzający kwalifikacje w zawodzie od roku szkolnego 2012/2013.
Kształcenie inżynierów z perspektywy AGH
Nowa jakość doskonalenia – wsparcie rozwoju szkół w powiecie mieleckim POWIAT MIELECKI / CENTRUM KSZTAŁCENIA PRAKTYCZNEGO I DOSKONALENIA NAUCZYCIELI Wspomaganie.
Warszawa, 14 listopada 2012 r. Warszawa, 14 listopada 2012 r. Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego.
KONFERENCJA „oferta edukacyjna zs nr 1 w Olkuszu”
Witold Woźniak Gronowo, 28 października 2014 Doświadczenia we wdrażaniu nowej podstawy programowej kształcenia zawodowego.
Projekt nr PL1-ESF Innowacyjne formy zapewniania jakości w nadzorze pedagogicznym i pracy szkoły w programie Zagraniczna mobilność szkolnej.
+ Rok szkolny 2014/2015 Rokiem Szkoły Zawodowej Wieluń, 28 października 2014 SEKRETARZ STANU W MEN – TADEUSZ SŁAWECKI.
Specjalne szkolnictwo zawodowe wobec technologii informatycznych
ŁCDNiKP 824/rz Akredytacje Łódzkiego Kuratora Oświaty dla placówki doskonalenia i pozaszkolnych form kształcenia ustawicznego Certyfikat ISO 9001 (od 2002)
Urząd Marszałkowski Województwa Lubuskiego w Zielonej Górze
Znaczenie doradztwa zawodowego w nowej perspektywie finansowej Kraków, 27 marca 2015 r.
Wojewódzki Urząd Pracy w Szczecinie Spotkanie informacyjne Dokumentacja konkursowa Nr 1/9.4/11 Szczecin, 12 lipca 2011 r. Spotkanie współfinansowane ze.
5. Kształcenie praktyczne zawodowe
Technologia kształcenia zawodowego 6. Kształcenie modułowe1 6. Idea, organizacja i technologia kształcenia modułowego 1. Podstawy teoretyczne, założenia.
Technologia kształcenia zawodowego
MOŻLIWOŚCI WSPARCIA EDUKACJI
Finansowanie kształcenia zawodowego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Badanie potencjału województwa pomorskiego w zakresie zróżnicowania.
Zmienia życie. Otwiera umysły. Struktura i możliwości programu ERASMUS+ Kształcenie i szkolenia zawodowe ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH Nr 3 „Mechanik”
Kuratorium Oświaty w Opolu Narada z dyrektorami placówek doskonalenia nauczycieli województwa opolskiego Opole, 12 lutego 2013 r.
Cel oraz wskaźniki dla naboru wniosków o dofinansowanie w trybie konkursowym dla Osi Priorytetowej 10 Edukacja Działania 10.4 Dostosowanie systemów kształcenia.
tel/fax: (34) ul.Jasnogórska 15/ Częstochowa Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach.
Edukacja normalizacyjna i zadaniowa w kontekście relacji „Szkoła – rynek pracy” Donata Andrzejczak Łódzkie Centrum Doskonalenia Nauczycieli I Kształcenia.
Doradztwo zawodowe jako ważny element planowania kariery zawodowej uczniów w obliczu wyzwań rynku pracy. Przykłady dobrych praktyk na podstawie projektów.
Konferencja współfinansowan a ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Kompleksowy Program Rozwoju Szkolnictwa Zawodowego.
Wspomaganie w nadzorze pedagogicznym
Pedagogika, studia II stopnia
Powiat Ciechanowski „Doskonalenie szansą na rozwój”
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków
PRACODAWCA W KSZTAŁCENIU ZAWODOWYM – MOŻLIWOŚCI I PERSPEKTYWY
PRACODAWCA W KSZTAŁCENIU ZAWODOWYM – MOŻLIWOŚCI I PERSPEKTYWY
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków
Zapis prezentacji:

W poszukiwaniu nowego kształtu edukacji zawodowej Analiza modeli współpracy szkół prowadzących kształcenie zawodowe z przedsiębiorstwami z perspektywy zarówno szkoły jak i przedsiębiorstwa Projekt współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki

Program prezentacji: 1. Relacja PRACA - EDUKACJA 2. Standardy kwalifikacji zawodowych 3. Przygotowanie merytoryczne i metodyczne nauczycieli 4. Doskonalenia zawodowe i dokształcanie nauczycieli 5. Podsumowanie Diagnoza stanu obecnego Główne cele praktyk i staży zawodowych nauczycieli

Relacja PRACA – EDUKACJA wysoka dynamika zmian w środowisku pracy (nowe materiały, techniki, technologie,ujednolicanie technologii w skali globalnej, nowe formy organizacji i zarządzania) rosnące oczekiwania pracodawców wobec absolwentów szkół zawodowych ograniczony przepływ informacji pomiędzy pracodawcami i placówkami edukacyjnymi brak badań naukowych w zakresie programów kształcenia zawodowego

Relacja PRACA – EDUKACJA Opis charakterystyk zawodowych Treści kształcenia Zbiory umiejętności identyfikowane w środowisku pracy Zbiór szkolnych programów kształcenia Zmiany w środowisku pracy Zmiany w klasyfikacji zawodów szkolnych Ciągła ewaluacja programów kształcenia Ewolucyjne zmiany szkolnych programów kształcenia Relacja PRACA – EDUKACJA wysoka dynamika zmian w środowisku pracy (nowe materiały, techniki, technologie,ujednolicanie technologii w skali globalnej, nowe formy organizacji i zarządzania) rosnące oczekiwania pracodawców wobec absolwentów szkół zawodowych ograniczony przepływ informacji pomiędzy pracodawcami i placówkami edukacyjnymi brak badań naukowych w zakresie programów kształcenia zawodowego

KWALIFIKACJE- zbiór wzajemnie powiązanych umiejętności pozwalających na rozwiązywanie zagadnień przynależnych do określonego obszaru działalności

KLASYFIKACJA RODZAJOWA KWALIFIKACJI -„PIRAMIDA KWALIFIKACJI” KWALIFIKACJE OGÓLNOZAWODOWE KWAL. SPECJALIST. KWALIFIKACJE PODSTAWOWE DLA ZAWODU KWALIFIKACJE PONADZAWODOWE

KLASYFIKACJA RODZAJOWA KWALIFIKACJI -„PIRAMIDA KWALIFIKACJI” POZIOM V POZIOM IV POZIOM III POZIOM II POZIOM I KWALIFIKACJE OGÓLNOZAWODOWE KWAL. SPECJALIST. KWALIFIKACJE PODSTAWOWE DLA ZAWODU WIADOMOŚCI UMIEJĘTNOŚCI CECHY PSYCHOFIZYCZNE KWALIFIKACJE PONADZAWODOWE KWALIFIKACJE RODZAJE KWALIFIKACJI POZIOMY KWAL.

STANDARDY KWALIFIKACJI ZAWODOWYCH Standard kwalifikacji zawodowych jest rodzajem normy opisującej kwalifikacje pracownicze, konieczne do wykonywania typowych zadań zawodowych, zgodnie z wymaganiami podstawowych stanowisk pracy w zawodzie lub inaczej: standard kwalifikacji zawodowych jest to norma minimalnych wymagań kwalifikacyjnych dla zawodu.

STANDARDY KWALIFIKACJI ZAWODOWYCH Opracowywanie standardów kwalifikacji zawodowych w Polsce zostało zainicjowane przez MPiPS w ramach projektów EFS. Dotychczas opracowano standardy dla 253 zawodów.

STANDARDY KWALIFIKACJI ZAWODOWYCH Projekt badawczy MPiPS: „Metodologia tworzenia standardów kwalifikacji zawodowych w Polsce” Projekt badawczy COST: „Rozwój metod badań standardów kwalifikacji zawodowych oraz standardów edukacyjnych”

STRUKTURA STANDARDU KWALIFIKACJI ZAWODOWYCH ZADANIA ZAWODOWE Z1 Z2 Z3 Z4 Z5 Z6 .... ZN W1 U1 P1 W2 U2 P2 wiadomości umiejętności postawa Wi Ui Pi K1 K2 kwalifikacje K3

STANDARDY KWALIFIKACJI ZAWODOWYCH ASPEKTY APLIKACYJNE: baza do budowy podstaw programowych kształcenia w zawodzie i programów kształcenia zawodowego możliwość potwierdzania kwalifikacji uzyskanych w systemie pozaszkolnym możliwość porównywania kwalifikacji zawodowych uzyskanych w różny sposób (również w skali międzynarodowej)

STANDARDY KWALIFIKACJI ZAWODOWYCH PROBLEMY: potrzeba okresowej aktualizacji opracowanych standardów utrudniona transformacja do sfery edukacji ograniczenia w upowszechnianiu różne podejścia metodologiczne stosowane przy konstruowaniu standardów w krajach EU

STANDARDY KWALIFIKACJI ZAWODOWYCH Obecnie w Polsce brak jest regulacji prawnych na stosowanie standardów np. w kształceniu zawodowym!!

KSZTAŁCENIE MODUŁOWE wg METODOLOGII MES Każdy zawód można opisać poprzez wyszczególnienie pojedynczych zadań zawodowych Wykonanie każdego zadania zawodowego wymaga określonych umiejętności praktycznych i opanowania pewnych treści teoretycznych Kształcenie wg programów modułowych przygotowuje uczestnika szkolenia bezpośrednio do wykonywania konkretnych zadań zawodowych – uczymy się tak, jak później pracujemy Zadania zawodowe podczas szkolenia nazywamy jednostkami modułowymi Jednostka modułowa – zadanie zawodowe, którego efektem jest produkt, usługa lub decyzja

ŚCIEŻKI KARIERY ZAWODOWEJ NAUCZYCIELI PRZEDMIOTÓW ZAWODOWYCH studia wyższe na kierunku Edukacja techniczno informatyczna studia wyższe studia podyplomowe przygotowania pedagogicznego studia wyższe staż zawodowy studia podyplomowe przygotowania pedagogicznego     studia wyższe staż zawodowy kurs kwalifikacyjny pedagogiczny

PRZYGOTOWANIE MERYTORYCZNE I METODYCZNE NAUCZYCIELI PRZEDMIOTÓW ZAWODOWYCH jakość kształcenia nauczycieli na wyższych uczelniach doskonalenie zawodowe i dokształcanie nauczycieli wymagania systemu awansu zawodowego poziom atrakcyjności pracy w zawodzie nauczyciela procesy fluktuacyjne kadry nauczycieli

DOSKONALENIE ZAWODOWE I DOKSZTAŁCANIE NAUCZYCIELI PRZEDMIOTÓW ZAWODOWYCH -       studia podyplomowe przygotowujące do nauczania nowego przedmiotu -       studia podyplomowe przygotowania pedagogicznego -       kursy kwalifikacyjne (tylko w zakresie przygotowania pedagogicznego) -       kursy doskonalące -       seminaria -       staże i praktyki zawodowe warsztaty

PRZYGOTOWANIE ZAWODOWE NAUCZYCIELI PRAKTYCZNEJ NAUKI ZAWODU W JEDNYM Z CKP Przygotowanie kierunkowe Przygotowanie pedagogiczne Liczba nauczycieli (40) wyższe techniczne II st. st. podypl. pedag. 5 wyższe techniczne I st. st. podypl. pedag 1 wyższe pedag. II st. 4 średnie techniczne 10 wyższe ekon-zarządz. II st kurs pedagogiczny wyższe pedag. I st. 8

PRZYGOTOWANIE ZAWODOWE NAUCZYCIELI PRAKTYCZNEJ NAUKI ZAWODU W JEDNYM Z CKP Przygotowanie kierunkowe Przygotowanie pedagogiczne Liczba nauczycieli (40) Doskonalenie zawodowe Kursy doskonalące Praktyki wyższe techniczne II st. st. podypl. pedag. 5 1 wyższe techniczne I st. st. podypl. pedag wyższe pedag. II st. 4 średnie techniczne 10 3 wyższe ekon-zarządz. II st kurs pedagogiczny 2 wyższe pedag. I st. 8

ORGANIZATORZY DOSKONALENIA ZAWODOWEGO NAUCZYCIELI PRZEDMIOTÓW ZAWODOWYCH szkoły wyższe (studia podyplomowe, kursy) publiczne i niepubliczne jednostki doskonalenia nauczycieli dostawcy wyposażenia technicznego i dydaktycznego oraz oprogramowania centra szkoleniowe inne jednostki np., stowarzyszenia, fundacje itp

DIAGNOZA OBECNEGO STANU niska atrakcyjność materialna zawodu nauczycielskiego zbyt wygórowane wymagania formalne wobec nauczycieli przedmiotów zawodowych skutki reformy systemu szkolnego obejmującej stopniową likwidację szkolnictwa zawodowego odejście doświadczonych nauczycieli likwidacja bazy technicznej wielu szkół zawodowych braki w wyposażeniu szkół w sprzęt laboratoryjny i techniczny trudności z przygotowaniem uczniów do egzaminów zawodowych brak powiązań szkół z zakładami pracy

GŁÓWNE CELE PRAKTYK I STAŻY ZAWODOWYCH NAUCZYCIELI poznanie oczekiwań pracodawców formułowanych wobec absolwentów szkół zawodowych analiza programów kształcenia zawodowego pod kątem oczekiwań pracodawców zapoznanie z technologiami i organizacją pracy stosowanymi przez pracodawców rozpoznanie możliwości i zasad współpracy pracodawców ze szkołami zawodowymi.

Dziękuję za uwagę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki