DIAGNOZA I PREDYSPOZYCJE ZAWODOWE dr Wojciech J. MALISZEWSKI

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Twórczość nie jest: • wielka i odległa • artystyczna czy „śliczna”'
Advertisements

Samoocena.
Osobowość w przyjaźni Katarzyna Abramowicz psycholog.
Osobowość trenera i instruktora
Metaprogramy Metaprogramy są to utrwalone na nieświadomym poziomie umysłu schematy postępowania, które wywierają wpływ na sposób, w jaki postrzegasz otaczającą.
AUTOPREZENTACJA.
TEMPERAMENT.
Zadanie publiczne pt. Przyszłość jest Kobietą, projekt realizowany w ramach Konkursu Dotacji – Fundusze strukturalne na poziomie NSS, edycja II, organizowanego.
Rozmowa kwalifikacyjna
Skuteczne zachowania na rynku pracy
Kierowanie twórczością w organizacji
FUNDAMENTY PRACY W ZESPOLE
METODA PROJEKTU Metoda ta polega na samodzielnym realizowaniu przez uczniów zadania przygotowanego przez nauczyciela na podstawie wcześniej ustalonych.
Spotkanie robocze z pracownikami PUP odpowiedzialnymi
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwój Zasobów.
1.
Dzień dobry Mariusz Wilk. Efektywna współpraca to taka gdzie dba się o trzy obszary INFORMACJE INFORMACJE PROCEDURY PROCEDURY ODCZUCIA ODCZUCIA.
AGRESJA I PRZEMOC WŚRÓD DZIECI I MŁODZIEŻY
SIĘGAJ PO TO, CZEGO CHCESZ NIE RANIĄC INNYCH!
Gminna Strategia Rozwiązywania Problemów Społecznych w Gminie Grodziczno do 2018 roku.
Szczęście.
Samoocena mgr Paulina Hapka.
Lider- Przywódca.
Czy jesteś osobą otwartą?
KOBIECOŚĆ I MĘSKOŚĆ.
DORADCA posiada aktualną wiedzę z zakresu zawodoznawstwa, rynku pracy, aktywizacji zawodowej KLIENT często może posiadać wiedzę nieaktualną i posługiwać
Przedsiębiorczość – moda, konieczność, czy wyzwanie
„Jak pomóc dziecku w nauce”
Lilianna Kupaj Master Coach ICI Trener Transforming Communication
Zadawanie pytań.
Moja przedsiębiorczość
„Autoprezentacja” MODUŁ Klasa I.
MODU Ł Kszta ł cenie ustawiczne i mobilno ść zawodowa Klasa II.
Automotywacja czyli jak sprawić aby mi się chciało chcieć
KATECHISTA JAKO NAUCZYCIEL
Bydgoszcz ANIMATOR ROZWOJU TECHNOLOGICZNEGO Czynności:  Projektowanie, wdrażanie, promocja i ocena nowych rozwiązań technologicznych, wydawanie.
 Osoby w mojej grupie są dla mnie bardzo ważne, poprzez rozmowę z nimi staram się ich poznać i stwierdzić ich samopoczucie aby potem móc określić.
Rozwój osobowości dziecka w wieku przedszkolnym
Późne dzieciństwo - okres wczesnoszkolny
Już dawno minęły te czasy, kiedy od pracownika wymagano głównie wykształcenia kierunkowego, a dodatkowe umiejętności odgrywały znikomą lub prawie żadną.
Umiejętność obserwacji.
Temperament – czyli trudny świat emocji
To fundamentalny element procesu naprowadzającego ludzi w stronę zachowań i działań najbardziej odpowiednich w danej sytuacji.
O SPRAWIEDLIWOŚCI W OCENIANIU. PODSTAWA PRAWNA 1. Rozporządzenie 2. Statut Szkoły.
„ Szkolna demokracja ”,, SZKOLNA DEMOKRACJA” Czy wiek członków samorządu ma wpływ na zajmowaną przez nich pozycję?
Mądrze Zaplanuj swoją przyszłość ! PROGRAM ZAJĘĆ DLA UCZNIÓW GIMNAZJUM 7 SPOTKANIE.
Jak rozwijać karierę zawodową młodego człowieka? Przewodnik dla kluczowych aktorów - rodziców.
Model kaskadowy jest czytelny, przejrzysty, ale w istocie niepraktyczny Proces projektowania systemu informacyjnego.
Biblioteka ucząca się Roman Tomaszewski Mariusz Polarczyk
Logopedia Silesiaca. „Wprawdzie czasem nie odbiera telefonu, ale to chyba Jej jedyna wada. Trudno spotkać na swojej drodze tak fajną i lojalną osobę.
Zygmunt Korzeniewski. O co prosimy? W pierwszej chwili wydawać się może, że prosić można tylko o coś, czego zyskanie zależy tylko od dobrej woli osoby,
KOMUNIKACJA MIĘDZYLUDZKA
GOTOWOŚĆ SZKOLNA SZEŚCIOLATKÓW
8 zasad postępowania lidera
Z. Korzeniewski, DODN Co przeszkadza w twórczym myśleniu? Z. Korzeniewski przedstawia…
“ Wymagania rynku pracy XXI wieku ” Wymogi naszego wieku, niezależne od zawodu jaki posiadamy !
Porozumienie bez Przemocy w Przedszkolu.
Asertywność w relacjach społeczno – zawodowych w ramach projektu „Licencja pracownika ochrony fizycznej I-go stopnia pierwszym stopniem do zatrudnienia”
Metoda sześciu kapeluszy
Przedsiębiorczość to cecha działania zmierzającego do zapewnienia racjonalnej i efektywnej koordynacji zasobów gospodarczych przedsiębiorstwa oraz umożliwiającego.
Nurty zarządzania – Szkoła stosunków miedzyludzkich.
Profiler™ Podstawowe informacje Dr Paweł Wójcik Sylwia Pawłowska Sierpień 2016.
Stres w pracy nauczyciela
„Drogi dziecka ku samodzielności: Słowa porządkują, pozwalają zrozumieć.” „Wyspa wsparcia” z cyklu.
PRZEKONANIA KOBIET DOSWIADCZAJĄCYCH PRZEMOCY
Szkoła Podstawowa w Annopolu Starym 9 listopada 2016 roku
"JASKINIA PLATONA". PLATON Platon, (ur. 427 p.n.e., zm. 347 p.n.e.) – grecki filozof. Twórca systemu filozoficznego zwanego obecnie idealizmem platońskim.
KOMPETENCJE KLUCZOWE.
Wykład I: Co to jest wizerunek i na czym polega jego kreowanie.
Zapis prezentacji:

DIAGNOZA I PREDYSPOZYCJE ZAWODOWE dr Wojciech J. MALISZEWSKI OSOBOWOŚĆ A KARIERA DIAGNOZA I PREDYSPOZYCJE ZAWODOWE dr Wojciech J. MALISZEWSKI

Osobowościowa tendencja w prognozowaniu kariery zawodowej Postrzeganie człowieka w perspektywie osobowości Osobowość jako zespół cech – „Big Five” 16 typów osobowości wg MBTI

OSOBOWOŚĆ - DEFINICJE osobowość to dynamiczna organizacja wewnątrz jednostki, obejmująca te układy psychofizyczne, które decydują o specyficznych dla niej sposobach przystosowania do środowiska (Allport); te charakterystyki osoby, które wyjaśniają spójny wzorzec uczuć, myśli i zachowania (Pervin)

OSOBOWOŚĆ – DWA PODEJŚCIA W pierwszym z nich oznacza on wszelką umiejętność oraz zręczność w kontaktach interpersonalnych. Osobowość jednostki oceniana jest ze względu na jej zdolności wzbudzania określonych (negatywnych lub pozytywnych) reakcji u różnych osób w różnorakich okolicznościach. W drugim zastosowaniu osobowość rozumie się jako ,,wrażenie”, jakie człowiek wywiera na innych ludziach (efekt doskonale znanego ,,pierwszego wrażenia”).

emocjonalność pozytywna OSOBOWOŚĆ NEUROTYCZNOŚĆ lęk agresywna wrogość depresja impulsywność nadwrażliwość nieśmiałość EKSTRAWERSJA towarzyskość serdeczność asertywność aktywność poszukiwanie doznań emocjonalność pozytywna SUMIENNOŚĆ kompetencje skłonność do porządku obowiązkowość dążenie do osiągnięć samodyscyplina rozwaga UGODOWOŚĆ zaufanie prostolinijność altruizm ustępliwość skromność skłonność do rozczulania się OTWARTOŚĆ NA DOŚWIADCZENIE wyobraźnia estetyka uczucia działanie idee wartości

MBTI – identyfikacja osobowości Segmentacja MBTI zakłada, że ludzie: mają różne preferencje koncentracji swojej uwagi (ekstrawertyk i introwertyk), różnią się swoimi preferencjami w zdobywaniu informacji (podejście analityczne i intuicyjne), mają różne preferencje co do podejmowania decyzji (poprzez analizę lub kierując się uczuciami), mają też różne rozeznanie na świat zewnętrzny (ciągła ocena świata lub ciągła obserwacja świata).

OSOBOWOŚĆ A ZACHOWANIE SIĘ EKSTRAWERTYK Emituje energię na zewnątrz, jego działania są czytelne dla wszystkich. Skupia się na ruchu i działaniu zewnętrznym. Mówi swobodnie i sugestywnie. Nie przeszkadza mu tłum i hałas ale łatwo się rozprasza. Cieszy się, że działa w obecności ludzi, jego działania są sprawne, szybkie i celowe. INTROWERTYK Zatrzymuje energię, jest nieczytelny. Skupia się na pomysłach. Wypowiada się ostrożnie i z wahaniem. Unika tłumu, szuka spokoju i dobrze się koncentruje. Uczestniczy tylko w wybranych działaniach i jest ostrożny. Lubi być sam, denerwuje go brak czasu na samotność. ZMYSŁOWIEC Stosuje bezpośrednią obserwację i korzysta z doświadczeń. Uczy się nowego poprzez naśladownictwo. Ceni solidność i namacalne osiągnięcia. Ufa swoim 5 zmysłom i własnemu doświadczeniu. Zachowuje się praktycznie i tworzy z wysiłkiem w pocie czoła. Ceni to, co tradycyjne i znane. INTUICJONISTA Stosuje zasadę „przebłysków intuicji”. Ceni różne lub niezwykłe osiągnięcia dokonane w natchnieniu. Skupia się na możliwościach i wnioskach a pomija obserwacje. Woli przybliżenia i uogólnienia a nie ścisłe definicje. Zachowuje się z fantazją, tworzy w natchnieniu z intuicją.

OSOBOWOŚĆ A ZACHOWANIE SIĘ (cd.) MYŚLICIEL Jego celem jest prawda, a decyzje biorą się z mózgu. Uznaje za celowe sprzeczanie się z innymi. Przedkłada prawdę nad dyplomację. Krytykuje rzeczy negatywne pomijając pozytywne. Skupia uwagę na zasadach uniwersalnych, jego świat rozwija się zgodnie z zasadami logiki. Zauważa bezsensowny tok myślenia innych. REFLEKSYJNY Jego celem jest harmonia, w działaniu kieruje się sercem. Wierzy, że warto słuchać innych a jego dyskusje mają przyjazny charakter. Dyplomacja jest wyżej niż prawda. Dąży do porozumienia, pomija negatywy. Skupia uwagę na motywach osobistych, jest empatyczny. Sądzi, że świat opiera się na indywidualnych odczuciach. RACJONALISTA Jest zdecydowany, narzuca wolę innym. Pracuje nad swoim życiem zgodnie z ułożonym planem. Preferuje wyciąganie wniosków i lubi osiągać cel. Chce mieć rację i robić wszystko perfekcyjnie. jest zdyscyplinowany, wytrwały i wymagający. PERCEPCJONISTA Przystosowuje swój styl życia do nadchodzących zmian. Żyje elastycznie – nie chce nic stracić. Otwarte sprawy pozostawia do rozwiązania. Lubi rozpoczynać działanie i chce doświadczyć wielu rzeczy. Jest tolerancyjny i łatwo się przystosowuje.

KOMUNIKOWANIE SIĘ – EKSTRAWERTYKA I INTROWERTYKA EKSTRAWERTYK: prawie zawsze przejawia energię, entuzjazm i ekscytację; szybko reaguje na pytania i wydarzenia zewnętrzne; z przyjemnością komunikuje się z pojedynczą osoba, jak i grupą; musi się hamować, aby inni też mogli się wypowiedzieć; woli komunikowanie bezpośrednie niż pisemne; współpracuje z ludźmi, głośno myśli i formułuje wnioski; odczuwa potrzebę natychmiastowego dzielenia się swoimi doświadczeniami; z łatwością dzieli się z innymi informacjami o sobie. INTROWERTYK: zatrzymuje w sobie energię, entuzjazm i ekscytację, chyba że rozmawia z kimś kogo dobrze zna; długa się namyśla zanim zareaguje; woli się komunikować z pojedynczymi osobami; potrzebuje, by inni prowokowali go do mówienia; woli pisać niż rozmawiać face to face; rozważa i analizuje, zanim sformułuje i przedstawi wnioski; zastanawia się nad swoimi doświadczeniami, zanim podzieli się nimi z kimś innym; niechętnie dzieli się z innymi informacjami o sobie.

STOSUNKI Z LUDŹMI – EKSTRAWERTYKA I INTROWERTYKA EKSTRAWERTYK: oprócz stałych lubi wielu innych znajomych i przyjaciół; łatwo nawiązuje nowe znajomości; opowiada innym o swoich znajomych; zawierając nowe znajomości, czuje się w swoim żywiole; podczas spotkań towarzyskich nawiązuje kontakt prawie z każdą osobą; z łatwością mówi o tym co myśli. Czuje się osamotniony, kiedy zabraknie mu partnera; chętnie dzieli się z innymi swoją przestrzenią i czasem. INTROWERTYK: lubi poznawać tylko wybranych ludzi i preferuje bliskie kontakty z kilkoma; ostrożnie podchodzi do zawierania nowych znajomości; bardzo ostrożnie nawiązuje nowe komntakty; na spotkaniach towarzyskich ogranicza się do kontaktu z kilkoma osobami; najpierw porządkuje myśli, a potem dzieli się konkluzjami; dobrze znosi brak partnera; chroni prywatną przestrzeń i pragnie mieć dużo czasu dla siebie.

Praca – style pracy (wybór zawodu) – EKSTRAWERTYK I INTROWERTYK EKSTRAWERTYK: nudzi się i niecierpliwi, gdy jego praca idzie wolno i jest monotonna; poszukuje różnych, aktywnych metod rozwiązywania zadań; skupia się i na pracy i na tym co dzieje się dookoła; polecenia wykonuje natychmiast, działa szybko; bez większego namysłu; lubi rozmowy telefoniczne, nawet gdy przeszkadzają mu w pracy; mnoży pomysły w czasie dyskusji; aby wykonać zadanie, korzysta z różnych zewnętrznych źródeł pomocy; potrzebuje częstych zmian, inspiracji szuka na zewnątrz siebie. INTROWERTYK: denerwuje się i niecierpliwi, gdy mu przerywają i popędzają w pracy; poszukuje spokoju, by móc się skoncentrować; bardziej skupia się na samej pracy niż na tym, co się dzieje wokół; dokładnie analizuje polecenia, nawet jeśli opóźnia to pracę; rozmowy telefoniczne rozpraszają go, szczególnie gdy stają się częste; mnoży pomysły podczas samotnej refleksji; uważa, że sam najlepiej wykona zadanie; zatapia się w pracy, zapominając co jest dookoła

ZACHOWANIE ZMYSŁOWCA I INTUICJONISTY ZMYSŁOWIEC: stosuje bezpośrednią obserwację i korzysta z bezpośrednich doświadczeń; uczy się nowych rzeczy poprzez naśladownictwo i obserwację; ceni solidność i namacalne osiągnięcia dokonane krok po kroku; skupia się na konkretnym doświadczeniu, pomija informacje pochodzące z wyobraźni; ufa swoim pięciu zmysłom i własnemu doświadczeniu; zadowala go życie takim, jakie jest a zmiany uważa za normalne; denerwuje go, gdy coś dzieje się przypadkowo, preferuje precyzyjną i prawdziwą informację; ceni to co tradycyjne i znane; zachowuje się praktycznie; tworzy z wysiłkiem w pocie czoła. INTUICJONISTA: stosuje zasadę „przebłysków intuicji”; uczy się nowych rzeczy na podstawie pojęć ogólnych; ceni różne lub niezwykłe osiągnięcia dokonane w natchnieniu; ufa przeczuciom; niepokoi się widząc, jak zmienne jest życie i próbuje je doskonalić; denerwuje się, gdy coś zostaje zbyt jasno zdefiniowane, preferuje przybliżenia i uogólnienia; ceni nowe różnorodne doświadczenia, zachowuje się z fantazją; tworzy intuicyjnie w natchnieniu.

STYLE KOMUNIKOWANIA SIĘ – ZMYSŁOWIEC I INTUICJONISTA ZMYSŁOWIEC: dowodzi, podaje fakty, detale i przykłady; chce znać praktyczne i rzeczywiste zastosowanie danych; posługuje się własnymi doświadczeniami, by zilustrować i wyjaśnić swój punkt widzenia; przyjmuje sugestie innych, gdyż bezpośrednio zmierza do celu; chce być praktyczny i wiarygodny; jest systematyczny i drobnymi kroczkami zbliża się do celu; w dyskusjach podaje konkretne przykłady; na zebraniach trzyma się ramowego planu; często używa szczegółowego opisu. INTUICJONISTA: głównie prezentuje odczucia, koncepcje pomysły; chce poznać szanse, które kryją się za określonymi danymi; polega na przeczuciach i wyobraźni; przyjmuje sugestie innych, gdyż chce być nowatorski, niezwykły i śmiały; do celu zbliża się okrężną drogą; w dyskusja powołuje się na uogólnienia; na zebraniach zmienia porządek; używa przenośni i analogii

STOSUNKI MIĘDZYLUDZKIE – ZMYSŁOWIEC I INTUICJONISTA ZMYSŁOWIEC: traktuje znajomości realistycznie, czasami pesymistycznie; żąda wyraźnych deklaracji, jak formalne zawiadomienia, pierścionek itp..; nawiązując znajomości wie czego może się po nich spodziewać; wysłuchuje i uwzględnia wypowiedzi przyjaciół dotyczące charakteru jego partnera; gdy sprawy mają się źle, staje twarzą w twarz wobec zaistniałych problemów; zawierając znajomość, wyraźnie określa role i oczekiwania; oczekuje wspólnego omówienia planów przed ich urzeczywistnieniem. INUICJONISTA: traktuje znajomości optymistycznie, czasami nierealistycznie; ceni subtelne wyrazy zobowiązań, jak prezenty, specjalnie dobrane pocztówki; ceni wszelkie zmiany w nawiązywanych znajomościach; marzy o idealnych znajomościach i pomija rzeczywistość; pokonuje trudności, traktując je jako wyzwanie do zmiany znajomości; wierzy, że role lub oczekiwania zawsze można uzgodnić; spodziewa się kontynuacji możliwych do spełnienia wspólnych marzeń.