Karkonoski System Wodociągów i Kanalizacji - etap I

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Pracownia Inżynierska Analiz Wykonalności
Advertisements

ZAKRES TERYTORIALNY PROJEKTU
KOMPLEKSOWA GOSPODARKA ODPADAMI NA TERENIE ZWIĄZKU GMIN KARKONOSKICH
UPORZĄDKOWANIE GOSPODARKI ŚCIEKOWEJ NA TERENIE AGLOMERACJI ŻAGAŃ
Oś 3 Podstawowe usługi dla gospodarki i ludności wiejskiej 2 listopad 2009 r.
Studium wykonalności – analiza możliwości realizacji i eksploatacji projektu inwestycyjnego Szymon Kawa.
Projekt POIS /10 Modernizacja i rozbudowa systemu infrastruktury wodociągowo-kanalizacyjnej Gminy Milanówek.
położenie geograficzne
Weryfikacja Ostatecznego Studium Wykonalności dla projektu spalarniowego Październik 2009 Grzegorz Tryc Mirosława Szewczyk.
„Uporządkowanie gospodarki wodno-ściekowej na terenie miasta Helu”
GDAŃSKI PROJEKT WODNO-ŚCIEKOWY
PRZEPISY PRAWA BUDOWLANEGO
Projekty zgłoszone do Funduszu Spójności z Dolnego Śląska – ich rola w kształtowaniu polityki regionalnej Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki.
OCENA STANU GOSPODARKI WODNO-ŚCIEKOWEJ W GM. ŚWIĘTA KATARZYNA
GMINA ZIĘBICE Dla rozwoju infrastruktury i środowiska Dla rozwoju infrastruktury i środowiska.
Instytut Zaopatrzenia w Wodę i Ochrony Środowiska
PLAN ROZWOJU I MODERNIZACJI URZĄDZEŃ WODOCIĄGOWYCH I URZĄDZEŃ KANALIZACYJNYCH MIASTA I GMINY GOLENIÓW NA LATA
Projekt ten, współfinansowany przez Unię Europejską, przyczynia się do zmniejszenia różnic społecznych i gospodarczych pomiędzy obywatelami Unii Pełnomocnik.
1 Projekt współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Infrastruktura i Środowisko.
D o l n o ś l ą s k i e B i u r o G e o d e z j i
Rozliczanie oraz dokumentowanie efektów ekologicznych
Podhalańskie Przedsiębiorstwo Komunalne Spółka z o.o. w Nowym Targu
Maria Bakalarczyk Izba Gospodarcza „Wodociągi Polskie”
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata Możliwości wsparcia dla przedsiębiorców.
RAZEM DLA ŚRODOWISKA Gospodarka wodno-ściekowa w aglomeracji Włocławek II etap.
POPRAWA GOSPODARKI WODNO-ŚCIEKOWEJ NA TERENIE MIASTA DĘBICA
zgłoszony do dofinansowania z Funduszu Spójności
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej UNIA EUROPEJSKA FUNDUSZ SPÓJNOŚCI Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej Zamknięcie.
PROGNOZA WPŁYWÓW I WYDATKÓW FUNDUSZU UBEZPIECZEŃ SPOŁECZNYCH
Rozbudowa infrastruktury ochrony środowiska w Bielsku Podlaskim Dofinansowano ze środków Funduszu Spójności, Projekt Pomoc Techniczna dla sektora środowiska,
Unijny sukces Będzina Foto Borkowcy. Nie zostaliśmy wpuszczeni w... K A N A Ł
„Budowa kanalizacji sanitarnej dla m
UNIA EUROPEJSKA FUNDUSZ SPÓJNOŚCI Dla rozwoju infrastruktury i środowiskaDla rozwoju infrastruktury i środowiska.
„Gospodarka wodno-ściekowa w aglomeracji Włocławek II etap”
Poprawa gospodarki wodno-ściekowej na obszarze gminy Zawadzkie
   Praca dyplomowa inżynierska
Świlcza, r.. Ocena formalna wniosków Ocena merytoryczna wniosków Ocena strategiczna wniosków Wybór projektów do dofinansowania Urząd Marszałkowski.
Rozwiązanie gospodarki wodno-ściekowej w Gminie Nowogrodziec – Etap I a.
Małe projekty Szkolenie dla beneficjentów 28 marca 2014 r. Omówienie dokumentów.
Środowiskowa odpowiedzialność w polityce inwestycyjnej
„KARKONOSKI SYSTEM WODOCIĄGÓW I KANALIZACJI, ETAP I”
ELEMENTY SYSTEMÓW ZAOPATRZENIA W WODĘ OBLICZANIE ZAPOTRZEBOWANIA WODY
WYKORZYSTANIE ŚRODKÓW POZABUDŻETOWYCH W GMINIE WOLSZTYN Robert Papierowski Wolsztyn, r.
Rozbudowa i modernizacja gospodarki ściekowej na terenie Miasta i Gminy Szczawnica.
„Rozbudowa i modernizacja systemu wodociągowo – kanalizacyjnego w Białymstoku i gminie Wasilków” Projekt POIS /08.
KONSULTACJE SPOŁECZNE
Ocena projektów inwestycyjnych
„Woda – nie wolno powiedzieć, że jesteś niezbędna do życia, ty sama jesteś życiem” Antoine de Saint Exupery Expo Silesia HydroSilesia 4 – 6 listopada 2009.
OBLICZANIE ZAPOTRZEBOWANIA WODY
Konferencja podsumowująca projekt „Rozbudowa infrastruktury sanitarnej w południowej i wschodniej części aglomeracji Chojnice” Chojnice, dn
Specjalna Strefa Ekonomiczna Pustków - Gmina Dębica
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich Podstawowe usługi i odnowa wsi na obszarach wiejskich (M07)
Posiedzenie Komisji Środowiska i Gospodarki Wodnej SEJMIK WOJEWÓDZTWA ŚLĄSKIEGO W KATOWICACH Tarnowskie Góry, 16 stycznia 2011.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata Gdańsk, 18 grudnia 2015 r. Założenia konkursu dla działania Gospodarka Wodno-Ściekowa.
Budowa kanalizacji sanitarnej w miejscowości Lisi Ogon i Łochowo – etap III Nr POIS /12 Projekt współfinansowany przez Unię Europejską ze.
Taryfy za wodę i ścieki do Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji w Nowym Tomyślu Sp. z o.o. ul. Targowa Nowy Tomyśl.
Program Zrównoważonego Rozwoju Gminy Przesmyki Przyjęty uchwałą Rady Gminy Przesmyki nr XXVII/145/02 z dnia r.
Referat Rozwoju i Promocji. "Budowa centrum sportowego w miejscowości Zławieś Wielka" Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007 – 2013 – "Odnowa.
Stan wdrażania inicjatywy JEREMIE w Województwie Kujawsko-Pomorskim Przemysław Woliński Prezes Kujawsko-Pomorskiego Funduszu Pożyczkowego sp. z o.o.
Modernizacja i rozbudowa oczyszczalni ścieków w Piotrkowie Trybunalskim Dla rozwoju infrastruktury i środowiska Projekt współfinansowany przez Unię Europejską.
„Wodociągi Krakowskie – inwestycje na miarę czasu”
Województwa Dolnośląskiego na lata 2014 – 2020
ELEMENTY SYSTEMÓW ZAOPATRZENIA W WODĘ OBLICZANIE ZAPOTRZEBOWANIA WODY
Projekt nr POIS /16 pod nazwą
PROGRAM ROZWOJU OBSZARÓW WIEJSKICH NA LATA
W dniu 06 listopada 2017r. Gmina Liniewo podpisała umowę na dofinansowanie zadnia pn: „ Budowa kanalizacji sanitarnej w Lubieszynie, budowa i modernizacja.
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich
Wiceprezes Zarządu NFOŚiGW
NA TERENIE GMIN POWIATU DZIERŻONIOWSKIEGO – ETAP II
KOLEKTORY SŁONECZNE SZCZAWNICA
Zapis prezentacji:

Karkonoski System Wodociągów i Kanalizacji - etap I w ramach HALCROW Global Infrastructure Consortium Karkonoski System Wodociągów i Kanalizacji - etap I

Karpacz Pogórzyn Piechowice Szklarska Poręba Kowary Mysłakowice

Beneficjent: Operator: Spółka „Karkonoski System Wodociągów i Kanalizacji” Sp. z o.o., udziałowcami której są gminy Związku Gmin Karkonoskich i Związek Gmin Karkonoskich. Operator: odpowiedzialny za eksploatację majątku zrealizowanego w ramach przedsięwzięcia : Spółka „Karkonoski System Wodociągów i Kanalizacji” Sp. z o.o.

Przedmiot studium : analiza gospodarki wodno-ściekowej gmin ZGK, a w szczególności  ich potrzeb inwestycyjnych w tym zakresie w kontekście wymagań ochrony środowiska określonych przepisami prawa polskiego i Unii Europejskiej oraz możliwości finansowych udziałowców projektu.

Zakres Studium Wykonalności: analiza otoczenia makroekonomicznego, (w kraju oraz regionie), analiza popytu na usługi, opis istniejącego systemu wodno–ściekowego, analiza opcji rozwiązań techniczno–organizacyjnych z wyborem rozwiązania optymalnego, analiza kosztów wraz z planem wdrożenia i funkcjonowania przedsięwzięcia oraz prognozami finansowymi, analiza kosztów i korzyści społeczno–ekonomicznych, analiza wrażliwości i ryzyka.

Cel przedsięwzięcia / projektu poprawa stanu środowiska naturalnego, czystości wód i gleby oraz dostosowanie gospodarki wodno- ściekowej gmin ZGK do wymagań Polski i Unii Europejskiej, a tym samym przyczynienie się do realizacji celów polityki ekologicznej Unii Europejskiej, tj. ochrony, zachowania i poprawy jakości środowiska, ochrony zdrowia ludzkiego oraz oszczędnego i racjonalnego wykorzystania zasobów naturalnych.

Dwupoziomowa analiza alternatyw technicznych analizy wszystkich wariantów rozwiązań na bazie istniejących dokumentacji projektowo-koncepcyjnych → WYBÓR NAJEFEKTYWNIEJSZEGO WARIANTU GLOBALNEGO właściwa selekcja zakresu inwestycyjnego uwzględniająca stan przygotowania formalno- prawnego, efektywność i możliwości finansowe → ZAKRES ETAPU I

ILOŚĆ ROZPATRYWANYCH WARIANTÓW Gmina Ilość wariantów System wodociągowy System kanalizacyjny Karpacz 1 - Kowary 2 Mysłakowice 4 3 Piechowice Podgórzyn Szklarska Poręba 8

Lokalizacja I etapu

Zakres rzeczowy – system wodociągowy Gmina Wodociąg magistralny /zasilający [km] rozdzielczy Hydro -forownie [szt.] Ujęcie wody SUW / SDW Zbiornik zapasowo -wyrównawczy Kowary   4,04 1 Mysłakowice 6,84 Piechowice 4,50 17,37 3 Szklarska Poręba 15,77 9 2 Razem 20.27 28.24 4

Zakres rzeczowy – system kanalizacyjny Gmina Kanalizacja sanitarna grawitacyjna [km] Pompownie ścieków [szt.] Rurociągi tłoczne deszczowa Oczyszczalnia Kowary 37,89 2 0,30 1,27   Mysłakowice 81,88 61 22,37 Piechowice 24,76 6 0,84 2,323 Podgórzyn 35,71 1,20 Szklarska Poręba 45,17 4,48 1 Razem 225,42 81 126,49 3,593

Podstawowe założenia do analiz finansowych Horyzont planowania obejmował lata 2005-2030, tj. prognozę na 25 lat ekonomicznego życia projektu Prognoza wyników finansowych została wykonana w cenach zmiennych, tj. po uwzględnieniu inflacji i dodatkowo - realnego wzrostu poziomu wynagrodzeń. Prognoza inflacji i realnego wzrostu wynagrodzeń została przyjęta na podstawie wytycznych NFOŚiGW,

Podstawowe założenia do analiz finansowych Prognozy kosztów oszacowano w oparciu o analizę obecnych kosztów gospodarki wodno-ściekowej w gminach ZGK, z uwzględnieniem prognozowanego popytu na usługi, Przychody od momentu zakończenia przedsięwzięcia do końca 15 roku analizy zostały obliczone przy założeniu 4 % obciążenia dochodów do dyspozycji gospodarstw domowych opłatami za wodę i ścieki. W latach następnych, tj. 2021-2030 prognozę przychodów sporządzono zgodnie z bieżącym prawem regulującym politykę ustalania opłat za te usługi.

Wskaźniki NPV i IRR dla przedsięwzięcia

Dla wariantu z dotacją z Funduszu Spójności, wartość NPV jest także ujemna, jednakże biorąc pod uwagę wysokość wskaźnika IRR (5,9% przy stopie dyskonta 7%) oraz zyski generowane w spółce, ujemne wartości NPV nie świadczą o braku wykonalności przedsięwzięcia, tylko o jego niekomercyjnym charakterze

Poziomu dotacji z Unii Europejskiej Do obliczenia poziomu dotacji tzw. „luki finansowej” przyjęto model różnicowy, dla którego obliczono zdyskontowane przepływy pieniężne. Poziom wsparcia wynosi: 212 330,9 tys. zł czyli 77,3 % kosztów kwalifikowanych

Montaż finansowy inwestycji

Korzyści społeczne Projekt przyczynia się do generowania dużej skali korzyści społecznych odnoszących się głównie do: wzrostu ilości i jakości ścieków oczyszczonych, rozbudowy sieci wodociągowej kanalizacyjnej, poprawy standardu życia mieszkańców, poprawy jakości wód powierzchniowych podziemnych poprawy walorów turystycznych i przyrodniczych regionu.

Korzyści społeczno-gospodarcze Tworzenie bezpośredniego i pośredniego zatrudnienia: 6 osób w Jednostce Wdrażania Projektu (PIU), 13 osób przy eksploatacji systemu wodno-ściekowego 255 osób zatrudnionych bezpośrednio przy pracach budowlano-montażowych) Generowanie popytu konsumpcyjnego oraz inwestycyjnego Wzrost popytu na usługi m.in. sektora budowlanego

Wskaźniki: Ekonomiczna zaktualizowana wartość netto (ENPV) Ekonomiczna wewnętrzna stopa zwrotu (EIRR)

Struktura instytucjonalna – przyjęte rozwiązanie

Jednostka Wdrażania Projektu (Project Implementation Unit) W skład PIU wchodzą: Pełnomocnik ds. Realizacji Projektu (MAO) – odpowiedzialny za prawidłową realizację projektu, stanowisko ds. obsługi prawno - organizacyjnej (Kierownik PIU), stanowisko ds. obsługi inżynieryjnej, stanowisko ds. obsługi finansowej, obsługa adm., kosztorysant, tłumacz.

Kontrakty Zaplanowano ogółem 16 kontraktów, obejmujących: 10 kontraktów na usługi, w tym 6 na projekty techniczne dla II etapu projektu, 6 kontraktów na roboty.

Kontrakty na projektowanie – przetargi – I kwartał 2006 budowa i modernizacja ujęć wody i stacji uzdatniania wody oraz sieci wodociągowej w Karpaczu pozostała część sieci wodociągowej w Kowarach sieć wodociągowa w g. Mysłakowice dla m. Kostrzyca, Bukowiec, Krogulec, Karpniki, Gruszków, Strużnica i Czerwony Dworek kanalizacja sanitarna w g. Mysłakowice dla m. Karpniki, Krogulec, Strużnica, Gruszków przebudowa i rozbudowa sieci wodociągowej w Podgórzynie kanalizacja sanitarna dla m. Staniszów, Głębock, Zachełmie i części Borowic

Pozostałe kontrakty na usługi – data przetargu Pomoc techniczna w I fazie projektu (dokumenty przetargowe) - III kwartał 2005 Inżynier Kontraktu - I kwartał 2006 Pomoc techniczna podczas realizacji projektu - I kwartał 2006 Promocja podczas realizacji projektu - I kwartał 2006

Kontrakty na roboty – daty przetargów Budowa sieci wodociągowej wraz z ujęciem wody i stacją wodociągową oraz budowa i modernizacja kanalizacji sanitarnej, deszczowej i ogólnospławnej w Kowarach - I kwartał 2006 Budowa sieci wodociągowej w Dąbrownicy i Mysłakowicach na os. „Tęcza” i ul. Stawowej oraz sieci kanalizacji sanitarnej w m. Kostrzyca, Bukowiec, Mysłakowice, Łomnica, Wojanów-Bobrów i Dąbrownica - I kwartał 2006 Modernizacja i rozbudowa sieci wodociągowej i kanalizacyjnej w gminie Piechowice - II kwartał 2006

Kontrakty na roboty c.d. – daty przetargów Budowa sieci kanalizacji sanitarnej wraz z przepompownią dla miejscowości Miłków i Ścięgny w Podgórzynie i kolektora tranzytowego na terenie Mysłakowic - II kwartał 2006 Budowa i modernizacja sieci wodociągowych i kanalizacyjnych w gminie Szklarska Poręba - II kwartał 2006 Budowa oczyszczalni ścieków przy ul. Hoffmana w gminie Szklarska Poręba - II kwartał 2006

Warunkiem koniecznym zrealizowania zakresu objętego I etapem jest uzyskanie wsparcia finansowego w postaci dotacji z Funduszu Spójności oraz kredytów i pożyczek. Wiązać się to będzie z obowiązkiem sprostania stawianym przez te instytucje wymaganiom.

ZALECENIA: podjęcie przez Rady gmin ZGK odpowiednich uchwał dotyczących programu i złożenia Aplikacji, jak najszybsze zamknięcie procedur OOS, zakończenie prac projektowych i uzyskanie brakujących pozwoleń na budowę dla inwestycji zaliczonych do I etapu w I kwartale 2005r., jak najszybsze rozpoczęcie działalności przez KSWK Sp. z o.o. i PIU

ZALECENIA: szybkie opracowanie dokumentów przetargowych i ich uzgodnienie, by ogłaszanie przetargów odbywało się zgodnie z harmonogramem, natychmiastowe przystąpienie do wyceny majątku wodno-ściekowego w każdej z gmin, podpisanie odpowiednich umów z gminą Szklarska Poręba i Piechowice, dążenie do dalszego uproszczenia struktury instytucjonalnej.

Zwraca się uwagę na: konieczność dużej sprawności działania spółki KSWK sp. z o.o., w tym PIU, potrzebę ogromnego wsparcia ze strony gmin, duże znaczenie informowania społeczeństwa ogromną wagę szczegółowego zaplanowania organizacji robót budowlanych.