Ogólnopolska Konferencja Naukowa „Nadzór nad rynkiem finansowym. Aktualne tendencje i problemy dyskusyjne” dr Piotr Stanisławiszyn Uniwersytet Opolski.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Dla rozwoju Mazowsza Dyscyplina finansów publicznych w gospodarowaniu środkami z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (EFRR) Wojciech Motelski.
Advertisements

AKTUALIZACJA STANU PRAWNEGO W ZAKRESIE KONTROLI WYMOGÓW I KONTROLI IDENTYFIKACJI I REJESTRACJI ZWIERZĄT Puławy, ; r.;
KOŁO NAUKOWE UBEZPIECZEŃ SPOŁECZNYCH I GOSPODARCZYCH
Ekonomiczne i prawne pojęcie budżetu państwa
Zasady wyboru podręczników przez nauczycieli.
Zasady koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego w ramach państw członkowskich UE ,EOG i Szwajcarii Październik 2010.
Efekty udostępnienia FCL i analiza potrzeb jego odnowienia
Założenia systemu SKOK
Kontrola/ wizytacja w miejscu projektów (ze szczególnym uwzględnieniem wizytacji projektów na etapie rozpatrywania wniosku o przyznanie pomocy). Urząd.
Wpływ kryzysu finansowego na polski sektor bankowy
Produkty inwestycyjne oparte o rynek nieruchomości
a kryzys rynku hipotecznego w USA
Polskie przepisy dotyczące tworzenia i funkcjonowania EUWT
City of Warsaw Obligacje m. st. Warszawy czyli Jak sfinansować wzrastające potrzeby inwestycyjne miasta? Biuro Polityki Długu i Zarządzania Płynnością
Niektóre procedury wynikające z przepisów prawa, przy bieżącej aktualizacji ewidencji gruntów i budynków, dokonywanej przez starostów. Zgłoszenia zmiany,
Legal and Financial Aspects of Establishing and Managing Endowments Warszawa, dn
1 Prawo energetyczne Założenia zmian do systemu kwalifikacji osób oraz ich spójność z przepisami UE i systemami kwalifikacji w krajach UE Ministerstwo.
Zadania Inspekcji Ochrony Środowiska wynikające z rozporządzenia REACH
Ustawa o swobodzie działalności gospodarczej
1. Założenia do przygotowania Strategii Inwestycyjnej Wydział Rozwoju Gospodarczego Wrocław, 2 czerwca 2009.
FUNDUSZE PORĘCZEŃ KREDYTOWYCH
Bank Ochrony Środowiska S. A
Atrakcyjność inwestycyjna miast, co o tym decyduje?
Pozyskiwanie środków finansowych na inwestycje i inwestowanie wolnych środków pieniężnych przedsiębiorstwa.
INWESTYCJE KAPITAŁOWE I STRATEGIE FINANSOWE PRZEDSIĘBIORSTWA
Rowy, 3 października 2009 ZASADY UDZIELANIA PORĘCZEŃ W ŚWIETLE REKOMENDACJI ZWIĄZKU BANKÓW POLSKICH.
Działalność Krajowej Grupy Poręczeniowej BGK Warszawa, październik 2009 r.
Wojewódzki Urząd Pracy w Olsztynie Wojewódzki Urząd Pracy w Olsztynie Reforma sieci EURES- nowe możliwości dla agencji zatrudnienia Aneta Majbańska Doradca.
Ratingi kredytowe w praktyce banków i funduszy poręczeniowych dr Mirosław Bajda Prezes Zarządu EuroRating Sp. z o.o. Warszawa, r.
1 Nowe przepisy unijne Dyrektywa z roku 2014 w sprawie ustawowych badań rocznych sprawozdań finansowych i skonsolidowanych sprawozdań finansowych Maria.
Kluczowe zagadnienia związane z wyborem LGD do realizacji LSR Łukasz Tomczak ,Rzeszów.
PAŃSTWA INTERESUJE „KOSZT OBSŁUGI DŁUGU” Koszt ten liczy się jako odsetki od danego długu. Nie zaś absolutną wielkość długu. Ponieważ każdy dług państwo.
Międzynarodowa Pozycja Inwestycyjna Kraju
MINISTERSTWO ROLNICTWA I ROZWOJU WSIBIURO POMOCY TECHNICZNEJ Dziękuję za uwagę Pomoc Techniczna PROW 2014 – 2020 cz. I Grupa Robocza KSOW Radziejowice,
Artur Bodzioch & Jan Holub
Krajowy Depozyt Papierów Wartościowych. 2 KDPW KDPW_CCP KDPW KDPW_CCP Komisja Nadzoru Finansowego Główny Rynek GPW, Bondspot, Catalyst, New Connect, OTC.
Rynek carbon po Rynek Carbon po 2016 Porównanie giełd P2016P2017P2018P2019P2020P2021P2022P EU CAP (podaż na rynku wg przepisów)
Reglamentacja procesu budowy
Kontrola zarządcza w jednostce budżetowej
Dr Urszula Banaszczak - Soroka. Międzynarodowa Organizacja Komisji Papierów Wartościowych (IOSCO), r. Międzynarodowe Stowarzyszenie Nadzorów Ubezpieczeń.
NADZÓR NAD RYNKIEM KAPITAŁOWYM. Historia Nadzór we Francji-lata 60 XIX w. Nadzór w Niemczech: lata 90.XIX w. USA 1934 r.:Security and Exchanfe Commission.
Spadki EU. W dniu 16 sierpnia 2012 r. weszło w życie rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 650/2012 z dnia 4 lipca 2012 r. w sprawie.
SFGćwiczenia 6 UNIWERSYTET WARSZAWSKI WYDZIAŁ ZARZĄDZANIA Systemy finansowe gospodarki Instrumenty finansowe cd. Marcin Ignatowski Warszawa 2012.
Zmiana przepisów dotyczących europejskich ugrupowań współpracy terytorialnej. Perspektywa Polski.
Stopa zwrotu a ryzyko Podstawowe pojęcia i przegląd rynku.
Ćwiczenia Zarządzanie Ryzykiem 1 Dr Renata Karkowska, ćwiczenia „Zarządzanie ryzykiem”, 2013.
Ordynacja podatkowa Przepisy ogólne. Praktyczne i teoretyczne przesłanki wyodrębnienia gałęzi prawa podatkowego. O wyodrębnieniu danej gałęzi decydują.
1 Prof.zw.dr hab. Włodzimierz Rydzkowski Deregulacja i liberalizacja transportu w Polsce.
„Poznański Fundusz Poręczeń Kredytowych” Sp. z o.o. Prezes Zarządu – Krzysztof Dylikowski Poznań, 12 czerwca 2006 roku.
RATING Miasta Gdańska GDAŃSK, marzec Podwyższenie ratingu Miasta Gdańska - międzynarodowego długoterminowego dla waluty krajowej i zagranicznej.
Warszawa, 2 sierpnia 2012 r. Regulacje systemu rozliczeń OTC – zmiany i zagadnienia problemowe.
UST test 1.14 oraz test Test Nadzór nad działalnością komunalną: a) jest sprawowany nie tylko przez organy nadzoru nad działalnością komunalną;
Repozytorium Transakcji w KDPW Warszawa, 8 listopada 2012.
Ćwiczenia Zarządzanie Ryzykiem Renata Karkowska, ćwiczenia „Zarządzanie ryzykiem” 1.
TOWARY CITES GRUPA: Daria Chmielewska Sylwia Byczkowska Agata Bewicz Katarzyna Chamik Tomasz Butkowski.
Symulatory w kolejnictwie
Bartosz Pawłowski, CFA Warszawa, 7. listopada 2016 r.
WYBRANE ZAGADNIENIA MATERIALNEGO I PROCESOWEGO PRAWA PRACY
Tworzenie i stosowanie prawa
Procesy decyzyjne i instytucje UE
Praktyczne informacje o procedurach administracyjnych
UMOWA KREDYTU Literatura:
Wykorzystanie papierów wartościowych do zarządzania ryzykiem płynności, kredytowym i rynkowym oraz przypadki gdy zastosowanie papierów jest zbędne Tamara.
Prawo bankowe i rynków finansowych
Polskie uwarunkowania instytucjonalno-prawne dla realizacji projektów PPP 22 czerwca 2015.
O POPEŁNIENIU PRZESTĘPSTWA
Prawo transportowe 5 Podmiot wewnętrzny.
Instrument PORĘCZENIE jako wsparcie pomorskich przedsiębiorców w aspekcie współpracy PRFPK z Instytucjami Finansowymi Gdańsk 2019.
Nadzór nad systemem finansowym
Wyniki kontroli Warszawa, czerwiec 2019 r..
Zapis prezentacji:

Ogólnopolska Konferencja Naukowa „Nadzór nad rynkiem finansowym. Aktualne tendencje i problemy dyskusyjne” dr Piotr Stanisławiszyn Uniwersytet Opolski „Nadzór nad agencjami ratingowymi- wybrane problemy praktyczne” Wrocław, 28 października 2011 r.

„Nadzór nad agencjami ratingowymi- wybrane problemy praktyczne” Wybór tematu - rys historyczny Istota funkcjonowania AR Nadzór nad AR w prawie polskim i europejskim Wnioski Bruksela idzie na wojnę z

„Nadzór nad agencjami ratingowymi- wybrane problemy praktyczne” Bruksela idzie na wojnę z agencjami ratingowymi Surowi sędziowe rynku Bruksela i Berlin oburzone na agencje ratingowe Agencje ratingowe zatapiają USA Bruksela idzie na wojnę z

„Nadzór nad agencjami ratingowymi- wybrane problemy praktyczne” Początek - rozwój sieci kolejowych 1909/1914 r. John Moody 1916 Poor 1924 Fitch Ratings Kryzys 1929 Lata 70

„Nadzór nad agencjami ratingowymi- wybrane problemy praktyczne” Ewolucja agencji ratingowych: S&P ok pracowników Moody’s 35 bilionów $ Fitch 100 krajów NUK/CRD

„Nadzór nad agencjami ratingowymi- wybrane problemy praktyczne” Litery - symbole oznaczenia poziomu albo ratingu kredytowego Agencje nie stosują jednolitych oznaczeń, każda z głównych firm nadających ratingi oznacza je nieco inaczej. W każdej z nich jednak potrójne A oznacza najwyższą, najbardziej wiarygodną ocenę kredytową w przypadku długoterminowych zobowiązań. (jednakże Fitch oraz Standard & Poor’s oznaczają tę kategorię jako AAA, Moody’s natomiast jako Aaa). Taki rating posiadały w 2010 r. m.in. USA, Francja czy Niemcy..

„Nadzór nad agencjami ratingowymi- wybrane problemy praktyczne” Ratingi z grupy podwójnego A (Fitch i S&P: AA+, AA, AA-; Moody’s: Aa1, Aa2, Aa3) oznaczają duże prawdopodobieństwo, że emitent obligacji wywiąże się ze swoich zobowiązań. Pojedyncze A (Fitch i S&P: A+, A, A-; Moody’s: A1, A2, A3) oznacza, że to prawdopodobieństwo jest już mniejsze, chociaż wciąż stosunkowo wysokie.

„Nadzór nad agencjami ratingowymi- wybrane problemy praktyczne” Ostatnią grupą inwestycyjną, czyli stosunkowo pewną dla inwestorów, są oceny kredytowe oznaczone potrójnym B (Fitch i S&P: BBB+, BBB, BBB-; Moody’s: Baa1, Baa2, Baa3). Inwestowanie w papiery z ratingiem poniżej tej klasy jest już uznawane za ryzykowne. Np. banki mogą nie przyjmować tych instrumentów finansowych jako zabezpieczenia dla udzielanych przez siebie pożyczek.

„Nadzór nad agencjami ratingowymi- wybrane problemy praktyczne” Podwójne oraz pojedyncze B (lub B z pojedynczym „a”) oznaczają więc oceny kredytowe nadawane mocno spekulacyjnym papierom. Ratingi z grupy C wskazują natomiast na duże ryzyko bankructwa emitenta obligacji lub nawet na jego plajtę. Grupa D oznacza już bankrutów. Najniższymi ratingami kredytowymi są: D – u Fitcha oraz w S&P oraz C w Moody’s (oznaczająca tam bankruta).

„Nadzór nad agencjami ratingowymi- wybrane problemy praktyczne” Odpłatność Proces analizy /na zlecenie i wniosek/ Obiektywizm Ocena Procedura odwoławcza Upublicznienie

„Nadzór nad agencjami ratingowymi- wybrane problemy praktyczne” AR przez długi czas w ogóle nie podlegały nadzorowi USA Enron – SEC UE 2004 – 2005

Art. 1 ust. 2 pkt 1 u.n.r.f. „Nadzór nad agencjami ratingowymi- wybrane problemy praktyczne” Nadzór nad rynkiem finansowym obejmuje agencje ratingowe w zakresie przewidzianym przepisami Rozporządzenia PE i Rady nr 1060/2009 z dnia r. w sprawie agencji ratingowych.

„Nadzór nad agencjami ratingowymi- wybrane problemy praktyczne” Równoważność i certyfikacja Niezależność i unikanie konfliktów Metody i modele Outsourcing

„Nadzór nad agencjami ratingowymi- wybrane problemy praktyczne” Licencjonowanie (rejestracja) Środki nadzorcze nie mogą ingerować w zawartość ratingów wezwania do udzielenia informacji kontrole na miejscu wysłuchanie zainteresowanych stron

„Nadzór nad agencjami ratingowymi- wybrane problemy praktyczne” Sankcje za naruszenia /załącznik III/ Wycofanie rejestracji Tymczasowy zakaz wystawiania ratingów Zawieszenie wykorzystania ratingów AR Usunięcie naruszeń Publiczne ostrzeżenie Grzywna i Okresowe kary pieniężne

„Nadzór nad agencjami ratingowymi- wybrane problemy praktyczne” Do końca 2009 r. nadzór nad AR sprawowały organy krajowe Od 1 lipca 2011 r. nadzór nad AR przekierowany do ESMA Grupa robocza Task Force on Transition of CRA Supervision to ESMA /pod przewodnictwem UKNF/

„Nadzór nad agencjami ratingowymi- wybrane problemy praktyczne” Dwie płaszczyzny: Model nadzoru w zakresie przypisania do każdej AR określonego generowanego ryzyka, co determinuje intensywność nadzoru Zasady pobierania opłat na pokrycie kosztów nadzoru

„Nadzór nad agencjami ratingowymi- wybrane problemy praktyczne” Rys historyczny Istota AR Nadzór nad AR w prawie polskim i europejskim

„Nadzór nad agencjami ratingowymi- wybrane problemy praktyczne” Wnioski w zakresie nadzoru nad AR: zachowanie niezależności AR stworzenie Europejskiej AR pod agendą UE zmiana sposobu traktowania ratingów AR przez instytucje finansowe

„Nadzór nad agencjami ratingowymi- wybrane problemy praktyczne” Wnioski c.d.: dookreślenie zagrożeń wynikających z ratingów AR dla instytucji finansowych oraz ich klientów zasady odpowiedzialności AR za ratingi wyeliminowanie „pola konfliktów interesów” w działalności AR zwłaszcza w sferze wynagrodzeń/ocen/obiektywizmu

„Nadzór nad agencjami ratingowymi- wybrane problemy praktyczne” Dziękuję za uwagę