METODA DOBREGO STARTU.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
„Sześcioletnie dziecko zarówno w szkole jak i w przedszkolu pozostaje tym samym dzieckiem, ale w szkole ma szansę pójść o krok dalej.”
Advertisements

GOTOWOŚĆ SZKOLNA DZIECI 6-letnich
Indywidualne zajęcia rewalidacyjne dla uczniów niepełnosprawnych (z orzeczeniami poradni psychologiczno-pedagogicznych o potrzebie kształcenia specjalnego)
który żyje miłością i pięknem, które wczoraj żyło radością”
Metoda kierowanego nauczania
METODA DOBREGO STARTU.
Edukacja przez ruch wg Doroty Dziamskiej
Pracują w grupach 2,3,4,5 osobowych.
Z zajęć korzystają uczniowie klas I – III ze specyficznymi trudnościami w nauce. Pracują w grupach 2,3,4,5 osobowych. Część zajęć prowadzona jest w sali.
Malowanie na ekranie- Paint (Paintbrush).
Beata Mierzejewska PPP nr 19 DIAGNOZA I REHABILITACJA ORTOPTYCZNA
System pomocy dziecku z trud-nościami w czytaniu i pisaniu
Teatr Dzień 1- W teatrze Dzień 2- Przygotowujemy przedstawienie
Metody pracy z dziećmi w naszym przedszkolu
W przedszkolu wykorzystuje się różne metody
MODUŁ SZKOLENIOWY CZĘŚĆ 2. WYPEŁNIANIE SRP W WERSJI PAPIEROWEJ Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
CO TO JEST DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA?
ŚRODKI DYDAKTYCZNE OPRACOWAŁA PATRYCJA FRANCZAK.
Edukacja informatyczna w naszej szkole Beata Skowrońska.
DIAGNOZA UCZNIA Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNA W STOPNIU UMIARKOWANYM, ZNACZNYM I GŁĘBOKIM Opracowanie: Wanda Michalak Magdalena Szczupak Anna Ardel.
Scenariusz zajęć prowadzonych wg Metody Dobrego Startu
Metoda Dobrego Startu Prof. Marty Bogdanowicz
Percepcja wzrokowa.
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA Moje dziecko w szkole
Przygotowanie dziecka do szkoły
8 KWIETNIA 2010 GODZINA 9.00 SPRAWDZIAN SZÓSTOKLASISTY.
SZEŚCIOLATKI NA ZAJĘCIACH POZALEKCYJNYCH W SZKOLE PODSTAWOWEJ NR 21 im. WŁADYSŁAWA JAGIEŁŁY W KRAKOWIE ul. BATALIONU SKAŁA AK 12.
Szkoła Muzyczna.
MODUŁ SZKOLENIOWY CZĘŚĆ 2. WYPEŁNIANIE SRP W WERSJI PAPIEROWEJ
Analizator wzrokowy to:
6-LATEK W SZKOLE.
Program przeznaczony jest dla dziewcząt z klas I – VI. Zajęcia odbywają się raz w tygodniu przez cały rok szkolny Wtorek godzina
Innowacja pedagogiczna „Uczę się przez ruch, dotyk i rytm”
JAK ROZUMIEĆ OPINIĘ Z PORADNI PSYCHOLOGICZNO - PEDAGOGICZNEJ
Rozwijamy odpowiedzialnych, ciekawych życia, pełnych pokoju młodych ludzi, posiadających wiarę w siebie i szacunek dla innych. Dzieci same motywują się
Metody przygotowujące do nauki czytania i pisania
Realizacja podstawy programowej poprzez różne formy aktywności w klasach I-III, cz.2 Aleksandra Klimza
Trening metodą Warnkego
Sowa Wioletta Laszczewska Iwona
ZAJĘCIA KOREKCYJNO - KOMPENSACYJNE
W życiu człowieka dominują trzy formy aktywności – zabawa, nauka i praca. Każda z tych form występuje na każdym jego etapie w zróżnicowanym nasileniu,
Główne założenia reformy programowej w szkole podstawowej:
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA.
„Kocham czytać” Jagody Cieszyńskiej
Metoda nauki czytania Przyłubskich
Odimienna nauka czytania I. Majchrzak
Gimnazjum im. Jana Pawła II w Choceniu Klasa Terapeutyczna.
O dojrzałości szkolnej kilka słów. Dojrzałość szkolna to gotowość dziecka do rozpoczęcia nauki, przyjęcia nowych obowiązków i wejścia w nowe środowisko.
METODA DOBREGO STARTU.
TERAPIA PEDAGOGICZNA.
wzrokowo - przestrzenne
Grażyna Redlisiak Ośrodek Terapii i Szkoleń AMIKUR Warszawa, ul. Ogrodowa 42/
SZEŚCIOLATEK W SZKOLE. ZABAWA JEST NAUKĄ, NAUKA ZABAWĄ. IM WIĘCEJ ZABAWY, TYM WIECEJ NAUKI. /Glenn Doman/
Informacje dla Rodziców. * stan zdrowia (dziecko leczone - choroba przewlekła) * niski lub obniżony poziom rozwoju intelektualnego, * nieharmonijny rozwój.
WYKŁAD LIDZBARK CZĘĆ DRUGA. Zaburzenia integracji sensorycznej - Jak podaje Zbigniew Przyrowski (1998, s. 41): „integracja sensoryczna to organizacja.
Publiczna Szko ł a Podstawowa nr 6 z Oddzia ł ami Integracyjnym im. Or ł a Bia ł ego ul. Paderewskiego 36 tel –
KWARTALNIK DLA RODZICÓW NR /2016. Poznanie najbliższego środowiska Wdrażanie do przestrzegania ogólnych zasad bezpieczeństwa Rozbudzenie zainteresowań.
 Specyficzne trudności w uczeniu się czytania i pisania; jej symptomy występują na każdym etapie rozwojowym, a trudności nie pojawiają się nagle tylko.
METODA DOBREGO STARTU. Metoda Dobrego Startu Głównym założeniem MDS jest wspomaganie rozwoju psychomotorycznego dziecka poprzez odpowiednio zorganizowaną.
Autor : Beata Goleń – Świgoń Szkoła Podstawowa nr 10 w Piasku.
Zajęcia korekcyjno – kompensacyjne
INNOWACJA PEDAGOGICZNA Ruch, słuch, wzrok, mowa – podstawa uczenia się. Małgorzata Karasek.
TERAPIA PSYCHOMOTORYCZNA
METODA RUCHU ROZWIJAJĄCEGO WERONIKI SHERBORNE
Rodzaj innowacji: innowacja pedagogiczna Czas realizacji: roczny cykl listopad 2015 –listopad 2016 Zakres innowacji – uczniowie szkoły podstawowej 2.
Rozwój fizyczny, społeczno-emocjonalny i umysłowy bialskich pięciolatków w oparciu o badania przeprowadzone przez nauczycielki bialskich przedszkoli mgr.
Drogi Rodzicu! Podstawowe wyposażenie piórnika to: ołówek, gumka,
Ryzyko dysleksji i dysleksja
Kreatywność w realizacji podstawy programowej z wychowania fizycznego
Jak skutecznie realizować podstawę programową?
Zapis prezentacji:

METODA DOBREGO STARTU

GENEZA METODY DOBREGO STARTU Metoda Dobrego Startu została opracowana przez Martę Bogdanowicz w latach 60-tych w oparciu o wzory francuskie. Od tej pory kontynuowana jest praca nad rozwijaniem jej kolejnych modyfikacji. Oryginalna metoda została opracowana w latach 40-tych we Francji przez fizjoterapeutkę Thea Bugnet. Nosi nazwę Le Bon Depart, czyli dobry odjazd, odlot, start. Nazwa ta miała wskazywać na możliwość posłużenia się nią w przygotowaniu dzieci do nauki czytania i pisania.

W ciągu 30 lat pracy nad rozwojem Metody Dobrego Startu M W ciągu 30 lat pracy nad rozwojem Metody Dobrego Startu M. Bogdanowicz opracowała jej kolejne wersje: - Piosenki do rysowania - dla dzieci od 4 lat - Piosenki i znaki - dla dzieci od 6 lat - Piosenki i litery - dla dzieci od 7 lat      Modyfikacje Metody Dobrego Startu nawzajem się uzupełniają, stanowiąc kolejne etapy pracy stymulacyjno-terapeutycznej, początkowo na materiale nieliterowym, a następnie na materiale obejmującym litery drukowane i pisane.

Metoda dobrego startu to system ćwiczeń oddziałujących przede wszystkim na procesy instrumentalne: percepcyjne i motoryczne. Zasadniczą rolę odgrywają w tej metodzie trzy elementy: - wzrokowy (wzory graficzne), - słuchowy (piosenka) - i motoryczne (wykonywanie ruchów zorganizowanych w czasie i przestrzeni, odtwarzanie wzorów graficznych, zharmonizowanych z rytmem piosenki).

Celem metody jest jednoczesne usprawnienie czynności analizatorów: - wzrokowego, - słuchowego - kinestetyczno-ruchowego, - kształcenie lateralizacji, orientacji w schemacie ciała i przestrzeni. W jej założeniach leży więc usprawnienie i koordynacja, czyli integrowanie funkcji wzrokowo-słuchowo-ruchowych, a także harmonizowanie wszystkich funkcji psychomotorycznych.

Metoda dobrego startu: kształci też zdolność rozumienia i operowania symbolami abstrakcyjnymi, co ma szczególne znaczenie dla dzieci rozpoczynających naukę szkolną. metoda ta oddziałuje też na inne funkcje psychiczne, sprzyjając rozwojowi wielu aspektów osobowości.

Ćwiczenia metodą dobrego startu składają się z trzech zasadniczych grup: ćwiczeń ruchowych, ruchowo-słuchowych, ruchowo-słuchowo-wzrokowych. Wszystkie trzy rodzaje ćwiczeń występują w każdym zajęciu, stanowiąc jego kolejne etapy.

Zajęcia prowadzone metodą dobrego startu, przebiegają zawsze zgodnie ze stałym schematem. W każdym seansie występują: 1.Zajęcia wprowadzające. 2.Zajęcia właściwe: A.ćwiczenia ruchowe, B.ćwiczenia ruchowo-słuchowe, C.ćwiczenia ruchowo-słuchowo-wzrokowe. 3.Zajęcia końcowe.

Ogólne założenia MDS to: - wielozmysłowe uczenie dziecka wykonywania ruchów zharmonizowanych w określonej przestrzeni i czasie - rozwijanie podstawowych funkcji spostrzegania i motoryki Struktura zajęć prowadzonych tą metodą musi się zmieniać biorąc pod uwagę specjalne potrzeby edukacyjne, możliwości i ograniczenia dzieci.

URZĄDZENIE SALI I POMOCE DO PROWADZENIA ĆWICZEŃ Do prowadzenia zajęć MDS potrzebne jest odpowiednie pomieszczenie oraz zestaw pomocy do ćwiczeń. W sali, w której prowadzone są zajęcia stoliki muszą być ustawione tak, aby dzieci siedziały obok siebie lub za sobą (nie naprzeciwko siebie). W sali powinno być dużo przestrzeni do prowadzenia ćwiczeń ruchowych i innych kończących zajęcia. Każdemu dziecku biorącemu udział w zajęciach potrzebny jest zestaw pomocy.

1) Do zajęć wprowadzających: konkretne przedmioty związane z treścią piosenki; obrazek objaśniający treść piosenki 2) Do ćwiczeń ruchowo-słuchowych: woreczki i wałeczki wypełnione kaszą, grochem, ziarnem sznurki, gumy, wstążki, szarfy, balony, chusteczki, g instrumenty muzyczne lub przedmioty mogące je zastąpić, np. plastikowe butelki, kubki i pokrywki z naciągniętą gumką recepturką;

3) Do ćwiczeń ruchowo-słuchowo-wzrokowych: wzór (figura lub litera) narysowany grubym mazakiem na kartce lub wykonany z materiału o wyrazistej fakturze (naszyty, wyklejony tasiemką lub sznurowadłem, dobrze wyczuwalny pod palcami); taca z kaszą manną; tabliczka, np. z gumy do zelowania butów, gumolitu i kreda arkusz papieru pakowego, kartka z rysunkowego formatu A-4 oraz zeszyt czysty i zeszyt w linie (powiększone i zwykłe). różne narzędzia: mazaki różnej grubości, kredki woskowe, ołówek, pędzle (do golenia i cieńsze), długopis. karty do ćwiczeń (z publikacji "Od piosenki do literki")

mgr Beata Lis Bożena Michoń