Tworzenie hierarchii organizacyjnej

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
KRK – na Uniwersytecie Warszawskim Marta Kicińska-Habior
Advertisements

STRUKTURY ORGANIZACYJNE
Organizowanie jako proces kształtowania struktur organizacyjnych
Organizacja i Zarządzanie
Informacja w procesie podejmowania decyzji..
Struktura organizacyjna przedsięwzięcia
STRUKTURA ORGANIZACYJNA
Społeczna funkcja zarządzania
Zakład pracy, jako środowisko społeczne
Teorie kształtujące administrację w państwach europejskich
Definicja rachunkowości zarządczej
Instytucjonalne aspekty współpracy Budowanie kompetencji do współpracy między-samorządowej i międzysektorowej jako narzędzi rozwoju lokalnego i regionalnego.
INFORMATYZACJA PRZEDSIĘBIORSTW
ORGANIZACJA STANOWISKA PRACY
METODYKA PROJEKTOWANIA I DOSKONALENIA STRUKTUR
ORGANIZACJA JAKO STRUKTURA
KULTURA ORGANIZACYJNA
Struktury organizacyjne
Dolnośląska Agencja Rozwoju Regionalnego S.A. ul. Sczawieńska 2
Elementy budowy organizacji wg.J.A.F.Stonera
Zarządzanie projektami
Organizacja i zarządzanie firmą
Spis treści: Czym jest zawód dyspozytora transportu samochodowego ?
Pozycja lidera – kierowanie
Konferencja dla dyrektorów szkół i przedszkoli Europejski wymiar edukacji- rola dyrektora szkoły w realizacji międzynarodowych projektów współpracy szkół
Zarządzanie projektami
Psychologia w zarządzaniu
Struktury organizacyjne hoteli
MODU Ł Kszta ł cenie ustawiczne i mobilno ść zawodowa Klasa II.
Zarządzanie pracownikami Działu Reklamacji
Urząd Miasta Gorzowa Wlkp.
Organizacja – misja, budowa, struktura organizacyjna.
Dylematy budowy struktury organizacyjnej
KONTROLA ZARZĄDCZA - 1 Kontrolę zarządczą stanowi ogół
Typy struktur organizacyjnych
Nauka organizacji i zarządzania
Treści kształcenia.
Ministerstwo Finansów
SYSTEM FUNKCJI, PROCESÓW I PRZEDSIĘWZIĘĆ W ORGANIZACJI.
KRK – na Uniwersytecie Warszawskim 7czerwca 2011 Marta Kicińska-Habior.
BPR – zarządzanie personelem Podczas reengineeringu / i w trakcie wdrażania systemu zarządzania sukces w zasadniczej mierze zależy od akceptacji zmian.
System ocen pracowników
Zarządzanie komunikacją Zarządzanie grupami i zespołami roboczymi
Delegowanie uprawnień decyzyjnych
Ocenianie Pracowników
M GR M ICHAŁ K IEDRZYNEK Prawo administracyjne - stosunki ustrojowo-prawne między podmiotami administrującymi.
Podsumowanie Konferencji
Zarządzanie partnerstwem z wykorzystaniem zasad dotyczących współpracy w zespołach wirtualnych/ rozproszonych. Włodawski Obszar Funkcjonalny Gmina Miejska.
Tytuł projektu: Partnerstwo Nyskie 2020 – dialog między Partnerami Nazwa partnerstwa: Partnerstwo Nyskie 2020 Podmiot zgłaszający: Gmina Nysa.
„Zespoły problemowo-zadaniowe w szkole”
Proces zarządzania Planowanie Organizowanie Przewodzenie Kontrolowanie Wyższa Szkoła Logistyki, Poznań 2008.
Teoria organizacji Wykład 1.
Wstęp do zarządzania i marketingu ćwiczenia nr 2 i 3 Temat: szkoły zarządzania, struktury organizacyjne Horacy Dębowski
STRUKTURY DZIAŁALNOŚCI GOSPODARCZEJ
ROLA MENEDŻERA W ORGANIZACJI – UMIEJĘTNOŚCI ROLE I FUNKCJE
Czynniki strukturotwórcze
STYLE KIEROWANIA.
Zarządzanie projektami (Project management) planowanie, organizacja, monitorowanie i kierowanie wszystkimi aspektami projektu motywowanie jego wszystkich.
Menedżer i zarządzanie
Elementy organizowania
Projektowanie i typy struktur organizacyjnych
Funkcja planowania.
Podstawy Zarządzania Mgr Marcin Darecki
Podstawy Zarządzania Mgr Justyna Kulawik-Dutkowska Wydział Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego ©Marcin Darecki, Justyna Kulawik-Dutkowska,
INFORMATYZACJA PRZEDSIĘBIORSTW
AGH: Zamierzenia Spotkanie Władz AGH,
NAUKA ORGANIZACJI I ZARZĄDZANIA
Praca biurowa W znaczeniu szerokim W znaczeniu wąskim
Zapis prezentacji:

Tworzenie hierarchii organizacyjnej

Hierarchia organizacyjna wieloszczeblowy układ w strukturze organizacyjnej, na którego szczycie znajduje się najwyższy rangą menedżer (lub menedżerowie) odpowiedzialny za operacje całej organizacji; na kolejnych szczeblach znajdują się kierownicy niższych stopni

Jak buduje się hierarchię organizacyjną? Menedżer wyznacza cele i dzieli je na cele główne i cząstkowe przydziela im określone stanowiska pracy tworzy stanowiska pracy oraz łączy je w komórki organizacyjne i w większe moduły (departamentalizacja) rozmieszcza je w układzie hierarchicznym dla stanowiska pracy / komórki / modułu wyodrębnia stanowisko kierownicze (rozpiętość kierowania) sprawdza, czy na każdym szczeblu w hierarchii oraz w całej strukturze występuje zamknięty, pełny cykl pracy umożliwiający rozwiązanie wszystkich problemów związanych z realizacją postawionych zadań (koordynowanie)

Szczeble organizacji Powinno być ich jak najmniej – łańcuch przekazywanych poleceń ma być jak najkrótszy Każdy dodatkowy szczebel: utrudnia osiągnięcie wspólnego celu zniekształca cele i odwraca uwagę od rzeczy istotnych utrudnia wzajemne zrozumienie utrudnia (wydłuża) możliwość uzyskania awansu

Hierarchia organizacyjna określa rozpiętość kierowania oraz linie podporządkowania w organizacji rozpiętość kierowania – liczba osób oraz działów bezpośrednio podległych jednemu kierownikowi linie podporządkowania – powiązania określające kto komu podlega w organizacji

Rozpiętość kierowania formalna – określona w przepisie organizacyjnym potencjalna – liczba osób, których pracą w danej sytuacji mógłby kierować jeden przełożony rzeczywista – liczba osób, którymi przełożony rzeczywiście kieruje

Rozpiętość kierowania Duża wymaga dużej samodzielności pracowników na swoich stanowiskach kierownik musi posiadać wiedzę specjalistyczną na wiele tematów (jest przeciążony) pracownicy w zbyt małym stopniu uzyskują od niego wskazówki w takiej sytuacji kierownik może być zmuszony do tolerowania poważnych błędów lub do ich niedostrzegania Mała występuje większa kontrola pracowników podległych kierownikowi występuje większa liczba kierowników, którzy nie są wykorzystani – niesprawność działania

Struktury organizacyjne Płaska Smukła Liniowa Liniowo – sztabowa Macierzowa Zespołowa

Struktura płaska mała liczba szczebli duża rozpiętość kierowania kwalifikacje pracowników muszą być wysokie krótkie kanały przesyłania informacji niewielka możliwość zniekształceń informacji prowadzi do wyższego poziomu morale pracowników sprzyja wydajności pracowników mała częstotliwość kontaktów kierownika z podwładnymi brak lub niewielki nadzór nad pracownikami niewielka szansa na zdobycie awansu

Struktura smukła duża ilość częstych kontaktów kierownika z podwładnymi zapewnienie dostatecznego nadzoru nad pracownikami możliwość osiągnięcia przez kierownika wysokiego poziomu specjalizacji - mały i wąski zakres zadań możliwość awansu duża liczba szczebli mała rozpiętość kierowania kwalifikacje podwładnych nie muszą być wysokie wydłużone kanały przesyłania informacji duża możliwość zniekształceń informacji struktura kosztowna – większa liczba kierowników opóźnienie podejmowania decyzji

Struktura liniowa prostota i przejrzystość konstrukcji każdy z podwładnych jest podporządkowany jednemu kierownikowi, a ten z kolei jest podporządkowany tylko jednemu kierownikowi na wyższym szczeblu prostota i przejrzystość konstrukcji jednolity system kierowania pracownik otrzymuje polecenia tylko od jednego szefa łatwo ustalić indywidualną odpowiedzialność za decyzje konieczność wielokrotnego powtarzania poleceń przez wszystkie szczeble zarządzania niski stopień specjalizacji niebezpieczeństwo przepływu informacji do stopni wykonawczych (podwładnych) w razie nieobecności któregokolwiek z kierowników

Struktura liniowo - sztabowa jedność rozkazodawstwa + podział czynności kierowniczych na podstawowe i pomocnicze (sztab specjalistów) możliwość szybkiego decydowania zbyt duży wpływ sztabu może zdezorientować pozostałe szczeble struktury co do ośrodka władzy

Struktura macierzowa Co najmniej dwukrotne podporządkowanie pionowe i poziome = dwa ośrodki decyzyjne więzi pionowe – wydziały funkcjonalne więzi poziome – kierownicy grup i projektów wyodrębnionych wg wyrobu / problemów (zadań)

Struktura zespołowa oparta na zespołach organizujących się w celu wykonania określonych zadań sformułowanie celu – zadania powołanie kierownika zespołu zadaniowego, który dobiera potrzebnych specjalistów zespół otrzymuje uprawnienia decyzyjne (zostaje wyodrębniony z dotychczasowej struktury i wyłączony z dotychczasowych zajęć) po wykonaniu zadania zespół się rozwiązuje i powstaje nowy (przeważnie w innym składzie), dostosowany do charakteru nowego zadania

Struktury macierzowo - zespołowe Wspólne cechy elastyczność zespołów – ich skład i organizacja mogą być stosunkowo łatwo zmieniane, rozwiązywane i łatwo mogą być tworzone nowe dla nowych wyzwań wzmacniają motywację, zaangażowanie, poczucie odpowiedzialności członków zespołów podstawowe źródło władzy – kwalifikacje zawodowe; członkowie są najbardziej kompetentnymi osobami w sprawach dotyczących danego zadania, działaja na zasadzie równości umożliwiają pełne wykorzystanie potencjału intelektualnego ludzi członkowie zespołu są możliwie najbardziej kompetentnymi wykonawcami – dokonywanie samooceny i samokontroli