Dobra szkoła: uwarunkowania i mechanizmy Zakopane (750-1126 m.n.p.m.) Grzegorz Mazurkiewicz.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Edukacja globalna w praktyce szkolnej
Advertisements

ROLA WYCHOWANIA JAKO CZYNNIKA ROZWOJU
Samorząd uczniowski a podstawa programowa
SZKOŁA PROMUJĄCA ZDROWIE „Moja kolorowa szkoła”
Otoczenie polityki społecznej
Ekonomia społeczna w sektorze NGO omówienie wyników pracy podczas seminarium w Krakowie.
Nowoczesne technologie w polskiej edukacji
DIALOG MIĘDZYKULTUROWY W KSZTAŁTOWANIU POSTAW UCZNIÓW
Janusz Żak Korzyści wychowawcze i osobiste płynące z realizacji edukacji europejskiej.
Przedsiębiorczość w polskim systemie oświaty
Sieci Lifelong Learning Pomysł na …? Anna Atłas Gdańsk,
Technologie informacyjno-komunikacyjne w kształceniu ustawicznym
Gimnazjum nr 4 im. Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Tychach
WYZWANIA STRATEGICZNE REGIONALNEGO SYSTEMU INNOWACJI Śląskie Forum Innowacji 2011 Innowacyjny Śląsk.
Konstruktywizm w dydaktyce
ETwinning narzędziem realizacji nowej podstawy programowej Warszawa, 18 marca 2010 Iwona Moczydłowska, MSCDN Wydział w Siedlcach Konferencja z okazji 5-lecia.
Zdrowie: To nie tylko brak choroby, lecz pełny dobrostan społeczny, psychiczny i biologiczny Światowa Organizacja Zdrowia.
Robert Łuczak Warszawa, 14 września 2013 r.
Fundusze unijne dla organizacji pozarządowych w latach Przykłady dobrych praktyk projektowych Opracował:
SPOTKANIE Z RODZICAMI 10 WRZEŚNIA 2013 ROK ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH IM.ORLĄT LWOWSKICH W STOPNICY.
Wspomaganie nauczania w klasach I-III
wsparciem dla ucznia, pomocą dla nauczyciela,
OCENA KSZTAŁTUJĄCA ZESPÓŁ SZKÓŁ NR 94.
Metoda projektu i praca zespołowa w praktyce szkolnej
Konferencja dla dyrektorów szkół i przedszkoli Europejski wymiar edukacji- rola dyrektora szkoły w realizacji międzynarodowych projektów współpracy szkół
NAUCZYCIELKA BADACZKA, jest pomysł na więcej pracy
Najlepsze wykorzystanie Europejskich Ram Odniesienia na rzecz Zapewniania Jakości w Kształceniu i Szkoleniu Zawodowym Drogowskazy Jolanta Podłowska MIĘTNE,
O programie Szkoła z klasą 2.0 Szkoła z Klasą to ogólnopolska akcja edukacyjna prowadzona od 2002 roku przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i Gazetę Wyborczą.
PAŃSTWA EUROPY PÓŁNOCNEJ
Młodzi dla Cekowa Projekt na Sejm Dzieci i Młodzieży
Dla Zasadniczej Szkoły Wielozawodowej w Obornikach Śląskich
Poprawa jakości i efektywności systemów edukacji.
Szkoła Promująca Zdrowie
Edukacja chrześcijańska
Szkoła demokracji – szkoła samorządności Program rozwoju kompetencji społecznych i obywatelskich rad pedagogicznych Spotkanie V Podsumowanie i zakończenie.
Kompetencje nauczycieli 6 października 2014 r. Caroline Kearney Starszy Kierownik Projektu & Analityk ds. Edukacji.
EDUKACJA ZDROWOTNA W SZKOŁACH PONADGIMNAZJALNYCH W POLSCE
Wielkopolska Konferencja dla Nauczycieli Akcja KŁADKA
Akademia aktywności politycznej i społecznej ludzi młodych.
Małe dziecko w systemie edukacji
Tomasz Grzegorz Grosse Uniwersytet Warszawski 1 Warszawa, 16 października 2014 roku.
KONCEPTUALIZACJA WYMAGAŃ DLA PLACÓWEK DOSKONALENIA NAUCZYCIELI
SZKOLNY PROGRAM PROFILAKTYKI 2014 – 2017 SZKOŁA PODSTAWOWA NR 6 im
ISU Indywidualizacja w praktyce szkolnej Wyniki ankiet Małgorzata Taraszkiewicz.
WIZJA Stworzenie dzięki odpowiedniemu programowi, metodom nauczania i środkom dydaktycznym, takich warunków nauczania i uczenia się, które umożliwią.
KONCEPTUALIZACJA WYMAGAŃ DLA PLACÓWEK DOSKONALENIA ZAWODOWEGO.
Edukacja po CEOwsku mgr Bożena Sozańska.
Samouczenie się (self-directed learning) w edukacji demokratycznej
Zmienia życie. Otwiera umysły. Struktura i możliwości programu ERASMUS+ Kształcenie i szkolenia zawodowe ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH Nr 3 „Mechanik”
Wyniki samooceny standardów SAS przeprowadzonej przez społeczność ZSUIP 8-9 czerwca 2015 Szkoły Aktywne w Społeczności.
Wyzwania edukacji 15- latków DR MACIEJ JAKUBOWSKI EVIDENCE INSTITUTE UNIWERSYTET WARSZAWSKI 20 STYCZNIA 2016.
Tutoring w szkole, czyli pomysł na małą wielką zmianę
Rola wychowania jako czynnika rozwoju A. Brzezińska, Społeczna psychologia rozwoju. Warszawa 2000.
WITAMY !!! Szkoła Podstawowa Nr 15 im. Armii Krajowej w Elblągu MISTRZ uczeń klasy I.
1 Szkoła Promuj ą ca Zdrowie. 2 Czynniki wpływające na zdrowie.
Sieci współpracy i samokształcenia. SIEĆ to statek, na którym nie ma pasażerów, wszyscy jesteśmy załogą.
Edukacja normalizacyjna i zadaniowa w kontekście relacji „Szkoła – rynek pracy” Donata Andrzejczak Łódzkie Centrum Doskonalenia Nauczycieli I Kształcenia.
Ewaluacja pracy szkoły – drogą do wszechstronnego rozwoju uczniów.
Ewaluacja w pracy nauczyciela
Zarządzanie jakością kształcenia. Poznajmy się Imię i nazwisko Skąd przyjechałaś/-eś? Podaj 3 informacje na swój temat: 2 prawdziwe i 1 fałszywą- informacje.
WPŁYW CZYTANIA NA ROZWÓJ DZIECI I MŁODZIEŻY
7 Nawyków – mapa wdrożenia
Jak organizować społeczne środowisko uczenia się dzieci w klasie I?
Pomoc psychologiczno- pedagogiczna
KONCEPCJA PRACY SZKOŁY PODSTAWOWEJ W UCIECHOWIE
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Szkoła z mocą zmieniania świata!
„Szkoły Aktywne w Społeczności” SAS
Szkoła w Mieście Rodzaj innowacji: organizacyjno – metodyczna.
II KONFERENCJA RAD RODZICÓW RODZICE W SZKOLE
Zapis prezentacji:

Dobra szkoła: uwarunkowania i mechanizmy Zakopane ( m.n.p.m.) Grzegorz Mazurkiewicz

Globalny kontekst edukacji Współzależność i powiązania Mobilność idei, ludzi i towarów Etniczne i kulturowe zróżnicowanie Zmiany równowagi ekonomicznej i relacji władzy Wzrastanie globalnych nierówności i zagrożeń Zmiany na rynku pracy, roli kobiet, rodziny, podejścia do dzieciństwa, styl życia (Internet) (Trends Shaping Education 2013).

Niepewność w czasach dobrobytu Kryzys finansowy Kryzys zaufania i solidarności Kryzys demokracji i rządów Kryzys edukacji Kryzysy polityczne i militarne Przyczyny, konsekwencje i rozwiązania

Kryzysy – kryzysem ideologii Kryzys ideologii choć prowadzi ku klęsce wciąż pozostaje nieuświadomiony Porządek intelektualny wspiera neoliberalizm i dyktat wolnego rynku (A. Greenspan) Szkodliwy fundamentalizm rynkowy (G. Soros) Demokratyczny analfabetyzm (E. Potulicka, J. Rutkowska)

Naród analfabetów, nawet mając demokrację, nie potrafi w niej żyć. To jest dziś główny problem Europy Artur Perez-Revert

Kluczowe pytanie. Jaka szkoła?

Poszukiwanie dobrej szkoły Edukacja zawsze była ściśle związana z kontekstem społecznym, każda epoka to inne potrzeby i oczekiwania Zdarza się, że oczekiwania rozmijają się z potrzebami (np. przygotowanie na rynek pracy) „Rynek edukacyjny” zwiększa społeczne nierówności umacniając podział na dobre i złe szkoły oraz zachęcając bogatych do wysyłania dzieci do „dobrych” szkół Niezbędne są zmiany na poziomie przekonań, gdyż publiczna edukacja to przedsięwzięcie grupowe, a nie wyłącznie inwestycja w jednostkę

DOBRA SZKOŁA JakośćDialogSprawiedliwość

Dobra/Odpowiedzialna szkoła zmienia świat (JAKOŚĆ) Buduje się kulturę uczenia się organizacyjnego i indywidualnego oraz stosuje adekwatne metody, umożliwiające uczenie się i indywidualne podejście

Jak budować dobrą szkołę? Uprawniać nauczycieli do podejmowania decyzji Zapewniać im możliwość rozwoju Upewniać, że dyrektorzy są przygotowani do roli przywódców edukacyjnych Rozwijać zdolność do nauczania uczniów z różnymi potrzebami Dbać o relacje w szkołach, współpracę, komunikację Zachęcać nauczycieli do współpracy Zapewniać warunki dla innowacji i spójności (Schools for 21st Century Learners, OECD 2015)

Dobra/Odpowiedzialna szkoła zmienia świat (SPRAWIEDLIWOŚC) Pomaga każdemu uczniowi i każdej uczennicy w procesie przezwyciężania naturalnych uwarunkowań

Zmiana priorytetów Wyraźny cel moralny Przede wszystkim relacje i zaufanie Od sortowania do uczenia się Uczenie się po to, aby więcej rozumieć Poszukiwanie – pytanie i planowanie Adekwatny projekt (środowisko) Nastawienie na połączenia (Kaser, Halbert, 2009)

Dobra/Odpowiedzialna szkoła zmienia świat (OBYWATELSKI DIALOG) Tworzy kulturę dialogu dla kształtowania otwartej i aktywnej postawy wobec świata i umiejętności współdziałania.

Budowanie, dialog, refleksja Dzięki nazywaniu świata ludzie zmieniają go Dialog jest egzystencjalną koniecznością i nie można go zredukować do procesu przekazywania informacji, opinii Akt kreacji, nie instrument dominacji Nie istnieje bez miłości do świata i do ludzi Jeśli nie kocham świata, życia, ludzi nie mogę rozpocząć dialogu Dialog nie może istnieć bez pokory i wiary w ludzkość, w możliwość budowania (P.Freire)

Deklaracje i praktyka Nauczyciele (TALIS, 2011) wierzą, że najlepszy sposób nauczania polega na przyjęciu roli facylitatora i zwiększaniu aktywności i roli uczniów Gdy w tym samym projekcie badano praktykę okazywało się, że nie działają w ten sposób Nie znamy powodu (M. Davidson, 2011)

Kluczowe elementy Poczucie bezpieczeństwa i zaufanie Zaangażowanie i przekonanie co do słuszności Otwarty dialog i słuchanie Refleksja i dobre relacje Pasja i zdolność przekraczania granic Cel, którym jest ciągłe i wzajemne uczenie się

Ewaluacja jako mechanizm wsparcia Wzrastające rola ewaluacji w procesie rozwoju Coraz bardziej popularna i zróżnicowana (więcej niż testy) Korzystanie ze wskaźników (standaryzowane i dostępne) Zastosowanie wyników (formowanie systemu) Standardy i podejście holistyczne Dopasowanie ewaluacji do celów edukacji Koncentracja na procesach w klasie Uczniowie w centrum uwagi Budowanie potencjału (OECD, Synergies for better learning, 2013)