Sytuacja i status zawodowy dyrektorów szkół/placówek Wyniki badania przeprowadzonego przez Szymona Więsława - Instytut Badań w Oświacie, luty-lipiec 2011.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
CAŁA POLSKA CZYTA DZIECIOM – raport Przygotowany dla Fundacji ABC XXI 30 października 2006.
Advertisements

Irena Wóycicka Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową
„Na dobry początek – staż”
NADZÓR PEDAGOGICZNY W ROKU SZKOLNYM 2012/2013
historia od dnia 21 czerwca 1996 r.
Wyniki badania na temat czytania dzieciom
VI Posiedzenie Podkomitetu Monitorującego Program Operacyjny Kapitał Ludzki Województwa Warmińsko-Mazurskiego 8 października 2009 r. Olsztyn Organizacja.
Jaki personel zatrudniamy a jaki byśmy chcieli?
Doskonalenie zarządzania usługami publicznymi i rozwojem w jednostkach samorządu lokalnego Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach.
SZKOŁA MARZEŃ Program zwiększania szans edukacyjnych i życiowych uczniów szkół wiejskich 1   16.
Sytuacja na rynku pracy
Wynagrodzenie 1. Ustawa o pracownikach samorządowych z dnia 22 marca 1990 r. Dz. U ze zm. 2. Rozporządzenie Rady Ministrów w sprawie zasad.
Kuratorium Oświaty w Rzeszowie Doradztwo metodyczne.
Główne kierunki rozwoju edukacji Główne kierunki rozwoju edukacji w roku szkolnym 2010/2011.
Analiza wyników ankiety
Świadomość kierowców na temat zagadnień zrównoważonego transportu Departament Edukacji Ekologicznej.
1 Kto utożsamia się z Wielkopolską, a kto nie?. 2 Mieszkańcy Wielkopolski próba reprezentatywna, N=800.
Jak to robią inni ? – wybrane zagadnienia organizacji poradnictwa zawodowego na świecie – planowanie kariery zawodowej jako przedmiot szkolny Jak to robią
Analiza wyników egzaminów zewnętrznych absolwentów roku 2011 w Gimnazjum Nr 2 w Ciechanowie z wykorzystaniem metody EWD w ewaluacji wewnątrzkolnej. Opracowanie:
Badanie kwartalne BO 2.3 SPO RZL Wybrane wyniki porównawcze edycji I- V Badanie kwartalne Beneficjentów Ostatecznych Działania 2.3 SPO RZL – schemat a.
Korzystanie z usług edukacyjnych w świetle wyników Diagnozy Społecznej 2011 Irena E. Kotowska, Izabela Grabowska Instytut Statystyki i Demografii Szkoła.
RAPORT DOTYCZĄCY EWALUACJI
koncepcja MEN (propozycje)
Monitoring Plus Badanie ukrytego potencjału lokalnego rynku pracy Badanie ukrytego potencjału lokalnego rynku pracy Priorytet 2 - Wzmocnienie rozwoju zasobów.
KAMIENNA GÓRA W LICZBACH.
PODSUMOWANIE ANKIETY DIAGNOZUJĄCEJ DEBATA UCZEŃ ATEN – DEMORKACJA BLIŻEJ SZKOŁY.
Uniwersytety Trzeciego Wieku
Sytuacja na Rynku Pracy na terenach wiejskich powiatu brodnickiego. Brodnica, 29 wrzesień 2010 roku.
Publiczne Gimnazjum im. Jana Pawła II w Adamowie
Diagnoza na podstawie badań organizacji pozarządowych, monitoringu samorządów i danych ze sprawozdań RB.
Zwyczaje żywieniowe Polaków
Rozproszenie uwagi kierowcy
Instytut Statystyki i Demografii
Kształcenie zawodowe w szkołach rolniczych
Rola szkoły ponadgimnazjalnej w procesie przygotowania ucznia do życia we współczesnym społeczeństwie Jerzy Fraś.
Badanie kwartalne BO 2.3 SPO RZL Wybrane wyniki porównawcze edycji I- VII Badanie kwartalne Beneficjentów Ostatecznych Działania 2.3 SPO RZL – schemat.
Wsparcie systemu edukacji w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w województwie lubuskim.
OPRACOWANIE NA PODSTAWIE MATERIAŁÓW CKE mgr Małgorzata Smul.
Województwo Zachodniopomorskie Urząd Miejski w Koszalinie
Jakość życia na obszarach wiejskich Wybrane zagadnienia Wzorcowy System Regionalny Monitoringu Jakości Usług Publicznych i Jakości Życia.
EcoCondens Kompakt BBK 7-22 E.
ORGANIZACJA I FUNKCJONOWANIE SYSTEMU OŚWIATY W BAWARII
WYNIKI EGZAMINU MATURALNEGO W ZESPOLE SZKÓŁ TECHNICZNYCH
Projekt algorytmu podziału części oświatowej subwencji ogólnej na rok 2015 Warszawa, październik 2014 r.
Badanie kwartalne BO 2.3 SPO RZL Wybrane wyniki porównawcze edycji I- VI Badanie kwartalne Beneficjentów Ostatecznych Działania 2.3 SPO RZL – schemat a.
Realnie o płacach nauczycieli w Polsce Olsztyn
Kobiety na rynku pracy.
EWALUACJA ZEWNĘTRZNA W I LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCYM W OLEŚNICY.
Na podstawie danych z roku 2010 Harcerstwo na wsi i w małych miastach w liczbach oprac. pwd. Anna Bielawiec-Osińska.
Wynagrodzenia nauczycieli - zadania ogniw ZNP
Powiatowy Urząd Pracy w Drawsku Pomorskim Sytuacja na rynku pracy Powiatu Drawskiego 09/2008 – 09/2009 Działalność Powiatowego Urzędu Pracy w Drawsku Pomorskim.
Kuratorium Oświaty w Opolu Narada z dyrektorami placówek doskonalenia nauczycieli województwa opolskiego Opole, 12 lutego 2013 r.
Polacy w internecie 2011 dr Dominik Batorski Uniwersytet Warszawski R ADA M ONITORINGU S POŁECZNEGO D IAGNOZA S POŁECZNA 2011.
w Regionalnym Programie Operacyjnym
Ewaluacja w nadzorze pedagogicznym
PORTAL EDUKACYJNY WOJEWÓDZTWA ZACHODNIOPOMORSKIEGO - KOSZALIN Koszalin, marzec 2010 UM Koszalin: Biuro Informatyki Wydział Edukacji Województwo Zachodniopomorskie.
System oświatowy w Irlandii kierowany jest centralnie przez Ministerstwo Edukacji Narodowej. Sprawuje ono nadzór, decyduje o zmianach, w jego gestii są.
Model absolwenta dr Jolanta Barbara Jabłonkowska 1.
BARBARA OGRODOWSKA WICESTAROSTA NOWODWORSKI GDAŃSK, 6 CZERWCA 2016 r. POWIAT NOWODWORSKI.
INFORMACJA o stanie realizacji zadań oświatowych w Gminie Kartuzy, w roku szkolnym 2015/2016 w tym o wynikach sprawdzianów i egzaminów w szkołach, których.
Kształcenie dualne.
Wejrowò, 21 czerwińca 2017 r..
Podstawowe dylematy oświaty w kontekście jej efektywności
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
CZAS PRACY NAUCZYCIELA GODZINY PONADWYMIAROWE
rekrutacja Rok szkolny 2019/2020
Dodatkowe rozwiązania dla nauczycieli. Rozmowy ze związkami zawodowymi
Zespół do spraw statusu zawodowego pracowników oświaty
Jednostek Samorządu Terytorialnego a rosnące obciążenia finansowe
Dramat w dwóch aktach i z prologiem
Zapis prezentacji:

Sytuacja i status zawodowy dyrektorów szkół/placówek Wyniki badania przeprowadzonego przez Szymona Więsława - Instytut Badań w Oświacie, luty-lipiec 2011 rok

Problemy badawcze: 1. Zbadanie zależności statusu dyrektorów szkół i placówek od wybranych czynników decydujących o ich sytuacji prawnej jako pracodawcy i pracownika. 2. Relacje pomiędzy dyrektorami szkół/ placówek a organami prowadzącymi – jednostkami samorządu terytorialnego

Status zawodowy - definicja Pozycja zawodowa osoby wynikająca z jej zatrudnienia na określonym stanowisku. Status zawodowy opisuje w szczególności prestiż przypisywany stanowisku lub funkcji, a także zakres praw i obowiązków osoby na nim zatrudnionej. W tym sensie status zawodowy dyrektora będą określały czynniki wiążące się z pełnieniem tej funkcji, a także realny zakres jego praw i obowiązków, korzyści oraz niedogodności z nią związanych.

Metody badań: Analiza danych o dyrektorach zgromadzonych w systemie informacji oświatowej (SIO), Ankieta internetowa z dyrektorami szkół i placówek oświatowych prowadzonych przez jst. Ankieta internetowa z osobami odpowiedzialnymi za funkcjonowanie jednostek oświatowych w jednostkach samorządu terytorialnego Telefoniczne indywidualne wywiady pogłębione z osobami odpowiedzialnymi za sprawy oświaty w jst.

Płeć i wiek dyrektora Statystyczny dyrektor jest kobietą. Kobiety stanowią aż 76 % przedstawicieli tej grupy, jednakże ich rozkład w populacji nie jest równomierny i zależy od typu szkoły oraz wielkości miejscowości, w której znajduje się szkoła/placówka. Dyrektorami przedszkoli są wyłącznie kobiety – 100%. W szkołach podstawowych stanowią one 78 %, w gimnazjach już tylko dwie trzecie dyrektorów, a w szkołach ponadgimnazjalnych tylko połowę wszystkich dyrektorów. Kobiety stanowią aż 86 % dyrektorów szkół prowadzonych przez gminy miejskie, ale już nieznacznie ponad połowę placówek (56%) prowadzonych przez powiaty ziemskie.

Rozkład płci osób kierujących szkołami i placówkami w poszczególnych województwach jest zbliżony do rozkładu ogólnopolskiego. Jest jednak jedna znacząca różnica, która związana jest z płcią dyrektorów liceów ogólnokształcących. To, kto kieruje liceum ogólnokształcącym zależy od geograficznej lokalizacji szkoły. Jeśli liceum leży na zachodzie Polski, Pomorzu (lub w dużym mieście), to częściej będzie to kobieta. Jeśli jednak na południu, wschodzie (lub małej miejscowości), to częściej dyrektorem będzie mężczyzna. Dla przykładu, na Dolnym Śląsku kobiety stanowią 70 % dyrektorów liceów, a na Podkarpaciu tylko 30 %. cd.Płeć i wiek dyrektora

Wiek i staż pracy dyrektora Statystyczny dyrektor ma 48 lat i ma 26 lat stażu ogółem. Pracę rozpoczynał zatem bezpośrednio po skończeniu studiów (do stażu zaliczono mu trzy lata nauki). Mężczyźni – dyrektorzy są nieznacznie starsi od kobiet, ale różnice w tym zakresie wynikają z późniejszego odchodzenia na emeryturę. Starsi od przeciętnej są też dyrektorzy szkół ponadgimnazjalnych – co czwarty z nich ma ponad 55 lat. Dla porównania w szkołach podstawowych i gimnazjach osoby w tym wieku stanowią około 10 % kadry, a więc jest ich dwa i pół razy mniej. Staż pracy pedagogicznej rozkłada się analogicznie do stażu pracy ogółem.

Funkcja kierownicza dyrektora

Większość dyrektorów (83 %) objęła funkcję w wyniku konkursu, co siódmemu (14 %) powierzono stanowisko, a 3 % dyrektorów powołano – bez konkursu. Konkursy dominują w miastach, a ich odsetek maleje wraz ze zmniejszaniem się miejscowości z 89 % w miastach powyżej 100 tys. mieszkańców do 81 % na wsi. Przyczyną takiego stanu może być; brak chętnych kontrkandydatów do stanowiska i konieczność powierzenia funkcji bez przeprowadzenia konkursu. wysoki poziomu niesformalizowanych relacji między organem prowadzącym a dyrektorem. Im większy poziom anonimowości tym więcej konkursów na dyrektorów.

Staż pełnienia funkcji Połowa dyrektorów pełni swą funkcję od ponad 8 lat, a co trzeci krócej niż 4 lata. Dla 36 % dyrektorów obecna kadencja jest pierwszą, a co siódmy pełni funkcję przez co najmniej cztery kadencje. Wśród niemal 5,5 tysiąca respondentów było 16 osób, które pełnią funkcję od ponad 7 kadencji (kierują tą samą szkołą od lat 70-tych). Czas pełnienia funkcji zależy od typu kierowanej szkoły. Im niższy etap edukacyjny szkoły, tym dyrektor pełni dłużej swoją funkcję. 32% dyrektorów pracuje w szkołach, które są jego pierwszym miejscem pracy. Dla 34 % dyrektorów drugim miejscem pracy!!! Tylko co dziesiąty dyrektor pracował w więcej niż trzech miejscach ( odsetek jeszcze mniejszy).

cd. staż pełnienia funkcji

Wszystkie przedstawione czynniki wskazują, że zmiana sposobu zarządzania szkołami jest niezwykle trudna. Składa się na to kilka czynników; praktycznie wszyscy dyrektorzy są nauczycielami, większość kieruje placówką, w której kiedyś byli nauczycielami, tylko nieliczne osoby pracowały( poza) gdziekolwiek poza szkołą, osoby te nie mają doświadczenia w pracy w innych środowiskach zawodowych,

Czas pracy dyrektorów Tydzień pracy połowy dyrektorów zamyka się od poniedziałku do piątku. Co trzeci dyrektor (30 %) twierdzi, że musi często być w szkole w soboty, a co piąty że również w niedziele. Pięciodniowy tydzień pracy mają najczęściej dyrektorzy przedszkoli (64 %) i placówek wsparcia (72 %). W weekendy częściej natomiast pracują dyrektorzy szkół zawodowych (56 %). Godziny pracy dyrektora są ściśle związane z godzinami pracy szkoły/placówki, którą kieruje. Dyrektorzy szkół w miastach powyżej 20 tys. mieszkańców przebywają w szkole przeciętnie o pół godziny dłużej, niż dyrektorzy szkół w małych miastach i na wsi.

Dodatki dyrektorów – funkcyjny Przeciętna wartość dodatku funkcyjnego wynosi 800 złotych, a połowa dyrektorów otrzymuje go w wysokości od 1595 do 1119 zł. Płeć nie różnicuje wysokości dodatku funkcyjnego Dodatek funkcyjny rośnie wraz z wiekiem dyrektora. Tempo tego wzrostu jest szybsze u osób najstarszych. Wysokość dodatków funkcyjnych rośnie na kolejnych etapach kształcenia. Jego przeciętna wartość w szkole podstawowej to 711 a w szkole zawodowej (zespole szkół zawodowych) 1200 złotych. W szkołach/placówkach prowadzonych przez gminy dodatki funkcyjne dyrektorów są przeciętnie o ponad 25 procent niższe niż w tych prowadzonych przez powiaty i województwa.

cd. dodatek funkcyjny Zróżnicowanie wysokości dodatku funkcyjnego w województwach jest bardzo duże – sięga nawet 25 % Rozkład różnic nie posiada jednak cech regionalnych. Wysokość dodatku funkcyjnego maleje wraz z wielkością gminy. Przeciętnie od 900 w gminach miejskich do 700 złotych na wsi. Przeciętne wysokość dodatku funkcyjnego w 12 dużych miastach waha się od 410 do 1680 złotych Dodatek funkcyjny rośnie wraz z wielkością kierowanej jednostki – liczbą szkół/placówek w zespole, liczbą uczniów, liczbą etatów nauczycielskich oraz liczbą sal lekcyjnych

Dodatki dyrektorów – motywacyjny Przeciętna wartość dodatku motywacyjnego wynosi 420 zł. Połowa dyrektorów otrzymuje go w wysokości od 200 do 700 złotych. Co dziesiąty dyrektor nie otrzymuje tego dodatku. Płeć nie różnicuje wysokości dodatku motywacyjnego. Dodatek motywacyjny dyrektorów nie zależy od wieku dyrektora w środkowym przedziale wieku. W grupach dyrektorów najstarszych i najmłodszych rośnie wraz z wiekiem. Dyrektorzy zatrudnieni na podstawie mianowania otrzymują dodatki motywacyjne nieznacznie wyższe niż osoby posiadające umowę na czas nieokreślony.

cd. dodatku motywacyjnego Wysokość dodatku motywacyjnego zależy od typu kierowanej szkoły i wynosi przeciętnie w szkołach podstawowych i gimnazjach – 364, a w szkołach ponadgimnazjalnych 560 złotych. Przeciętna wysokość (mediana) dodatku motywacyjnego dyrektorów w dużych miastach waha się od 0 do 1420 złotych. W Gdańsku 70 % dyrektorów nie otrzymuje dodatku motywacyjnego, natomiast w Białymstoku 93 % otrzymuje go w wysokości co najmniej 1000 zł. Zróżnicowanie wysokości dodatku motywacyjnego jest równie duże jak dodatku funkcyjnego. W tym przypadku również brak geograficznych przesłanek pozwalających na wyjaśnienie różnic. Dodatek motywacyjny koreluje z wielkością szkoły mierzoną osobno liczbą: uczniów, oddziałów, szkół w zespole a także sal lekcyjnych.

Dodatkowe wynagrodzenie roczne Przeciętna wartość dodatkowego wynagrodzenia rocznego dyrektora wyniosła 4430 złotych. Co drugi dyrektor otrzymał je w wysokości od 3913 do 4998 złotych. Przeciętna kwota trzynastki rośnie niemal dwukrotnie wraz z wiekiem dyrektora i wynosi 2508 złotych – w grupie urodzonych po 1980 roku oraz 4906 złotych – w grupie urodzonych przez 1950 rokiem. Wynagrodzenie dyrektorów rośnie na kolejnych etapach kształcenia. Wynosi ono przeciętnie w przedszkolach – 4119, a w szkołach zawodowych i ich zespołach – 5188 złotych. Wynagrodzenie dyrektorów rośnie wraz ze zwiększaniem się kierowanej jednostki i wynosi przeciętnie od 4193 w szkołach od 10 oddziałów do 5535 w jednostkach obejmujących ponad 50 oddziałów

cd. wynagrodzenie dodatkowe Wynagrodzenie dyrektorów zależy od typu organu prowadzącego i maleje wraz z wielkością samorządu. Wysokość trzynastek otrzymywanych przez dyrektorów w dużych miastach zależy od miasta. Przeciętna jej wartość w Poznaniu jest o niemal jedną czwartą niższa niż w Bydgoszczy. Taki poziom różnic można uzasadnić jedynie dużym lokalnym zróżnicowaniem przyjętych polityk oświatowych.

Pozapłacowe świadczenia na rzecz dyrektora Zakres pozapłacowych świadczeń na rzecz dyrektora jest mocno ograniczony. Tylko co czwarty posiada służbowy telefon komórkowy, samochód służbowy należy do wyjątków, a jedynym wymienianym przez dyrektorów świadczeniem jest dofinansowanie studiów podyplomowych. Służbowe telefony komórkowe częściej otrzymują dyrektorzy szkół ponadgimnazjalnych (w szkołach zawodowych i ich zespołach jest to 46 %) oraz tych w dużych miastach (w miastach powyżej 100 tys. mieszkańców – 41 %). Mniej jest natomiast telefonów komórkowych w szkołach podstawowych i przedszkolach (ok. 20 %) i jednostkach prowadzonych przez gminy wiejskie (15 %)

Nagrody dla dyrektora Częstotliwość otrzymywania nagród i ich wysokość jest różna w różnych organach prowadzących i wykazuje ujemną korelację z wielkością miejscowości. W dużych miastach tylko co trzeci dyrektor otrzymał w ostatnim roku nagrodę. W mniejszych miejscowościach odsetek ten był dwukrotnie wyższy i wyniósł: 65 % w miastach poniżej 20 tys. mieszkańców oraz 70 % na wsiach. Dyrektorzy na wsi otrzymują więc nagrody dwa razy częściej, niż ci z dużych miast. Jednocześnie jednak wysokość nagród otrzymywanych przez dyrektorów na wsi jest istotnie niższa niż w miastach. W miastach na prawach powiatu ponad połowa dyrektorów otrzymała nagrodę wyższą niż 2000 zł, a w gminach wiejskich i miejsko-wiejskich przeciętna jej wartość (mediana) nie przekracza 1500 zł.

Z badań wyłania się obraz dwóch stylów za zarządzania: w dużych samorządach nagroda ma charakter raczej motywacyjny, jest względnie wysoka i przyznawana jest nielicznym, w małych organach prowadzących staje się niemal powszechnym, corocznym dodatkiem o niedużej wysokości. Styl miejski lokuje dyrektorów wśród standardów niższej lub średniej kadry menedżerskiej przedsiębiorstw (premie są spodziewane, dość częste, a ich wysokość nie przekracza miesięcznej wysokości wynagrodzenia). Natomiast styl wiejski jest typowy dla pracowników liniowych, dla których premia to standardowy element wynagrodzenia, nie ma więc charakteru motywacyjnego, i raczej jej brak postrzegany jest jako forma kary. cd. nagrody dyrektora

Godziny ponadwymiarowe Organy prowadzące niechętnie wyrażają zgodę na godziny ponadwymiarowe. Tylko co trzeci (37 %) robi to zawsze lub zwykle, a połowa tylko w szczególnych przypadkach. Zawsze lub zwykle otrzymują zgodę dyrektorzy szkół w małych miejscowościach. Najtrudniej uzyskać taką zgodę dyrektorom z województw zachodnich: lubuskiego (85% odpowiedzi nie wyrażamy takiej zgody lub w szczególnych przypadkach) dolnośląskiego (77 %), zachodniopomorskiego (72 %, pomorskiego (69 %).

Samodzielność w zakresie dysponowania środkami i zawierania umów Dyrektor szkoły/placówki może podejmować decyzje rutynowe, których wartość nie przekracza kilku (być może kilkunastu) tysięcy złotych. W przypadku większych kwot niezbędne jest uzyskanie zgody organu prowadzącego. Remonty koordynowane są przez dyrektora tylko w połowie przypadków. To przedstawiciel urzędu najczęściej przeprowadza przetarg (56 %) i odbiera wykonaną pracę (49 proc.). Natomiast już bieżący nadzór nad wykonawcą zwykle sprawuje dyrektor. Większość dyrektorów (56 %) musi uzyskać zgodę organu prowadzącego na zawarcie umowy z firmą cateringową lub sprzątającą. Samodzielność dyrektora w tym zakresie deklaruje tylko 30 % samorządów.

Przygotowanie arkusza organizacyjnego Dyrektor ma dużą samodzielność w zakresie tworzenia arkusza organizacyjnego, ale jest to samodzielność tylko pozorna. Ustalanie ostatecznej zawartości projektu organizacyjnego odbywa się w ramach nieformalnych negocjacji dyrektora z przedstawicielem organu prowadzącego i nawet jeśli w samorządzie funkcjonują mechanizmy standaryzacyjne (np. lokalny bon oświatowy), to i tak jest on zwykle wyłącznie punktem wyjścia do uzgodnień. Szczegółową ofertę edukacyjną dyrektor przygotowuje samodzielnie. To on ustala jakie języki będą nauczane w szkole i jakie będą specjalności. Zwykle też (76 %) samodzielnie tworzy ofertę zajęć pozalekcyjnych.

Przydzielanie nauczycielom godzin ponadwymiarowych, dodatków motywacyjnych i nagród Samorządy deklarują pełną samodzielność dyrektora w zakresie kształtowania wysokości dodatków motywacyjnych nauczycieli (60 %), ale jednocześnie często (26 %) pozostawiają sobie decyzje w zakresie dodatków motywacyjnych dla wicedyrektorów i innych osób pełniących funkcje kierownicze. Samodzielność dyrektora w tym zakresie maleje wraz ze zmniejszaniem się samorządu

Raport dostępny na stronie internetowej Ośrodka Rozwoju Edukacji: