Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Wieloletni program gospodarowania mieszkaniowym zasobem m. st

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Wieloletni program gospodarowania mieszkaniowym zasobem m. st"— Zapis prezentacji:

1 Wieloletni program gospodarowania mieszkaniowym zasobem m. st
Wieloletni program gospodarowania mieszkaniowym zasobem m.st. Warszawy na lata

2 Stan aktualny Zgodnie z art. 21. ust. 1 pkt 1 ustawy o ochronie praw lokatorów…: Rada gminy uchwala WPGMZG – jego brak jest zatem niezgodny z ustawą Stawki czynszu obecnie stosowane zostały określone w przeszłości w 12 nadal obowiązujących uchwałach (z lat 1999 – 2002) Ustalenie stawek czynszów na podstawie różnych uchwał oznacza niespójność działania Miasta w polityce czynszowej i niejednolite zasady czynszowe Warszawa jest jedynym Miastem, w którym im dalej od Centrum, tym czynsze są wyższe: Żoliborz – 2,39 zł/m2, a Bielany 3,50 zł/m2 Mokotów 2,49 zł/m2, a Ursynów 4 zł/m2 Ochota 2,49zł/m2, a Włochy nawet do 7,75 zł/m2 Różna wysokość stawek czynszu w Dzielnicach powoduje również różnice w wysokości przyznawanego dodatku mieszkaniowego

3 Czynsze a dodatki mieszkaniowe
Zgodnie z art. 6. ust. 6 ustawy o dodatkach mieszkaniowych… - dla celów obliczenia dodatku mieszkaniowego przyjmuje się wydatki i opłaty, które obowiązywałyby dla tego lokalu, gdyby wchodził on w skład zasobu mieszkaniowego gminy Niespójne zasady w całym Mieście powodują zróżnicowanie wysokości dodatków mieszkaniowych w zależności od obowiązujących w Dzielnicy zasad polityki czynszowej Lokator zamieszkały w lokalu spółdzielczym, czy prywatnym np. na terenie b. Gminy Centrum w porównaniu z lokatorem zamieszkałym w podobnym lokalu spółdzielczym na Ursynowie, czy Bielanach, mając takie same dochody, otrzymuje dziś niższy dodatek mieszkaniowy. Średni miesięczny dodatek mieszkaniowy w 2007r. Żoliborz – 145zł, Praga Południe – 154zł Ursynów – 209zł, Bielany – 200zł, Różnica nie mająca zatem społecznego uzasadnienia sięga nawet 30%.

4 Stawki czynszu wg uchwał byłych gmin - różnice
Zasady Polityki Czynszowej – stan aktualny Stawki czynszu wg uchwał byłych gmin - różnice Max Średnia B. Gmina Centrum 2,59 zł 1,90 zł Włochy 7,75 zł 2,00 zł Ursus 4,03 zł 3,04 zł Wawer 4,40 zł 2,02 zł Bielany 3,44 zł Ursynów 4,00 zł 3,18 zł Targówek 3,51 zł 2,28 zł Wilanów 3,45 zł Bemowo 3,22 zł 2,83 zł Białołęka 2,75 zł 1,57 zł Rembertów 2,53 zł 1,99 zł Wesoła 2,43 zł 2,05 zł

5 Stan aktualny c.d. W 1999r. Rada Gminy Centrum ustaliła max stawkę wynoszącą 2,59 zł/m2 co stanowiło wówczas 1,38% wartości odtworzeniowej 1 m2 lokalu. Obecnie stawka ta stanowi tylko ok. 0,60% wartości odtworzeniowej. Powoduje to: wzrost deficytu pomiędzy czynszami a kosztami utrzymania, faktyczne dopłaty do czynszu, nawet dla najemców, którzy pomocy finansowej nie wymagają, przez wszystkich mieszkańców Warszawy, bez względu na ich dochody, niskie dodatki mieszkaniowe dla osób potrzebujących pomocy od Miasta, a zamieszkałych także w zasobie prywatnym i spółdzielczym.

6 Średnia stawka czynszu w miastach województwa mazowieckiego dla lokali po zastosowaniu czynników obniżających i podwyższających w zł/m2 (2008r.)

7 Średnia stawka czynszu w miastach wojewódzkich dla lokali po zastosowaniu czynników obniżających i podwyższających w zł/m2

8

9 Udział zasobu mieszkaniowego gminy w ogólnej liczbie mieszkań na terenie Warszawy

10 Struktura wiekowa budynków stanowiących w całości własność m. st
Struktura wiekowa budynków stanowiących w całości własność m. st. Warszawy

11 Według danych na koniec 2007r. pozbawionych:
Stan wyposażenia technicznego budynków stanowiących w całości własność m. st. Warszawy Według danych na koniec 2007r. pozbawionych: Instalacji kanalizacyjnej % budynków Instalacji centralnego ogrzewania % budynków Instalacji ciepłej wody % budynków Instalacje gazową % budynków Łazienek w lokalach % budynków „WC” w lokalach % budynków

12 Potrzeby remontowe Miasta

13 Prognoza poprawy stanu technicznego budynków Miasta na lata 2008-2012
Planuje się, że w latach Miasto doposaży w instalację 436 budynków oraz wymieni instalację w 206 budynkach

14 Łącznie średni miesięczny koszt utrzymania
Koszty utrzymania zasobu mieszkaniowego, które powinny zostać pokryte z czynszu A. Koszty administracji, zarządu i utrzymania czystości – 2,59 zł/m2/m-c. B. Koszty remontów, konserwacji, awarii oraz ulepszenia (modernizacje) budynków komunalnych – 2,29 zł/m2/m-c. Łącznie średni miesięczny koszt utrzymania 1 m2 = 4,88 zł/m2/m-c. W stosunku do kosztu utrzymania zasobów wraz z remontami w wys. 4,88 zł/m2/m-c średni uzyskany czynsz (2,27zł/m2) stanowi zaledwie ok. 47%.

15 Cele polityki czynszowej
Ujednolicenie obowiązujących zasad Ochrona najemców znajdujących się w trudnej sytuacji finansowej - zastosowanie obniżek czynszu Urealnienie dotychczasowych czynszów (wzrost średniej stawki czynszu z 2,27 zł/m2 do ok. 3,50 zł/m2) Zmniejszenie deficytu pomiędzy wydatkami związanymi z utrzymaniem zasobu a dochodami z czynszów (szacunkowy wzrost dochodów ze 115 mln zł do mln zł rocznie)

16 Główne kierunki przyjęte w projekcie programu
wprowadzenie stawki bazowej: do 3% wartości odtworzeniowej 1 m2 „podział” Miasta na trzy strefy: dokonywany przez Rady Dzielnic (maksymalnie 2 strefy w Dzielnicy): Centralną = +10% bazowej Miejską = bazowa Peryferyjną = -10% bazowej

17 Obniżki ze względu na wartość użytkową lokalu:
Maksymalna obniżka 50% Proponowane Centrum brak instalacji zimnej wody i kanalizacji w lokalu – 20%; – 5% brak WC (urządzenia) w lokalu – 10%; – 15% brak łazienki w lokalu brak instalacji centralnego ogrzewania w lokalu – 15%; brak instalacji centralnej ciepłej wody w lokalu – 5%; brak kuchni w lokalu kuchnia pozbawiona bezpośredniego oświetlenia naturalnego – 2%; – 2% brak instalacji gazowej (przy braku wzmocnionej elektrycznej) lokal wspólny – 10% (+7% za każdą izbę używaną wspólnie) lokal powyżej 3 piętra w budynku bez windy lokal w suterenie – 20% lokal w budynku do kapitalnego remontu lokal wyłączony z eksploatacji – 50%.

18 Wprowadzenie obniżek ze względu na uzyskiwane dochody
Dochód na jedną osobę w gospodarstwie wieloosobowym w stosunku do najniższej emerytury Dochód w gospodarstwie jednoosobowym w stosunku do najniższej emerytury Obniżka naliczonego czynszu wyrażona w % Do 75% (477,22 zł) Do 125% (795,36 zł) 60% Powyżej 75% do 100% (477,22 zł – 636,29 zł) Powyżej 125% do 150% (795,36 zł – 954,44 zł) 40% Powyżej 100% do 150% (636,29 zł – 954,44 zł) Powyżej 150% do 200% (954,44 zł – 1272,58 zł) 20%

19 Podsumowanie Projekt przewiduje zatem:
Sprawiedliwy czynsz – zależny od położenia lokalu, jego wyposażenia Objęcie osób potrzebujących realną pomocą w formie dodatku mieszkaniowego i obniżki dochodowej Wyższe dodatki mieszkaniowe dla wszystkich uprawnionych mieszkańców Warszawy Obniżki techniczne i dochodowe spowodują, że w rzeczywistości stawka czynszu nie wzrośnie tak drastycznie jak to podawano w mediach, ponieważ około 90% lokali będzie objętych obniżkami

20 Przykład dla lokalu 45m2, bez CO i CCW, w strefie miejskiej, dla rodziny 2-osobowej, która miesięcznie uzyskuje łącznie 4000zł brutto (bez obniżki) Brak dodatku mieszkaniowego Brak obniżki dochodowej


Pobierz ppt "Wieloletni program gospodarowania mieszkaniowym zasobem m. st"

Podobne prezentacje


Reklamy Google