Wzajemne wspomaganie się nauczycieli 30 – 31 maja 2008 Bukowina Tatrzańska
CELE PROFESJONALNEGO ROZWOJU ZAWODOWEGO Autodiagnoza celów rozwojowych każdego nauczyciela w oparciu o 5 kompetencji Autodiagnoza celów rozwojowych każdego nauczyciela w oparciu o 5 kompetencji Sformułowanie indywidualnych planów każdego nauczyciela w oparciu o autodiagnozę Sformułowanie indywidualnych planów każdego nauczyciela w oparciu o autodiagnozę W oparciu o indywidualne plany nauczycieli, wybranie jednej kompetencji jako priorytetu dla szkoły i stworzenie warunków jej rozwoju W oparciu o indywidualne plany nauczycieli, wybranie jednej kompetencji jako priorytetu dla szkoły i stworzenie warunków jej rozwoju Wprowadzenie nowej formuły rozmowy kwalifikacyjnej z kandydatami na nauczycieli na bazie 5 kompetencji Wprowadzenie nowej formuły rozmowy kwalifikacyjnej z kandydatami na nauczycieli na bazie 5 kompetencji Przygotowanie planów pracy (wychowawcy, bibliotekarza, świetlicy, wiązek, zespołów, itp.) w oparciu o 5 kompetencji Przygotowanie planów pracy (wychowawcy, bibliotekarza, świetlicy, wiązek, zespołów, itp.) w oparciu o 5 kompetencji
WSPOMAGANIE Praca zespołowa – wspólny cel, jedna strategia, współodpowiedzialność Praca zespołowa – wspólny cel, jedna strategia, współodpowiedzialność Wiązki – doskonalenie ich pracy Wiązki – doskonalenie ich pracy Spotkania interdyscyplinarne w celu rozwiązania konkretnego problemu z udziałem uczniów, rodziców, specjalistów, nauczycieli Spotkania interdyscyplinarne w celu rozwiązania konkretnego problemu z udziałem uczniów, rodziców, specjalistów, nauczycieli Lekcje koleżeńskie – nagrywanie i tworzenie archiwum Lekcje koleżeńskie – nagrywanie i tworzenie archiwum Pozyskiwanie sojuszników idei, tworzenie grup wsparcia Pozyskiwanie sojuszników idei, tworzenie grup wsparcia Wymiana doświadczeń – międzyszkolny bank wartościowych szkoleń Wymiana doświadczeń – międzyszkolny bank wartościowych szkoleń Organizacja szkoleń dla Rady Pedagogicznej w oparciu o rzetelną diagnozę potrzeb Organizacja szkoleń dla Rady Pedagogicznej w oparciu o rzetelną diagnozę potrzeb Tworzenie atmosfery bezpieczeństwa, otwartości i współpracy a nie rywalizacji (pozytywne wzmocnienia) Tworzenie atmosfery bezpieczeństwa, otwartości i współpracy a nie rywalizacji (pozytywne wzmocnienia) Hospitacje wspierające Hospitacje wspierające
Co robić, aby entuzjaści innowacji (nowatorzy) nie bali się okazywać entuzjazmu? Jak zarażać entuzjazmem (bo nakazać się go nie da), nie zrażając do zmiany? Jak chronić entuzjastów przed wypaleniem się? Co robić gdy niedawni entuzjaści gorzknieją? JAK WZMACNIAĆ ENTUZJASTÓW ZMIAN I POZYSKIWAĆ NOWYCH?
Opracowanie: Nawiedzeni Nauczyciele Szkoły Podstawowej nr 22