Włodzimierz Choromański, Paweł Nowosad

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Założenia aktualizacji Regionalnej Strategii Innowacji Województwa Małopolskiego.
Advertisements

innowacyjna wielkopolska
ROLĄ SAMORZĄDU JEST INTEGRACJA DZIAŁAŃ I STWORZENIE WARUNKÓW DO BUDOWY SYSTEMU INNOWACJI.
Ustawa o niektórych formach wspierania działalności innowacyjnej
Budżetowanie kapitałów
HUMAN PERFORMANCE IMPROVEMENT
Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka
1 Bielsko-Biała, 16 grudnia 2011 roku Konferencja INNOWACYJNOŚĆ AKADEMICKA - nowe trendy w rozwoju przedsiębiorczości – Zapotrzebowanie na innowacje ze.
Nowe teorie handlu międzynarodowego
Proces decyzyjny w sektorze publicznym
III Forum Gospodarcze Województwa Kujawsko-Pomorskiego Toruń, 28 maja 2003r.
Andrzej Cieślak Zakład Bezpieczeństwa Procesowego i Ekologicznego
Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet IV Szkolnictwo wyższe i nauka Działanie 4.2 Patrycja Dukaczewska.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Inwestycja w kadry 3 Praca zaliczająca moduł Dr G.Maniak.
RYZYKO OPERACYJNE Jak przeciwdziałać mu w praktyce?
Prof. dr hab.. Małgorzata – Piasecka Szkoła Główna Handlowa Warszawa
Priorytet II Wzmocnienie rozwoju zasobów ludzkich w regionach Działanie 2.6. Regionalne Strategie Innowacyjne i transfer wiedzy Departament Rozwoju Regionalnego.
26/03/2017 Sposób na konkurencyjność – Jak innowacyjne są polskie przedsiębiorstwa Marta Mackiewicz.
Komitet Naukowo-Techniczny FSNT NOT Polityki Techniczno-Gospodarczej Kadencja 2004 – 2008 Eugeniusz Budny.
Slajd początkowy z animacją, animacja uruchamia się automatycznie po włączeniu tryby prezentacji 1 1.
Inwestycje i projekty inwestycyjne (menedżer projektu)
Rola uczelnianych centrów transferu technologii w komercjalizacji wyników badań naukowych Jelenia Góra, listopada 2013 r. Prof. zw. dr hab. inż.
Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego Szkolnictwo Wyższe i Nauka Priorytet IV Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Departament Wdrożeń i.
UWZGLĘDNIENIE DZIAŁAŃ ADAPTACYJNYCH W POLITYCE SPÓJNOŚCI 11 kwietnia 2013 r.
Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka
Warsztat 3 Nowoczesne narzędzia wykorzystywane w cyklu polityk publicznych 26 lipca 2011.
Narażenie zawodowe pracowników zatrudnionych przy zbieraniu i składowaniu odpadów komunalnych na negatywne skutki zdrowotne – studium przypadku choroby.
SEMINARIUM POPRAWA PEWNOŚCI ZASILANIA W ENERGETYCE PRZY WYKORZYSTANIU ŹRÓDEŁ ODNAWIALNYCH Możliwości praktycznej realizacji i wdrażania rozwiązań technicznych.
Warszawa, Wsparcie ochrony własności przemysłowej w ramach Poddziałania POIG Ośrodek Przetwarzania Informacji.
Doświadczenie Politechniki Rzeszowskiej w zakresie współpracy z przemysłem Konferencja inaugurująca działalność Preinkubatora Akademickiego Podkarpackiego.
WORTAL TRANSFERU WIEDZY
Zasady wyboru i wytyczne do opisu dobrych praktyk Dr inż. Janusz Adamczyk.
Propozycja prac grup tematycznych Kujawsko-Pomorskiej Rady Innowacji KUJAWSKO-POMORSKA RADA INNOWACJI I ZESPÓŁ EKSPERTÓW DS. POLITYKI INNOWACYJNEJ WOJEWÓDZTWA.
Spotkania konsultacyjne
Program Operacyjny Kapitał Ludzki
ROLĄ SAMORZĄDU JEST INTEGRACJA DZIAŁAŃ I STWORZENIE WARUNKÓW DO BUDOWY SYSTEMU INNOWACJI.
Program Operacyjny KAPITAŁ LUDZKI Priorytet IV Szkolnictwo Wyższe i Nauka Dział Rozwoju Kadry Naukowej Narodowe Centrum Badań i Rozwoju.
Możliwości finansowania współpracy nauki i biznesu
KONIECZNOŚĆ PROWADZENIA ZINTEGROWANYCH MIĘDZY-DYSCYPLINARNYCH BADAŃ NAUKOWYCH DOTYCZĄCYCH WDRAŻANIA KONCEPCJI TRWAŁEGO, ZRÓWNOWAŻONEGO ROZWOJU A SZCZEGÓLNIE.
Ministerstwo Gospodarki Budowanie innowacyjnej gospodarki Departament Rozwoju Gospodarki Ministerstwo Gospodarki Regionalna Strategia Innowacji dla Mazowsza.
Metoda studium przypadku jako element XI Konkursu Wiedzy Ekonomicznej
Platforma informacyjna wsparciem procesu optymalizowania rozwoju systemu transportowego KRAKOWIC dr hab. inż. Andrzej Szarata Politechnika Krakowska Katowice,
Ewaluacja konferencja 11 czerwca 2014 RODN „WOM” w Katowicach.
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Współpraca PROW
Regionalna Strategia Innowacji Województwa Mazowieckiego
Teoria równowagi ogólnej Urszula Mazek Mark Blaug „Metodologia Ekonomi"
Koncepcja zakładu naukowego ZARZĄDZANIE FINANSAMI.
Eksploatacja zasobów informatycznych przedsiębiorstwa.
Politechnika Śląska w Gliwicach Wydział Organizacji i Zarządzania Katedra Zarządzania Przedsiębiorstwem i Organizacji Produkcji Kierownik Katedry: prof.
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich
Zintegrowane Inwestycje Terytorialne Aglomeracji Jeleniogórskiej Wydział Zarządzania Zintegrowanymi Inwestycjami Terytorialnymi Aglomeracji Jeleniogórskiej.
ARP – biznes, rozwój, innowacje Poznań, 26 Listopada 2015 r. ARP S.A./ARP – biznes, rozwój, innowacje.
PROF. WITOLD T. BIELECKI REKTOR ALK Maciej Madziński – Dyrektor Operacyjny Akademia Leona Koźmińskiego.
STRATEGIA INFORMATYZACJI POLITECHNIKI WARSZAWSKIEJ DO 2020 ROKU dr hab. inż. Janusz Zawiła-Niedźwiecki prof. PW.
„Infrastruktura zakładu opieki zdrowotnej i aparatura medyczna – jak efektywnie dokonywać pożądanych zakupów” KIELCE 20 WRZEŚNIA 2012 WITOLD PONIKŁO.
Zarządzanie ryzykiem w projektach Poznań, r.
Budowa Lubuskiego Systemu Innowacji , Żary Współfinansowane ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego Program Operacyjny Współpracy.
Efektywność zarządzania w sektorze publicznym Ministerstwo Finansów 16 czerwca 2015 r. Coroczne spotkanie przedstawicieli komitetów audytu.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego 1 Czerwiec 2010 PREZENTACJA WYNIKÓW BADANIA odnośnie innowacji.
Specjalność: „Zarządzanie w Administracji Publicznej” studia I stopnia kierunek: „Zarządzanie”
Faza 1: Faza zaprojektowania systemu monitoringu projektu: 1. Inwentaryzacja obietnic złożonych sponsorowi we wniosku - przegląd założeń projektu, opracowanie.
ANALIZA WARTOŚCI PRZEDSIĘWZIĘĆ PROJEKTOWYCH ZE SZCZEGÓLNYM UWZGLĘDNIENIEM KRYTERIUM ICH EFEKTYWNOŚCI Bartłomiej Czekaj Numer albumu: 1892 Promotor: Prof.
POSIEDZENIE ŚWIĘTOKRZYSKO-PODKARPACKIEGO KLASTRA BUDOWLANEGO INNOWATOR
Audyt planów strategicznych i rozwojowych Jak najlepiej odpowiadać na potrzeby mieszkańców, jak badać czy przyjęte plany i założenia są realizowane oraz.
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich
Studiuj Zarządzanie – to praca z ludźmi
INKUBATOR INNOWACYJNOŚCI + „Tytuł pracy przedwdrożeniowej”
T 10. Metodologia Rapid Re - wprowadzenie
Specjalność: „Zarządzanie w Administracji Publicznej”
INKUBATOR INNOWACYJNOŚCI + „Tytuł pracy przedwdrożeniowej”
Zapis prezentacji:

Włodzimierz Choromański, Paweł Nowosad ANALIZA RYZYKA W TRANSPORTOWYCH PROJEKTACH EUROPEJSKICH Włodzimierz Choromański, Paweł Nowosad Politechnika Warszawska, Wydział Transportu

Obszar rozważań Projekty badawcze i wdrożeniowe dotyczące innowacyjnych systemów transportowych w aglomeracjach miejskich oraz innowacje związane z szeroko rozumianą mobilnością.

Transport miejski jest sferą charakteryzującą się wyjątkową koncentracją ruchu na małym obszarze i dlatego utrzymuje się tu od lat bardzo silny „głód innowacyjny”. Istnieje jednak duży kontrast między zapotrzebowaniem na innowacje miejskie, a możliwościami sfery naukowo-badawczej i przemysłowej stworzenia koncepcji i środków łagodzących skutki np tłoku ulicznego, chaotycznego ruchu, zanieczyszczenia powietrza, hałasu i wypadków. Dzieje się tak, mimo iż istnieje na świecie bardzo wiele instytucji, ośrodków i inicjatyw służących kreowaniu innowacji oraz tworzeniu systemów zrównoważonego transportu miejskiego. A zatem powstaje pytanie co jest przyczyną tak niechętnego podejmowania się prac w tym właśnie zakresie. Jest ich co najmniej kilka:

Współczesna organizacja nauki pozwala na następującą typologię badań: − badania podstawowe (zwane także teoretycznymi lub czystymi), które podejmuje się bez sprecyzowanego praktycznego celu, dla wyjaśnienia zjawisk jeszcze nie zbadanych i odkrycia nowych praw naukowych; − badania stosowane, które zmierzają do wykorzystania w praktyce wyników badań podstawowych; ich rezultatem mogą być nowe rozwiązania techniczne, technologie, prototypy, modele, które powstają i są sprawdzane w laboratoriach pod względem efektywności, walorów technicznych i użyteczności; − badania wdrożeniowe, które polegają na opracowaniu metod i technik zastosowania badań w produkcji; są końcowym etapem cyklu badawczego: od odkrycia wynalazku do jego praktycznego zastosowania; rezultatami tych badań są innowacje, powstające w wyniku prac rozwojowych adaptujących metody i osiągnięcia wdrożeniowe do warunków produkcji.

Przedsiębiorstwo Ośrodek Badawczy Samorząd

Zdefiniowane problemy związane z realizacją projektów badawczo-rozwojowych Bardzo duże ryzyko (tutaj ten termin rozumiemy w sensie popularnym) wdrożenia takiego systemu a zatem ryzyko czy nakłady poniesione na nowe systemy zwrócą się; Duże nakłady jakie należy ponieść na opracowanie nowej technologii systemu transportowego; Trudności w certyfikacji, homologacji nowych środków transportu; Niejednoznaczność przepisów

Duże wpływ czynnika politycznego na sukces podjętych prac; Konieczność, w warunkach polskich, integracji wielu ośrodków badawczych i przemysłowych do realizacji takich projektów. Trudność w zarzadzaniu projektami, zwłaszcza jeżeli środki na realizacje projektu są środkami unijnymi.

Polskie przedsiębiorstwa wykazują zróżnicowaną skłonność do inwestowania w badania prowadzące do innowacyjności działalności gospodarczej zwłaszcza w obszarze transportu. Polskie uczelnie również wykazują zróżnicowaną skłonność do podejmowania innowacyjnych projektów z obszaru transportu (Ustawa o Zamówieniach Publicznych, Ryzyko Nierozliczenia Projektu, Koszty Ogólne, Ocena )

Brak merytorycznego koordynatora ? Komitet Transportu Polskiej Akademii Nauk

Dostępne Metody Oceny Ryzyka Matematyczna metoda analizy ryzyka Metoda szacunkowa analizy ryzyka – metoda delficka Metoda mieszana analizy ryzyka

Analiza ryzyka w projekcie ECO-Mobilność Proponowane analiza ma charakter opisowy, a w mniejszym stopniu analityczny Wprowadzono dodatkowe pozycje, związane z analizą projektu, takie jak: - obowiązujące procedury kontrolne w obszarze ryzyka - inne stosowane działania zaradcze - właściciel ryzyka. Analiza nie zawiera tzw. buforów czasowych, ponieważ przedstawione w niej ryzyka występują w trybie ciągłym Analiza opiera się na dotychczasowych doświadczeniach, związanych z realizacją projektu, a w mniejszym już stopniu na metodologii przedstawionej w Podręczniku audytu wewnętrznego w administracji publicznej, opracowanym przez Ministerstwo Finansów (2003) i dostępnym na stronach internetowych Ministerstwa, określonej mianem „metody mieszanej”.

Wprowadzone stopnie ryzyka wraz z opisem 1 – ryzyko niskie: wystąpienie danego zdarzenia ma pomijalny wpływ na terminowość i prawidłowość zrealizowania procesu, którego to zdarzenie dotyczy; 2 – ryzyko średnie: wystąpienie danego zdarzenia wprawdzie ma wpływ na terminowość i/lub prawidłowość przebiegu procesu, niemniej jednak wpływ ten jest możliwy do kontrolowania; bądź to przez personel zarządzający projektem, bądź przez osoby włączone w realizacje danego procesu; 3 – ryzyko wysokie: wystąpienie danego zdarzenia istotnie zaburza terminowość i/lub prawidłowość przebiegu procesu i jego wystąpienie wymaga podjęcia działań, korygujących lub naprawczych. Ryzyko wysokie może również oznaczać blokadę realizacji danego procesu i może wymagać albo przezwyciężenia tych trudności, albo znalezienia rozwiązania alternatywnego, pozwalającego na doprowadzenie określonego procesu do pożądanego zakończenia. Wprowadzone stopnie ryzyka nie wymagają wprowadzania dodatkowych zmiennych w postać wag, czy ostatecznie ryzyka ważonego, ponieważ z założenia taka forma analizy ryzyka ma charakter przede wszystkim opisowy, umożliwiający znalezienie odpowiednich działań zaradczych.

Przykład:

Dziękuję za uwagę Prof. nzw. dr hab. Włodzimierz Choromański mgr Paweł Nowosad Biuro Projektu ECO-MOBILNOŚĆ Politechnika Warszawska, Wydział Transportu, ul. Koszykowa 75, 00-662 Warszawa www.eco-mobilnosc.pw.edu.pl biuro@eco-mobilnosc.pw.edu.pl tel.: 22 234 61 43, tel./fax.: 22 628 64 91