ADHD Attention Deficit Hyperactivity Disorder czyli Zespół nadpobudliwości psychoruchowej,

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Dr hab. prof. AP Jolanta Zielińska
Advertisements

Metoda integracji sensorycznej
Praca z dzieckiem w domu rodzinnym.
Indywidualne zajęcia rewalidacyjne dla uczniów niepełnosprawnych (z orzeczeniami poradni psychologiczno-pedagogicznych o potrzebie kształcenia specjalnego)
Uzależnienie fizyczne i psychiczne, tolerancja i zespół abstynencyjny.
ZABURZENIA LĘKOWE „Niełatwo jest być odważnym, kiedy jest się tylko Bardzo Małym Zwierzątkiem” – rzekł Prosiaczek pociągając noskiem.
Osoby niepełnosprawne fizycznie
Procesy poznawcze cd Uwaga.
Skutki złego odżywiania.
zespół nadpopudliwości psychoruchowej Marek Bożena
Jak pomóc dziecku z nadpobudliwością psychoruchową ?
NADPOBUDLIWOŚĆ PSYCHORUCHOWA (dziecko niespokojne, ciągle w ruchu),
Negatywne wpływy TV 1. Pokonuje bariery wiekowe Zniewala umysły. 3. Pobudza zachowania aspołeczne. 4. Popularyzuje negatywne wzorce. 5. Zaciera.
KANONY DOGOTERAPII.
Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna Nr 1 w Kaliszu
Opracowanie mgr Alicja Dygoń-Wróbel
Uzależnienia a rozwój dziecka
CO TO JEST DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA?
Walk ę matematyczn ą prowadzi ł a z nami pani mgr El ż bieta Maciejewska.
GOTOWOŚĆ SZKOLNA siedmiolatków
Nadpobudliwość psychoruchowa u dzieci
Nadpobudliwość psychoruchowa ADHD zaburzenia zachowania i emocji
Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 5
Metoda Dobrego Startu Prof. Marty Bogdanowicz
Czy rozwój mowy mojego dziecka przebiega prawidłowo ?
Dydaktyka ogólna.
Prymasa Tysiąclecia w Białymstoku
Integracja sensoryczna
Aspekty psychologiczne padaczki.
Lekcja 1 Temat:.
Nadwaga I Otyłość oraz różnice między nimi.
NADPOBUDLIWOŚĆ PSYCHORUCHOWA I ZESPÓŁ ADHD
Poradnia Psychologiczno- Pedagogiczna nr 4 w Łodzi
UCZEŃ Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ W SZKOLE
WCZESNE WSPOMAGANIE ROZWOJU DZIECKA METODA NDT – BOBATH
Rola opiekuna w Samorządzie Uczniowskim
Zaburzenia psychiczne dzieci i młodzieży
Zespół Nadpobudliwości Psychoruchowej ADHD
W życiu człowieka dominują trzy formy aktywności – zabawa, nauka i praca. Każda z tych form występuje na każdym jego etapie w zróżnicowanym nasileniu,
Dziecko z depresją w szkole i przedszkolu
Działalność Poradni Psychologiczno-pedagogicznej nr 1 w Gdańsku
Terapia SI jako metoda wspomagająca rozwój dziecka
WIELOZMYSŁOWE POZNAWANIE KOLORÓW DLA DZIECI O SPECJALNYCH POTRZEBACH EDUKACYJNYCH Opracowanie: mgr Hanna Oleszak mgr Justyna Sieletycka mgr Bernadeta Budzińska.
DOJRZAŁOŚĆSZKOLNA INFORMACJE DLA RODZICÓW Opracowanie: Beata Wilk.
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA.
Gimnazjum im. Jana Pawła II w Choceniu Klasa Terapeutyczna.
Istotne zjawiska w psychoterapii grupowej w modelu poznawczo-behawioralnym - dr Mirosława Jawor.
Motywowanie uczniów do aktywności sportowej
Wspieranie szkół i przedszkoli przez Poradnię Psychologiczno-Pedagogiczną w Krotoszynie Karina Bratborska Krotoszyn, dnia 25 lutego/7 marca 2014 r.
O dojrzałości szkolnej kilka słów. Dojrzałość szkolna to gotowość dziecka do rozpoczęcia nauki, przyjęcia nowych obowiązków i wejścia w nowe środowisko.
Rola rehabilitacji w leczeniu dzieci z FASD.
DYSLEKSJA.
Psychopatologia emocji
Zdrowie prezentacja.
Realizacja VI – XII 2015 r.. Turniej sportowy połączony z quizem wiedzy dla klas IV - VI 17 czerwca 2015 r.
Zespół nadpobudliwości psychoruchowej z deficytem uwagi jest zaburzeniem neurorozwojowym o zróżnicowanej etiologii, choć dokładna przyczyna nadal pozostaje.
Zaburzenia integracji sensorycznej pochodzące z systemu dotykowego:
Czyli często nieuzasadniony strach.
Informacje dla Rodziców. * stan zdrowia (dziecko leczone - choroba przewlekła) * niski lub obniżony poziom rozwoju intelektualnego, * nieharmonijny rozwój.
Mgr Teresa Żarnowska-Kukuryk Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 4 im. J. Ciesielskiego Zespół Poradni nr 2 w Lublinie.
Sfera emocjonalna u dzieci z dysfunkcją słuchu
„Sposoby radzenia sobie ze stresem”
Autyzm i zespół Aspergera
lek. med. Małgorzata Jędrzejczyk neonatolog, pediatra
Szkodliwość hałasu w szkole
DEPRESJA jest chorobą i ma charakter długotrwały Charakterystyczny dla depresji jest podwyższony poziom lęku.
Fetal Alcohol Syndrome (FAS) Płodowy Zespół Alkoholowy
WPŁYW CZYTANIA NA ROZWÓJ DZIECI
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
Zapis prezentacji:

ADHD Attention Deficit Hyperactivity Disorder czyli Zespół nadpobudliwości psychoruchowej,

DEFINICJA - impulsywność, - zaburzenia uwagi, - nadruchliwość Nadpobudliwość, hiperaktywność, nadruchliwość, czyli zespół deficytu uwagi z nadruchliwością. W zachowaniu dzieci z nadpobudliwością występują cztery główne symptomy: - impulsywność, - zaburzenia uwagi, - nadruchliwość - chwiejność emocjonalna.

ADHD nie wynika z dziecięcej złośliwości ADHD nie wynika z dziecięcej złośliwości. Nadpobudliwe zachowania nie są też winą "czegoś" lub "kogoś". ADHD jest zaburzeniem związanym z odmiennym funkcjonowaniem mózgu. Dzieciom nadpobudliwym trudniej odbierać informacje z otoczenia - oddzielić ważne od błahych czy wybrać i skupić się na jednej rzeczy.

Przyczyny BIOLOGICZNE Zespół nadpobudliwości psychoruchowej jest zespołem zaburzeń o podłożu genetycznym, który powoduje powstawanie objawów z trzech grup impulsywności, nadruchliwości i zaburzeń koncentracji uwagi, spowodowany jest zaburzeniami równowagi pomiędzy dopomina i noradrenaliną w centralnym układzie nerwowym Objawy nadpobudliwości mogą również występować w wyniku uszkodzenia centralnego układu nerwowego

Schemat aktywności fal theta w EEG U osoby zdrowej(14lat) U osoby z ADHD(14 lat)

korelacja czynników biologicznych ze społecznymi Zespół nadpobudliwości psychoruchowej ma podłoże biologiczne to znaczy, że nie wynika on z błędów wychowawczych, czy czynników psychogennych. Niektóre objawy podobne do zespołu nadpobudliwości psychoruchowej mogą występować u dzieci wychowywanych bez systemu zasad i konsekwencji, ale także np. u dzieci maltretowanych fizycznie lub psychicznie.

OBIAWY

W sferze ruchowej: wyraźny niepokój ruchowy w zakresie dużej i małej motoryki, niemożność pozostawania w bezruchu przez nawet krótki okres czasu, podrywanie się z miejsca, bezcelowe chodzenie, zwiększona szybkość i częsta zmienność ruchów (wrażenie ciągłego pośpiechu),

bieganie, przymusowe wymachiwanie rękami, podskakiwanie, wzmożone drobne ruchy kończyn (machanie nogami, poruszanie palcami rąk, ciągłe zajmowanie się rzeczami, które leżą w zasięgu rąk lub nóg, kiwanie się na krześle itp.).

W sferze poznawczej: trudności w skupieniu uwagi (uwaga chwiejna, wybitnie zależna od czynników afektywnych), brak wytrwałości w przypadku małego zainteresowania i niedostrzegania bezpośredniej korzyści z działania, wzmożony odruch orientacyjny, pochopność, znaczna męczliwość w pracy intelektualnej i związana z tym nierównomierna wydajność, pobieżność myślenia,

trudności wizualno–motoryczne, trudności syntetyzowania w myśleniu, brak umiejętności planowania, u wielu dzieci z zaburzeniami koncentracji uwagi występują pewnego rodzaju zaburzenia mowy lub języka, do których należą : opóźnienie rozwoju mowy, kłopoty z artykulacją, problemy ze struktura zdania, nieprawidłowe układanie dźwięków, Trudności stanowi również pisemne wyrażanie myśli i słuchowa

W sferze emocjonalnej: nieopanowane, nieraz bardzo silne reakcje emocjonalne, wzmożona ekspresja uczuć, zwiększona wrażliwość emocjonalna na bodźce otoczenia, wybuchy złości, impulsywność działania.

Sposoby działania:

TERAPIA BEHAWIORALNA celem jest modyfikacja zachowania dziecka poprzez wygaszanie złych nawyków, a wzmacnianie dobrych (zasada nagradzania i karania). Postępy widoczne są po długim czasie.

NAUCZANIE WYRÓWNAWCZE dodatkowe zajęcia podczas których, dziecko nabywa pewnych nawyków pomocnych w uczestniczeniu w zajęciach. Ważne jest tutaj zaangażowanie rodziców.

TERAPIA MOWY I JEZYKA u dzieci nadpobudliwych psychoruchowo mogą występować zaburzenia mowy (takie jak jąkanie, problemy z artykulacją), dlatego w takich przypadkach niezbędna jest pomoc logopedy

TERAPIA ZAJĘCIOWA nacisk głównie na prawidłowy rozwój motoryczny dziecka (u dzieci nadpobudliwych, często występuje lateralizacja skrzyżowana, co może powodować duże problemy w funkcjonowaniu).

KONTROLA DIETETYCZNA istnieje przypuszczenie, że spożywanie takich produktów jak: kakao, środki konserwujące, barwniki, salicylany i cukier mogą dodatkowo wzmagać aktywność dziecka - jednak brak na ten temat dokładnych badań naukowych.

LECZENIE FARMAKOLOGICZNE w Polsce jest bardzo rzadko stosowane. Leki takie jak Ritalin, Dexedrine, Cylert, poprawiają przebieg procesów neurochemicznych zachodzących w mózgu.

Ogólne zasady dotyczące postępowania wychowawczego: 1. Cel, do którego ma prowadzić działanie dziecka, nie może być zbyt odległy (niecierpliwość). 2. Konsekwentne przyzwyczajanie dziecka do kończenia każdego rozpoczętego zadania. 3. Stała kontrola i przypominanie o zobowiązaniach:

zakres określonych obowiązków musi być dostosowany do możliwości i ograniczeń dziecka, trzeba zaoszczędzić wystąpienia dodatkowych niepotrzebnych bodźców, nie dać się zdominować dziecku, należy przygotować dziecko do przezwyciężania trudności (a nie chronić przed nimi);

po wystąpieniu konfliktu - należy go przedyskutować z dzieckiem w atmosferze spokoju i rzeczowości, po uspokojeniu dziecka; należy unikać agresji słownej i fizycznej, która bardzo mocno pobudza dodatkowo dziecko (może doprowadzić do objawów nerwicowych takich jak: lęki, moczenie nocne, natręctwa, czy też reakcje obronne: arogancka postawa, agresja, kłamstwa, a nawet doprowadzić do niewłaściwego rozwoju osobowości)

Gdzie po pomoc? - Poradnie Psychologiczno-Pedagogiczne - Ośrodki Zdrowia Psychicznego dla Dzieci i Młodzieży - Poradnie Psychologiczno-Pedagogiczne  - Stowarzyszenia pomoc dzieciom z ADHD

MAPA PORADNI

DOMINIKA SOWA II rok, EP Studia zaoczne