Ksenia Naranovich 6 grudnia 2012 r.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
i jego oferta wyjazdów na praktyki zagraniczne
Advertisements

KRK – na Uniwersytecie Warszawskim Marta Kicińska-Habior
Wewnętrzny system zapewniania jakości KSZTAŁCENIA
Historia Koła Rok założenia: 1994 r. Opiekun: dr Iwona Pawlas.
Prezentacja wyników badań
Polska w strefie Schengen
POSTĘPOWANIE KONTROLNE
REJESTR AGENCJI ZATRUDNIENIA Katarzyna Kiedrowska – Inspektor Wojewódzki Analiza porównawcza rocznych informacji z działalności agencji zatrudnienia z.
Zarządzanie finansami w NGO
Imigracja studentów zagranicznych do UE jako temat badawczy Europejskiej Sieci Migracyjnej Joanna Jaracz de Czartoszewska Krajowy Punkt Kontaktowy ESM.
Jolanta Ruszel – Esebua 15 grudzień 2010
Aleksander Waszkielewicz Fundacja Instytut Rozwoju Regionalnego
Prawo do nauki osób niepełnosprawnych i obowiązki uczelni w tym zakresie Robert Krawczyk.
Inwestowanie w regiony oraz kraje członkowskie UE
PROF. DR HAB. WIESŁAWA PRZYBYLSKA-KAPUŚCIŃSKA
CZY POLSKA GOSPODARKA MOŻE SOBIE POZWOLIĆ NA OSŁABIENIE DYNAMIKI EKSPORTU? dr Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek Warszawa,
Portal EURES – baza Możliwości nauki Wojewódzki Urząd Pracy w Katowicach 2008r.
WIZA STUDENCKA propozycje rozwiązań systemowych
Studenci zagraniczni studiujący w Polsce Dane za rok akad. 2007/08.
Rola kontroli skarbowej w wykrywaniu nieprawidłowości Departament Certyfikacji i Poświadczeń Środków z UE w Ministerstwie Finansów.
Mały Senat 23 listopada 2011 Marta Kicińska-Habior.
Ekonomia Polityczna migracji Polaków w ramach Unii Europejskiej
Sektorowy Program Operacyjny Wzrost Konkurencyjności Przedsiębiorstw KONTROLE.
ANALIZA PORÓWNAWCZA ROCZNYCH INFORMACJI Z DZIAŁALNOŚCI AGENCJI ZATRUDNIENIA Z WOJEWÓDZTWA POMORSKIEGO ZA LATA 2010 i 2011 OPRAC. Katarzyna Kiedrowska,
Bytom, 16 maja 2011 r. Bytomski Oświatowy Okrągły Stół
IMIGRACJA STUDENTÓW ZAGRANICZNYCH DO POLSKI - główne wnioski raportu krajowego Karolina ŁUKASZCZYK Krajowy Punkt Kontaktowy ESM w Polsce.
Anna Kosińska, Katedra Prawa Unii Europejskiej KUL
Politechnika Śląska w Gliwicach Wydział Organizacji i Zarządzania Katedra Administracji i Prawa Kierownik Katedry: dr hab. Małgorzata Baron - Wiaterek.
Fundacja Inicjatyw Badawczo- Szkoleniowych WSP TWP w Warszawie Ul. Drawska Warszawa Tel w Fundacja.
Młodzi ludzie na rynku pracy. Baranowo 2013
XIX Konferencja Diagnostyki Edukacyjnej Gniezno września 2013 r.
Konferencja Fundacji Wszechnicy Budowlanej Budownictwo mieszkaniowe po drugim kwartale 2013 r. Małgorzata Skonieczna Project Manager ASM – Centrum Badań
Proces Boloński Życie i twórczość.
Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji Fundusz Stypendialny Program wymiany naukowej pomiędzy Polską a Szwajcarią Konferencja Informacyjna, 2 marca 2010 Uniwersytet.
Sytuacja na warmińsko – mazurskim rynku pracy Zdzisław Szczepkowski Dyrektor Wojewódzkiego Urzędu Pracy w Olsztynie 27 marca 2007 r.
„Wpływ środków europejskich na sytuację gospodarczą”
Kujawsko-Pomorski Program na Rzecz Ekonomii Społecznej na lata Zadanie współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu.
Plansza tytułowa / tytuł prezentacji
Polskie biblioteki akademickie w Unii Europejskiej - Łódź, Rola biblioteki uczelnianej w procesie internacjonalizacji kształcenia Tomasz Saryusz-Wolski.
______________________________ Kilka sygnałów z rynku pracy
Polityka edukacyjna Unii Europejskiej
Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji Fundusz Stypendialny Program wymiany naukowej pomiędzy Polską a Szwajcarią
Polskie biblioteki akademickie w Europie opartej na wiedzy Dagmara Sawicka Biblioteka Główna Akademii Rolniczej w Lublinie ŁÓDŹ czerwca 2004.
ZADANIA DO WYKONANIA W KADENCJI sformalizowanie statusu KDBSW (porozumienie, afiliacja przy KRASPie ???), zmiana nazwy Konferencji (???), nowelizacja.
Wzorce migracji i integracji cudzoziemców w Polsce: wybrane obszary problemowe i badawcze Agata Górny Ośrodek Badań nad Migracjami UW.
Sprzeczności i „niewykonalne” zapisy
Podstawowe akty prawne dotyczące zadań realizowanych dla cudzoziemców
Historia integracji Polski z Unią Europejską:
Nowe prawo o cudzoziemcach
mieszkańców pomorskiej wsi
PRZYJMOWANIE CUDZOZIEMCÓW NA STUDIA
Wojewódzki Urząd Pracy w Szczecinie Aktualna informacja o rynku pracy w województwie zachodniopomorskim Szczecin, 29 czerwca 2011 r.
MŁODZIEŻ NA RYNKU PRACY W WOJEWÓDZTWIE DOLNOŚLĄSKIM
Obowiązki uczelni w zakresie dostępności serwisów internetowych Piotr Witek Utilitia.pl Ten utwór jest dostępny na licencji Creative.
Studia doktoranckie w Procesie Bolońskim Katarzyna Martowska Zespół Ekspertów Bolońskich UKSW, Warszawa,
Badanie metodą Delphi na temat migracji z krajów Europy Wschodniej do państw Grupy Wyszehradzkiej (V4) i Unii Europejskiej do 2025 roku. Omówienie wyników.
Bezpieczeństwo w komunikacji powszechnej i transporcie (ćwiczenia)
Od 1984 roku demografowie obserwują w Polsce stały spadek liczby urodzeń, które od 1993 r. wynosiły rocznie około 500 tysięcy, a od roku 1998 – poniżej.
Prawa Człowieka w systemie Narodów Zjednoczonych
USŁUGI PUBLICZNE - DEFINICJA
Legalna praca cudzoziemca w polsce
REKRUTACJA CUDZOZIEMCÓW NA STUDIA ZASADY, DOKUMENTY, PRZEPISY studia I st., II st., jednolite magisterskie Małgorzata Chajęcka Dział Kształcenia.
ZESPÓŁ SZKÓŁ SAMOCHODOWYCH GDAŃSK, POLSKA Migration in the past, the present and the future - problems and opportunities LLP Comenius,
FUNDUSZ AZYLU, MIGRACJI I INTEGRACJI SZKOLENIE DLA BENEFICJENTÓW Warszawa, 26 października 2015 r.
Arif Erkol , Gdańsk. Studenci w Grupie Uczelni Vistula.
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 października 2009 r. w sprawie wymagań, jakim powinna odpowiadać osoba zajmująca stanowisko dyrektora.
Polska jako kraj migracji
Sprawdź, którą ścieżkę rekrutacyjną powinieneś wybrać
Sytuacja bieżąca Cudzoziemcy na rynku pracy w województwie kujawsko-pomorskim wg stanu na r.
Legalność zatrudnienia i wykonywania pracy przez cudzoziemców
Zapis prezentacji:

Ksenia Naranovich 6 grudnia 2012 r. CZWARTA KONFERENCJA KRAJOWEJ SIECI MIGRACYJNEJ IMIGRACJA STUDENTÓW ZAGRANICZNYCH DO UNII EUROPEJSKIEJ Ksenia Naranovich 6 grudnia 2012 r.

Istotne czynniki, wpływające na zmianę sytuacji studentów-cudzoziemców w Polsce Wzrost prestiżu ale i praktycznego znaczenia studiów w Polsce Wzrost udziału studentów cudzoziemców Wzrost znaczenia uczelni prywatnych jako aktorów rekrutujących cudzoziemców na studia w Polsce Wzrost roli prywatnych instytucji pośredniczących w wyjeździe cudzoziemców do Polski Zmiana sytuacji absolwentów na rynku pracy, zmiana polityki wizowej, Ustawa o Karcie Polaka Proces boloński (47 państw) Kazachstan, rosja, ukraina, turcja Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej w sprawie wykonywania pracy przez cudzoziemców bez konieczności uzyskania zezwolenia na pracę z dnia 30 września 2006 Art. 87 Ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy  (Dz. U. z 2008 r. Nr 69 poz. 415, z późn. zm.)

Dostęp studentów do rynku pracy 1999 Deklaracja Bolońska 2004 EU 25 2004 Dyrektywa Rady 2004/114/WE 2007 Schengen 2003 Wizy 2006 Dostęp studentów do rynku pracy 2007 Ustawa o Karcie Polaka

Studenci cudzoziemcy na polskich uczelniach w latach akademickich od 1998/1999 do 2010/2011 według krajów obywatelstwa w grupach według kontynentów Dane GUS nie odzwierciedlają jednak pewnej istotnej różnicy: tej pomiędzy obywatelami państw trzecich, a obywateli UE i innych obszarów EOG. Z danych GUS dowiadujemy się iż najliczniejsze grupy studentów cudzoziemców to obywatele Ukrain, Białorusi, Szwecji i Norwegii. W Fundacji wspomagamy głównie obywateli państw trzecich, ale odnośnie dwóch pierwszych krajów dane mamy podobne – UA, BY, w dalszej kolejności – RU, TR, IN, Kazachstan, Chiny. Istotną rolę ma jednak też status pobytowy cudzoziemca: osoby niebędące obywatelami polskimi mają zróżnicowane uprawnienia, które rozstrzygają w praktyce o funkcjonowaniu cudzoziemców w Polsce. Danych odnośnie tego kto na polskich uczelniach studiuje w danym momencie w statystykach publicznych nie znajdujemy. Według danych klientów FROG (Na mocy art. 43 ust. 2 ustawy z dnia 27 lipca 2005 r. Prawo o szkolnictwie wyższym mogą studiować na warunkach tożsamych z polskimi obywatelami ) Źródło danych: Szkoły wyższe i ich finanse w 2010 r., GUS, Warszawa 2011, str. 31 http://www.stat.gov.pl/cps/rde/xbcr/gus/PUBL_e_szkoly_wyzsze_2010.pdf

Status pobytowy klientów FROG, których głównym zajęciem w Polsce jest edukacja Możemy zakładać iż dane te nie są pełne, porównajmy je jednak z danymi UdsC.

OBYWATELSTWO art.53 ust.1 pkt 4 art.53 ust.1 pkt 16 art.53a ust.1 pkt 1 lit.a art.53a ust.1 pkt 1 lit.b Suma UKRAINA 8 1154 1 348 11 1522 BIAŁORUŚ 507 70 3 582 CHINY - 411 80 491 TAJWAN 441 442 ARABIA SAUDYJSKA 176 117 294 ROSJA 6 179 2 64 257 KAZACHSTAN 199 23 222 NIGERIA 112 45 5 163 TURCJA 96 54 152 MALEZJA 132 Statystyki UdsC dobitnie ilustrują to jakie znaczenie fakt edukacji w Polsce ma dla cudzoziemców, którzy starają się o zezwolenia na pobyt w Polsce. Według danych UdsC za 2011 r., 5983 osoby otrzymały karty pobytu ze względu na edukację w Polsce, w tym prawie 80% - w ramach studiów stacjonarnych i niecałe 20% - ze względu na naukę. Te liczby nasuwają też wnioski odnośnie istotnej roli polityki wizowej w odniesieniu do studentów: dostępność wiz, terminy oczekiwania na spotkanie w konsulacie mogą mieć istotne znaczenie w kontekście podejmowania decyzji odnośnie studiów w Polsce. Mozliwość uzyskania pierwszej wizy jest rozstrzygająca o studiach w Polsce dla obywateli odległych państw, z kolei kolejnych wiz – dla obywateli państw sąsiednich, którzy stanowią bardzo liczną grupę studentów cudzoziemców. Źródło danych UdsC. Tabela: Liczba osób, które uzyskały zezwolenie na zamieszkanie na czas oznaczony w 2011 r. (podstawy prawne)

„Polska - dobre europejskie wykształ cenie za przyzwoitą cenę” Zarówno w Polsce, jak i poza jej granicami pojawiają się kolejni aktorzy promujący studia w kraju. Są to nieraz inspirujące przykłady współpracy bilateralnej w zakresie obsługi cudzoziemców, nieraz jednak są to próby wyłudzenia pieniędzy za wątpliwej jakości usługi. http://www.studyinpoland.pl/en/ Dobre informowanie potencjalnych kandydatów, kompleksowa oferta usług związanych z rekrutacją oraz przyjazdem do kraju są istotnym elementem zachęcającym do podjęcia studiów w Polsce. W interesie polskich uczelni jak i szerzej – MNiSW - wskazane jest jednak zapewnienie odpowiedniego monitoringu tych działań.

Dobre polskie wzorce integracji studentów-cudzoziemców Program Kirklanda Program Stypendialny im. Konstantego Kalinowskiego Politechnika Warszawska Wraz z rozwojem http://www.fulbright.edu.pl/index.php/programy/program-kirklanda http://www.kirkland.edu.pl/ http://www.studium.uw.edu.pl/?content/74 - lista absolwentów (http://www.kirkland.edu.pl/mod/resource/view.php?id=61), integracja uczestników programu, wsparcie w znalezieniu i realizacji staży i praktyk. bezpłatne studia dla cudzoziemców

Znaczenie Procesu Bolońskiego

Znaczenie Procesu Bolońskiego Pojawiają się „starsi” studenci, którzy mają aspirację podjąć pracę w Polsce już w trakcie studiów. Nadal jednak nie wiele jest informacji odnośnie sytuacji cudzoziemców studiujących w Polsce.

Dziękuję za uwagę! ksenia@frog.org.pl Fundacja Rozwoju Oprócz Granic