identyfikacji zjawiska diagnozie stanu i potrzeb,

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Cele szkolenia zapoznanie nauczycieli z rodzajami interwencji wobec sprawców aktów agresji i przemocy przedstawienie możliwości prawnych postępowania w.
Advertisements

ocenianie, które pomaga się uczyć
Efektywność kształcenia Jak ją poprawiać?. Kształcenie – to całość doświadczeń składających się na proces zdobywania przez jednostkę umiejętności, wiedzy.
DZIAŁANIA SZKOŁY W ZAKRESIE PRZECIWDZIAŁANIA PRZEMOCY
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna na terenie Gimnazjum nr 18
Dr Grażyna Poraj Instytut Psychologii Uniwersytet Łódzki
Opracowała: Małgorzata Nowińska-Zgurska Kuratorium Oświaty w Rzeszowie
Konsultant RODN „WOM” w Częstochowie Elżbieta Doroszuk
Konferencja Wdrażanie pomocy psychologiczno - pedagogicznej
Podejmowanie interwencji w sytuacjach szczególnych zagrożeń
13. Kontrolowanie agresji
RAZEM DLA BEZPIECZEŃSTWA
KARTA INDYWIDUALNYCH POTRZEB UCZNIA, oraz PLAN DZIAŁAŃ WSPIERAJĄCYCH
Broszura opisuje zjawisko przemocy i agresji oraz jego formy
EWALUACJA WEWNĘTRZNA Raport z ewaluacji wewnętrznej przeprowadzonej w Publicznym Gimnazjum nr 2 im. Stefana Żeromskiego w Rudkach przez zespół w składzie.
PT. „ZOSiA” „ZERO OBOJĘTNOŚCI - DROGOWSKAZY”
Podstawy prawne funkcjonowania poradni
Uzależnienia a rozwój dziecka
Zadanie konkursowe nr 9 „Przestrzeganie prawa to obowiązek każdego, także ucznia...” Publiczna Szkoła Podstawowa nr 2 w Żaganiu.
„Oczekiwania rodziców wobec szkoły”
Centrum Edukacji Nauczycieli w Suwałkach ul. M. Reja 67 B.
EWALUACJA 2012/2013 BEZPIECZEŃSTWO W SZKOLE
Szkoła wspomaga wychowanie
Przyczyny agresji i przemocy wśród dzieci i młodzieży
KODEKS SZKOŁY BEZ PRZEMOCY
Przemoc w szkole jako współczesny problem systemu edukacujnego
ZERO TOLERANCJI DLA PRZEMOCY W SZKOLE
Praca z dzieckiem agresywnym
PEDAGOGIZACJA RODZICÓW
Rodzice jako sprzymierzeńcy w działaniach profilaktycznych szkoły
Problemy wychowawcze szkoły
PRZEMOCY MÓWIMY NIE! KOALICJA NA RZECZ OSÓB ZNAJDUJĄCYCH SIĘ
Kodeks „SZKOŁY BEZ PRZEMOCY”. Sporządziła: Krystyna Wesołowska
Procedury postępowania wobec nieletnich uczniów
Jakie zachowanie jest zachowaniem agresywnym?
Ocena poziomu bezpieczeństwa w Zespole Szkół nr 3 – Szkole Podstawowej nr 3 im. Elizy Orzeszkowej w Zamościu w I półroczu 2013/2014.
Szkoła Współpracy.
DEBATA Współpraca w naszej szkole. GIMNAZJUM IM. JANA PAWŁA II W CHOCENIU.
„To Ja, to My” Program zajęć wychowawczo - profilaktycznych Autor: mgr Jolanta Kuryś – Skrzypczak.
Przesłanie SZKOŁY BEZ PRZEMOCY na rok 2010/11
O czym musimy pamiętać ? Listopad 2014r.
KORZYŚCI I ZAGROŻENIA WYNIKAJĄCE Z KORZYSTANIA Z INTERNETU
Patrycjusz Nowakowski Praktyka pracy z osobami stosującymi przemoc w rodzinie z perspektyw członka Zespołu Interdyscyplinarnego i grupy roboczej.
Działalność Poradni Psychologiczno-pedagogicznej nr 1 w Gdańsku
SZKOLNY PROGRAM PROFILAKTYKI 2014 – 2017 SZKOŁA PODSTAWOWA NR 6 im
Główne założenia reformy programowej w szkole podstawowej:
Ewaluacja wewnętrzna przeprowadzona w Gimnazjum nr 3 im. Janusza Kusocińskiego w Sulechowie w roku szkolnym 2014/2015 Przedmiot ewaluacji obszar I Efekty.
Postawa nauczyciela wobec trudnych zachowań uczniów
Kontrole planowe przeprowadzono w zakresie: 1.Realizacji przez szkołę obowiązku prowadzenia zajęć wychowania fizycznego (w 125 szkołach podstawowych).
ZADANIA SZKOŁY W WALCE Z DOPALACZAMI Agnieszka Siczek – doradca metodyczny Radomski Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli ul. J. Słowackiego 17 ul. J. Słowackiego.
Procedury reagowania na cyberprzemoc
Ocena poziomu bezpieczeństwa w Zespole Szkół nr 3 – Szkole Podstawowej nr 3 im. Elizy Orzeszkowej w Zamościu w I półroczu 2014/2015.
Ewaluacja Sierpień 2014 Zespół Szkół w Kowalewie.
Czy uczniowie czują się w szkole bezpieczni?
ZINTEGROWANA POLITYKA BEPIECZEŃSTWA „Szkoła promująca bezpieczeństwo” Wyniki ankiet przeprowadzonych wśród uczniów, rodziców i nauczycieli Zespołu Szkół.
Podsumowanie ewaluacji wewnętrznej w Szkole Podstawowej w Jasienicy Rosielnej. Rok szkol. 2015/2016 Ewaluację przeprowadzili: Małgorzata Sowa Arkadiusz.
AGRESJA- przez agresję rozumie się każde zamierzone działanie, mające na celu wyrządzenie komuś lub czemuś szkody, krzywdy, straty, bólu fizycznego czy.
Na podstawie Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 lutego 2013 r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych,
Skuteczne grono pedagogiczne: kiedy mamy szanse wygrywać z przemocą? Tomasz Wojciechowski.
Czym jest agresja i przemoc?
SZKOŁA PODSTAWOWA NR 12 WE WROCŁAWIU   RAPORT Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ WYMAGANIE Szkoła lub placówka wspomaga rozwój uczniów z uwzględnieniem ich indywidualnej.
diagnozująca zjawisko przemocy rówieśniczej
Ocenianie kształtujące , jest to ocenianie , które polega na pozyskiwaniu przez nauczyciela i ucznia w trakcie nauczania potrzebnych informacji. Pozwalają.
Szkoła Podstawowa w Annopolu Starym 9 listopada 2016 roku
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkole
RAZEM DLA BEZPIECZEŃSTWA
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
Diagnoza w Falochronie -i co z niej wynika?
Procedury bezpieczeństwa
Zapis prezentacji:

identyfikacji zjawiska diagnozie stanu i potrzeb, NAUCZYCIEL- UCZEŃ- SZKOŁA Diagnoza zjawiska agresji i przemocy wśród młodzieży Aby zbudować system radzenia sobie z przemocą wśród młodzieży należy skoncentrować się na: identyfikacji zjawiska diagnozie stanu i potrzeb, pokierowaniu i rozwiązaniu sytuacji wsparciu i kontroli

Metody identyfikacji problemu Rozmowy z uczniami poruszające ważne dla uczniów sprawy dotyczące ich społeczności. Dyskusje na temat poczucia bezpieczeństwa dzieci w szkole, grupie rówieśniczej, środowisku pozaszkolnym, postaw wobec brutalizacji życia, przemocy w mediach itp. (na poziomie dostosowanym do wieku dzieci). Debaty szkolne, happeningi, dyskusje panelowe. Konkursy plastyczne lub inne formy przekazu przez sztukę. Wypracowania na dany temat, itp.

Sposoby walki z agresją i przemocą wśród młodzieży Jeżeli stwierdzono, że: przyczyną występowania zachowań agresywnych jest brak umiejętności nawiązywania kontaktów z rówieśnikami, to w szkolnych działaniach profilaktycznych należy zaplanować doskonalenie umiejętności komunikacyjnych uczniów. Jednocześnie nauczycieli należy przygotować do prowadzenia tego typu zajęć i pozyskać do współpracy rodziców; czynnikiem sprzyjającym występowaniu zachowań agresywno - przemocowych są określone miejsca (przykładowo w szkole mogą to być: sklepik, szatnia, toalety), to działania profilaktyczne szkoły powinny uwzględnić, np. zmiany organizacyjne (zmiany w dyżurach nauczycielskich i sposobach przemieszczania się uczniów) i architektoniczne (np. odpowiednie oświetlenie, wystrój wnętrz, zabezpieczenia pomieszczeń); przyczyny zachowań agresywno - przemocowych tkwią w środowisku rodzinnym, to w szkolnych działaniach profilaktycznych należy uwzględnić wsparcie dla rodziny w jej funkcji wychowawczej, np. poprzez psychoedukację, trening umiejętności wychowawczych, a w sytuacjach trudnych poprzez podjęcie interwencji z możliwością zaangażowania instytucji działających na rzecz dziecka i rodziny; zachowania agresywne i przemocowe wynikają z czynników osobowych ucznia (może to być na przykład ADHD - zespół nadpobudliwości psychoruchowej) to w szkolnych działaniach profilaktycznych należy uwzględnić właściwą diagnozę medyczno - psychologiczną dziecka, przygotowanie nauczycieli do pracy z nim oraz opracowanie wspólnie z rodzicami indywidualnego programu terapeutyczno - wychowawczego.

Reaguj na przemoc i agresję!!! Należy reagować na każdą sytuację związaną z agresją i przemocą - brakiem reakcji komunikujemy uczniom, że mają prawo zachowywać się niewłaściwie. Doraźne sytuacje wymagają szybkiej i zdecydowanej interwencji wychowawcy. Działania powinny być konsekwentne. Ważne jest, aby wykazywać jednocześnie troskę o ucznia (dotyczy to zarówno ofiary jak i sprawcy). Nie należy potępiać ucznia, ale wskazywać na zachowania, których nie aprobujemy i wyrażać swoją niezgodę na stosowanie agresji i przemocy: każdą sytuację należy wnikliwie rozpatrywać konieczne jest współdziałanie z innymi nauczycielami i udzielanie sobie nawzajem wsparcia doraźne sytuacje wymagają szybkiej i zdecydowanej  interwencji wychowawcy.

Osoba podejmująca interwencję powinna unikać: agresji fizycznej agresji słownej (nie obrażać, nie zawstydzać, nie oceniać ucznia) okazywania niepewności długich monologów i moralizowania wchodzenia w rolę sprawcy, by mu pokazać, co czuje osoba poszkodowana

Powinna natomiast: reagować stanowczo mówić prosto i jasno traktować sprawcę jako osobę, która może sama wziąć odpowiedzialność za swoje czyny jeśli to konieczne - użyć tylko tyle siły, ile  potrzeba, np. do rozdzielenia bijących się uczniów szanować ucznia (mówić o zachowaniu, nie o osobie). Interwencja wychowawcy powinna zostać odnotowana w dokumentacji szkolnej!

Zasady postępowania wobec sprawców przemocy Przeprowadzenie rozmowy z uczniem o jego zachowaniu jeżeli w zdarzeniu przemocy uczestniczy więcej niż jedna osoba należy rozmawiać z każdym z osobna, zaczynając od lidera grupy miejscem rozmów powinno być pomieszczenie zapewniające spokój  i brak świadków nauczyciel, który decyduje się na przeprowadzenie rozmowy powinien jasno określić jej cel nauczyciel powinien opisać zachowanie ucznia, które jest powodem rozmowy należy upewnić ucznia, że nauczyciel chce mu pomóc sprawca musi otrzymać od nauczyciela jasny i jednoznaczny komunikat o braku akceptacji zachowania agresywno- przemocowego należy dać uczniowi szansę wypowiedzenia się na temat zachowania będącego powodem interwencji wysłuchać, stosując aktywne metody słuchania jeżeli uczeń milczy, należy powrócić jeszcze raz do propozycji pomocy omówić z uczniem skutki przejawianych przez niego zachowań oraz poinformować o potrzebie spotkania z rodzicami

Omówienie z rodzicami zachowania dziecka ustalić strategię współpracy rodziców ze szkołą pozyskać ich do współpracy, ustalić jej zasady opracować wspólnie z rodzicami projekt kontraktu dla dziecka określić w nim zachowania nieakceptowane, oczekiwania wobec dziecka ustalić katalog kar i nagród ustalić terminy wykonania poszczególnych zadań określonych w kontrakcie ustalić hierarchię konsekwencji oraz zasady odzyskiwania przywilejów Przyjęcie ostatecznej wersji kontraktu - wspólnie z dzieckiem i rodzicami (dziecko ma  prawo negocjować warunki kontraktu)

Monitorowanie realizacji kontraktu jeżeli kontrakt ma być udostępniony innym nauczycielom w celu obserwowania zmian w zachowaniu ucznia, o fakcie tym powinni być powiadomieniu rodzice i uczeń w przypadku braku efektów przyjętego kontraktu szkoła powinna podjąć dalsze działania, w tym wynikające z przepisów prawa

Zasady postępowania wobec ofiar przemocy W rozmowach z dziećmi - ofiarami przemocy - należy pamiętać, aby aktywnie, uważnie słuchać powiedzieć dziecku o swoich intencjach okazać ciepło i akceptację zadawać pytania ułatwiające nawiązanie kontaktu być cierpliwym - dawać czas na udzielanie odpowiedzi pokazać dziecku jego mocne strony, dowartościować je docenić odwagę dziecka, kiedy mówi o bolesnych dla siebie zdarzeniach uszanować jego odmowę i lęk, kiedy nie wskazuje sprawców przypomnieć dziecku normy i prawa, które je chronią pomóc dziecku w poradzeniu sobie z sytuacją zmotywować je do współpracy (z wychowawcą, pedagogiem szkolnym, terapeutą, przedstawicielami innych instytucji) w celu rozwiązania problemu Rodzice dziecka będącego ofiarą przemocy i agresji powinni być poinformowani o problemie i otrzymać wsparcie i pomoc ze strony szkoły.

Opracowano na podstawie ,,Jak przeciwdziałać agresji i przemocy w szkole ? Ewa Czemierowska - Koruba