Warszawa, 12 grudnia 2008 r. Przegląd światowych badań i raportów dotyczących wpływu nośników outdoorowych na bezpieczeństwo ruchu drogowego [BRD] Waldemar.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Inauguracja trzeciej odsłony kampanii społecznej Użyj Wyobraźni Piesi 6 listopada
Advertisements

Bezpieczni na drodze.
CAŁA POLSKA CZYTA DZIECIOM – raport Przygotowany dla Fundacji ABC XXI 30 października 2006.
Wprowadzenie do metodologii eksperymentu biologicznego.
EURYDICE Sieć Informacji o Edukacji w Europie, istnieje od 1980 r.
KOBIETA W RUCHU DROGOWYM
Raport z badań społecznego odbioru prowadzonych działań inwestycyjnych opracowany na zlecenie Gminy Zabrze oraz Zabrzańskiego Przedsiębiorstwa Wodociągów.
Bilbordy Pomysł na reklamę.
UbezpieczONA 24 ubezpieczenie komunikacyjne dla kobiet.
Kampania na rzecz przejrzystości mediów w Polsce Raport z badania ilościowego CATI wśród liderów komunikacji Kwiecień 2006 Autor: Olga Wagner Koordynacja:
Centralny Okręg Przemysłowy - Sukces inwestycyjny dziś i jutro
Pomiar obciążeń administracyjnych
TECHNIKI, DOWODY, PRZEBIEG BADANIA ROCZNEGO SPRAWOZDANIA FINANSOWEGO
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
Jacek Liwiński Wydział Nauk Ekonomicznych UW
Metody badawcze w socjologii – ciąg dalszy
Program Międzynarodowej Oceny Umiejętności Uczniów OECD PISA
Program przedmiotu “Metody statystyczne w chemii”
Metody badawcze w psychologii
Kliknij, aby edytować styl wzorca podtytułu Kocham rower Publiczne Gimnazjum nr 3 w Żninie.
Jak moje miasto jeździ z głową?
Murowana Goślina Czy jeździmy bezpiecznie? Na podstawie ankiet przeprowadzonych wśród mieszkańców gminy podczas MTB Maraton Murowana Goślina (117 ankiet)
BEZPIECZEŃSTWO W RUCHU DROGOWYM
Paweł Wójcik, IQS and QUANT Group
BADANIE STATYSTYCZNE Badanie statystyczne to proces pozyskiwania danych na temat rozkładu cechy statystycznej w populacji. Badanie może mieć charakter:
P ROGRAM J EŻDŻĘ Z GŁOWĄ W PG 1 W N OWEJ S OLI ANALIZA WYNIKÓW Autorzy klasa 1 b grupa 2 Domin Artur, Dziemidok Dominik, Hrebeniuk Daria, Janiszewska Agnieszka.
Referencje w procesie selekcji kandydatów do pracy
REKLAMY Autorki: Ilona Lebiedzińska Ewelina Krasnowska Daria Sak
AECHITEKTURA OBIEKTÓW TECHNICZNYCH
Autorka: Sylwia Palonek
Sytuacja bezpieczeństwa ruchu drogowego w Polsce
KIA SAFETY SYSTEM GENEZA POWSTANIA.
„Coaching i jego standardy na polskim rynku szkoleniowym”
Informacja o wynikach kontroli bezpieczeństwa ruchu drogowego w Polsce
Podstawy Biotermodynamiki
Rozproszenie uwagi kierowcy
Robert Jankowski Instytut Energetyki O/Gdańsk
Obszar działania Policji ruchu drogowego w Holandii
Stowarzyszenie Gmin RP Euroregion Bałtyk Produkty i usługi kulturalne
FUNKCJONOWANIE SEKSUALNE OSÓB WYCHOWYWANYCH
1 1 Tendencje w rozwoju pomorskiej edukacji na podstawie wybranych wyników egzaminów zewnętrznych II FORUM POMORSKIEJ EDUKACJI Gdańsk, 18 listopada 2013.
Raport z ewaluacji wewnętrznej I semestr 2012/2013.
Reklama społeczna Co to jest?.
Metoda studium przypadku jako element XI Konkursu Wiedzy Ekonomicznej
- bariera informacyjna w bibliotekach akademickich
Testowanie hipotez statystycznych
Dostępność Internetu a wyniki egzaminów próbnych Dr Jacek Stańdo Politechnika Łódzka.
Charakterystyka powszechnie stosowanych metod badawczych
Efektywność w strategiach energetycznych
Wydział Ruchu Drogowego KWP w Olsztynie
EKSPERYMENTY I OBSERWACJE NA LEKCJACH BIOLOGII I PRZYRODY
Eye-tracking Nowoczesne metody badania zachowań wzrokowych
Weryfikacja obszarów zabudowanych ZARZĄD DRÓG WOJEWÓDZKICH W BYDGOSZCZY Komisja Infrastruktury, Organizacji i Nadzoru Ruchu Drogowego Runowo Krajeńskie.
Bezpieczeństwo na drogach
Sopot, grudzień 2009 roku dla Urzędu Miasta Gdańska Ocena jakości pracy oraz obsługi klientów UM w Gdańsku Raport przygotowany przez PBS DGA Spółka z o.o.
Problem Parkowanie w centrum miasta jest uciążliwe: Poszukując miejsca generujemy ruch wtórny i korki Tracimy czas i paliwo Parkometry są trudne w obsłudze.
Przeprowadzenie badań niewyczerpujących, (częściowych – prowadzonych na podstawie próby losowej), nie daje podstaw do formułowania stanowczych stwierdzeń.
Parametry rozkładów Metodologia badań w naukach behawioralnych II.
Rola próbnych obciążeń w diagnostyce konstrukcji mostowych w wybranych krajach Unii Europejskiej Piotr Olaszek Instytut Badawczy Dróg i Mostów.
Campaign Effectiveness Study Raport z kampanii reklamowej Miasta Łodzi.
Liczba ludności – liczba osób zamieszkujących dany obszar (np. jednostkę osadniczą, jednostkę administracyjną, państwo, kontynent itp.) w danym momencie.
BEZPIECZEŃSTWO PASAŻERÓW W TRANSPORCIE ZBIOROWYM
Głos Polaków w sprawie wina
Opracowanie: mjr dr Robert Poklek Zakład szkolenia penitencjarnego
Raport z badania ilościowego przygotowany na zlecenie:
Czy prawem możemy zapewnić bezpieczeństwo?
Edukacja, kampanie społeczne i CSR - zintegrowane działania prewencyjne dla BRD ‘PRĘDKOŚĆ’ Warszawa, 8 maja 2017.
Prędkość – główna przyczyną wypadków drogowych w Polsce !
Justyna Suchanek Międzywydziałowe Studia Doktoranckie z Ekonomii, Finansów i Zarządzania Skuteczność mechanizmów promocji aktywnej mobilności wśród dzieci.
Zapis prezentacji:

Warszawa, 12 grudnia 2008 r. Przegląd światowych badań i raportów dotyczących wpływu nośników outdoorowych na bezpieczeństwo ruchu drogowego [BRD] Waldemar Kruk

Warszawa, 12 grudnia 2008 r. Agenda wystąpienia 1. Definicja problemu badawczego 2. Typologia pomiarów badających związek outdooru z BRD 3. Przegląd opracowań i badań dotyczących związku outdooru z BRD 4. Analiza opinii mgr inż. Leszka Kornalewskiego z IBDiM dotyczącej negatywnego wpływu outdooru na BRD

Warszawa, 12 grudnia 2008 r. Definicja problemu badawczego Co to znaczy, że outdoor ma "wpływ" na BRD? najczęściej rozumie się "wpływ" jako możliwości angażowania uwagi kierowców w stopniu, który może doprowadzić do zmiany zachowań na drodze Zatem pytania na które badacze próbowali i próbują znaleźć odpowiedź są następujące: Czy da się wykazać istotne różnice w postrzeganiu nośników outdoorowych i innych obiektów przydrożnych (budynki, znaki drogowe, tablice informacyjne itp.) Czy i w jakim stopniu nośniki outdoorowe angażują uwagę kierowców? Czy to zaangażowanie zmienia istotnie zachowania kierowców podczas jazdy?

Warszawa, 12 grudnia 2008 r. Metodologie badań związku outdooru z Bezpieczeństwem Ruchu Drogowego Typologia: 1. badania opinii publicznej (klasyczny sondaż) ->metoda o niskiej wartości diagnostycznej 2. analiza statystyczna before&after baz danych o wypadkach drogowych -> najczęściej spotykana metodologia 3. zawansowane eksperymenty testujące on-line reakcje kierowców na bodźce zewnętrzne podczas jazdy -> najbardziej rzetelna i trafna metodologia; użycie najnowszej technologii pomiaru

Warszawa, 12 grudnia 2008 r. Przegląd opracowań i badań dotyczących związku outdooru z BRD

Warszawa, 12 grudnia 2008 r. Inquiry into Driver Distraction - raport przeglądowy Komisji Bezpieczeństwa Drogowego Parlamentu Victorii (Australia), Znaki drogowe (!), podobnie jak reklama przydrożna, mogą też wpływać na rozproszenie uwagi kierowców 2. W Nowej Zelandii tylko 1% wypadków wiązanych w jakikolwiek sposób z dystraktorami zewnętrznymi mógł być przypisany billboardom 3. Wśród australijskich specjalistów nie ma zgody co do tego czy istnieje rzeczywisty związek między billboardami a zwiększoną wypadkowością 4. Choć nie ma jednoznacznych dowodów na negatywny wpływ outdooru na BRD, to Komisja rekomenduje wprowadzenie konkretnych regulacji określających warunki stawiania tablic reklamowych i znaków drogowych 5. Autorzy raportu podkreślają, że choć billboardy i znaki drogowe mogą być potencjalnymi dystraktorami uwagi, to nie należy zapominać o innych: radio samochodowe, rozmowy przez telefon komórkowy, rozmowy z pasażerami

Warszawa, 12 grudnia 2008 r. Signs, Billboards and Your Community - Pennsylvania Resource Council Inc., Society Created to Reduce Urban Blight (USA), Choć outdoor ewidentnie angażuje uwagę kierowców, to wyniki badań prowadzonych choćby przez Federal Highway Administration (USA) nie dostarczają dowodów potwierdzających negatywny związek outdooru z BRD 2. Bardzo trudno jest zaprojektować trafne badanie, które definitywnie określi jaki wpływ na kierowców mają nośniki reklamy zewnętrznej Po przeanalizowaniu różnych badań mających wykazać związek między outdoorem a wypadkowością, SCRUB stwierdza, że:

Warszawa, 12 grudnia 2008 r. Advertising and information along the road - holenderski Instytut Badań Bezpieczeństwa Drogowego (SWOV), Tablice outdoorowe (ale również informacyjne, znaki drogowe) z założenia stawiane są po to, aby angażować uwagę kierowców 2. Gdyby stwierdzono dodatni związek między outdoorem a wypadkowością, to należałoby również przyznać, że taki sam związek występuje w przypadku znaków drogowych i tablic informacyjnych! 3. W żadnym z analizowanych przez SWOV historycznych badań nie udało się wystarczająco udowodnić negatywnego wpływu outdooru na BRD 4. Co więcej, SWOV przywołał opinię specjalistów, którzy dowodzili, że w niektórych sytuacja outdoor może wręcz poprawiać BRD. Chodzi o przypadki jazdy w monotonnym otoczeniu, które często grożą zaśnięciem kierowcy. Przeciwdziałać temu może pojawianie się różnych dystraktorów zewnętrznych, w tym billboardów.

Warszawa, 12 grudnia 2008 r. Wpływ nośników Megalight (scroll) na częstotliwość wypadków - TÜV Rheinland Group (Niemcy), Badano ewentualny wpływ tablic typu scroll (przewijany plakat) na wypadkowość w miejscu lokalizacji tych nośników -> badanie typu before&after 2. Analiza statystyczna reprezentatywnej próby lokalizacji nie wykazała wzrostu wypadkowości po instalacji nośników w porównaniu z okresem przed ich montażem 3. Co więcej, zaobserwowano zjawisko przeciwne, czyli spadek liczby wypadków w otoczeniu nowych nośników, w porównaniu z okresem sprzed ich instalacji!

Warszawa, 12 grudnia 2008 r. Driving Performance in the Presence and Absense of Billboards - Virginia Tech Transportation Institute (USA), Pierwsze badanie mierzące rzeczywistych zachowań kierowców podczas jazdy (prędkość pojazdu, fiksacje oka kierowcy, utrzymywanie toru jazdy, styl jazdy) 2. Kierowcy przemieszczali się trasą o różnym stopniu zurbanizowania, nasycenia nośnikami outdoorowymi i tablicami informacyjnymi oraz znakami drogowymi 3. Wyniki: Tylko 25% kierowców przyznało się, że zwróciło uwagę na nośniki outdoorowe Nie zaobserwowano różnic w zachowaniach kierowców w miejscach z nośnikami outdoorowymi w porównaniu do lokalizacji kontrolnych (znaki drogowe, logo na budynkach, architektura przydrożna itp) W terenie gdzie było więcej budynków, billboardów i znaków drogowych liczba fiksacji oka była istotnie większa w porównaniu z terenem mniej urozmaiconym Jednak nie zanotowano żadnych istotnych różnic w odchyleniach toru jazdy samochodu w obu typach lokalizacji. Tym samym udowodniono, że wpływ outdooru na BRD jest taki sam jak wpływ znaków drogowych, budynków i tablic informacyjnych

Warszawa, 12 grudnia 2008 r. A Study of the Relationship Between Digital Billboards and Traffic Safety in Cuyahoga Count, Ohio - Tantala Associates (USA), Badanie przeprowadzono metodą before&after 2. Analizowano dane o wypadkowości w lokalizacjach nowych ekranów cyfrowych typu LED, a także w testowych lokalizacjach z tradycyjnymi billboardami 3. Wyniki: w analizowanym okresie przed i po instalacji ekranów LED, statystyki wypadków utrzymywały się na stałym poziomie stwierdzono brak statystycznego związku między poziomem wypadków a obecnością tablic zarówno typu LED jak i tradycyjnych billboardów

Warszawa, 12 grudnia 2008 r. Podsumowanie 1. Czy udało się wykazać istotne różnice w postrzeganiu nośników outdoorowych i innych obiektów przydrożnych (budynki, znaki drogowe, tablice informacyjne itp.)? Nie stwierdzono istotnych różnic; Billboardy są dla kierowców takim samym elementem krajobrazu jak architektura, znaki drogowe itp. 2. Czy i w jakim stopniu nośniki outdoorowe angażują uwagę kierowców? TAK, angażują, ale w podobny sposób jak inne obiekty przydrożne (znaki, tablice informacyjne, budynki) 3. Czy to zaangażowanie zmienia istotnie zachowania kierowców podczas jazdy? NIE, choć styl jazdy kierowców zmienia się w zależności od stopnia zróżnicowania otoczenia; Zmiana ta jednak nie wpływa krytycznie na BRD

Warszawa, 12 grudnia 2008 r. Opinia mgr inż. Leszka Kornalewskiego z IBDiM (2006) w świetle światowego dorobku badawczego Tezy autora: 1. Outdoor negatywnie wpływa na BRD w Warszawie, ponieważ w 2005r. liczba wypadków w stolicy jest wyższa niż w 2004 A fakty są takie: Źródło: Zarząd Dróg Miejskich Warszawa, Raport o stanie bezpieczeństwa drogowego w mieście st. Warszawie w 2007roku., str Szczególnym zagrożeniem są nośniki w pasach drogi, co znajduje potwierdzenie w badaniach: Sondażu kierowców przeprowadzonym przez firmę ubezpieczeniową Privilege. Niestety, na stronach internetowych firmy nie ma publikacji, na którą się powołuje mgr inż. L. Kornalewski, choć dostępne są wyniki wielu innych badań Amerykańskich badaniach laboratoryjnych i badaniach poligonowych Autor nie podaje jednak konkretnych odnośników, autorów, tytułów opracowań. Żadne z wielu analizowanych przez PBO niezależnych opracowań zagranicznych nie kończy się jednoznacznym stwierdzeniem negatywnego wpływu outdooru na wypadkowość

Warszawa, 12 grudnia 2008 r. Dziękuję za uwagę