SAMOOBSŁUGA W APTECE
GDZIE OTWIERAĆ? Centra Handlowe oparte na idei rozrywki np.. Galeria Mokotów, Galeria „Galaxy” Lokal musi być umieszczony blisko wejścia/wyjścia lub w głównym ciągu komunikacyjnym. Komunikacja „do centrum” musi być dogodne dla klienta.
Mix Centrum Jeżeli centrum ma hipermarket to powinien on być z wyższej półki. Najlepiej dla nas jeśli Centrum ma Super Market tj. Alma lub Albert. Centrum musi mieć rozbudowaną strefę konsumpcji i rozrywki W mixie Centrum muszą się znajdować takie marki jak :Zara, Empik, Smyk Reserved czy H&M, (są teraz na topie). Centrum ma zapewnić klientowi poprzez plan marketingowy i mix ciekawe spędzenie wolnego czasu. Np dobre centrum przyciąga dużą ilość wagarowiczów
Klient docelowy samoobsługi Dzisiaj Klient jest wyedukowany, żyje szybko i jest świadomy swoich potrzeb i oczekuje od nas serwisu. Dlatego klientem docelowym samoobsługi jest: Kobieta dbająca o swój wygląd i zdrowie, poszukująca nie tyle produktów upiększających co chroniących jej skórę . Mężczyzna metroseksualny Młodzi ludzie poszukujący swoich marek, chcący być trendy.
Mix na półce samoobsługi Pełna oferta dermokosmetyków – nie wolno mieszać ich z kosmetykami ogólnodostępnymi. Stworzenie strefy impulsu przy kasach i na półce Grupowanie logiczne kategorii produktów Produkty tzw. pierwszej potrzeby powinny zachować pełny mix i powinny być ułożone w masowe bloki na półce dostępnej dla klienta Produkty zarejestrowane jako food suplement powinny tworzyć osobny blok na samoobsłudze
Grupy produktów samoobsługi Dermokosmetyki Witaminy&Minerały Dieta i Sezonowe produkty Suplementy diety Produkty wspomagające działanie ukł.człowieka Produkty pierwszej pomocy(plastry/bandaże..) Sprzęt medyczny Impuls ( p/bólowe, łągodzące objawy przeziębienia, zgaga, cukierki, prezerwatywy)
Lay out samoobsługi
% udział w sprzedaży
Mix w Drug store`ze Ścisłe rozgraniczenie między kosmetykami a produktami masowymi ze względu na inną specyfikę ich zakupu Posiadanie marek tylko premium i medium Utrzymywanie pełnego mix`u wew. marki Grupowanie produktów wg ich użyteczności, blokowo Produkty na terenie apteki powinny być ułożone wg zasad samoobsługi Idea impulsu zakłada: pełną dostępność produktów dla klienta, umieszcza się na nich produkty nieczułe na wojny cenowe, produkty te nie przekraczają swoją ceną do klienta kwoty 10zł. Produkty w Drug Store`ze po części pokrywają się z asortymentem z rynku nowoczesnego, dlatego cyklicznie powinien odbywać się lokalny „pricecheking”
Grupy Produktów w Drug Stor`ze IMPULS: Słodycze, napoje, wodę, zdrowe jedzenie, akcesoria, baterie, filmy, gazety, magazyny
Grupy produktów w Drug Store`ze PAPIER: produkty bawełniane, papier toaletowy/ręczniki/chusteczki, higiena kobieca, mokre chusteczki. DZIAŁ DZIECIĘCY: pieluchy, pielęgnacja, akcesoria, jedzenie CHEMIA GOSPODARCZA: pranie, zmywanie, sprzątanie-ogólne, toaleta, kuchnia etc.
Grupy produktów w Drug Store`ze Toaletówka: kąpiel, pielęgnacja zębów, pielęgnacja włosów, pielęgnacja ciała, golenie, dezodoranty, pielęgnacja rąk i nóg, sezon( depilacja i słoneczne produkty).
Inne produkty w drug store`ze Rajstopy i skarpetki Torby/ produkty do pakowania prezentów
Idea ustawienia części drogeryjnej
Lay Out Drug Store
Część drogeryjno-kosmetyczna
Kosmetyki masowe w Drug Store`ze Kosmetyki masowe są sercem sklepu W przypadku ustawienia kosmetyków musi zaistnieć jasny rozdział (dla klienta) między kosmetykami męskimi a damskimi. Kobiety muszą mieć możliwość przetestowania produktu (testery) Konsultantka musi mieć miejsce aby wykonać próbny makijaż potencjalnej klientce Konsultantka jest niezbędna do obsługi tej strefy, najlepiej gdy jest to osoba mająca wiedzę z zakresu kosmetologii.
Mix w części kosmetycznej Kategorię znajdujące się w tej części to: Makijaż (kolorówka + pielęgnacja paznokci) Zapachy Pielęgnacja twarzy Produkty do pielęgnacji ciała powinny być umieszczone wraz w bloku części drogeryjnej.
Część kosmetyczna
% udział w sprzedaży
Cytat z opracowań Phoenix`a (od kilkudziesięciu lat wiodący hurtownik farmaceutyczny w Europie) Jak zdobyć sympatię pacjentów? WIZERUNEK 17.03.2005 Typowa polska apteka to mniej więcej to samo, co „przeciętny obywatel”. Niby podobni, prawie tacy sami, a jednak różnią się i to w dość istotnych szczegółach. Czy wiedzą Państwo jak postrzegają aptekę Wasi pacjenci? Albo, do jakiej apteki chciałby trafić ktoś, kto jeszcze nie jest Państwa pacjentem? Dlaczego spośród wielu potencjalnych klientów jedni trafiają do Was i pozostają Wam wierni, a inni wybierają konkurencję? Klient apteki oczekuje czegoś więcej niż tylko lekarstw. Chce kupować w estetycznie urządzonym lokalu, w miłej atmosferze. Często ma niemałą wiedzę na temat leków, ale chce się upewnić, podyskutować, albo nawet tylko porozmawiać, żeby zapomnieć o samotności lub lęku przed chorobą. Przyjazne nastawienie i kompetentne doradztwo aptekarza to dla pacjenta sprawa nie mniej ważna niż to, czy akurat w Waszej aptece znajdzie potrzebny lek. Jaka jest Państwa apteka? Jak jest odbierana przez Państwa pacjentów? Czego mogą oczekiwać Wasi pacjenci? Doradca z PHOENIX CONSULT SERVICE pomoże znaleźć odpowiedzi na te pytania. Sporządzi szczegółowy raport, w którym podkreśli zalety i niedociągnięcia, zwłaszcza te, które przyciągają lub odpychają Waszych klientów. Otrzymają Państwo także propozycję polepszenia wizerunku apteki i odpowiedź na pytanie, co zrobić, aby wszyscy pracownicy apteki byli jeszcze bardziej zainteresowani zaspokajaniem potrzeb korzystających z jej usług pacjentów. Korzystając z kompetencji i doświadczenia konsultanta łatwiej będzie wyeliminować słabe punkty i rozbudować mocne strony. PHOENIX CONSULT SERVICE jest Państwa sprzymierzeńcem w walce o sukces Znalezienie właściwego kierunku rozwoju apteki jest jednym z najistotniejszych czynników powodzenia.