13. Kontrolowanie agresji

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Cele szkolenia zapoznanie nauczycieli z rodzajami interwencji wobec sprawców aktów agresji i przemocy przedstawienie możliwości prawnych postępowania w.
Advertisements

Fazy rozwoju grupy w psychoterapii
PROGRAM NIWELOWANIA AGRESJI ORAZ ROZWOJU UMIEJĘTNOŚCI PROSPOŁECZNYCH
AGRESJA WŚRÓD MŁODZIEŻY
W Y C H O W A N I E D O Z D R O W I A P S YC H I C Z N E G O
Wychowawca klasy- role i zadania
USTAWA Z DNIA 29 lipca 2005r. O PRZECIWDZIAŁANIU PRZEMOCY W RODZINIE Cele uregulowań prawnych: rozwój profilaktyki jako formy działań zapobiegających.
…metody rozwiązywania problemów [kryminalnych] społeczności lokalnych
Dr Grażyna Poraj Instytut Psychologii Uniwersytet Łódzki
Centrum Profilaktyki i Edukacji Społecznej PARASOL
Narodowy Plan Działań Na Rzecz Dzieci
ZESPÓŁ SZKÓŁ NR 4 W SKIERNIEWICACH ul. Podkładowa 2
WYJAZDY INDYWIDUALNE UCZNIÓW Program COMENIUS
Wydział Edukacji i Spraw Społecznych Fundusz Przeciwalkoholowy
Konferencja Wdrażanie pomocy psychologiczno - pedagogicznej
identyfikacji zjawiska diagnozie stanu i potrzeb,
Materiały z warsztatów
„Bezpieczna Szkoła- Bezpieczny Uczeń”
„ MÓJ WYBÓR – MOJE ŻYCIE ”
Pojęcie integracji Bariery architektoniczne Nauczyciele w integracji
Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna Nr 1 w Kaliszu
Jak z wykorzystaniem literatury prowadzić ciekawe zajęcia z uczniami realizujące zadania wychowawcze szkoły Bożena Prażmo, maj 2011 r.
Uzależnienia a rozwój dziecka
Stowarzyszenie Pomocy Dzieciom „Bratek” w Barlinku ( Barlinek, ul
Centrum Edukacji Nauczycieli w Suwałkach ul. M. Reja 67 B.
RODZICE kierowani przez SĄD najlepiej rokujące formy pomocy psychologicznej.
Przyczyny agresji i przemocy wśród dzieci i młodzieży
KODEKS SZKOŁY BEZ PRZEMOCY
Par Jocelyne GIASSON Roz. 9 : Metazrozumienie procesów Rozumienie czytanego tekstu.
Program „Szkoła bez przemocy”
Przemoc w szkole jako współczesny problem systemu edukacujnego
ZERO TOLERANCJI DLA PRZEMOCY W SZKOLE
Praca z dzieckiem agresywnym
STOP – przemocy i agresji
PEDAGOGIZACJA RODZICÓW
Problemy wychowawcze szkoły
Kodeks „SZKOŁY BEZ PRZEMOCY”. Sporządziła: Krystyna Wesołowska
Prymasa Tysiąclecia w Białymstoku
Jakie zachowanie jest zachowaniem agresywnym?
Szkoła Promująca Zdrowie
Szkoła demokracji – szkoła samorządności Program rozwoju kompetencji społecznych i obywatelskich rad pedagogicznych Spotkanie V Podsumowanie i zakończenie.
Postawa wychowawcza rodzica wobec przypadków przemocy i agresji
O czym musimy pamiętać ? Listopad 2014r.
Działalność Poradni Psychologiczno-pedagogicznej nr 1 w Gdańsku
PROGRAM PROFILAKTYKI PRZEDSZKOLA MIEJSKIEGO NR 2 W ZESPOLE SZKOLNO – PRZEDSZKOLNYM.
Małe dziecko w systemie edukacji
Państwowa Agencja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych 2002 statystyki Ponad 86 tys. interwencji policji Ponad 86 tys. interwencji policji Ponad 69 tys.
SZKOLNY PROGRAM PROFILAKTYKI 2014 – 2017 SZKOŁA PODSTAWOWA NR 6 im
…metody rozwiązywania problemów [kryminalnych] społeczności lokalnych
„ S ą warto ś ci, których nikomu nie mo ż emy przekaza ć, bo ka ż dy musi dojrze ć do nich sam, i to nieraz bardzo ż mudn ą prac ą „ ( ks. JanTwardowski)
PRZEMOC I AGRESJA.
OFERTA Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Środzie Śląskiej dla szkół i placówek powiatu średzkiego Środa Śląska ul. Wrocławska 2, Środa Śląska.
W ankiecie dotyczącej realizacji Szkolnego Programu Wychowawczego wzięło udział 59 rodziców uczniów Punktu Przedszkolnego, Oddziału Przedszkolnego oraz.
Czy uczniowie czują się w szkole bezpieczni?
ŁÓDŹ, AL. WYSZYŃSKIEGO 86 (Pałac Młodzieży) tel. (42) ; fax (42)
O Ś RODEK INTERWENCJI Kryzysowej Ul. Mickiewicza 31 Sucha beskidzka.
PRACA KOREKCYJNO – EDUKACYJNA Z OSOBAMI STOSUJĄCYMI PRZEMOC REFLEKSJE, UWAGI Z PRAKTYKI JERZY SZCZEPANIEC TARNOWSKI OŚRODEK INTERWENCJI KRYZYSOWEJ I WSPARCIA.
Ogólnopolska Kampania Społeczna UCZEŃ TEŻ CZŁOWIEK TWÓRCZY INDYWIDUALISTA.
Wykaz Krajowych i Narodowych Programów Profilaktyki – zawierających zadania resortu edukacji.
Mgr Teresa Żarnowska-Kukuryk Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 4 im. J. Ciesielskiego Zespół Poradni nr 2 w Lublinie.
Jerzy Mellibruda POLSKA PRZEMOC DOMOWA Problemy i wyzwania OGÓLNOPOLSKA KONFERENCJA SPECJALISTYCZNYCH OŚRODKÓW WSPARCIA DLA OFIAR PRZEMOCY W RODZINIE.
Strategie zapobiegania przestępczości ćwiczenia nr 2
AGRESJA- przez agresję rozumie się każde zamierzone działanie, mające na celu wyrządzenie komuś lub czemuś szkody, krzywdy, straty, bólu fizycznego czy.
Na podstawie Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 lutego 2013 r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych,
Cechy dobrego nauczyciela Arkadiusz Mroczyk. Literatura pedeutologiczna, badania psychologów i pedagogów wskazują na wiele pożądanych cech nauczyciela.
Dobry Rodzic – Dobry Start. Dlaczego warto podejmować działania profilaktyczne skierowane do rodziców małych dzieci?
Kryminologia, ćwiczenia nr 5 Leszek Baran
Zespół Stowarzyszenia NL
PSYCHOLOGIA Wykład 6 STRES.
Media interaktywne jako źródło wzorców zachowań nastolatków
Zapis prezentacji:

13. Kontrolowanie agresji Agresja u ludzi 13. Kontrolowanie agresji

Przeszkody w skutecznym radzeniu sobie z agresją daleko nam do pełnego zrozumienia przyczyn agresji i zmiennych moderujących jej przejawy ( interwencje kierowane na symptomy, nie źródła); powszechne akceptowanie agresji i przemocy jako nieuniknionych cech natury ludzkiej ( agresja jest tylko opcjonalną strategią istot ludzkich ).

Strategie ukierunkowane na jednostkę Katharsis Karanie agresji Radzenie sobie z gniewem Uczenie się obserwacyjne

Trening zaszczepiania się przeciwko stresowi ( SIT Meichenbauma, 1975 ) Adaptacja SIT do panowania nad gniewem Becka i Fernandeza ( 1998 ): Faza 1 Identyfikacja bodźców sytuacyjnych wyzwalających reakcję gniewu Wypróbowywanie stwierdzeń na własny temat mających na celu reinterpretację sytuacji i ułatwienie zdrowych reakcji ( „mogę sobie z tym poradzić…”) Faza 2 Nabywanie umiejętności relaksacji Łączenie poznawczych stwierdzeń na własny temat z relaksacją po ekspozycji bodźców wyzwalających gniew ( uspokojenie umysłu i ciała ) Faza 3 Faza prób Ekspozycja na bodźce wyzwalające gniew w wyobraźni lub podczas odgrywania ról Ćwiczenie technik poznawczych i relaksacyjnych do momentu uzyskania automatyczności reakcji fizycznych i umysłowych na dany sygnał

Strategie ukierunkowane na grupę Sankcje prawne Przeciwdziałanie przemocy w szkole Zapobieganie agresji i przemocy w rodzinie

Przeciwdziałanie przemocy w szkole D. Olweusa (1994 ) Ogólne warunki wstępne Świadomość i zaangażowanie ze strony dorosłych ( rodziców i nauczycieli ) Środki na poziomie szkoły Sondaż kwestionariuszowy Ogólnoszkolna konferencja na temat znęcania się Lepszy nadzór w czasie ferii i wakacji Spotkania rodziców z pracownikami szkoły Środki na poziomie klasy Przyjęcie w klasie reguł przeciw znęcaniu się Spotkania klasowe Środki na poziomie indywidualnym Poważne rozmowy z agresorami i ofiarami Poważne rozmowy z rodzicami ofiar i agresorów Odwoływanie się do wyobraźni uczniów przez nauczycieli i rodziców

Interwencje psychologiczne Program ćwiczenia empatii u dzieci Trening rozwiązywania problemów Modelowanie czynności prospołecznych Kształtowanie postaw dzieci wobec przemocy w mediach Program interwencji G. R. Pattersona ( 1986 ) Program zaradczy przeciw mobbingowi w szkole D. Olweusa ( 1998 ) W poszukiwaniu wartości. Ćwiczenia z uczniami K. Ostrowskiej 9 1994 ) Spójrz inaczej na agresję E. Czemierowska i A. Kołodziejczyk ( 1998 ) Program interwencji w sytuacji agresji w szkole G. Poraj ( 2002 )