Zasady użycia liter i, j.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Wybrane orzeczenia Komisji Kultury Języka
Advertisements

Wykonanie : Aleksandra Browarska kl. Vc
Z ortografią za pan brat 
FONETYKA.
Wyrażenia algebraiczne.
ROZWÓJ MOWY U DZIECI.
autor: Agnieszka Lewandowska, Szkoła Podstawowa w Olsztynie
Jacek Kołodziejczyk kl. VIb rok szkolny 2004/2005
Pisownia wyrazów z ,,ch” ,,h”
Definicja rzeczownika
Edytor tekstu.
Pracują w grupach 2,3,4,5 osobowych.
Z zajęć korzystają uczniowie klas I – III ze specyficznymi trudnościami w nauce. Pracują w grupach 2,3,4,5 osobowych. Część zajęć prowadzona jest w sali.
Znany jest on jako pisarz, tłumacz łacińskich tekstów, a także jako autor pierwszego polskiego przekładu Biblii.
SŁOWNIKI JĘZYKA POLSKIEGO.
Podwójne nazewnictwo Podstawową jednostką systematyczną jest gatunek. Nazwę gatunkową zapisujemy stosując binominalne (podwójne) nazewnictwo. Pierwszy.
Rok: 2007/2008 Autor: Zuzia Didyk i Justyna Wajda
SŁOWNIKI.
LICZEBNIK: Odmienna część mowy Oznacza ilość, liczbę, kolejność
Odmienne i nieodmienne części mowy
Opracowanie: Edyta Dębek
Opracował Wiesław Rychlicki na podstawie:
Opracował Wiesław Rychlicki na podstawie:
Opracował Wiesław Rychlicki na podstawie:
Opracował Wiesław Rychlicki na podstawie:
Opracował Wiesław Rychlicki na podstawie:
Wyk. Bartosz Drozdowski oraz Dawid Bukowski
a boy – boys a girl – girls a son – sons a brother – brothers
Poznaj bliżej program Microsoft Office Word 2007
NAJWAŻNIEJSZE POJĘCIA
ORTOGRAFIA NIE JEST TRUDNA!.
ORTOGRAFIA Zasady pisowni.
ENCYKLOPEDIE I SŁOWNIKI
Posiedzenie Rady Pedagogicznej Szkoła Podstawowa nr 130 w Łodzi
Utrwalenie pisowni „ż”
Poprawna polszczyzna Posługiwanie się poprawną polszczyzną to niewątpliwie ważny element kultury językowej, który warto sobie dobrze przyswoić, aby mówić.
Nauczanie zintegrowane
ZASADY PISOWNI WYRAZÓW Z „RZ”!
Utrwalenie pisowni „em”, „en”, „om”, „on”
Utrwalenie pisowni „ch”
Sinusoida - konstrukcja
Utrwalenie pisowni „rz”
PROBLEMY SZKOLNE DZIECI Z ZABURZENIAMI MOWY.  Zaburzenia mowy przyciągają uwagę otoczenia. Dlatego dziecko, które ma problemy z wymową jest bardzo szybko.
Pisownia rzeczowników zakończonych na: -dztwo, -ctwo, -stwo, -wstwo
Zapraszam do obejrzenia prezentacji.
Najczęściej popełniane błędy formalne w pracy dyplomowej
ZABAWY ORTOGRAFICZNE „ RZ”.
Metoda nauki czytania Przyłubskich
Utrwalenie pisowni wyrazów z „j”
Pismo techniczne.
MULTIMEDIALNY SCENARIUSZ ZAJĘĆ
ZASADY PISOWNI „RZ” I „Ż”. „RZ” PISZEMY, GDY: a) następuje wymiana głoskowa rz – r, np. dobrze – dobry, dworzec – dworca, marzec – marca, mierzyć – miara,
Techniki efektywnego uczenia się
Pisownia „u” Literę u piszemy:
MULTIMEDIALNY SCENARIUSZ ZAJĘĆ
FONETYKA.
Sprawdź jak mówisz test. ZACZYNAMY Jeżeli chcesz dobrze przeprowadzić test przygotuj sobie fragment tekstu oraz sprzęt nagrywający. Najpierw nagraj swoją.
Dariusz Nikiel. Klawisza ENTER używamy w celu zakończenia akapitu, a nie na końcu każdej linijki tekstu lub zdania. Klawisza ENTER używamy w celu zakończenia.
Zajęcia korekcyjno - kompensacyjne
ETAPY ROZWOJU MOWY DZIECKA
Odmiana rzeczowników przez przypadki.
KANCLERZ PRZYMIOTNIK Wykonali:
Oto mój pies Fafik. Bardzo lubię mojego psa. Rzucam mojemu psu patyki. Wychodzę z psem na spacer. Często opowiadam o swoim psie. Psie, podaj łapę!
FONETYKA nauka o głoskach: Fon – dźwięk Fonem – głoska
Niemowlę Pojawiają się różne dźwięki samogłoskowe (a, e, o, u)
Utrwalenie pisowni „rz”
Utrwalenie pisowni „ó”
OBRAZKOWY SŁOWNIK ORTOGRAFICZNY
Utrwalenie pisowni wyrazów z „i”
N Dostosuj ten transparent, wpisując własną wiadomość. Zaznacz literę i dodaj własny tekst. Używaj jednego znaku na slajd.
Zapis prezentacji:

Zasady użycia liter i, j

Funkcja litery i Oznacza samogłoskę i – w nagłosie, np. igła, indyk, iloraz. Oznacza tylko zmiękczenie, np. ciocia, miasto, ściana. Oznacza samogłoskę i jednocześnie zmiękczenie spółgłoski, np. kino, miska, wino, litość, maki, wodociągi.

Funkcja litery i Może oznaczać głoskę j w wyrazach pochodzenia obcego, np. Ostia, wiata, patriota, piasta, magnateria. Oznacza połączenie głoskowe ji, np. epopei, kodeina, koić, taić. Bez względu na wymowę, po samogłosce nie piszemy połączenia ji, lecz samo i. Np. swoja – swoi, kolej – kolei, nadzieja – nadziei, Złotoryja – Złotoryi.

Pisownia j, i po spółgłoskach Po spółgłoskach (poza s, z, c) zarówno przed spółgłoską, jak i przed samogłoską, bez względu na wymowę piszemy literę i, np. biuro, dieta, ring, mikrus, zimno. Odstępstwem od tej zasady jest pisownia j po przedrostkach zakończonych na spółgłoskę, np. nadjechać, odjąć, objąć; także po cząstce zd-, np. zdjąć, zdjęcie.

Pisownia j, i po z, s, c Gdy wymawiamy połączenia spółgłosek sj, zj, cj, piszemy j, np. pensja, poezja, owacja, kolacja, audiencja, Tunezja. Gdy wymawiamy spółgłoski miękkie ś, ź, ć piszemy i, np. sierpień, sianko, zimny, poziomka, ciepło, cisza.

-ji, -i w przypadkach zależnych W dopełniaczu (kogo? czego?), celowniku (komu? czemu?), miejscowniku (kim? czym?) rzeczowniki zakończone na – ja, występującym po s, z, c mają zakończenie –ji. Np. Rosja – Rosji, misja – misji, edukacja – edukacji, poezja – poezji.

Rzeczowniki zakończone na -ja (D. C. Msc.) Po samogłoskach mają zakończenie –i. Np. aleja – alei, epopeja – epopei, mierzeja – mierzei, tuleja – tulei. W dopełniaczu l. mn. niektóre wyrazy mogą przybrać formę oboczną. Np. alei lub alej, kniei lub kniej, rei lub rej, uklei lub uklej.

Rzeczowniki zakończone na –ia (D. C. Msc.) Mają zakończenie –ii lub –i. Jeśli –ia występuje po spółgłoskach: p, b, w, f, m, to bez względu na wymowę piszemy –i (w wyrazach rodzimych i przyswojonych). Natomiast w wyrazach obcych –ii. Np. Słupi, głębi, skrobi, ziemi, hrabi, mafii, Kolumbii, filozofii, akademii, anemii.

-ia w wyrazach zapożyczonych Jeśli –ia występuje po t, d, r, l, k, g, ch, to piszemy –ii. Np. apatii, empatii, kwestii, sympatii, Holandii, ewangelii, hierarchii, komedii. Jeśli –ia występuje po n, to piszemy –ni w wyrazach, których zakończenie wymawiamy w mianowniku jako [-ńa], gdy wymawiamy jako [-ńja], piszemy –nii. Np. dyni, pustyni, bieżni, wartowni, palmiarni, aronii, opinii, linii, ironii, Danii, harmonii.

Wyrazy obcego pochodzenia Zakończone na –ja oraz na –ia dopełniacz liczby mnogiej mają równy dopełniaczowi liczby pojedynczej, zarówno w mowie, jak i w pisowni. Np. tej lekcji – tych lekcji tej misji – tych misji, tej komedii – tych komedii tej linii – tych linii

Rzeczowniki używane tylko w liczbie mnogiej Bez względu na wymowę zawsze piszemy tych ferii, wakacji, bakalii, konwulsji. Trudności ortograficzne związane z pisownią nazwisk w przypadkach zależnych (dyplomy, dedykacje, zaświadczenia, podziękowania).

Przykłady dla Ewy Spodziei (Spodzieja) Marcina Koziei (Kozieja) Natalii Nurzai (Nurzaja) Jerzego Bani (Bania)

Tekst opracowano na podstawie Wielkiego słownika ortograficznego, PWN, 2005 Dziękuję za uwagę.