Poradnik dla wychowawcy

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Program wychowawczy szkoły i program profilaktyki
Advertisements

ZADANIA DYREKTORA SZKOŁY/PLACÓWKI W NOWYM NADZORZE PEDAGOGICZNYM opracowanie: Władysława Tkaczyk st. wizytator.
Wnioski z realizacji zadań nadzoru pedagogicznego
Sposób i warunki funkcjonowania międzyszkolnych/pozaszkolnych punktów katechetycznych Warszawa
Organizacja nauczania indywidualnego
przeprowadzonych w przedszkolach województwa wielkopolskiego
przeprowadzonych w przedszkolach województwa wielkopolskiego
WYDZIAŁ KSZTAŁCENIA PRZEDSZKOLNEGO, PODSTAWOWEGO I GIMNAZJALNEGO Gdańsk, dnia 27 sierpnia 2009 r. Kuratorium Oświaty w Gdańsku.
C omenius Partnerskie Projekty Szkół Zadania koordynatora oraz organizacja mobilności Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji Narodowa Agencja Programu Uczenie.
WYPOCZYNEK DZIECI i MŁODZIEŻY
Opracowała: Krystyna Chowaniec Kuratorium Oświaty w Rzeszowie
KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA
Dokonać kontroli zapewnienia bezpiecznych i higienicznych warunków korzystania z obiektów należących do szkoły, w tym bezpiecznych i higienicznych warunków.
Nowy nadzór pedagogiczny Białystok, dnia r.
TYGODNIOWY ROZKŁAD ZAJĘĆ LEKCYJNYCH
KARTA INDYWIDUALNYCH POTRZEB UCZNIA, oraz PLAN DZIAŁAŃ WSPIERAJĄCYCH
Organizacja wycieczek górskich
Praca metodą projektu edukacyjnego
Innowacje pedagogiczne w szkołach ponadgimnazjalnych
PODSTAWY PRAWNE. ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 20 sierpnia 2010 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków i sposobu oceniania,
„Turystyka Edukacyjna na Dolnym Śląskim”
Turystyka szkolna w świetle przepisów oświatowych.
Wykorzystanie dróg w sposób szczególny:
Realizacja obowiązku szkolnego i obowiązku nauki poza szkołą.
Kontrole przeprowadzone przez Wydział Nadzoru Pedagogicznego ds. kontroli w roku szkolnym 2010/ 2011 Kuratorium Oświaty w Kielcach.
WYDZIAŁ KSZTAŁCENIA PRZEDSZKOLNEGO, PODSTAWOWEGO I GIMNAZJALNEGO Gdańsk, dnia 26 sierpnia 2008 r. Kuratorium Oświaty w Gdańsku.
Organizacja wycieczek szkolnych
Dokumentacja pracy nauczyciela przedszkola
Bezpieczeństwo dzieci w czasie ferii zimowych
Indywidualne nauczanie
Ustawa z 7 września 1991r. o systemie oświaty
Sytuacje kryzysowe w szkole
GIMNAZJUM W PIECKACH Zebranie Rodziców 05. listopada 2010 r
Organizacja pomocy psychologiczno - pedagogicznej
Podstawy prawne doradztwa zawodowego w Polsce
TYGODNIOWY ROZKŁAD ZAJĘĆ LEKCYJNYCH
„Szkoła w Bejscach znana z tego, że się troszczy o każdego” że się troszczy o każdego”
Regulamin Świetlicy Szkolnej
Kuratorium Oświaty w Kielcach Kontrole planowe przeprowadzone przez Wydział Nadzoru Pedagogicznego w roku szkolnym 2013/2014 Zespół ds. kontroli.
I. Prawa Rodziców wynikające z Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 7 września 2004r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania.
RODZICE W SZKOLE.
HARCERSKA AKCJA LETNIA. „ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 21 stycznia 1997 roku w sprawie warunków, jakie muszą spełniać organizatorzy.
K ONKURSY PRZEDMIOTOWE ORGANIZOWANE DLA UCZNIÓW SZKÓŁ PODSTAWOWYCH I GIMNAZJÓW WOJEWÓDZTWA WIELKOPOLSKIEGO W ROKU SZKOLNYM 2015/2016.
IM. EDMUNDA WOJNOWSKIEGO W WĄBRZEŹNIE
Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jednolity Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572); Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z.
Cele i zadania doradztwa zawodowego na poszczególnych etapach edukacyjnych. mgr Monika Weryńska Doradca zawodowy.
Monitorowanie realizacji zapisów ramowych planów nauczania.
Kryteria rekrutacji do klas pierwszych ogólnodostępnych oraz integracyjnych gimnazjów prowadzonych przez Miasto Poznań.
Joanna Król Kuratorium Oświaty we Wrocławiu ZMIANY W PROCEDURACH ZGŁASZANIA WYPOCZYNKU I WYCIECZEK VI Dolnośląska Konferencja Promocji Turystyki „Bezpieczne.
1 Plan nadzoru pedagogicznego Lubelskiego Kuratora Oświaty na rok szk. 2015/2016 wynikający z podstawowych kierunków polityki oświatowej państwa.
REKRUTACJA DO KLAS I SZKÓŁ PODSTAWOWYCH 2016/2017.
PATRON SZKOŁY NADANIE SZKOLE IMIENIA ZADANIA WYCHOWAWCZE I ORGANIZACYJNE Okres : IX 2015 – XI 2016.
R. Gromada – Kaleńska M. Wiercimak. Uczniowie gimnazjum mają obowiązek realizować jeden projekt edukacyjny w cyklu kształcenia. (na podstawie rozporządzenia.
Praca metodą projektu edukacyjnego
Krajoznawstwo i turystyka dzieci i młodzieży szkolnej w świetle przepisów oświatowych. Wydział Rozwoju Edukacji Kuratorium Oświaty w Łodzi, 2017 r.
Kształcenie dualne.
Zasady zgłaszania innowacji pedagogicznej w kontekście
ROLA OPIEKUNA STAŻU Urszula Martyka-Wiecha
DOKUMENTACJA PROCESU KSZTAŁCENIA
Krajoznawstwo i turystyka dzieci i młodzieży szkolnej w świetle przepisów oświatowych. Wydział Rozwoju Edukacji Kuratorium Oświaty w Łodzi, 2017 r.
Co w szkole jeszcze „piszczy”?
Zbiór przepisów dotyczących Karty Rowerowej
Punkt 6 SZCZEGÓŁOWE ZASADY PRZYPROWADZANIA I ODBIERANIA DZIECI Z PRZEDSZKOLA PRZEZ RODZICÓW (PRAWNYCH OPIEKUNÓW) LUB UPOWAŻNIONĄ PRZEZ.
Zmiany w statutach przedszkoli po reformie oświaty 2017
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 3 sierpnia 2017 r
ŚWIETLICA SZKOLNA SZKOŁA PODSTAWOWA NR 150
REKRUTACJA DO SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH NA ROK SZKOLNY 2018/2019
Zasady bezpieczeństwa
Rola oceny na lekcjach wychowania fizycznego
Anna Kowalska, SP w Koszalinie
Zapis prezentacji:

Poradnik dla wychowawcy WYCIECZKI SZKOLNE Poradnik dla wychowawcy

Zasady organizacji wycieczek Akty prawne Cele wycieczek Formy wycieczek Zasady organizacji wycieczek dokumentacja wycieczek Obowiązki kierownika i opiekunów wycieczki Podstawowe zasady bezpieczeństwa Uwagi końcowe

AKTY PRAWNE Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 8 listopada 2001r. (w sprawie warunków i sposobu organizowania przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki krajoznawstwa i turystyki) Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31 grudnia 2002r. (w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach) Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 6 maja 1997r. ( w sprawie określenia warunków bezpieczeństwa osób przebywających w górach, pływających, kąpiących się) Ustawa z dnia 20 czerwca 1997r. - Prawo o ruchu drogowym

CELE WYCIECZEK Poznawanie kraju, jego środowiska przyrodniczego, tradycji, zabytków kultury i historii; Poznawanie kultury i języka innych państw; Poszerzanie wiedzy z różnych dziedzin życia społecznego, gospodarczego i kulturalnego; Wspomaganie rodziny i szkoły w procesie wychowania; Upowszechnienie zasad ochrony środowiska naturalnego oraz umiejętności korzystania z zasobów przyrody; Podnoszenie sprawności fizycznej; Upowszechnienie form aktywnego wypoczynku, przeciwdziałanie patologii społecznej; Poznawanie zasad bezpiecznego zachowania się w różnych sytuacjach;

FORMY WYCIECZEK Wycieczki przedmiotowe – inicjowane i realizowane przez nauczycieli w celu uzupełnienia obowiązującego programu nauczania, w ramach danego przedmiotu lub przedmiotów pokrewnych; Wycieczki krajoznawczo – turystyczne; Imprezy krajoznawczo – turystyczne, takie jak biwaki, konkursy, turnieje; Imprezy turystyki kwalifikowanej i obozy wędrowne; Imprezy wyjazdowe – związane z realizacją programu nauczania, takie jak zielone szkoły, szkoły zimowe;

ZASADY ORGANIZACJI WYCIECZEK Planowane wycieczki wielodniowe oraz te jednodniowe, które mają odbyć się w dniu zajęć dydaktycznych należy umieścić w harmonogramie wycieczek do dnia 20 września danego roku szkolnego. Harmonogram stanowi załącznik do planu pracy szkoły. Jeżeli wycieczka przedmiotowa ma odbyć się podczas planowej lekcji danego przedmiotu, należy zgłosić dyrektorowi lub zastępcy zamiar wyjścia poza teren szkoły, a następnie odnotować fakt przeprowadzenia wycieczki w dzienniku lekcyjnym.

ZASADY ORGANIZACJI WYCIECZEK c.d. Na tydzień przed planowanym rozpoczęciem wycieczki jej kierownik powinien przedstawić dyrektorowi szkoły: Wypełnioną kartę wycieczki (w 2 egzemplarzach); Listę uczestników (w 2 egzemplarzach); Pisemne zgody rodziców ( lub prawnych opiekunów); Wstępny plan finansowy zawierający przewidywane wydatki i źródła ich pokrycia; Regulamin wycieczki; Potwierdzenie rezerwacji świadczeń;

ZASADY ORGANIZACJI WYCIECZEK c.d. Opóźnienie w przedstawieniu do zatwierdzenia lub brak wymaganych dokumentów mogą być przyczyną nie udzielenia zgody na wycieczkę; Po zakończeniu wycieczki ( w ciągu 2 tygodni) jej kierownik przedstawia rodzicom i dyrektorowi rozliczenie finansowe wycieczki; Wszystkie pisma wysyłane w sprawie wycieczki powinny być podpisane przez kierownika wycieczki i zatwierdzane przez dyrektora szkoły;

OBOWIĄZKI KIEROWNIKA WYCIECZKI Opracowanie, z udziałem uczestników, szczegółowego programu i harmonogramu wycieczki; Skompletowanie wszystkich dokumentów oraz uzyskanie zgody dyrektora na przeprowadzenie wycieczki; Opracowanie regulaminu wycieczki i zapoznanie z nim wszystkich uczestników; Zapoznanie z zasadami bezpieczeństwa uczestników wycieczki; Określenie zadań dla opiekunów;

OBOWIĄZKI KIEROWNIKA WYCIECZKI c.d. Zapewnienie warunków do całkowitej realizacji regulaminu wycieczki i jej programu; Zapewnienie apteczki pierwszej pomocy; Organizacja transportu, wyżywienia i noclegów; Dysponowanie środkami finansowymi przeznaczonymi na wycieczkę; Po odbytej wycieczce – dokonanie z uczestnikami jej oceny, sporządzenie sprawozdania merytorycznego i rozliczenia finansowego;

OBOWIĄZKI OPIEKUNA Sprawowanie opieki nad powierzonymi uczniami; Współdziałanie z kierownikiem przy realizacji programu i harmonogramu wycieczki; Sprawowanie nadzoru nad przestrzeganiem regulaminu przez uczniów, ze szczególnym uwzględnieniem zasad bezpieczeństwa; Nadzór nad wykonywaniem przez uczestników przydzielonych im zadań; Wykonywanie innych zadań zleconych przez kierownika;

PODSTAWOWE ZASADY BEZPIECZEŃSTWA Przy organizacji wycieczek poza terenem szkoły liczbę opiekunów oraz sposób zorganizowania opieki ustala się uwzględniając wiek, stopień rozwoju psychofizycznego, stan zdrowia uczestników wycieczki, a także specyfikę wycieczki oraz warunki w jakich będzie się ona odbywać. Maksymalna liczba uczniów przypadających na jednego opiekuna lub kierownika wycieczki ( w naszej szkole): Podczas wycieczek poza teren – 15 uczniów Podczas wycieczek na terenie Żmigrodu – 30 uczniów Podczas wycieczek turystyki kwalifikowanej ( w tym rowerowych) -10 uczniów

PODSTAWOWE ZASADY BEZPIECZEŃSTWA c.d. Wycieczki piesze na terenach górskich leżących na obszarach parków narodowych i rezerwatów przyrody, oraz leżących powyżej 1000m n.p.m.mogą prowadzić wyłącznie wykwalifikowani przewodnicy turystyczni; Lista uczniów biorących udział w imprezach turystyki kwalifikowanej powinna być zatwierdzona przez pielęgniarkę szkolną; Rodzic wyrażając zgodę na uczestnictwo dziecka w wycieczce powinien podać numer PESEL oraz numer telefonu kontaktowego. Powinien również przekazać kierownikowi informacje o stanie zdrowia dziecka oraz podać wykaz używanych przez dziecko leków;

PODSTAWOWE ZASADY BEZPIECZEŃSTWA c.d. Opiekun wycieczki obowiązany jest sprawdzać stan liczbowy uczniów przed wyruszeniem z każdego miejsca zwiedzania, przejazdu, oraz po przybyciu do punktu docelowego; W czasie wycieczki uczestnicy nie mogą pozostawać bez nadzoru opiekunów. Wszyscy uczestnicy i opiekunowie wycieczek rowerowych powinni posiadać karty rowerowe; W kolumnie rowerów nie może jechać więcej niż 15 osób; Na grupę 10 – 13 uczniów powinno przypadać 2 opiekunów;

PODSTAWOWE ZASADY BEZPIECZEŃSTWA c.d. W razie wypadku należy powiadomić: pogotowie ratunkowe, policję, rodziców, dyrektora szkoły;

UWAGI KOŃCOWE Kierownik wycieczki powinien zaproponować rodzicom dodatkowe ubezpieczenie jej uczestników; Uczniowie, którzy nie uczestniczą w wycieczce klasowej organizowanej w dniach zajęć szkolnych mają obowiązek brać udział w zajęciach z klasą wskazaną przez dyrektora; Listę tych uczniów, wraz z rubrykami umożliwiającymi odnotowanie frekwencji, wychowawca dołącza do odpowiedniego dziennika klasowego; Sprawy nieuregulowane w Regulaminie organizowania wycieczek dla uczniów naszej szkoły rozstrzyga się na podstawie Statutu Szkoły oraz innych przepisów wyższego rzędu;

wicedyrektor Gimnazjum im. Macieja Rataja w Żmigrodzie Opracowanie mgr Aleksandra Nogała wicedyrektor Gimnazjum im. Macieja Rataja w Żmigrodzie Żmigród 2008 pobrano ze strony http://www.mrat.pl