Rola projektów eTwinning w rozwoju dzieci w wieku przedszkolnym

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Program eTwinning to łączenie i współpraca bliźniaczych szkół w Europie za pomocą mediów elektronicznych i promowanie szkolenia nauczycieli.
Advertisements

„ZDOLNY UCZEŃ I JEGO SOJUSZNICY”
Warsztaty psychologiczne
ROLA WYCHOWANIA JAKO CZYNNIKA ROZWOJU
Kim jest uczeń uzdolniony i jak wspierać jego rozwój?
który żyje miłością i pięknem, które wczoraj żyło radością”
Konstrukcjonizm w praktyce
Wyrównywanie szans edukacyjnych
W JAKI SPOSÓB ZMIENIĆ NIEPRAWIDŁOWY ODBIÓR KOMUNIKATÓW WERBALNYCH I NIEWERBALNYCH W RELACJACH UCZEŃ – NAUCZYCIEL – RODZIC.
Konstruktywizm w dydaktyce
Europejski Dzień Języków Obcych
Wpływ kultury na komunikację w projektach eTwinning
ETwinning narzędziem realizacji nowej podstawy programowej Warszawa, 18 marca 2010 Iwona Moczydłowska, MSCDN Wydział w Siedlcach Konferencja z okazji 5-lecia.
Napięcie emocjonalne i stres
ZESPÓŁ SZKÓŁ IM. HENRYKA SIENKIEWICZA W GRABOWCU
W PROGRAMIE KSZTAŁCENIA RATOWNIKÓW MEDYCZNYCH
INTERdyscyplinarny program nauczania BLOKowego przedmiotów matematyczno-przyrodniczych i informatyki w gimnazjum Biologia, Chemia, Fizyka, Geografia, Informatyka.
Dr inż. Elżbieta Gajek Warszawa 18 Listopada 2011
Miejskie Przedszkole nr 34 im. Jasia i Małgosi w Katowicach
Do wiernych i oddanych przyjaciół Zippiego w naszej szkole należą: dzieci z oddziału przedszkolnego działającego przy naszej szkole oraz uczniowie klasy.
Co to jest TIK?.
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego dr Anna Białek-Jaworska, WNE UW, PTM, 16 grudnia 2011.
JESTEŚMY SZKOŁĄ PODSTAWOWĄ i PRZEDSZKOLEM Z POLSKIM JĘZYKIEM NAUCZANIA
Ocena opisowa Ocenić ucznia, to dać jak najpełniejszą informację
Metoda projektu i praca zespołowa w praktyce szkolnej
GIMNAZJUM NR 4 z Oddziałami Dwujęzycznymi im. Zjednoczonej Europy w Lesznie Nous sommes autant d'hommes que de langues que nous connaissons Ile języków.
Od maja 2002 r. do października 2003 r. trwała I edycja akcji "Szkoły z klasą". Wzięło w niej udział ponad 4,3 tys. szkół, z których 3118 zrealizowało.
Konferencja dla dyrektorów szkół i przedszkoli Europejski wymiar edukacji- rola dyrektora szkoły w realizacji międzynarodowych projektów współpracy szkół
Atrakcyjna szkoła drogą do sukcesu. Plan wystąpienia Cele programu zajęć doradczych i psychologiczno-pedagogicznych Sposoby realizacji celów Zadania programów.
STRATEGIE OCENIANIA KSZTAŁTUJACEGO
Ocenianie kształtujące w Miejskiej Szkole Podstawowej im
Uczenie się, pamięć , wyższe czynności nerwowe
Przedszkole Miejskie nr 4 im. Jana Brzechwy w Będzinie.
Dlaczego warto uczyć małe dzieci języków obcych? Opracowała
Szkoła Promująca Zdrowie
Co chcieliśmy osiągnąć?
Idea oceniania kształtującego
Umiejętność komunikowania się i pracy zespołowej
Szkoła demokracji – szkoła samorządności Program rozwoju kompetencji społecznych i obywatelskich rad pedagogicznych Spotkanie V Podsumowanie i zakończenie.
JESTEŚMY SZKOŁĄ PODSTAWOWĄ I PRZEDSZKOLEM Z POLSKIM JĘZYKIEM NAUCZANIA
Późne dzieciństwo - okres wczesnoszkolny
OCENIANIE KSZTAŁTUJĄCE OK
„Wszystkiego co naprawdę trzeba wiedzieć nauczyłem się w przedszkolu - o tym jak żyć, co robić, jak postępować, współżyć z innymi, patrzeć, odczuwać,
 Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację.
S CHEMATY DLA JĘZYKA Aleksandra Zabiełło kognitywistyka, III rok.
Co może zrobić szkoła, a co powinni zrobić wcześniej rodzice ?
Opracowała: Monika Zając, Szkoła Podstawowa nr 23.
DOJRZAŁOŚĆSZKOLNA INFORMACJE DLA RODZICÓW Opracowanie: Beata Wilk.
Gotowość szkolna Długotrwały proces przemian psychofizycznych, które prowadzi do przystosowania się dziecka do systemu nauczania początkowego. Zawsze.
THE LEADER IN ME KUBA TERKA. THE LEADER IN ME UMIEJĘTOŚĆ UWAŻNEGO SŁUCHANIA Wielu ludzi zapomina, że rozmowa z drugim człowiekiem to nie tylko mówienie,
WYCHOWANIE PRZEZ CZYTANIE
Rola wychowania jako czynnika rozwoju A. Brzezińska, Społeczna psychologia rozwoju. Warszawa 2000.
Copyright © 2015 Wydawnictwo Inspiracja. Wydawnictwo Inspiracja Wydawnictwo Inspiracja założone zostało w celu podtrzymywania, utrwalania i zachęcania.
Eco - woodfun. Cechy naszych puzzli edukacyjno – rozrywkowych Pozytywne cechy dla małych dzieci : poprawiają sprawność palców i wspomagają koordynację.
SZKOŁA SUKCESU – SZKOŁĄ WSZYSTKICH UCZNIÓW Projekt „ SZKOŁA SUKCESU ” wsp ó łfinansowany przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Społecznego.
PROCESY EDUKACYJNE SĄ ORGANIZOWANE W SPOSÓB SPRZYJAJĄCY UCZENIU SIĘ
ŻYJ z PASJĄ ! Program wspierania uzdolnień i zdrowego stylu życia
WPŁYW CZYTANIA NA ROZWÓJ DZIECI I MŁODZIEŻY
7 Nawyków – mapa wdrożenia
Jak pomóc dziecku w nauce. pedagog: Halina Gromek
CELE WYCHOWANIA PRZEDSZKOLNEGO
SIEDEMNAŚCIE ZALET KSIĄŻKI DLA DZIECI
WPŁYW CZYTANIA NA ROZWÓJ DZIECI I MŁODZIEŻY
TRZY KULTURY W TRÓJCE projekt edukacyjny ZSP Nr 3 w Łodzi
Szkoła Podstawowa nr 214 Ul. Fontany 1.
Szkoła Podstawowa w Annopolu Starym 9 listopada 2016 roku
DLACZEGO WARTO CZYTAĆ KSIĄŻKI?.
Co chcieliśmy osiągnąć?
Realizacja podstawy programowej na II etapie edukacyjnym
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
Zapis prezentacji:

Rola projektów eTwinning w rozwoju dzieci w wieku przedszkolnym Dr inż. Elżbieta Gajek e.gajek@uw.edu.pl http://www.ils.uw.edu.pl/~egajek/

Wiedza o mózgu Osiągnięcia neurobiologii i neurolingwistyki pomagają lepiej zrozumieć, jak dziecko poznaje świat i co zrobić by ten proces i uczenie się ułatwić. Potwierdzają i uzupełniają to, co i tak od dawna było wiadomo. Piaget, Wygotski, Papert

Świadomość metalinwistyczna dzieci Ogólna wiedza o językach. Zachowania językowe dzieci pomiędzy 2 i 6 lat (Slobin 1978). Poprawiają się i parafrazują własne wypowiedzi Komentują sposób mówienia innych (wymowa, dialekt, styl) Zadają pytania o mówienie i języki Odpowiadają na pytania o mówienie i języki Te zachowania wpływają na świadomość metalingwistyczną, rozwój języka, rozwój poznawczy i przetwarzanie informacji – są podstawą alfabetyzacji (Jessner 2006).

Dzieci same uczą się struktur językowych i społecznych Siedmiomiesięczne niemowlęta uczono struktur (ABA) ga li ga , la na li lub (ABB) li na na lub ga ti ti podając je z głośników z lewej lub prawej strony z zapaloną czerwoną lampką. Potem dzieci słyszały struktury wu fe wu lub wu fe fe Dzieci samodzielnie odkrywają zależności i relacje społeczne

Różnicowanie dźwięków w językach Jest ok. 800 języków , w sumie korzystają z ok. 100 różnych fonemów, czyli rozróżnialnych znacząco dźwięków, ale pojedynczy język korzysta z ok. 40 dźwięków. Niemowlęta w wieku 4-6 miesięcy są w stanie różnicować dźwięki dowolnego języka, a w wieku 9-12 miesięcy już tylko dźwięki języka otoczenia. Umiejętność różnicowania nie zanika na zawsze Przykładowe problemy: Japończycy r i l, Hiszpanie b i w

Wiedza o mózgu „To co ludzi napędza to nie fakty i dane, ale uczucia i historie, i przede wszystkim inni ludzie” (Spitzer, 2002, 2007) Połączenia w mózgu tworzą się pod wpływem działania. Uważność wzmaga aktywność obszarów mózgu. Na zajęciach sportowych – siódme poty Na muzyce – granie i śpiewanie Na plastyce – rysowanie i malowanie Na matematyce – samodzielne i emocjonalne odkrywanie zasad i reguł Kontakt z językami i kulturami

Wiedza o mózgu Różnorodność doświadczeń uruchamia w mózgu system sprzężenia zwrotnego „najlepsze wykształcenie zdobędzie mądry człowiek w podróży” (Goethe). Im bardziej różnorodne doświadczanie poglądów i zachowań innych ludzi, tym lepsza umiejętność rozwiązywania złożonych zależności społecznych. Monotonia treści – nawet w zakresie moralności – prowadzi do fanatyzmu.

Mózg zapamiętuje treści i kontekst Przypominanie sobie wyrazów zapamiętanych w kontekście pozytywnym pobudza aktywność hipokampu. Przypominanie sobie wyrazów zapamiętanych w kontekście negatywnym pobudza jądro migdałowe Przypominanie wyrazów zapamiętanych w kontekście neutralnym pobudza korę czołową. Najskuteczniejsza jest nauka aktywizująca hipokamp.

Mózg i motywacja 1 Motywacja jest jak głód – wytwarza się sama. Potrzeba wielkiego wysiłku, aby odzwyczaić dzieci od nieustannego zadawania pytań (Spitzer 2002, 2007) Wszystko czym się zajmujemy jest fascynujące. Tylko nauczyciel, który jest entuzjastą swojej pracy - swojego przedmiotu przeniesie ten entuzjazm – czyli emocję – na ucznia. Mózgom nie można niczego przekazać – nawet wartości. One wszystko wytwarzają samodzielnie. Czy ktoś przekazał nam mówienie i chodzenie? Trzeba tylko stwarzać warunki.

Umiejętności > niż wymagania Mózg i motywacja 3 koło mistrzowskie (dla matematyki Butterword 1999) Zadowolenie Nagroda Radość z matematyki Dobre wyniki Więcej matematyki Umiejętności > niż wymagania Więcej uczenia się

umiejętności < niż wymagania Mózg i motywacja 2 Błędne koło frustracji i lęku szkolnego (dla matematyki Butterword 1999) frustracja kara lęk złe wyniki unikanie umiejętności < niż wymagania nieuczenie się

Wiedza i doświadczenie „Jeżeli uczeń nie będzie w stanie powiązać treści, które są przedstawiane w szkole ze swoimi bardzo indywidualnymi doświadczeniami życiowymi – to niczego się nie nauczy.” (Spitzer 2002, 2007) Współpraca, czyli widzenie swojego interesu w tym, co jest dobre dla całej społeczności, warunkiem rozwoju społeczności.

Uczenie się dla życia nie do klasówki

Zwiększenie efektywności i utrwalenie procesów Mielinizacja mózgu Zwiększenie efektywności i utrwalenie procesów Mielinizacja mózgu, czyli budowanie osłonek wokół połączeń nerwowych w celu zwiększenia efektywności przekazu zaczyna się w łonie matki a kończy ok. 20 roku życia. W wieku szkolnym następuje zintegrowanie struktury mózgowej z przetwarzaniem informacji i wtedy jest już bardzo trudno zmienić nabyte i utrwalone procesy.

Podsumowanie Gdy u Jasia jest wariancja, to u Jana tolerancja. Czego Jaś się nie nauczył, tego Jan nie będzie umiał. W projektach eTwinning jest więcej różnorodności – komunikacyjnej, kulturowej, językowej, technicznej, emocjonalnej, więcej radości i nagród, które formują połączenia nerwowe w mózgach dzieci i będą procentowały w przyszłości lepszą sprawnością poznawczą, umiejętnością rozwiązywania problemów i umiejętnością współpracy.

Dziękuję