W renesansowym Krakowie

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Siedziby magnatów i szlachty
Advertisements

RADOM I JEGO GENEZA.
Kraków Wędrówka po mieście Do dzisiaj,
Patryk Taraszkiewicz Tomasz Dąbski
Zamki Jury Krakowsko-Częstochowskiej:
NAJSTARSZE MIASTA POLSKI GNIEZNO KRAKÓW SANDOMIERZ POZNAŃ.
CZASY JANA KOCHANOWSKIEGO
TRZYDNIOWA WYCIECZKA KLASOWA Kraków, Wadowice, Wieliczka
Katarzyna Kalkowska, Katarzyna Ostrowska kwiecień 2008r.
Architektura renesansu w Polsce
Architektura renesansowa w Polsce
Kraków miasto polskich królów
Warszawa -stolica Polski
Miasto Lwów.
WIELKI KSIĄŻĘ LITEWSKI KRÓL POLSKI
Prezentacja Szkoły Podstawowej nr 17 w Katowicach
Walory turystyczne Niziny Mazowieckiej.
Złoty Wiek Polski Karina Kąsek.
Stolice Polski r Spis Treści.
Renesans w Polsce.
Historia gminy Paczków
WIELCY TWÓRCY WŁOSKIEGO RENESANSU
Kraków piękne miasto w Polsce
LUBLIN Spacer po mieście.
GNIEZNO-PIERWSZA STOLICA POLSKI
ZABYTKI KRAKOWA
STOLECZNE KROLEWSKIE MIASTO KRAKOW.
Najważniejsze atrakcje turystyczne Warszawy
Człowiekiem jestem ; nic co ludzkie nie jest mi obce. Terencjusz
Trzy stolice Polski ZABYTKI.
RENESANS WE WŁOSZECH.
WARSZAWA NASZA STOLICA.
Kraków - najpiękniejsze miasto
Historia Polski w obrazach Jana Matejki
Zabytki Jury Krakowsko-Częstochowskiej i Dolnego Śląska
Pałac w Wilanowie.
UNESCO Organizacja Narodów Zjednoczonych do Spraw Oświaty, Nauki i Kultury. Jej celem jest m.in. wspieranie współpracy międzynarodowej w dziedzinie kultury,
Polska złotego wieku.
Kto ty jesteś? Polak mały…
Barok.
Prezentacja-WARSZAWA
SAMOUCZEK cz. I opr. E. Serwatka
Humanizm i odrodzenie. 1. Geneza humanizmu i odrodzenia.
22-23 CZERWCA W programie wycieczki między innymi:
Leszno – w królewskim majątku
Pałac w Wilanowie przygotował: Piotr Wichrowski klasa: 4b
Najpiękniejsze miejsca na Ziemi. Warszawa – Zamek Królewski, Stare Miasto, Pałac w Wilanowie.
Warszawa.  Jest najstarszą dzielnicą stolicy.  Powstało pod koniec XIII wieku.  Leży na skarpie tuż nad Wisłą.  Jest wpisane na Listę Światowego Dziedzictwa.
Autor: Filip Cieślak-Stanley Kwiecień 2016
Autor: Filip Cieślak-Stanley Kwiecień 2016
Włoscy artyści w Polsce w XVI i XVII wieku Daria Jagodzińska Id Daria Jagodzińska Id Kinga Izert Id Kinga Izert Id.
WYCIECZKA „SZTUKA RENESANSU W POLSCE”. CEL WYCIECZKI Zapoznanie z pozostałościami epoki renesansu w Polsce. Przybliżenie życia i twórczości Jana Kochanowskiego,
Numer projektu: MRPO /09 Działanie 3.1 Rozwój infrastruktury turystycznej Schemat C – Rozwój produktów i oferty turystycznej regionu Małopolski.
MULTIMEDIALNY SCENARIUSZ ZAJĘĆ. Edukacja: Poziom: Temat: Czas realizacji: przyrodnicza klasa II zabytki Krakowa 1 godz. lekcyjna.
Wielka Brytania jest krajem nie tylko z atrakcyjnymi turystycznie terenami, zapierającymi dech w piersiach widokami, ale także krajem, który posiada ogromną.
„ Toruń otwarty dla wszystkich – KLUCZ do mojego Miasta ” 22 października 2009 r.
11 Listopada Rzeczpospolita Polska Puszcza Białowieska.
KRAKÓW I WIELICZKA WYSTAWA Z WYCIECZKI SZKOLNEJ MAJ 2016.
MULTIMEDIALNY SCENARIUSZ ZAJĘĆ
Temat: Unia polsko – litewska.
MIASTA ZŁOTEGO WIEKU GDAŃSK I KRAKÓW.
GDAŃSK I KRAKÓW ZŁOTEGO WIEKU
Zabytki renesansowe w Krakowie
XVI wiek – złotym wiekiem dla Polski
Lwów Część 2.
MIKOŁAJ REJ.
Lwów Cmentarz Łyczakowski Część 3
Královské město KRAKOW.
Zabytki w Paryzu.
Zapis prezentacji:

W renesansowym Krakowie Kraków nasz jest tak wysokiego dla wszystkich Polaków znaczenia, iż śmiało rzec można, że stopień miłości i czci, którą każdy z nich przechowuje dla Krakowa, jest zarazem stopniem jego miłości ojczyzny; stopień przywiązania i życzliwości każdego z Polaków do Krakowa jest zarazem miarą jego polskości, jego uczuć ojczystych.

Złoty Wiek Złoty Wiek - to czas największego rozkwitu Krakowa. Rządzili wtedy ostatni Jagiellonowie: Zygmunt I Stary (zm.1548r.) i Zygmunt August (zm. 1572r.). To w Krakowie powstały pierwsze dzieła renesansowe, w tym nisza ujmująca pomnik nagrobny króla Jana Olbrachta, a pochodząca z początku XVI w. – dzieło włoskiego architekta Franciszka Florentczyka. Na polecenie królewskie przekształcono w renesansowy (1507 –1536) gotycki zamek na Wawelu, koncentrując go wzorem włoskim wokół arkadowego dziedzińca. Dzieła tego dokonał Franciszek Florentczyk, A po jego śmierci pracę kontynuował Bartłomiej Berrecci.

Gdy panowie koronni przywieźli na Wawel Bonę Sforz poślubioną królowi Zygmuntowi per procura w Neapolu, Włoszka przywykła już do stylu, który powstał w Italii, zdumiała się i zachwyciła spotykają się z tak wspaniałym renesansem polskim. Pałac z arkadowym dziedzińcem, najbardziej rozległym wówczas w skali europejskiej, na pewno sprawiał wrażenie potęgi. Zygmunt Stary dał Wawelowi nie tylko renesansowy wystrój naśladowany przez możnych, ale protegując twórców doby Odrodzenia, stworzył ze swej monarszej rezydencji centrum mające kolosalne znaczenie dla rozwoju wielkich kręgów społeczeństwa. Ten sam kierunek działania podjął jego syn Zygmunt August. W XVIw. na zamku wawelskim toczono rozprawy polityczne, podejmowano ekonomiczne dyskusje, prowadzono dysputy religijne – był to bowiem okres kontrowersji wyznaniowych katolików, protestantów, kalwinów, arian.

Berrecciemu powierzył król Zygmunt I Stary budowę kaplicy Zygmuntowskiej (1519 –1531), najznakomitszego dzieła polskiego renesansu, nazywanego przez obcych „perłą renesansu z tej strony Alp”. Kaplica Zygmuntowska była pomyślana jako miejsce wiecznego spoczynku ostatnich Jagiellonów. Wnętrze tego zabytku oszałamia bogactwem ornamentyki, stanowiącej tło dla pomników królewskich. Całość wykonali artyści włoscy (Jan Cini ze Sieny, Jan Maria Padovano, Mikołaj Castinglione) współpracujący z Berreccim. Jedynie pomniki nagrobne Zygmunta Augusta i królowej Anny Jagiellonki wyszły spod dłuta Santi Gucciego (wyrzeźbił on też pomnik króla Stefana Batorego). Niebawem za przykładem monarszym podążyli dostojnicy świeccy i duchowi (biskupi Piotr Tomecki i Piotr Gamrat), stawiając w katedrze kaplice nawiązujące do Zygmuntowskiej. W katedrze na uwagę zasługują jeszcze kaplice biskupów Andrzeja Zebrzydowskiego i Filipa Padniewskiego, obydwie wzniesione przez architekta i rzeźbiarza Jana Michałowicza z Urzędowa, nazwanego przez potomnych „polskim Praksytelesem”.

Król Zygmunt August zamówił ku ozdobie zamku wawelskiego niezwykłą kolekcję arrasów, które utkano w najlepszych brukselskich warsztatach. Do dzisiaj wawelskie arrasy – choć mocno uszczuplone – są perłą zbiorów zamku królewskiego, stanowiąc dowód kultury artystycznej polskiego monarchy, którego mecenat nie tylko dorównywał, lecz mógł śmiało konkurować z protektorem kulturalnym współczesnych mu władców europejskich.

Sukiennice Wraz ze zgonem Zygmunta Augusta (zm. W 1572r.) zeszła do grobu dynastia Jagiellonów. Polska wchodziła w okres monarchii elekcyjnej. Stolicą nadal pozostał Kraków, choć punkt ciężkości życia politycznego przesunął się do Warszawy, na której rzecz formalna stolica traciła na znaczeniu. Renesansowy Kraków to nie tylko Wawel, lecz także miasto tętniące gwarem, pełne życia. Zamożne patrycjuszowskie rodziny Kaufmannów, Betmanów, Bonerów fundowały dzieła sztuki przeznaczone głównie dla kościoła Mariackiego. Pozostawili w nim swe prace mistrzowie tej miary, co HansSuess z Kulmbachu czy Jan Maria Padovano. W norymberski warsztacie odlewniczym Vischerów zamówił Seweryn Boner brązowe płyty nagrobne dla siebie i żony Zofii z Betmanów, przeznaczone do rodzinnej kaplicy w kościele Mariackim. Przekształcono w duchu renesansu stare gotyckie Sukiennice, które po pożarze z roku 1555 przebudowali mistrz Pankracy, Jan Maria Padovano i Santi Gucci. Przebudowie uległy kamienice mieszczańskie, zamieniane w prawdziwe pałace.

Życie intelektualne W XVI stuleciu co godne podkreślenia kultura polska zbliżyła się do europejskiego poziomu, a jej centrum był Kraków, miasto wsławione życiem intelektualnym (Mikołaj Rej, Jan Kochanowski), a nade wszystko bogactwem i dziełami sztuki rozsianymi po świątyniach i domach prywatnych. Stał się też Kraków w tym czasie jednym z ośrodków reformacji, o czym nie należy zapomnieć.

Kraków był przez cały wiek XVI najsilniejszym ośrodkiem typograficznym kraju. Tu działała oficyna Macieja Szarffenberga ( odziedziczona potem przez rodzinę Siebeneicherów), tu pracował Maciej Wirzbięta, wydawca większości dzieł Rejowych.