STRATEGIA ZASPOKAJANIA ZBIOROWYCH POTRZEB DOTYCZĄCYCH LOKALI SOCJALNYCH Mysłowice, październik 2013r.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Wojewódzki program wyrównywania szans i przeciwdziałania wykluczeniu społecznemu oraz pomocy w realizacji zadań na rzecz zatrudniania osób niepełnosprawnych.
Advertisements

KLĘSKI ŻYWIOŁOWE ZASIŁKI CELOWE DLA POSZKODOWANYCH
MŁAWA, 3-4 października 2011r.. ustawa z 31 sierpnia 2011r. o zmianie ustawy o ochronie praw lokatorów… stanowi wykonanie obowiązku dostosowania systemu.
Konkurs Samorządowy Lider Zarządzania
Mławska Polityka Mieszkaniowa na lata
Doskonalenie zarządzania usługami publicznymi i rozwojem w jednostkach samorządu lokalnego Projekt założeń projektu ustawy o zmianie ustawy o ochronie.
Zmiany w ustawie z dnia 26 października 1995 r. o niektórych formach popierania budownictwa mieszkaniowego. OLSZTYN czerwiec 2012r Doskonalenie.
Nowelizacja ustawy o ochronie lokatorów ustawą z obowiązuje od
Zmiany w ustawie z dnia 8 grudnia 2006 r. o finansowym wsparciu tworzenia lokali socjalnych, mieszkań chronionych, noclegowni i domów dla bezdomnych (Dz.
Najem okazjonalny i zmiany przepisów dotyczących podatku od najmu lokali mieszkalnych. Projekt ustawy o zmianie ustawy o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym.
WYNIKI MZBM SP. Z O.O. UL. BIERNACKIEGO 1, 39 – 300 MIELEC ZA ROK 2010 Informację przygotowano na Sesję Rady Miejskiej w Mielcu 1.
Dodatki mieszkaniowe.
PRZYJACIEL RODZINY CZŁOWIEK – NAJLEPSZA INWESTYCJA!
Nowatorskie usługi opiekuńcze narzędziem przeciwdziałania wykluczeniu społecznemu osób starszych i niepełnosprawnych w gminie Śrem Partnerzy: Gmina Śrem/Ośrodek.
Warszawa, 25 czerwiec 2009r.. w 2007r. Związek Miast Polskich wraz ze Związkiem Powiatów Polskich oraz Związkiem Gmin Wiejskich RP przystąpił do realizacji.
1 Raport z zakresu komunalnej gospodarki mieszkaniowej w miastach uczestniczących w Systemie Analiz Samorządowych, w oparciu o dane za rok 2008 Brzeg,
Nowy Tomyśl, czerwiec 2011r. 1. oczekiwanym wynikiem pracy Grupy Wymiany Doświadczeń, jest opracowanie przez uczestniczące samorządy własnych Planów.
Grupa Wymiany Doświadczeń z zarządzania gminną gospodarka mieszkaniową moderator: Ewa Bartosik Doskonalenie zarządzania usługami publicznymi i rozwojem.
Zasady wynajmowania lokali mieszkalnych wchodzących w skład
Rola Towarzystw Budownictwa Społecznego w zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych gospodarstw domowych III Konferencja Mieszkanie dla Studenta i Absolwenta.
Plany doskonalenia GWD w zakresie mieszkalnictwa Nowy Tomyśl, czerwiec 2011 r. Doskonalenie zarządzania usługami publicznymi i rozwojem w jednostkach.
Kobiety i dzieci w kontekście programów zapobiegających eksmisji
UCHWAŁĄ NR 162/2006 RADY MINISTRÓW Z DNIA 25 WRZEŚNIA 2006 r.
Nowy system gospodarowania odpadami komunalnymi w m.st. Warszawie 3 stycznia 2013 r.
Projekt uchwały budżetowej na 2013 rok
Ośrodek Pomocy Społecznej w Uściu Gorlickim
Nowy system gospodarowania odpadami komunalnymi w Gminie Bytom
Uniwersytet ekonomiczny Katedra badań strategicznych i regionalnych
Konferencja: Gospodarka gruntami rolnymi w Wielkopolsce w świetle znowelizowanej ustawy o gospodarowaniu nieruchomościami rolnymi Skarbu Państwa Poznań
Dofinansowanie pobytu mieszkańców (umieszczonych na tzw
ORAZ WYKAZ POTRZEB W ZAKRESIE POMOCY SPOŁECZNEJ W GMINIE LIPNO
Rekomendacje zmian prawnych Tworzenie i rozwijanie standardów usług pomocy i integracji społecznej w zadaniu (nr 4) w zakresie standaryzacji pracy z bezdomnymi.
Mieszkania socjalne – uwarunkowania prawne
Stanisław Pajor Dyrektor Wydziału Zarządzania Funduszami Europejskimi
Oddział Regionalny w Gdyni stale podwyższa jakość świadczonych usług i wykazuje staranność o gospodarne zarządzanie powierzonym mieniem. Dbając o stałe.
Grupy wymiany doświadczeń -gospodarka mieszkaniowa -pomoc społeczna
EUROPEJSKA KARTA SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO
RZECZYWISTY POZIOM CEN NA RYNKU MIESZKANIOWYM – PROGNOZA 2010.
Dodatek energetyczny Ustawą z dnia 26 lipca 2013 r. o zmianie ustawy - Prawo energetyczne oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2013 r., poz. 984) wprowadzony.
SPRAWOZDANIE FINANSOWE GMINY JEDLNIA
Podstawy prawne organizacji interwencji kryzysowej
„Budowa lub modernizacja dróg lokalnych” w ramach poddziałania „Wsparcie inwestycji związanych z tworzeniem, ulepszaniem lub rozbudową wszystkich rodzajów.
ZAŁOŻENIA DO ROCZNEGO PROGRAMU WSPÓŁPRACY GMINY I MIASTA CZERWIONKA- LESZCZYNY Z ORGANIZACJAMI POZARZĄDOWYMI ORAZ INNYMI PODMIOTAMI PROWADZĄCYMI DZIAŁALNOŚĆ.
Ul. Basztowa 22, Kraków tel , fax NIEODPŁATNA POMOC PRAWNA [ustawa z dnia 5 sierpnia 2015 r. o nieodpłatnej.
Program wspierania termomodernizacji Oferta specjalna.
1 Gminne oraz Miejsko-Gminne Spółki Wodne kluczowi partnerzy Opolskiego Programu Mikroretencji.
Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii
204/204/ /32/56 118/126/ /32/51 227/30/54 Warszawa, 11 grudnia 2015 r. Tomasz Makowski – Specjalista Bank Gospodarstwa Krajowego Instrumenty.
204/204/ /32/56 118/126/ /32/51 227/30/54 Zmiany w programie finansowego wsparcia ze środków Funduszu Dopłat Paweł Karpiński Departament Usług.
Sprawozdanie z wykonania Budżetu Miasta za 2011 rok.
Społeczne Agencje Najmu odpowiedzią na problem dostępności mieszkań w Polsce Małgorzata Salamon – Habitat for Humanity Poland.
SYSTEM ZARZĄDZANIA KRYZYSOWEGO Starostwo Powiatowe w Wągrowcu
FORMY WSPARCIA OFEROWANE PRZEZ PUP SKARŻYSKO-KAMIENNA W 2016r. Elżbieta Niewczas – Koordynator Zespołu ds. Instrumentów Rynku Pracy w PUP Skarżysko-Kamienna.
MIESZKANIA WSPOMAGANE W STARGARDZIE. Stargard jest trzecim co do wielkości miastem województwa zachodniopomorskiego. Zajmuje powierzchnię ha i liczy.
Krajowy Program Przeciwdziałania Ubóstwu i Wykluczeniu Społecznemu 2020: Nowy Wymiar Aktywnej Integracji Poznań, styczeń 2014.
Samorządowa Jednostka Organizacyjna Województwa Dolnośląskiego INSTYTUT ROZWOJU TERYTORIALNEGO Mieszkalnictwo na Dolnym Śląsku – aspekt dostępności Karolina.
1 PROGRAM MIESZKANIE DLA ABSOLWENTA Październik 2013.
GORZÓW WIELKOPOLSKI ZAKŁAD GOSPODARKI MIESZKANIOWEJ PROGRAM REALIZACJI ŚWIADCZEŃ WZAJEMNYCH.
Zespół Komisja Rewizyjna pracowała w pełnym, trzyosobowym składzie:
PROGRAM „RODZINA 500 plus” W GMINIE JEDLNIA-LETNISKO
Wieloletni program gospodarowania mieszkaniowym zasobem m. st
Ul. Wszystkich Świętych 1
OPTYMALIZACJA GOSPODAROWANIA KOMUNALNYM ZASOBEM LOKALOWYM
Potrącanie wierzytelności
POMOC MIESZKANIOWA DLA MIESZKAŃCÓW KRAKOWA
POMOC SPOŁECZNA.
USTAWA O PRZEKSZTAŁCENIU PRAWA UŻYTKOWANIA WIECZYSTEGO GRUNTÓW ZABUDOWANYCH NA CELE MIESZKANIOWE W PRAWO WŁASNOŚCI TYCH GRUNTÓW Istotne rozwiązania.
PROF. UAM DR HAB. KRYSTIAN M. ZIEMSKI
PROGRAM GOSPODAROWANIA MIESZKANIOWYM ZASOBEM
Pomoc państwa w wychowywaniu dzieci PROGRAM RODZINA 500+
Zapis prezentacji:

STRATEGIA ZASPOKAJANIA ZBIOROWYCH POTRZEB DOTYCZĄCYCH LOKALI SOCJALNYCH Mysłowice, październik 2013r.

Założenia wstępne Zgodnie z art. 4 ustawy jednym z zadań własnych gminy jest tworzenie warunków do zaspokajania potrzeb mieszkaniowych wspólnoty samorządowej. Zadanie to obejmuje przede wszystkim zapewnienie lokali socjalnych i zamiennych oraz zaspokajanie potrzeb mieszkaniowych gospodarstw o niskich dochodach.

Założenia wstępne Gmina wykonuje to zadanie wykorzystując własny zasób mieszkaniowy oraz w inny sposób, np. poprzez wynajem lokali mieszkalnych u innych administratorów. Z uwagi na okoliczność, iż lokal mieszkalny jest dla ogółu ludzi dobrem o charakterze niezbędnym i podstawowym należy uznać, iż przedmiotowe zadanie własne Gminy jest również jednym z jej zadań podstawowych.

Analiza SWOT Słabe strony: brak dostatecznych środków finansowych przeznaczonych na gospodarkę mieszkaniową, w tym ich brak na inwestycje mieszkaniowe. zmniejszanie się liczby lokali wchodzących w skład zasobu.

Analiza SWOT Mocne strony: racjonalne dysponowanie lokalami wchodzącymi w skład zasobu poprzez fluktuację form pomocy i zakresu umożliwiającą dostosowywanie działań Gminy do pojawiających się problemów i ich skali (m.in. programy zamian, programy pomocy adresowanej do określonych grup docelowych), podjęcie prób współpracy z innymi administratorami w celu uzyskania wsparcia przy realizacji zadania własnego Gminy polegającego na tworzeniu warunków do zaspokajania potrzeb mieszkaniowych członków wspólnoty samorządowej.

Analiza SWOT Szanse: poprawa dostępności mieszkań na wolnym rynku, w tym przeznaczonych na wynajem , na skutek stabilizacji cen, możliwości zaciągania kredytów hipotecznych oraz wprowadzanych programów rządowych wpływających na dostosowywanie cen inwestycji do cen obowiązujących w tego rodzajach programach, zmiana zapatrywania na charakter lokali mieszkalnych z zasobu jako formę pomocy jedynie na czas oznaczony, a nie jako na docelowe, stałe miejsce zamieszkania.

Analiza SWOT Zagrożenia: wzrost liczby osób objętych wyrokami eksmisyjnymi, w których sąd orzeknie o przysługującym uprawnieniu do otrzymania lokalu socjalnego lub pomieszczenia tymczasowego oraz związany z tym wzrost liczby i wysokości odszkodowań, które Gmina jest zobowiązana uiszczać w przypadku nie wywiązania się z tego obowiązku, obowiązek gminy w zakresie zapewnienia pomieszczeń tymczasowych.

MIESZKANIOWY ZASÓB GMINY ZARZĄDZANY PRZEZ MZGK DIAGNOZA MIESZKANIOWY ZASÓB GMINY ZARZĄDZANY PRZEZ MZGK ( stan 30.09.2013 r.) Liczba budynków mieszkalnych 170 Liczba lokali mieszkalnych 2.306 w tym: w zasobach szkół 9 w zasobach wspólnot mieszkaniowych 648 w zasobach MSM 3 lokale gminne 1.646 Liczba lokali socjalnych w zasobie mieszkaniowym Miasta Mysłowice: 437 Liczba lokali socjalnych w obcym zasobie (mieszkania wynajmowane od innych administratorów z przeznaczeniem na lokale socjalne ): 207

WSPÓLNOTY MIESZKANIOWE z udziałem gminy Miasta Mysłowice Rok Wspólnoty Mieszkaniowe Liczba lok. mieszkalnych stan. własność gminy Liczba lokali mieszkalnych wykupionych ilość mieszkań 2012 68 647 1917 2564 2013(10 miesięcy) 648* 2565 * liczba lokali wzrosła o 1 mieszkanie z uwagi na podział mieszkania na dwa odrębne lokale

POTRZEBY MIESZKANIOWE Liczba osób uprawnionych do zawarcia umowy najmu: Rok lokalu socjalnego lokalu mieszkalnego na czas nieoznaczony lokalu zamiennego 2012 494 37 17 2013 529 32 31

Na podstawie wydanych wyroków sądowych gmina zobowiązana jest zapewnić lokale socjalne w ilości 380. W rozbiciu na poszczególnych administratorów zapotrzebowanie na lokale socjalne kształtuje się następująco: MSM 44 MZGK 142 Śląsko - Dąbrowska Spółka Mieszkaniowa + Katowicki Holding 154 Węglowy GSM przy KWK "Mysłowice" 2 Wspólnota Mieszkaniowa ul. Orzeszkowej nr 2 14 PKP 7 SM HPR 4 1 Inni właściciele : 16 Ilość wyroków:

REALIZACJA PRZYDZIAŁU MIESZKAŃ Realizacja przydziału mieszkań na czas nieoznaczony Realizacja przydziału lokali socjalnych Ilość osób na liście* Zrealizowane przydziały % Ilość osób na liście W tym na podstawie wyroków sądowych 2012 37 32 86,48 494 60 22 12,15 2013 (9 mies.) 15 46,87 529 31 11 5,86 *lista na bieżąco aktualizowana

ROSZCZENIA ODSZKODOWAWCZE OD GMINY MIASTA MYSŁOWICE W PRZYPADKU NIEDOSTARCZENIA PRZEZ GMINĘ LOKALU SOCJALNEGO OSOBIE DO NIEGO UPRAWNIONEJ PRAWOMOCNYM WYROKIEM SĄDU Nazwa zadania 2011r. 2012r. 2013r. (za IX miesięcy) Odszkodowania z tyt. nie zabezpieczenia przez gminę lokali socjalnych 427.990 650.584 552.653 Zapłata odsetek od wyroków z tyt. nie zabezp. przez gminę lokali socjalnych 61.405 55.693 49.292 Koszty postępowania sądowego i prokuratorskiego 95.119 56.110 44.985

Liczba wypłat na podstawie wydanych decyzji w szt. Przyznane dodatki mieszkaniowe w latach 2011 – 2013r. kształtowały się następująco : Lata Liczba wypłat na podstawie wydanych decyzji w szt. Wydatkowane środki 2011 15.642 3.529.741,00 2012 15.365 3.622.397,64 2013* 13.327 3.332.845,72 * stan na 17.10.2013. Przewidywane wykon. 2013 r. 16.027 4.100.000,00

2013 r. przewidywane wykonanie CZĘŚCIOWE POKRYCIE KOSZTÓW ZARZĄDU I FUNDUSZU REMONTOWEGO WSPÓLNOT MIESZKANIOWYCH : Nazwa zadania 2012 r. 2013 r. za 10 miesięcy 2013 r. przewidywane wykonanie Częściowe pokrycie kosztów zarządu i funduszu remontowego wspólnot mieszkaniowych 1.729.717 1.452.188 1.745.475 Porównując przewidywane wykonanie w 2013 r. do wykonania w 2012 r. nastąpi wzrost wydatków o 0,9 %.

ZAPEWNIANIE POMOCY MIESZKANIOWEJ MIESZKAŃCOM MYSŁOWIC W RAMACH ZASOBU MIESZKANIOWEGO MIASTA PRIORYTET- racjonalne gospodarowanie mieszkaniowym zasobem Miasta Mysłowice

Dla realizacji priorytetu przewiduje się następujące działania: 1. Powiększanie zasobu Miasta Mysłowice; 2. Utrzymywanie zasobu na dobrym poziomie technicznym; 3. Zaspokajanie przez Miasto niezbędnych potrzeb mieszkaniowych; 4. Urynkowienie wysokości stawek czynszowych w zasobie i stosowania systemu obniżek czynszowych w zależności od osiąganych dochodów, tak aby wysokość czynszu nie wykraczała poza możliwości finansowe danego gospodarstwa domowego;

Dla realizacji priorytetu przewiduje się następujące działania: 5. Zaprzestanie zmniejszania zasobu; 6. Reprezentowanie Miasta Mysłowice we wspólnotach mieszkaniowych z jego udziałem; 7. Ograniczanie zarządzania zasobem stanowiącym własność osób fizycznych; 8. Przygotowywanie przez gminę pustostanów do zasiedlenia ( remonty).

Zaspokajanie przez Miasto Mysłowice niezbędnych potrzeb mieszkaniowych 1. Obligatoryjna pomoc mieszkaniowa Zgodnie z art. 4 ust. 2 ustawy o ochronie praw lokatorów mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie Kodeksu cywilnego zadanie własne gminy polegające na zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych wspólnoty samorządowej ma być realizowane m. in. poprzez zapewnianie lokali socjalnych na zasadach i w wypadkach przewidzianych w ustawie.

Podejmowane w tym zakresie działania polegać będą na: aktywnym uczestnictwie w procesach eksmisyjnych w zakresie badania zasadności przyznawania lokali socjalnych osobom eksmitowanym, w tym poprzez gromadzenie stosownego materiału dowodowego; zawieraniu z wierzycielami wyroków eksmisyjnych porozumień w zakresie zrzekania się odsetek od roszczeń odszkodowawczych; zawieraniu z wierzycielami wyroków eksmisyjnych porozumień w zakresie remontów lokali w zamian za wyliczone odszkodowanie za niedostarczenie lokalu socjalnego i przeznaczenie tego lokalu na wykonanie eksmisji z zasobu danego wierzyciela; dostarczaniu pomieszczeń tymczasowych osobom, względem których orzeczono eksmisje z zasobu, celem odzyskiwania lokali o pełnym standardzie i o większej powierzchni niż należne pomieszczenie tymczasowe;

Podejmowane w tym zakresie działania polegać będą na: wskazywaniu lokali socjalnych do remontu na koszt najemcy – w sytuacji złożenia takiego wniosku przez osobę uprawnioną; odzyskiwaniu w postępowaniach regresowych od osób eksmitowanych kwot wypłaconych przez Miasto właścicielom lokali, które winny opłacać te osoby i przeznaczać uzyskane środki na remonty pustostanów; wykorzystywaniu dużych lokali mieszkalnych na realizację kilku wyroków eksmisyjnych; wskazywaniu lokali socjalnych o gorszym standardzie niż aktualnie zajmowane osobom, względem których orzeczono eksmisje z zasobu.

2. Fakultatywna pomoc mieszkaniowa. 3. Regulacje tytułów prawnych: Zasady regulacji tytułów prawnych do zajmowanych lokali mieszkalnych będą kształtowane zgodnie z przepisami powszechnie obowiązującymi. Miasto będzie kontynuować działania w celu odzyskania jak największej liczby lokali mieszkalnych stanowiącej jej własność, w szczególności poprzez kontrolę tytułów prawnych oraz zintensyfikowanie działań zmierzających do odzyskania lokali w drodze postępowań sądowych. 4. Zamiany mieszkań. 5. Zaprzestanie zmniejszania zasobu mieszkaniowego. 6. Urynkowienie wysokości stawek czynszowych w zasobie i stosowanie systemu obniżek czynszowych w zależności od osiąganych dochodów. 7. Reprezentowanie Gminy we wspólnotach mieszkaniowych z jej udziałem. 8. Ograniczanie zarządzania zasobem stanowiącym własność osób fizycznych

POMOC OSOBOM ZAGROŻONYM EKSMISJĄ WYZNACZONE CELE utrzymanie osób i rodzin w środowisku ich zamieszkania, zapobieganie eksmisji i bezdomności, zwiększenie poczucia bezpieczeństwa socjalnego, umocnienie rodziny i jej zdolności do samodzielnego pokonywania trudności życiowych; zmniejszenie patologii społecznej; zmniejszenie zapotrzebowania na lokale socjalne w gminie; zwiększenie zainteresowania zamianą mieszkań; utrwalenie nawyku obowiązkowego regulowania opłat za zajmowanie lokalu mieszkalnego; przeciwdziałanie wykluczeniu społecznemu;

Gmina podejmuje działania w celu wspierania członków wspólnoty samorządowej w utrzymaniu lokalu mieszkalnego, w szczególności poprzez: dodatki mieszkaniowe, od 1 stycznia 2014 r. dodatek energetyczny dla osób otrzymujących dodatek mieszkaniowy; zasiłki w ramach pomocy społecznej, program oddłużeniowy – skierowany jest do rodzin, które z uwagi na trudną sytuację życiową mają zaległości czynszowe mogące w konsekwencji skutkować utratą mieszkania. Program to swoistego rodzaju “ koło ratunkowe” dla osób, które są naprawdę w trudnej sytuacji ale przede wszystkich chcą coś zmienić i chcą podjąć współpracę; odpracowywanie zadłużenia czynszowego – osoby, których nie stać na opłacenie zaległości mogą je odpracować;

przywracanie tytułu prawnego do zajmowanego lokalu mieszkalnego po spłacie zadłużenia czynszowego; zawieszenie postępowania u komornika w przypadku spłaty zadłużenia czynszowego w ratach; zamiana lokalu mieszkalnego na mniejszy lub o niższym standardzie; wprowadzono Bank Zamian Mieszkań; udzielanie nieodpłatnie porad prawnych członkom wspólnoty samorządowej w kwestiach lokalowych przez Zespół Lokali Mieszkalnych i Użytkowych oraz przez jednostki miejskie – MOPS I MZGK. podejmowanie działań sprzyjających powstawaniu nowych miejsc pracy;

w mieszkaniach chronionych, w Ośrodku Interwencji Kryzysowej Gmina zapewnia pomoc osobom bezdomnym, matkom z dziećmi, osobom dotkniętym przemocą, eksmitowanym bez prawa do lokalu socjalnego w formie schronienia w noclegowni, w mieszkaniach chronionych, w Ośrodku Interwencji Kryzysowej

ŹRÓDŁA FINANSOWANIA ZADAŃ UJĘTYCH W STRATEGII: budżet miasta; dotacja z Banku Gospodarstwa Krajowego na dofinansowanie budowy lokali socjalnych, środki unijne na remonty pustostanów z włączeniem w prace wykończeniowe przyszłego najemcę; Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska;

Monitoring, ocena, aktualizacja WDRAŻANIE STRATEGII Monitoring, ocena, aktualizacja Monitoring stopnia realizacji wyznaczonych celów następuje według kryterium skuteczności I efektywności. W przypadku zaistnienia potrzeby wprowadzenia zmian, będzie dokonywana analiza I ewentualna zmiana formy lub zakresu podejmowanych działań. Na podstawie danych uzyskanych w procesie monitoringu realizacji Strategii, będzie dokonywana analiza, po przeprowadzeniu której zostanie podjęta decyzja w przedmiocie aktualizacji jej postanowień. W przypadku zmian ustawodawczych, Gmina zweryfikuje rozwiązania przewidziane w niniejszej Strategii w celu ich dostosowania do wprowadzonych zmian oraz usprawnienia w granicach dopuszczonych przez znowelizowane przepisy.

Dziękuję za uwagę.